KULT

Krúbi: Talán el is rontaná az egészet, ha elkezdenék magyarázkodni



- Mikor jött el az a pont, hogy rájöttél: ebből meg is tudsz élni?

- Tavaly tavasszal mondtam fel a reklámügynökségnél, ahol korábban dolgoztam. Akkortájt szerződtem le a Universal Music Grouphoz. Volt egy táblázat, amiben összesítve láttam az egyre sűrűbben szerveződő koncertjeimet és a bevételeket. Ekkor realizáltam, hogy ez egyáltalán lehetséges, és gondoltam, megpróbálom. Úgy tűnt, nincs nagy tétje.

- Mit gondolsz, mivel tudott ekkorát robbantani a zenéd? Magával a műfajjal, ami egyelőre inkább külföldön éli az aranykorát, vagy a szókimondó szövegeiddel, amiben a politikusokat, közéleti személyiségeket, zenészeket sem kímélsz?

- A rap, a hiphop gyakorlatilag a legnagyobb műfajjá nőtte ki magát. Bár én nem a klasszikus értelemben vett hiphopot csinálom, de a sikeremet részben annak is köszönhetem, hogy ez most trendi és a fiatalok magukénak érzik. Az áttörést talán Eminem hozta meg a 2000-es évek elején.

A nagy idolok, példaképek már nem a rocksztárok, hanem a rapperek: Kanye Westre, Travis Scottra néznek fel most úgy az emberek, ahogy régebben Axl Rose-ra meg Kurt Cobainre.

Ha a Billboard top chartokat megnézed, látszik, hogy az első 10-ből 8 rap, ez pedig a fiatalok, a fő zenefogyasztók ízlését tükrözi, akik mindig is vevők voltak az extrémebb dolgokra. A műfaj az amerikai gettóból ered, itt a feketék olyan körülmények között élnek, ami önmagában is elképesztően durva. Azok az érzelmek, amiket a zenében keresünk – a harag, a veszteség, a megkönnyebbülés, ha valami sikerül –, annyival intenzívebben léteznek ezeknek az embereknek a világában, ahogy más társadalmi rétegekben nem.

- Oké, de mindez nem teszi nehezebbé az azonosulást pár kontinenssel arrébb?

- Igaz, hogy más dolgok váltanak ki belőlünk ilyen érzelmeket, de szerintem bárki tud velük azonosulni, ha a saját életéhez méri. A gyászt megéli az is, akinek meghalt a macskája, és az is, akinek a fél családját lelőtték. Frodóval is nagyon könnyű azonosulni, pedig egy teljesen másik világban él, sőt, igazából nem is létezik. De a története ugyanúgy megható tud lenni. Ha a Gyűrűk ura arról szólna, hogy valakit hogyan léptetnek elő a munkahelyén, kevésbé lenne izgalmas film, ha viszont a szélsőségekig el van tolva, mindjárt más.

- Ha már azonosulásról beszélünk, te mennyire vagy önazonos Krúbiként?

- Nem szoktam begyakorolni mozdulatokat, viselkedési formákat a tükör előtt. Az eddigi számaim eléggé el nem hanyagolható része paródia, ezért van, hogy szerepbe bújok. Sokszor amúgy magamat is kifigurázom és eltúlzok jelenségeket, de összességében nem gondolom, hogy a színpadi énem nagyon különbözne attól, aki a magánéletben vagyok, még ha először így is tűnik.

- Szerinted a magyar emberek mennyire veszik a paródiát meg az iróniát? Elég sok kommentből az látszik, hogy nem nagyon, sőt, a trágárságodon, a rasszistának, sovinisztának, szexistának és úgy általában egyáltalán nem píszínek mondott szövegeiden háborognak.

- Jellemzően úgy írok zenét, hogy azt képzelem, a közönségem csak és kizárólag olyan emberekből áll, mint én.

Aki tényleg semennyire nem fogja fel, mi a vicc belőle, azt hiszem, nem is szeretném, hogy a közönségem legyen.

Van, aki szerint ez egy trágár fos és egyáltalán nem akarja hallgatni, sőt, attól fél, hogy a gyerekét majd jól „elrontja” a csúnya beszéd – bár ez önmagában is nonszensz, főleg az internet korában, ahol ennél sokkal durvább tartalmakhoz lehet játszva hozzáférni. És persze biztos van olyan is, aki egy-két hímsoviniszta sort hallva csettint magában, hogy ez az, végre valaki ki meri mondani a véleményét a nőkről. Engem ez nem zavar, mindenki úgy értelmezi, ahogy szeretné, szűrjék le magukban, amit jelent nekik. Talán el is rontaná az egészet, ha elkezdenék magyarázkodni. Aki ma Magyarországon azt gondolja, hogy egy alkotásnak csupán azért nincs létjogosultsága, mert trágár, az nem tudom, hol él.

- Majka kifakadása a Fonogram-díj kapcsán, amit te nyertél, még téma? Milyen hatással volt rád?

- Tök jól jöttem ki belőle, mert rengeteg emberhez eljuttatott. Nem változtatta meg a mindennapjaimat, nem válaszoltam vissza, eszembe se jutott volna bármit tenni. Jó geg volt, de most már amúgy is kezd elülni, elkopni. Néha van egy-egy utalás rá kommentben, meg az vicces szokott lenni, amikor koncerten a közönség egyszer csak elkezdi skandálni, hogy „Majka, Majka!” Amúgy még soha nem találkoztam vele, de nem lehetetlen, hogy valami fesztiválos backstage-ben egyszer véletlenül összefutunk.

- Ezek szerint készülsz a fesztiválszezonra?

- Gyakorlatilag mindenhova megyek fellépni, csak a Szigetre meg a Soundra nem. De ezeken kívül is lesz jó pár klub-buli, vidéki városokban, átlagban mondjuk heti két koncerttel számolok.

- Ha jól tudom, gyerekként csellóval indult a zenei karriered, ami elég nagy fordulatnak tűnik ahhoz képest, hogy most mit csinálsz a színpadon.

- A szüleim írattak be zenesuliba. Otthon volt zongoránk, anyukám és a nővérem játszott rajta. Emlékeim szerint én azért kerültem be a csellósokhoz, mert a zongoracsoportban már nem volt hely. Néha persze hisztiztem, hogy óra helyett inkább focizni mennék, de utólag nagyon hálás vagyok a szüleimnek, hogy ilyen következetesek voltak ebben. Közben elkezdtem gitározni is, és mivel akkoriban rocksztár akartam lenni, a csellót nem folytattam. Később már elektromos gitáron nyomtam, a gimiben Metallica- meg Nirvana-számokat játszottunk, saját bandát is alapítottunk, ahogy a kamaszok nagy része. A próbateremben alapszinten megtanultam dobolni és basszusgitározni is, bár egyik hangszeren sem vagyok egy virtuóz. Pont nemrég találtam a régi gépemen egy halom katasztrofális, nagyon korai számot, és tényleg szórakoztatóak az éppen mutáló hangomon előadva.

- Szóval te voltál a gitáros srác az osztályban, aki így szedte fel a lányokat?

- Olyasmi.

Az osztályban a vagányabb, csajozósabb fiúk közé tartoztam, azok közé, akik a tábortűznél akusztikus gitárral énekelnek. Meg volt egy időszak, amikor rosszabb tanuló voltam és folyton visszaszólogattam a tanároknak, elég bunkón.

A rapért is kamaszként kezdtem el rajongani, először inkább vicces, paródiaszerű számokat írtam. 2014-ben a metálzenekarommal csináltam egy albumot, de van vagy 4-5 zenei projektem még ezeken kívül.

- Mennyire támogatott a családod abban, hogy zenei karriert építs?

- Mindig abszolút támogatóak voltak. Apukámnak ugyan nem sok köze van a zenéhez, bár tehetsége lenne hozzá: meglepően tisztán tud énekelni ahhoz képest, hogy soha nem képezte magát ilyen téren. De nekünk, a három gyereknek kötelező volt a zenesuli, a nővéreim folytatták a kötelező hat év után is.

- Melyik Krúbi-számot mutattad meg nekik először?

- Egyiket sem. Az első élményük ezzel kapcsolatban akkor volt, amikor eljöttek az első koncertemre másfél éve, amin nagyjából húsz ember vett részt. Biztos sokkoltam őket, de a legutóbbi akváriumos bulin is ott voltak. Nem hiszem, hogy ez az a fajta zene, amit amúgy hallgatnának, de tudják értékelni, hogy én csinálom, fogalmazzunk így.

- Akkor sem aggódtak, amikor felmondtál a jóval biztosabbnak tűnő munkahelyeden?

- Lehet, hogy voltak kétségeik, de nem igazán láttam rajtuk. Meg tudtam nekik indokolni, miért döntöttem így, ők pedig bíztak abban, hogy tudom, mit csinálok. Az már inkább kérdéses, hogy ha mondjuk 45 leszek, akkor mihez kezdek.

- Az azért még elég messze van…

- Nem is biztos, hogy szeretnék egyáltalán 45 évesen rappelni, színpadon nyomni a Nehézlábérzést, amikor már lesz két gyerekem. Igyekszem minél inkább belefolyni a zeneipar más területeibe is, nem szeretnék végérvényesen beleragadni a Krúbi-szerepbe.

- Milyennek látod a magyar zeneipart belülről?

- Sok a kokain, elsőre ez a legfeltűnőbb (nevet). Más a hangulat, mint a reklámügynökségben, de mindenki kedves, bár a smúzolós eseményekre nem nagyon szoktam elmenni. Nem is érezném korrektnek úgy, hogy az ott lévő emberek felének már beszóltam valami számban.

- Vannak emiatt konfliktusaid zenészberkeken belül?

- Nem, eddig nem volt semmilyen kellemetlenség. Akikkel közülük eddig találkoztam, mind tudta a helyén kezelni, persze olyanok is vannak, akik állati komolyan veszik magukat meg a saját produkciójukat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk