KULT

Jennifer Lawrence bevállalta: teljesen pucéran lett belőle vérbeli komika – Barátnőt felveszünk-kritika

Hogyan vegyük el egy 19 éves fiú szüzességét néhány nap alatt? Ezzel indulunk, ennél azonban jóval többet kapunk a nyár egyik legviccesebb filmjétől, amely nem éppen családbarát, de 16 éven felül mindenkinek ajánlott!


Jennifer Lawrence-ről az embereknek nem feltétlenül a vígjátékok ugranak be elsőre. Talán a legtöbbeknek még mindig Az éhezők viadala villan fel az elméjében, noha a franchise már nyolc éve véget ért (legalábbis vele, az új film, az Énekesmadarak és kígyók balladája idén novemberben érkezik a mozikba). Emellett az X-Menekben játszott Mystique is sokakban hagyott mély nyomot, valamint talán még Oscar-díjas alakítása kapcsán a Napos oldal (2012) is felmerül egy róla szóló beszélgetés alatt. S talán épp ez utóbbi állt eddig legközelebb a komédiához, legalábbis sok humoros jelenet is helyet kapott benne, persze azért továbbra is egy komoly, fajsúlyos drámáról beszélünk, sérült lelkű emberekről. Emellett még a 2013-as Amerikai botrányban és a 2021-es Ne nézz fel!-ben bizonyíthatta Lawrence, hogy remekül ért a komédiához is, ám igazán vegytiszta vígjátékkal csak most jelentkezik először…

A Barátnőt felveszünk alapötletét egyébként egy valós, a Craigslisten megjelent hirdetés adta, amelyben szülők barátnőt kerestek a zárkózott fiuknak. Gene Stupnitsky (A kezdet kezdete, A hivatal, Rossz tanár, Jó srácok) és John Phillips (Nagyfater elszabadul) pedig meglátták ebben a filmre kívánkozó alapot, és megírták a forgatókönyvet, a filmre vitelhez pedig a Sony boldogan kiperkált nekik 45 millió dollárt, főként, mivel Stupnitsky előző és egyben első rendezése, a Jó srácok 2019-ben 20 milliós büdzséjére megkeresett a mozikban világszerte 111 millió dollárt.

Ezúttal azonban star power is akad, hiszen Jennifer Lawrence vállalta el a főszerepet, amely egyúttal eddigi karrierje talán legmerészebb vállalása lett…

Először azonban lássuk a sztorit! A 32 éves Maddie (Lawrence) egyedül él elhunyt anyja által ráhagyott házában, amit lehet, elveszít, annyira ramatyul áll anyagilag. Pincérnőként és Uber-sofőrként keresi a kenyérrevalót, ez utóbbi azonban meghiúsul, miután tartozásai miatt az exe kénytelen elvontatni a kocsiját. Így pedig még rosszabb helyzetbe kerül. Majd meglát egy hirdetést, amelyben jómódú szülők keresnek barátnőt a 19 éves fiuknak, aki folyton otthon gubbaszt, nincsenek barátai, nem bulizik, sosem volt dolga nővel, és nem szeretnék, ha így vágna neki ősszel az egyetemnek. A fáradozásért cserébe pedig felajánlanak egy Buickot, ami épp kapóra jönne a háza megmentéséhez Maddie-nek. A lány bele is megy az üzletbe, ám természetesen Percy valóban kemény dió, a végtelenül romantikus és félénk srácot még egy ilyen bombázónak is kihívás elcsábítania.

A Barátnőt felveszünk nem pironkodik. Bevállaltan a felnőtt nézőknek készült komédia (ahogyan a Jó srácok is az volt), vagyis káromkodások, meztelenkedés és egyéb vaskos poénok tarkítják.

Többek között Seth Rogen és Sacha Baron Cohen is ilyen filmekkel csináltak karriert, nincs is ezzel semmi gond, amíg az alkotók nem esnek át a ló túloldalára (Cohen például az Agyas és agyatlannal már erősen átesett…), és netalántán még egy kis szívet is sikerül belecsempészni a keményebb viccelődésekbe. Szerencsére Gene Stupnitsky ilyen alkotó, ezt már a Jó srácokkal is bizonyította, így a Barátnőt felveszünkben is ezt a vonalat vitte tovább.

Volt azonban most egy ütőkártyája: Jennifer Lawrence. A 24 évesen már négyszeresen Oscar-jelölt és Oscar-díjas színésznő komikusi vénáján senki nem fog meglepődni, ha valaki hallotta már őt valaha nyilatkozni valamilyen eseményen vagy talk show-ban. Ugyanis frenetikus a humora és a dumája. Épp ezért meglepő, hogy ebbéli képességeit csak most használják ki igazán először. (Van ilyen, például Eric Banát sem vígjátékokból ismerjük, pedig komikusként és stand-uposként kezdte a karrierjét…) JLaw pedig nem is okoz csalódást: mindent bevet, a teljes színészi eszköztárát. Nem fél totál hülyét csinálni magából, a forgatókönyv ugyanis olyan helyzetekbe keveri, amiket sokan nem vállalnának be. Lawrence azonban nem egy szégyenlős típus. Bár sokáig ódzkodott a filmes meztelenkedéstől, vélhetően a 2014-es „The Fappening” után (amely során hackerek számos ismert híresség privát fotóit lopták le a telefonjaikról és osztották meg az interneten, köztük Lawrence képeit is) a színésznő úgy gondolta, már úgyis láttak belőle mindent, és először a 2018-as Vörös verébben vetkőzött neki több jelenetben is.

A Barátnőt felveszünkben azonban még bevállalósabb volt, a film talán legemlékezetesebb jelenetében ugyanis anyaszült meztelenül náspángol el a tengerparton három pofátlan fiatalt, akik ellopták a ruháját egy éjjeli pucér fürdőzés közben.

A film persze nem csupán e tényleg nagyon vicces szcéna emiatt érdemel figyelmet, mivel Stupnitsky és Phillips szkriptje a poénkodás mellett odafigyelt a karakterek lelkére is. Bár úgy tűnik, hogy Percy az, akinek segítségre van szüksége, hogy kihúzzák a szülei majomszeretete alól, és megmutassák neki, hogyan is kell élni, valójában persze a szülővárosában rekedt, az életével semmit sem kezdő Maddie szorul megmentésre. Ők ketten azért remek páros, mivel képesek egymásból kihozni a legjobbat, ezt a folyamatot pedig remek jelenetekkel érzékelteti a film.

Közülük is talán az a legszebb, amelyben Percy a Hall & Oates remek dalát, a Maneatert zongorázza és énekli el Maddie „parancsára” egy puccos étteremben. Ekkor változik meg ugyanis talán mindkettejükben addigi gondolkodásmódjuk és világlátásuk, természetesen a jó irányba.

A Percyt alakító Andrew Barth Feldman is remek felfedezés, mivel képes egy pillanat alatt megszerettetnie magát a nézőkkel: ő nem egy idegesítő lúzer, hanem korunk egyik szomorú jelensége, az agyonbabusgatott, mindentől óvott, nem az életre, hanem a szülők „szórakozására” nevelt csemete, akik csak akkor látják be, mennyire rosszul egyengették az útját, amikor rádöbbennek, hogy még harmincon túl is velük lakik a gyermek.

Stupnitskyék egyértelműen próbálnak reflektálni a Z generáció visszatetsző hóbortjaira és trendjeire. Rendesen odamondanak a telefonjukon élő, mindent kamerázó, mindenen vihogó és senkit sem tisztelő ifjonc rétegnek, és kétségtelen, ezek közül kerülnek ki a film talán legjobb poénjai is: pléldául ahogy a „hú, de öreg” 32 éves Maddie reagál a nála csupán 10-12 évvel fiatalabbak valóban idegesítő reakcióira. Hiába, manapság már ennyi idő is elég ahhoz, hogy generációs szakadékról beszélhessünk.

Összességében tehát a Barátnőt felveszünk egy üdítő, nyers, őszinte, vicces és csupaszív film, könnyen lehet, hogy a nyár legjobb vígjátéka lesz (bár előttünk áll még a júliusi Barbie és az augusztusi Kivert kutyák is, amelyek szintén pazarnak ígérkeznek).


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk