KULT

Jó filmek - rémes modor: az első magyar Oscar-díjas rendező

Kertész Mihály látványosan megvetette a színészeit, lenézte a statisztákat, és gyakran a stábtagokkal is lekezelően bánt.
Hegedüs Márk - szmo.hu
2016. március 09.



„Nem elég, ha magyar vagy.” – hirdette a felirat Adolph Zukor irodájának falán, amelyhez aztán a legenda szerint a filmmogul szellemesen hozzáfűzte: „De sokat segíthet”. A stúdiórendszer aranykorában számos hasonló szállóige keringett Hollywoodban. Na de mi köze a magyaroknak az amerikai filmgyártáshoz? Sorozatunkban azoknak az Egyesült Államokba emigrált, magyar származású művészeknek a történetét tárjuk fel, akik tevékenyen részt vettek a filmművészet mai napig legnagyobb hatású intézményrendszerének, a hollywoodi álomgyárnak a felépítésében.

Kertész Mihály és a magyar filmtörténet kezdetei

Noha a magyar filmgyártás fejlődését számtalan kedvezőtlen történelmi fordulat nehezítette, a hazai filmművészet sokáig párhuzamosan fejlődött a legjelentősebb nemzetekével. Sokat elárul például az a tény, hogy már 1896-ban volt nyilvános filmvetítés Budapesten, és az is, hogy a magyar némafilm aranykorát jelentő 1910-es évekből fennmaradt (sajnos csak kisszámú) alkotások közül több is nemzetközi színvonalat mutatott. Ezekben az években dolgozott Magyarországon két olyan rendező is, aki később külföldről öregbítette hazánk hírnevét. Természetesen Kertész Mihályról és Korda Sándorról van szó.

Kertész Mihály 1886. december 25-én született Budapesten. 1906-ban szerzett diplomát a Színiakadémián, és már 1912-ben, a magyar némafilm virágkorának kezdetén filmet rendezett. Már ekkor a nemzetközi porond felé kacsintgatott, hiszen 1913-ban a korai filmművészet talán legjelentősebb stúdiójában dolgozhatott, a dániai illetőségű Nordisknél. 1914-ben tért vissza Magyarországra, hogy a következő négy évben – külföldi tapasztalataival a háta mögött – a magyar filmvilág egyik legjelentősebb alkotójává váljon.

kertesz_bergman

Kertész Mihály Ingrid Bergmannal a Casablanca forgatásán

Ebben a korszakban az egyes filmgyártó cégek amerikai mintára próbáltak meg sajátos, csak rájuk jellemző stílust kialakítani, illetve állandó színészi és rendezői gárdát tartani. Kertész Mihály a Phönix filmvállalat rendezője lett, és mindössze 6 év alatt 38 filmet forgatott idehaza, elsősorban kalandos bűnügyi és szerelmi történeteket. Ezek közül sajnos csaknem az összes elveszett. Sokáig csupán egyetlen darab, egy Tanácsköztársaság idején készült politikai tartalmú rövidfilm volt elérhető, ám az utóbbi években előkerült még két játékfilmje, Az utolsó hajnal és A tolonc.

Jelenet a Tolonc című filmből

kertesz_tolonc

A Tanácsköztársaság 1919-es megalakulása és bukása azonban összezúzta a szárnyait próbálgató magyar némafilmet: egyfelől a filmipar államosítása teljes egészében megváltoztatta a filmipar jól működő rendszerét, másfelől a Tanácsköztársaság leverését követő megtorlás gyakorlatilag az összes jelentős filmművészt érintette.

Út Hollywoodba

Kertész 1919-ben Bécsbe költözött, és a következő években több mint 20 filmet készített az osztrák Sascha-Filmnek, közöttük számos a korban divatosnak számító kosztümös drámát és látványos bibliai eposzt. Ezek olyannyira kiemelkedőekre sikerültek, hogy az európai tehetségeket kutató Harry M. Warner 1926-ban le is szerződtette a rendezőt a Warnerhez.

Kertész – immár Michael Curtiz néven – úgy utazott Hollywoodba, hogy alig pár szót beszélt angolul, de ez nem akadályozta meg abban, hogy pár éven belül a Warner egyik legjelentősebb filmrendezőjévé váljon. A stúdió a korabeli szokások szerint egyfajta „bérrendezőnek” szerződtette Kertészt (vagyis szerződés kötelezte, hogy bármit megrendezzen, amivel megbízzák), aki így rengeteg műfajban kipróbálta magát. Egyaránt készített kosztümös filmet, musicalt, sőt, horrort, westernt és gengszterdrámát is.

casablanca

Jelenet a Casablancaból

Ezek közül számos időtlen klasszikusnak bizonyult, mint a kalózfilmek alapjait lefektető Blood kapitány, a Robin Hood kalandjai, a Mocskos arcú angyalok című gengszterfilm, a Yankee Doodle Dandy, vagy a Mildred Pierce. Főműve azonban a minden idők legjobb filmjei között számon tartott Casablanca,

amely egyben az első olyan film, amelyet magyar származású rendező jegyzett, és elnyerte a legjobb filmnek járó Oscar-díjat.

Kertész Mihályra vérprofi rendezőként emlékszik a szakma, aki villámgyorsan és sokat dolgozott, ám hírhedten nehéz volt kijönni vele. Fay Wray, az 1930-as évek egyik nagy színésznője így nyilatkozott róla:

"
Úgy éreztem, nem is hús vér ember volt, hanem a kamera acéljának a folytatása.

Ez azonban még az elnézőbb jellemzések egyike. Kertész látványosan megvetette a színészeit, lenézte a statisztákat, és gyakran a stábtagokkal is lekezelően bánt. Lauren Bacall, Humphrey Bogart felesége szerint Kertésznek egyszerűen útban voltak a színészek – ami már csak azért is különös, mert a rendező maga is színjátszással kezdte. Hiába volt azonban rossz a modora, Kertész valósággal ontotta magából a jobbnál jobb filmeket.

Curtiz-Wallis-Presley

Kertész Mihály Elvis Presleay társaságában

Pályája az 1940-es évek végén kezdett lefelé ívelni, a következő évtizedben pedig már szabadúszóként készítette filmjeit – noha még ekkor is olyan sztárok közreműködésével, mint Bing Crosby, Elvis Presley, Humphrey Bogart vagy John Wayne. Utolsó filmje, a Jó fiú és rossz fiú című western fél évvel a halála előtt került a mozikba. Kertész ekkor már annyira gyenge volt, hogy a legenda szerint a film sztárja, John Wayne helyettesítette rendezőként rosszullétei alatt. Kertész Mihály 1962. április 10-én, 75 éves korában hunyt el rákban. Kaliforniában temették el, így 1919-es távozása után sohasem tért vissza Magyarországra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk