KULT

„Volt cimborám, akit lelőttek a szekusok” – interjú Kenderessy Attilával, a Rádiókabaré vezető írójával



- Akkoriban volt is itt egy olyan közhangulat, hogy segítettük az erdélyi magyarokat.

- Abszolút. Igen, igen, abszolút.

Mondjuk egy forint segélyt nem kaptunk senkitől, de nem is volt rá szükségünk, nem ezt vártuk.

Lehetőséget akartunk. Én a tanulásra, ők a munkára, és ezt megkaptuk, ami nagy segítség volt ez annak idején.

- Aztán szülői nyomásra jelentkeztél a Külkerre.

- Azt mondták, nagyon szép, hogy írogatok, és verspályázatokon nyerek, de azért mégiscsak kéne választom egy olyan munkát, ami nem feltétlenül az éhenhaláshoz vezető egyenes utat jelenti.

Volt három nyelvvizsgám, mert románból is letettem, ha már kényszerűségből fiatalkoromban meg kellett tanulnom. Matekból mindig is jó voltam, úgyhogy gyakorlatilag besétáltam a Külkereskedelmi Főiskolára.

- Ahol mindösszesen két évet sikerült eltöltened....

- Abból is az első évet leginkább azzal, hogy a főiskolai napokat szerveztük, illetve megszerveztük az első hallgatói önkormányzatot, aminek én lettem az elnöke.

De két év után úgy éreztem, hogy ez nem az én világom. Ráadásul jött egy lehetőség, indult egy nonprofit trénerképző program Budapesten. Itt ugyanis akkor már lehetett alapítványt, egyesületet létrehozni, volt is belőlük néhány tízezer az országban, viszont nem volt szakember, aki ilyen végzettséggel rendelkezett volna. Mert az alapítvány menedzselése, meg az egyesületek menedzselése egészen más technikákat követel, mint mondjuk egy cég irányítása, hiszen ott valamivel kereskedsz, itt pedig jótékony célokra gyűjtesz. A baltimore-i egyetemnek volt egy erre összeállított nagyon jó képzési programja, amit Magyarországon meghonosítottak. Ennek a programnak a lebonyolításához kerestek embert, én pedig jelentkeztem, és fel is vettek. Innentől kezdve körülbelül 15 évet töltöttem a harmadik szektorban.

Így kerültem kapcsolatba a Kurázsival, a civil társadalom lapjával, ami annak idején a Magyar Hírlap mellékleteként jelent meg. Ők készítették az első civil szervezeti almanachot is. Plusz volt Bayer Ilonának a Civil Kurázsi című műsora még a Szabadság téren lakó MTV-ben, amibe szintén bedolgoztak. Miután az újságírás érdekelt, szép lassan átszivárogtam a Kurázsi című laphoz, illetve a tévéműsorhoz.

Miután a Kurázsi havonta csak egyszer jelent meg, kezdtük azon törni a fejünket, hogy hogyan lehetne az itt meglévő újságírói kapacitást úgy kihasználni, hogy valamilyen további karitatív jellegű dologra használjuk fel ezt a tudást.

Angliában ekkor már nagyon sikeresen működött a hajléktalanok által árusított, de profi újságírók által készített The Big Issue. Némi puhatolózás után a skót változattal, a The Big Issue In Scottlanddel lettünk jóban, akinek a segítségével megcsináltuk az utcalap magyar verzióját.

Ez volt a Flaszter, ami körülbelül 12 évig élt.

Ez egy teljesen új helyzet volt, mert az újságíráshoz értettünk, a hajléktalanokhoz viszont nem. Úgyhogy fel kellett vennünk 4-5 szociális munkást, akik korábban hajléktalan ellátórendszerben, szállókon dolgoztak.

A Flaszter először havilapnak indult, aztán két hetilap lett, de olyan szép sikert ért el, hogy utána már hetente adtuk ki a lapot. A csúcson Budapesten és 12 nagyvárosban árusították a hajléktalanok.

- Ha jól tudom, próbáltátok létrehozni egy kelet-európai szintű hajléktalan lapot, de ez végül nem jött össze.

– Nyugaton két dologból éltek ezek a magazinok. Az árbevételből, ami fedezte a nyomdaköltséget, de magának a szerkesztőségnek meg a szociális munkának az árát, azt elsősorban az újságban elhelyezett hirdetésekből szedték be. Kelet-Közép-Európában viszont sehol nem sikerült hirdetőket szerezni ezekbe a lapokba. A magyar vállalkozások nem akarták, hogy a termékük, szolgáltatásuk vagy a nevük bármilyen kapcsolatba kerüljön a hajléktalansággal. És ez igaz volt az egész régióra is.

Ez valamitől olyan stigma errefelé, amitől nem sikerült áttörni ezt a falat semmilyen módszerrel.

- Hogy vezetett az út a hajléktalanoktól a Rádiókabaréig?

- Amikor jártam be az irodába, mindig a Roxyt hallgattam. 1999-2000-ről beszélünk. Volt egy rovat, amelynek poénjait be lehetett küldeni hallgatóknak is. Én meg gondoltam, beküldök néhányat. Elküldtem egyszer-kétszer-háromszor, aztán egyszer csak felhívtak a rádióból, hogy nem volna-e kedvem találkozni a műsorvezetőkkel és a producerrel.

Így kezdtem el írni a Roxy Rádió reggeli műsorát kreatív íróként, ami egy jó iskola volt.

- Kikkel dolgoztál együtt?

- Kezdetben Hepi Endrével, aki most a Retro Reggelt vezeti, de a hosszú évek alatt több etapban, több felállásban dolgoztam a Rádió 1-nél. Harsányi Leventével azóta is nagyon jó cimborák vagyunk. Közben egy rövid időre elmentem a Juventusba reggeli műsorvezetőnek is.

2008-ban megkerestek azzal, hogy indulna egy újabb rádió, ami csak elektronikus zenét játszana. Érdekes kihívásnak tűnt,

így lettem a Rise FM programigazgatója, amit gyakorlatilag nulláról raktunk össze, a stúdiót is beleértve.

A rádió nagyon dinamikusan fejlődött, de különböző okokból, két év után elveszítette a frekvenciáit, úgyhogy végül megszűnt.

2000-ben elkezdtem a Kész átverést csinálni. Ott ismerkedtem össze Nacsa Olivérrel és Bagi Ivánnal, és akkor nekik is valamilyen szinten házi szerzőjük lettem. Olyannyira, hogy a mai napig is Ürmös Zsolttal ketten írjuk tulajdonképpen a Bagi-Nacsa műsorokat. Aztán Olivér ajánlott be annak idején Fábry Sanyinak, de innentől te is ismered a történetet.

– Igen, akkoriban volt, hogy Litkai Gergőnek és Kőhalmi Zolinak a stand upos sikerek mellett már nem volt annyi idejük Sanyinak írni, tulajdonképpen a helyükre jöttetek a csapatba Ürmös Zsoltival.

- Közben a régi Rádió 1 megszűnt, Fábry Sanyi pedig megkérdezte, hogy nem lennék-e én a Fábry show főszerkesztője is. Boldogan elvállaltam, és ezt azóta is csinálom. Amivel még kiegészült ez a történet, az a Rádiókabaré. Nagyon örültem, amikor felkérték Fábryt, hogy készítse külső gyártásban a kabaré adásait. Sanyi a kreatív producer, én a vezető író vagyok, és Sinkó Pétert is sikerült visszahívnunk, hogy segítse a munkánkat.

Az ő szaktudása páratlan ebben a műfajban.

Rendezőként Csizmadia Tibort sikerült megnyernünk, aki szintén nagyon sokat tett, és tesz hozzá mind a mai napig a műsor színvonalához.

Itt tartok most. Kiváló csapat állt össze, zömében a régi szerzőkből, stand-uposokból, szereplőkből, és természetesen sok új tehetség is csatlakozott a nagy létszámú stábhoz. Azt gondolom, hogy az elmúlt években a Rádiókabaré egy nagyon fontos vérátömlesztést kapott ennek köszönhetően, és sikerült megújulnia, korszerűbbé válnia.

Mindez egy csapatmunka eredménye, amely gyakorlatilag minden egyéb műsorra, vagy projektre is igaz, amelyben dolgoztam, vagy dolgozom. Én ezekben, a szakmai munkán túl, legfeljebb egyfajta katalizátorként tudtam működni, de a siker mindig a közös munka eredménye volt. Ha tehát valamit megtanultam az életben – az az, hogy jó emberek összefogásából jó dolgok születhetnek, amelyek nagyon sok ember számára tehetik kellemesebbé, élhetőbbé a világunkat. Legyen szó a legelemibb, megélhetési kérdésekről, vagy akár a szórakoztatásról. Lehet, naiv és idealista vagyok,

de hiszek abban, hogy végül is mindannyiunk célja „könnyebbé tenni azt a nehéz hűséget”, amelyet az élet elvár tőlünk – vagy legalábbis jó lenne, ha ezt minél többen gondolnák így.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk