KULT

"Igyekeztem kilúgozni a korábbi önostorozást" – első önálló albumáról mesélt Zanzinger

Misota Dániel bemutatkozó lemeze, a Seasonal Winds nem csak zenei, de személyiségbeli fejlődés is egyben. Interjú.
Takács Dalma - szmo.hu
2018. december 04.



Néhány művész azt vallja, hogy a fájdalom és a szorongás a legjobb inspiráció, ha dalírásra kerül a sor, a "magyar Bob Dylanként" is emlegetett Misota Dániel alias Zanzinger azonban épp az ellenkezőben hisz. Az elmúlt években nem csak zeneileg, de mentálisan is nagy fejlődésen ment keresztül, részben ennek köszönhető, hogy elkészült első önálló albuma, a Seasonal Winds.

Az új lemezről, a kápolnákba szervezett koncertekről, és a közönséggel való kommunikációról is mesélt nekünk a dalszerző.

- Már 9 éve, hogy zenélni kezdtél, mégis idén adtad ki az első albumodat. Mi tartott eddig vissza, és mi volt az a pont, mikor azt érezted, hogy felkészültél a feladatra?

- Az első dalomat úgy hat éve írhattam, azóta pár tucat más számot írtam, és úgy száz dalkezdemény is ment a kukába vagy a fiókba. Ezt a nyolcat, meg még néhányat, ami így vagy úgy megjelent, viszont szeretem. Vannak napok, amikor azt érzem, felkészültem a feladatra és vannak olyanok, amikor meg azt, hogy egyáltalán nem. Így az ember vissza is tudja tartani magát attól, hogy befejezzen és letegyen valamit. Valóban sokat bénáztam azzal, hogy végül mi kerüljön erre a lemezre, de szerencsére végül egész jó stenkkel sikerült ezeket megörökíteni. Ehhez nekem is fel kellett nőnöm kicsit.

- Saját bevallásod szerint a 2016-os felvételek „irritálók és önostorozók” voltak, végül mégis egy „tiszta és szeretetteljes” lemezt adtál ki. Hogyan keletkeztek a dalok? Melyik állapot dominál most benned leginkább?

- Akkor szomorú voltam, most pedig nem. Lemezcsináláshoz szerintem ez utóbbi a szerencsésebb állapot. Elég jóban vagyok ezzel az anyaggal, pláne a legelső felvételeimhez képest. Sokszor csináljuk a világnak ezen a részén azt, hogy kölcsönvett hangon próbáljuk meg csatornázni a gondolatainkat. Ez pár éve rám is igaz volt, viszont mostanra nem is lehetne távolabb a valóságtól. Vannak dalok a lemezen, amiket nagyon mély pontokon írtam pár éve, de végül idén vettük fel őket és eltűnt belőlük, vagy megváltozott bennük a keserűség, és a helyére került valami más. Nem akarok a magam kedvenc főszereplőjévé válni, ezért aztán valóban igyekeztem kilúgozni a korábbi önostorozást. Ebben talán a legnagyobb segítség a koncertezés volt, amit ha az ember intenzíven csinál, úgy minden ráíródik szépen lassan a saját fizikumára, és szerencsés esetben elveszíti a modorosságot.

- Talán ennek is köszönhető, hogy a szóló zenélés után most már más zenészekkel is kollaborálsz? Miért döntöttél így, kivel élvezed leginkább a munkát?

- Pár éve elég sok félelmem volt a hangszeres játékommal kapcsolatban és ezért is maradtam meg magamnak eleinte. Ezt a jeget megtörte egyrészt, amikor kiadót kezdtünk csinálni és egymás lemezeit gyártva hozzá-hozzányúltunk a hangszereinkhez a másik zenéjén dolgozva, meg az, amikor Halmos András megkeresett, hogy próbáljunk össze néhány számot. Azt hiszem, a lemezen megszólaló zenészek közül mindenkivel nagyszerű dolgozni, ezért is alakult így. Upor András gitáron még pár éve egy “Our Haven Is Our Hell” című dalom felvétele során csatlakozott be először, ami jól ki is domborítja az ő játékának erényeit, vagyis hogy meglepetésből meglepetésbe tudunk csöppenni vele, és eszméletlen energiákat tud felszabadítani gitáron. Halmos András iszonyat ötletes dobos, a “Self-portrait at 24” dobtémája talán a kedvencem tőle, mert nagyon finoman és kiszámíthatatlanul tekergeti a dal repetitív gitár groove-ját. Hock Ernő sok kaotikus ötletemet fejtette meg és terelte közös mederbe pillanatok alatt, és kábé minden, amihez hozzányúlt, arannyá vált. Volt egy dal, ami végül nem került fel a lemezre, a “Wild Buzzard”. Mielőtt nekiláttunk próbálni, ez egy  közepes állapotban lévő szám volt, Ernő pedig beszállt basszusgitáron egyetlen hangot játszva végig, és hirtelen az egész életre kelt. Zahár Fanni a fuvolájával csodásan kommunikál az énekekkel. Imádom, amikor valakinek a hangszeres játéka felfedi a személyiségét, és ez szerintem ennek a lemeznek minden közreműködőjére igaz, Fanninál meg kiváltképp. Vele kicsit olyan zenélni, mint beszélgetni.

- A zenésztársak mellett a szokatlan helyszínek is inspirálnak, pláne, ha koncertezésről vagy live felvételről van szó. Hol zenélnél legszívesebben, ha bármit választhatnál?

- Lakásban, templomban zenélni egészen kézenfekvő az intimitása, vagy az akusztikája miatt, így nekem ezek nem is tűnnek szokatlannak. Nem szerepel a terveim között mondjuk a Himaláját mászva serpáknak koncertet adni, vagy tenger alatt a delfineknek, de szeretem azokat a helyzeteket, ahol kicsit meg van tornáztatva közönség és zenész egyaránt, és így közvetlenebbül tudunk kommunikálni. Legközelebb a Trafóban fogunk játszani, ami talán a kedvenc helyem itthon, ami könnyűzenészeket is befogad. Egyszer csoda lenne a ZAK nagytermében játszani, mert az egy gyönyörű és gyönyörűen szóló terem, pont voltam is ott egy Kocsár Miklós születésnapi koncerten, de sok másik nagyszerű élményem is fűződik hozzá. Végeredményben viszont ez majdnem mindegy, amíg van néhány gitár és erősítő, addig biztosan feltalálom magam.

- A zenélés mellett kliprendezéssel is foglalkozol. Tervezel a saját zenédhez is rendezni? Ha igen, milyen képi világot álmodtál meg az album dalaihoz?

- Nagyon is szeretnék még a télen én is klipet csinálni valamelyik dalhoz. Szeretném továbbfűzni kicsit azt a világot, amiben ez a nő vezényel a vízen, aki a borítón is látható. Megtudni, hogy mi történhet még itt, hogy milyen, ha valaki megbotlik és elesik, vagy verekszik, vagy korcsolyázni tanul. Kicsi dolgok. Meglátjuk, mindenesetre a poént nem lőném le a vetítés előtt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk