KULT

50 éve halt meg Jimi Hendrix: Nem játszott a Marson, de lehozta a Földre az égitesteket



Jeffery a következő három évben szinte minden hozzáférhető Hendrix-anyagot piacra dobott a család tiltakozása ellenére – a rajongók persze még e torzó remekműveknek is örültek – de 1973-ban váratlanul meghalt egy repülőgép-szerencsétlenségben.

Akadtak olyanok is, akik szerint Jimi, aki évek óta Angliában élt, de koncertezni és felvételeket készíteni hazajárt, az amerikai titkosszolgálat „halállistáján” szerepelt a radikális fekete csoportok, mindenekelőtt a Fekete Párducokkal való kapcsolatai miatt.

Perdöntő bizonyíték egyik verzióra sincs, immár 50 éve. Hiába próbálnak meg azóta is szinte minden évben újabb és újabb szálakat előszedni az összeesküvés-elmélet hívői és a bulvárlapok.

Jimi Hendrixre azonban aligha érvényes a „Halj meg és nagy leszel” jelszava. Alig öt éves pályafutása alatt a balkezes, fekete és cherokee indián felmenőkkel rendelkező, autodidakta muzsikus nemcsak a modern gitárjátékot vitte át teljesen más dimenziókba, nemcsak a korabeli hangtechnika minden vívmányát használta ki korlátlanul, hanem olyan dallamokat, hangsorokat, összhangzatokat, akkord- és ritmusképleteket produkált, amelyek hallatán nem tűnik túlzásnak a kijelentés:

Jimi egyenesen az univerzumból kapta az ihletet, mert ezeket megtanulni nem lehet.

Aki meghallgatja az Electric Ladyland album 1983 című felvételét, a Third Stone From The Sunt, amelynek fő motívumát azóta is gitárosok százai szeretik idézni (a másik „kötelező” kedvenc a Purple Haze kőkemény riffje) vagy a már halála után megjelent Hey Baby (New Rising Sun) bevezetőjét, valóban egy térben és időben végtelen utazáson érezheti magát.A "Stone"-nal lelkes YouTuberek még azt is megcsinálták, hogy fordítva játszották le és így is rendkívüli élmény.

Jimi Hendrix - Third Stone From The Sun (1967) from Oliviero 'Olli' Rocca on Vimeo.

Jobb híján „pszichedelikusnak” nevezték zenéjét, de elég nehéz lenne bárhová is besorolni például az amerikai himnusz kataklizmatikus átdolgozását, a Machine Gunt, amely többet árult el a vietnami háború lényegéről, mint száz hiradó vagy dokumentumfilm, vagy a Voodoo Chile-t, amelyben megmutatta, hogy a legnagyobb káoszban is lehet rendszer.

A már jól bejáratott stílusokat, a bluest, a funky-t is a feje tetejére fordította, elég csak olyan klasszikusaira gondolni, mint a Red House, vagy a Foxy Lady, még az eredetinél is sejtelmesebbé tette Bob Dylan All Along The Watchtowerét. De ő írta talán a legszebb spirituális-szerelmes dalt, a Little Winget, és a rock-balladák terén is nagyot alkotott – nemcsak a Hey, Joe-t érdemes ezredszer is újra hallgatni tőle, hanem a második, Axis: Bold As Love albumon hallható Castles Made of Sandet, vagy a posztumusz Cry of Love-ról az Angelt.

Visszhang-zuhatag alá küldött minket a Burning of The Midnight Lamp-ben, valósággal beszéltette gitárját a Rainy Day, Dream Away-ben és a Who Knows?-ban, az If 6 was 9-ban pedig – ami az Easy Rider egyik betétdala volt (ha hallom, magam előtt látom a hídon átszáguldó két motorost) olyan többszólamú labirintusba visz be, hogy ember legyen a talpán, aki kitalál belőle.

Valójában két Jimi Hendrix létezett. Az egyik a féktelen energiájú, különleges szépségű szex-szimbólum zenész, aki a színpadon olyan elsöprő erejű koncerteket ad, amelyekben az ő látványa, ösztöneit szabadjára engedő viselkedése legalább olyan fontos, mint maga a zene. Örökre elválaszthatatlan marad a klasszikus nagy rockfesztiváloktól, Monterey-től (1967), Woodstock-tól (1969) és a Wight-szigettől (1970).

Jellemző, hogy már az elsőn sem mertek utána fellépni. A másik az örök kísérletező, aki a stúdióban napokat tudott eltölteni azzal, hogy megtalálja a tökéletes hangszínt, hangolást, akinek egyik lemeze sem volt önismétlés, de az előző folytatása sem. Nem csoda, hogy zenekarai, az Experience vagy a Band of Gypsys tagjai nem mindig tudták követni elképzeléseit.

Woodstock-i koncertje, különösen az utolsó 20 perc e két, egymástól sokszor távol lévő egyéniség találkozásának ritka pillanata volt. Utolsó felvételeiből, az előkerült töredékekből még csak sejteni sem lehet, hogy merre ment volna tovább, ha kap még néhány évet, évtizedet.

Jimi Hendrix azon muzsikusok közé tartozik, akiknek hatása halála után fél évszázaddal is felmérhetetlen - Carlos Santanától Prince-ig, Steve Ray Vaughantól Joe Bonamassáig végtelen a sora azoknak a gitárosoknak, akik belőle merítettek – ugyanakkor senki nem tudta, vagy nem merte az ő örökségét tovább vinni. Az előtte tisztelgők azonban gondoskodnak róla, hogy Jimi zenéje az új nemzedékek előtt se merüljön feledésbe. Magyarországon a 60-as évektől a szintén tragikusan rövid életű Radics Béla volt első „helytartója”, később a Tátrai Tibor és Tóth János Rudolf fémjelezte Magyar Atom „szabadidő-zenekar” tett sokat a Hendrix-örökség emlékezetéért. Napjainkban az egyes műfajok között szintén könnyedén hajózó Halper László az, aki a legnagyobb alázattal közelíti meg ezt a hagyatékot, nem az „egy az egyben” lehetetlenségét kísérti meg, hanem szellemét viszi tovább Hendrix darabjai mélyrétegeinek feltárásával.

Gyakran emlegetik Jimi egyik kedvenc mondását: „Szeretnék én lenni az első, aki bluest játszik a Marson”. Sajnos nem érte meg Elon Musk álmát, ezért inkább lehozta nekünk a bolygókat, vagy még inkább az ősrobbanás hangjainak több milliárd fényévre élő foszlányainak. Lehet, hogy ez a minden emberi mércénél nagyobb feladat emésztette fel ilyen gyorsan az erejét?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk