Jobb, mint az eredeti! – Spielberg West Side Storyja megrázó és aktuális
Amikor anno híre jött, hogy Steven Spielberg új mozgóképes feldolgozást készít a West Side Storyból, a legtöbben csak vállat vontunk: hát jó, de minek? Hiszen az eredeti, Leonard Bernstein zenéivel és Stephen Sondheim dalszövegeivel megspékelt, 1957-es Broadway-darabból készült 1961-es filmváltozat már mindent elért, amit csak lehet: 11 Oscar-jelölésből 10-et díjra váltott (köztük a legjobb filmnek járót is), illetve 44 millió dolláros amerikai bevétele alapján kijelenthető, hogy a mozikasszák is szépen csilingeltek Robert Wise és Jerome Robbins filmjének vetítésein.
Avagy adott egy filmklasszikus, amihez 60 évvel később hozzányúlni mindennek tűnik, csak jó ötletnek nem, hiszen mi újat lehet hozzátenni, mi szükség megismételni azt, ami egyszer már működött, hogyan lehet jól kijönni ebből az egészből (negatív példa: Timur Bekmambetov 2016-os Ben Hurja).
Ki kell tehát pipálni ezt is, ehhez pedig a West Side Storynál keresve sem találhatna jobb alanyt. Ráadásul Spielberg nem igazán változtatott az eredeti összetevőkön sem, a felszínen nem modernizálta a darabot: továbbra is az ötvenes évek New Yorkjában járunk, továbbra is két fiatal utcai banda, a fehér Jetek és a Puerto Rico-i Cápák közti rivalizálás van terítéken, és természetesen e két etnikum egy-egy tagja szeret egymásba. Vagyis a premissza csupán egy mai technikával és látványvilággal felturbózott újranézést ígért, végre autentikus szereposztással. Hiszen a ’61-es darabban az orosz származású Natalie Wood játszotta a Puerto Rico-i Mariát, míg bátyját, Bernardót a görög felmenőkkel rendelkező George Chakiris. Ezúttal Spielbergék próbálták elkerülni a whitewashing (fehér színészek alakítanak más etnikumból származó karaktereket) vádját, Maria szerepét ezért a kolumbiai származású Rachel Zeglerre, Bernardóét a kubai gyökerű David Alvarezre, Anitáét pedig a Puerto Rico-i Ariana DeBose-ra osztották. Vagyis kapásból jó ponttal indult Spielberg verziója, és szerencsére az erények sora nem ért itt véget, kapunk meglepetést bőven.

Például a felismerést, hogy mennyire jól működik ez a film. Az utóbbi évek tapasztalatai alapján lassan felkenik az utolsó kenetet a musical műfajára, és bár továbbra is készülnek darabok (idén kifejezetten sok: a West Side Story mellett In the Heights – New York peremén, Kedves Evan Hansen, tick, tick… Boom!, Annette stb.), illetve anyagilag is sikeres darabok is kigördültek Hollywoodból az utóbbi 10 évben (pl. A nyomorultak, Kaliforniai álom, A legnagyobb showman), azért a mozik közönsége már nem úgy reagál a legváratlanabb pillanatokban dalra fakadó és táncra perdülő szereplőkre, mint régen, az aranykorban.
Az pedig az eredeti darab szerzőit dicséri, és jelen társadalmunk szégyenére válik, hogy művük még ma is rendkívül aktuális. A korábbi változatokat nem ismerők például könnyedén azt hihetnék, hogy a Jetek közé bekerülni próbáló, magát fiúként definiáló lány, Anybodys (Iris Menas) karakterét a mai kor elvárásainak eleget téve Spielbergék erőszakolták bele a cselekménybe, noha ez tévedés, a figura ugyanis már az eredeti színpadi műben, valamint a ’61-es filmben is szerepelt (utóbbiban Susan Oakes játszotta)…

Az új West Side Story tehát valóban nem tesz hozzá sokat az eredetihez, mégis az év egyik legjobb filmélményével gazdagít minket, nézőket, mivel egyszerre színpompás, nagyívű, érzelmes, vicces és megrázó. Valódi csemege a szemnek, hiszen csodás díszletekben még csodásabb tánckoreográfiák tarkítják a bandák acsarkodásának, illetve Tony és Maria szerelmének sztoriját. A slágerek pedig a slágerek: Bernstein és Sondheim örökzöld dalai, amelyeket jól ismerünk és szeretünk, Spielberg érzelmekkel csurig töltött változatában pedig könnyes szemmel hallgatunk, hiszen minden pont a megfelelő időben csendül fel, kiváltva a megfelelő hatást. A Tonight, az America, az I Feel Pretty, a Maria, nem utolsósorban pedig a Somewhere mind ismerősen csengenek majd azok számára is, akik esetleg nem látták a korábbi verziót. Az utóbbit egyébként Spielbergnél a 90 éves Rita Moreno adja elő, aki 1961-ben még Anita karakterét játszotta. Kapott is érte egy Oscar-díjat a legjobb mellékszereplőnő kategóriában, és nem lenne meglepő, ha 2022-ben is kijárna neki egy nomináció, csak most Valentina szerepéért.
Mindent összevetve az új West Side Story talán még jobban is működik, mint a hatvan évvel ezelőtti film, erősebb a hatása és (sajnos) aktuálisabb, mint valaha.