KULT

Lerágod a körmeid: Colin Farrell és Viggo Mortensen barlangból mentik a thai gyerekeket A tizenhármakban

5000 ember, 700 oxigénpalack, 100 búvár, 17 ország és 1 csoda, ami egyesítette a világot.


A legizgalmasabb történeteket természetesen a való élet prezentálja, ezen nincs mit csodálkozni. Elég, ha visszakukkantunk négy évvel ezelőttre. 2018. június 23-án egy 11-16 évesekből álló thaiföldi focicsapat (12 gyerek és 25 éves edzőjük) túl mélyre merészkedtek a Csiangraj tartományban lévő Nang Non-hegység egyik óriási barlangjába, a Tham Luangba. Pechükre épp akkor csapott le egy óriási, több napon át tartó esőzés a vidékre, a víz pedig pillanatok alatt elárasztotta a barlangot, így csapdába ejtve a tizenhármakat egy a barlang szájától mintegy 3,2 kilométerre lévő, menedéket nyújtó sziklán. A szülők rögvest riasztották a hatóságokat, így szinte azonnal megkezdődött a mentőakció, ám a helyi hadsereg búvárjai képtelenek voltak megközelíteni a gyerekeket a teljesen elárasztott, szűk járatokkal teli barlangrendszerben.

Tíz nappal az eltűnésük után két önkéntes brit búvárnak, John Volanthennek és Rick Stantonnak sikerült először eljutni a bent rekedtekig, s meglepve vették tudomásul, hogy mindannyian életben voltak.

Ráadásul a körülmények ellenére (pl. hogy 10 napja nem ettek egy falatot sem) egész jó bőrben. A mentés megszervezése és kivitelezésére azonban további napokra volt szükség, a búvároknak egy egészen elképesztő módszerhez kellett folyamodniuk ahhoz, hogy egyenként, épségben próbálják kivinni a víz alatt lévő barlangból a srácokat, hiszen még egy edzett, profi merülőnek is kb. hat órájába telt, mire elért a gyerekekig…

Egészen elképesztő sztorin izgulhatott a Föld lakossága 2018 nyarán (amit természetesen a média is felkapott, és folyamatosan élőben közvetítette a fejleményeket világszerte), aki azonban akkor nem követte az eseményeket, így nem ismeri a mentőakció részleteit és végkimenetelét, azt természetesen nem fosztjuk meg az izgalomtól, így nem árulunk el spoilereket. Nekik és persze azoknak is, akik jól tudják, mi történt a Tham Luang-barlangban, csupán azt ajánljuk: nézzék meg A tizehnármakat, ami már elérhető az Amazon Prime Video streamingszolgáltató műsorán. S hogy mi okunk van bárkit is a megtekintésre ösztönözni? Nos, több ilyen is akad.

1. A hihetetlen valóság
.

A thaiföldi mentőakció valóban megdöbbentő fordulatokban bővelkedik. Ha arról olvasunk vagy hallunk, hogy embereket kimentenek például egy barlangból, a legtöbben talán nem is gondolunk bele, ez milyen vesződségekkel járhat, hogy milyen akadályokat gördíthet a hősök elé a sors, vagy milyen metódusokhoz kell folyamodniuk a mentőknek ahhoz, hogy sikerüljön a cél: az emberi életek megóvása.

A Tham Luang-esetben ráadásul gyerekekről volt szó, ami még tovább nehezítette az akciót, és persze még nagyobb médiafigyelmet generált.

2. A rendező

Az Oscar-díjas Ron Howard többek között olyan filmekkel örvendeztetett meg minket eddigi 45 éves direktori pályafutása alatt, mint például a Csobbanás, a Selyemgubó, a Willow, a Lánglovagok, a Túl az óperencián, az Apollo-13, a Váltságdíj, A Grincs, az Egy csodálatos elme, a Dan Brown-trilógia (A Da Vinci-kód, Angyalok és démonok, Inferno) vagy a Solo – Egy Star Wars történet. Howard tehát vérbeli zsánerzsonglőr, hiszen készített már sci-fit, vígjátékot, fantasyt, akciófilmet, drámát, thrillert, valamint mese-, sport- és kalandfilmet is. Illetve az is megfigyelhető, hogy rendezőnk akkor van igazán az elemében, amikor egy valós történetet kell megfilmesítenie, rendre ezek a mozgóképei sikerülnek a legjobban: pl. Apollo-13, Egy csodálatos elme, A remény bajnoka, Frost/Nixon, Hajsza a győzelemért.

Legújabb filmjével pedig tovább erősíti ezt a tételt, A tizenhármak talán a legjobb filmje a 2008-as Frost/Nixon és a 2013-as Hajsza a győzelemért óta.

3. A színészek

Bár a thaiföldi sztori miatt adott, hogy a film szereplőinek többségét ázsiai színészek alakítsák, a brit búvárcsapat tagjaira olyan színészeket alkalmaztak Howardék, mint a Rick Stantont alakító Colin Farrell, John Volanthenként Viggo Mortensen (akitől az angol akcentus egészen furán hat), Harry Harris szerepében Joel Edgerton vagy az ifjú titán Chris Jewellként Tom Bateman (ő a Dermesztő hajszából, a Halál a Nílusonból vagy a Ne higgy a szemének! című sorozatból lehet ismerős). Nem is kérdés, hogy mindannyian csodálatosak, s mindannyiuknak megvannak a nagy pillanatai.

4. A hitelesség

Ron Howard és forgatókönyvírója, William Nicholson (Gladiátor, Rendíthetetlen, Everest) nagy gondot fordítottak arra, hogy A tizenhármak nézése közben úgy érezzük, valóban ott kapkodunk levegőért a búvárokkal együtt a víz alatt, a barlang szűk járatai közt, a vészesen fogyó oxigénkészlettel, vagy hogy átérezzük, milyen embertelen munka és összefogás kellett ahhoz, hogy kimenekítsék ezt a 13 embert a sötét mélyből. Nem is rövid a mű, mintegy két és fél órára volt szükségük ahhoz, hogy belesűrítsenek minden fontos mozzanatot, ami segít megérteni egy ilyen nagyszabású akció mibenlétét. Howard a legtöbb esetben nem is él a megszokott hollywoodi hatásvadász eszközökkel. Például a thai szereplők thai nyelven beszélnek egymással, a bajbajutottak szemszögét sem használja, ezzel is erősítve a tehetetlen külvilág helyzetébe való beleélést, és csupán néhány olyan pillanat akad, ami az izgalom és a drámaiság fokozására szolgál (ráadásul ezek is működnek).

A tizenhármak egy vérprofi veterán egy valóban megtörtént nagyszabású esemény előtti több mint tisztességes mozgóképes tisztelgése, ennyi és nem több. De nem is kell többnek lennie.

5. Az összefogás

A tizenhármak története azért is kívánkozott filmre, mivel egy csodálatos példája annak, hogy a politikai, ideológiai, vallási vagy faji csatározásokban és háborúkban fulladozó Föld népe mindettől függetlenül egy pillanat alatt képes összecsiszolódni, és együtt küzdeni valami olyasmiért, ami mindenki számára fontos: az életért. Mások életéért is akár. A 12 thai gyermek és edzőjük története a kicsinyes különbözőségeiket félredobó emberiség összefogásának szimbóluma lett, amit az erről szóló A tizenhármak méltó módon vitt filmre, s ezzel adott egy lökést afelé is, hogy a Hetedikben is megemlített híres Hemingway-idézet („A világ jó hely, és érdemes küzdeni érte.”) első felével is egyetértsünk, ne csak a másodikkal.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk