KULT

Jön a Magyar Mozgókép Szemle – íme a Magyar Filmdíj jelöltjei!



A jelölt filmek mellett az internetes világból jövő mozgóképek válogatásából, a Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Budapesti Metropolitan Egyetem hallgatóinak filmjeiből,

valamint a Magyar Filmakadémia Egyesület Életműdíjas alkotóitól is láthat egy-egy filmet a nagy közönség. Így a programban szerepel Szabó István Apa - Egy hit naplója című alkotása, Gertler Viktor Az aranyember című filmje, melyben Béres Ilona és Pécsi Ildikó látható, András Ferenc Veri az ördög a feleségét című filmje Pécsi Ildikóval a főszerepben, Bereményi Géza Eldorádó című alkotása Eperjes Károllyal a főszerepben és Lugossy László Szirmok, virágok, koszorúk című filmje Cserhalmi Györggyel a főszerepben. Szakmai programok is színesítik majd a filmes esemény kínálatát, melyek közül kiemelkedik az újonnan megalakult MADOKE (Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete) nyílt vita fóruma a Magyar Filmakadémia szervezésében, amely a dokumentumfilmes műfajok határairól és alkotóiról szól.

Magyar Filmakadémia Egyesület a Nemzeti Filmintézet támogatásával 2020. február 26-29. között rendezi meg a Magyar Filmdíj 2020 - Magyar Mozgókép Szemlét. Február 25-én Szabó István új filmje, a Zárójelentés nyitja a Magyar Filmdíj 2020 - Magyar Mozgókép Szemlét a Corvin moziban. A Magyar Filmdíj győztes alkotásait a Magyar Filmakadémia tagjai titkos szavazáson választják ki, a díjátadót március 5-én este a Vígszínházban rendezik majd meg.

MAGYAR FILMDÍJ – 2020 - JELÖLTEK

<strong>Legjobb játékfilm

Akik maradtak, rendező: Tóth Barnabás, producerek: Mécs Mónika, Mesterházy Ernő

Apró mesék, rendező: Szász Attila, producerek: Lajos Tamás, Köves Ábel

Drakulics elvtárs, rendező: Bodzsár Márk, producerek: Pék Csaba, Tőzsér Attila

FOMO - Megosztod és uralkodsz, rendező: Hartung Attila, producerek: Iványi Petra, Major István

VALAN, rendező: Bagota Béla, producer: Kántor László

Legjobb rendező

Bagota Béla - Valan

Bodzsár Márk - Drakulics elvtárs

Kárpáti György Mór - Guerilla

Szász Attila - Apró mesék

Tóth Barnabás - Akik maradtak

Legjobb forgatókönyv

Bagota Béla - Valan

Bodzsár Márk - Drakulics elvtárs

Kerékgyártó Yvonne, Hartung Attila - FOMO - Megosztod és uralkodsz

Köbli Norbert - Apró mesék

Muhi Klára, Tóth Barnabás - Akik maradtak

Legjobb férfi főszereplő

Hajduk Károly - Akik maradtak

Krisztik Csaba - Valan

Nagy Zsolt - Drakulics elvtárs

Váradi Gergely - Guerilla

Yorgos Goletsas - FOMO - Megosztod és uralkodsz

Legjobb női főszereplő

Bognár Lulu - Szép csendben

Fátyol Hermina - Szeretlek mint Állat!

László Panna - FOMO - Megosztod és uralkodsz

Tenki Réka - Seveled

Walters Lili - Drakulics elvtárs

Legjobb operatőr

Garas Dániel - Valan

Hartung Dávid - Guerilla

Marosi Gábor - Akik maradtak

Nagy András - Apró mesék

Reich Dániel - Drakulics elvtárs

Legjobb díszlet

Antal-Fógel Adrienn – Guerilla

Ágh Márton - Drakulics elvtárs

Damokos Csaba - Valan

Rajk László - Akik maradtak

Valcz Gábor - Apró mesék

Legjobb zeneszerző

Csorba Lóránt, Csengery Dániel - Seveled

HolyChicks zenekar (Emil Snabb, Jason Atkinson és David Knauer) - Most van most

Keresztes Gábor - Drakulics elvtárs

Pacsay Attila, Parádi Gergely - Apró mesék

Pirisi László - Akik maradtak

Legjobb vágó

Duszka Péter Gábor - FOMO - Megosztod és uralkodsz

Hargittai László - Apró mesék

Kornis Panni - Szép csendben

Mógor Ági - Akik maradtak

Szalai Károly- Valan

Legjobb hang

Balázs Gábor - Valan

Juhász Róbert és Székely Tamás - Szép csendben

Lente Viktor - FOMO - Megosztod és uralkodsz

Tőzsér Attila - Drakulics elvtárs

Zándoki Bálint - Akik maradtak

Legjobb maszk

Hortobágyi Ernella, Hufnágel Mariann (fodrász) - Apró mesék

Hortobágyi Ernella - Valan

Kozma Éva, Halász Míra - FOMO - Megosztod és uralkodsz

Kund Barbara - Akik maradtak

Nagy Andrea - Seveled

Legjobb jelmez

Füzes Eszter - Drakulics elvtárs

Lengyel Rita - Akik maradtak

Sinkovics Judit - Valan

Schreiter Lilla - FOMO - Megosztod és uralkodsz

Szlávik Juli - Guerilla

TÉVÉFILM

Legjobb tévéfilm

Egy másik életben, rendező: Tasnádi István

Foglyok, rendező: Deák Kristóf

Házasságtörés, rendező: Vitézy László

Nino bárkája, rendező: Miklauzic Bence

Legjobb rendező

Deák Kristóf - Foglyok

Miklauzic Bence - Nino bárkája

Tasnádi István - Egy másik életben

Vitézy lászló - Házasságtörés

Legjobb forgatókönyv

Maruszki Balázs - Nino bárkája

Tasnádi István, Veres Attila - Egy másik életben

Vitézy László, Sz. Szabó István - Házasságtörés

Vörös András - Foglyok

Legjobb női főszereplő

Gera Marina - Nino bárkája

Illés Nagy Maja - Egy másik életben

Nemes Wanda - Házasságtörés

Sodró Eliza – Foglyok

Legjobb férfi főszereplő

Fekete Ernő - Foglyok

Molnár Áron- Egy másik életben

Nagy Péter- Házasságtörés

Znamenák István - Nino bárkája

Legjobb operatőr

Csukás Sándor - Egy másik életben

Gózon Francisco - Foglyok

Pap Ferenc - Házasságtörés

Seregi László - Nino bárkája

Legjobb díszlet

Antal-Fógel Adrienn - Egy másik életben

Klímó Péter - Nino bárkája

Siska Tamás - Házasságtörés

Valcz Gábor - Foglyok

Legjobb zeneszerző

Balázs Ádám - Foglyok

Jávorka Ádám - Nino bárkája

Monori András - Egy másik életben

Legjobb vágó

Barsi Béla - Nino bárkája

Csillag Manó - Foglyok

Csillag Mano - Házasságtörés

Mezei Áron - Egy másik életben

Legjobb hangmester

Madaras Attila - Egy másik életben

Madaras Attila - Házasságtörés

Madaras Attila - Nino bárkája

Terffy Máté - Foglyok

Legjobb maszk

Fekete Rita - Egy másik életben

Jakóts Katalin - Házasságtörés

Kriskó Ancsa, Vincze Gabriella - Foglyok

Tóth Anikó - Nino bárkája

Legjobb jelmez

Balai Zsuzsanna - Házasságtörés

Ignjatovic Kristina - Egy másik életben

Sinkovics Judit - Foglyok

Zelenka Nóra - Nino bárkája

Legjobb animációs film

Az utolsó vacsora - Rendező: Rófusz Ferenc, Producerek: Rofusz Ferenc, Hajdú Zsófia

Bela - Rendező: Tóth Roland, Producerek: Topolánszky Tamás Yvan, Sümeghy Claudia, Konecsni Krisztián

Belső könyvtár - Rendező: Kondor Attila, Producer: Ordódy Judit

Boxi, a film – Rendező-producer: Klingl Béla

Budapest Spaceport: A tolvajok - Rendező: Bálint Szilárd, Producer: Ordódy Judit

Kippkopp a hóban - Rendező: Fabók Szilvia, Producer: Tama Mikori

Lidérc úr - Rendező: Tóth Luca, Producerek: Osváth Gábor, Lukács Péter Benjámin, Ron Dyens

Szimbiózis - Rendező: Andrasev Nadja, Producerek: Sipos Orsolya, Fülöp József, Emmanuel-Alain Raynal, Pierre Baussaron

Szökési sebesség - Rendező: Rebák Tamás, Producer: Kiss Melinda

Tesók - Rendező: Nagy Marci, Producerek: Deák Dániel, Osváth Gábor

Legjobb dokumentumfilm

A báró hazatér - Rendező: Breier Ádám, Producerek: Horváth-Szabó Ágnes, Halász Júlia, Kálmán Mátyás, Muhi Pires, Muhi András Pires, Romwalter Judit, Breier Ádám

A fegyházlelkész – Rendező-producer: Varga Ágota

A létezés eufóriája - Rendező: Szabó Réka, Producerek: László Sára, Gerő Marcell, Szabó Réka

Csak családról ne - Rendező: Kis Anna, Producerek: László Sára, Gerő Marcell

Emmi néni csodálatos élete - Rendező: Száraz Eszter, Producerek: Ecsedy Márton

Ketten - Rendező: Dobray György, Producerek: Dobray György, Détári Géza

Lili - Rendező: Hegedüs Péter, Producerek: Muhi András, Rebecca Mcelory, Ferenczy Gábor

Mignon - Rendező: Oláh Kata, Producerek: Oláh Kata, Elbaz Ela, Csukás Borbála

Ott legbelül dal van… - Rendező: Mohi Sándor, Producerek: Buglya Sándor, Péterffy András

Vonal fölött - Rendező: Nagy Anikó Mária, Producerek: Ugrin Julianna

Legjobb kisjátékfilm

A buszsofőr - rendező: Borbás Dávid, producerek: Törköly Róbert, Détári Géza, Fényes András

A mentor - rendező: Szabó Szonja, Producerek: Pataki Ági, Kenesei Edina

Balansz - rendező: Csata Hanna, Producerek: Mécs Mónika, Mesterházy Ernő, Alföldi Nóra, Bosnyák Miklós

Casting - Rendező: Csoma Sándor, Producerek: Mécs Mónika, Mesterházy Ernő, Alföldi Nóra, Mártonffy Zoltán, Dreissiger László, Deák Dániel

Két csík - Rendező: Dudás Balázs, Producer: Pataki Ági

Maszatvár – rendező: Szakonyi Noémi Veronika, producerek: Hutlassa Tamás, Ugrin Julianna

Reggelim a vacsorád - Rendező: Pantyi Petra, Producerek: Pálos György, Pfeiffer Linda

Szerepzavar - Rendező: Szirmai Márton, Producerek: Tóth Barnabás, Rajna Gábor, Szirmai Árpád, Faragó Attila, Grüll Péter, Molnár Levente

Szokásjog - Rendező: Füzes Dániel, Producerek: Füzes Dániel, Gor Fanni, Szentiványi Gábor, Grőger Nándor

Újjászületés - Rendező: Dombrovszky Linda, Producerek: Major István, Mihályfy Borbála

Legjobb ismeretterjesztő film:

Az elízium kém - Rendező: Jamrik Levente, Producerek: Törköly Róbert, Détári Géza, Fényes András

A létezés- szakmában dolgozom – Rendező-producer: Keserű Judit

A vádlott vádló - Rendező: Szentgyörgyi Bálint, Producerek: Czomba Albert, Szentgyörgyi Bálint

Élet, öröm, zene - Rendező: Sólyom András, Producerek: Sólyom András, Élő Nóra

Kodály mindenkié - Rendezők: Kékesi Attila, Papp Gábor Zsigmond, Producer: Papp Gábor Zsigmond

Néhány mondat a szabadságról – Rendező- producer: Szalay Péter

Nicky, a másik fiú - Rendező: Borsody István, Producer: Skrabski Fruzsina

Ötödik alosztály - Rendezők: Borbás Barnabás és Réti László, Producerek: Bellavics István, Országgyűlés Hivatala Közgyűjteményi és Közművelődési Igazgatóság

Piedone nyomában – Rendező-producer: Király Levente

Vad erdők, vad bércek - Rendező: Mosonyi Szabolcs, Producer: Bagladi Erika

Legjobb televíziós sorozat

200 első randi, Az esküvő - Rendező: Erdélyi Dániel, Producerek: Prukner Brigitta, Kapitány-Diószegi Judit, Móré Annamária, Kapitány Iván, Hámori Barbara

Alvilág (1. évad 1. epizód) - Rendező: Ujj Mészáros Károly, Producerek: Herman Péter, Bodzsár István

A mi kis falunk 3. évad 17. rész – Fészekrakók - Rendező: Kapitány Iván, Producerek: Kapitány-Diószegi Judit, Herman Péter, Boris Mihály, Kapitány Iván

Cseppben az élet - A siker útján (2. rész) - Rendező: Gyöngyössy Bence, Producer: Kabay Barna

Tabukról tabuk nélkül 2. évad – Bűnösök és vezeklők - Rendező: Pálinkás Norbert, Producer: Mentes Endre


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk