KULT

Amikor a HUG-on vagy, megtudod, milyen úgy élni, hogy az élet a legfontosabb és az élet jó

Petik Katalin - szmo.hu
2021. augusztus 18.



A reggelek jellemzően a Levegő színpadnál kezdődtek és folytatódtak chi kunggal, szelíd handpan muzsikával, tánccal, légzésmeditációval vagy jógával. Délelőtt és kora délután a Titkos kertbe vagy a Pajtába sétáltam át az aktuális előadásokra és workshopokra. Készíthettem volna saját ékszert, álomfogót, sámándobot vagy festményt a kézművesek fellegvárában, a Titkos kertben, ám én inkább a Pajtában töltöttem az időmet a benti, hűsnek számító, közel 30 fokos hőmérséklet és az oda meghirdetett előadások miatt. Késő délután pedig beindult az élet a nagy Föld Színpadon.

Pajtai hangulat G Ras és Telma Lincoln koncertjén - Fotó: Máy Lili

Volt egy erős vonása a Pajtában előadóknak, ami mindannyiukban közös: nem csak beszéltek egy témáról, hanem csinálják azt, vagyis végzik a dolgukat. Ez a hozzáállás már önmagában is abszolút unikumnak számít a mai világban. Ami viszont visszavonhatatlanul felvillanyozott, hogy értelmes, a mindennapi életemben abszolút használható, és az életet valóban támogató témákban kaptam konkrét támogatást.

Dermesztő volt ilyen kézzelfoghatóan szembesülnöm azzal, hogy igen sok embert érdekel, életben maradunk-e egyáltalán - és ezek az emberek tesznek is érte. Miközben valójában ez a normális, csak már olyan régen tapasztaltuk meg, hogy elfelejtettük számon kérni.

Örömtánc az esti tűznél - Fotó: Máy Lili

Németh Balázs esete jól példázza, mi történik, amikor valaki nem dumál, hanem csinálja. Balázs idilli elképzelésekkel kiment az erdőbe a kislányával kirándulni, de mindig csak olyan helyet talált, ami tele volt szeméttel. Valójában mindenhol szemétben sétált a kislány. Ezen annyira felhúzta magát, hogy a gyereket a nyakába ültette és elkezdett kijárni szemetet szedni egyre többekkel. Eddig 6 konténernyi gumiabroncsot, 5 tonna sittet és 4800 zsáknyi szemetet szedtek össze Győr környékén, összesen 260 köbméternyit a 9 akciójuk során.

Németh Balázs és Kósa Roland elmeséli, milyen hasznos, ha elegük van a szemétből - Fotó: Máy Lili

G Ras reggae zenész, emberi és állati jogi aktivista, apa örömmel újságolta, hogy egyre nagyobb tömegekben születik meg a felismerés az önfenntartó életmód fontosságáról, és hogy hogyan kapcsolódik ez a vegánsághoz. Mára a korábban bevett tévhitek is egyre inkább eloszlanak a fejekben a mozgalom valós jelentésével kapcsolatban. A tőle megszokott közvetlen, melegszívű beszélgetésben fejtette ki, hogyan hat egymásra a felelősségvállalás, a közösség, a tudatosság. Egyre több fiatal jön és csatlakozik ehhez az értékrendhez, az életmódhoz, és ők már nem azt kérdezik hogy mi ez, hanem már tudják és éltetik, csinálják és hangsúlyozzák, hogy milyen sarkalatos ez az út, mert csak így, felelősséget vállalva lehet életben maradni.

G Rast egyre többen veszik körül -Fotó: Máy Lili

A permakultúráról előadó Márkuly Istvánon a sivár ózdi környezetben eltöltött gyermekkor lendített akkorát, hogy most Írországban, Ausztráliában, Dél-Etiópiában, Észak-Kenyában, Jordániában és Magyarországon alakít ki farmokat, tesz élhetővé elsivatagosodott területeket, regenerál talajt, segít árváknak életben maradni, és tanítja mindezt másoknak. Őt hallgatva egész más távlatot kap a cselekvés, az elszánt emberek tömegének ereje, a szándék és az értelem.

Márkuly István arról beszél, hogy tudsz kevesebb energiával nagyobb hasznot elérni - Fotó: Máy Lili

Az élmény, amikor kijöttem egy ilyen beszélgetésről és ráengedtem magamat egy ringató handpan muzsikára, annyira átható volt és maradandó, hogy az kétségtelenül átrendezte a hangsúlyokat a további életemben, hétköznapjaimban.

Amikor HUG-on vagy amúgy sem kell színházba menned ahhoz, hogy a legkifinomultabb művészetet élvezd. Ezen a találkozón az önkifejezés olyan spontán és önmagától értetődően nyilvánul meg szinte bármikor, bármely résztvevőből, amilyet ‘civilben’ jóformán csak színpadon látsz hivatásos előadótól.

Az előre nem megtervezett esti handpan muzsika és könnyed tánc a tűz körül kézzelfoghatóbbá tette a művészet élményét, mint eddig bármi más. A közös örömzenéléshez, jammeléshez a legtöbben alapból hozták a saját hangszereiket.

Esti hangulat a Föld színpad mellett - Fotó: Máy Lili

A késő délutáni és esti koncertek is hozták az egész találkozóra jellemző finom emelkedettséget. A handpan chill dallamaiból a legfinomabbakat kaptuk a romániai Nadayanától és berlini Yataotól. Szép átvezetéseket élvezhettünk az erőteljesebb ritmusok felé Amin Várkonyi és Conrado Molina, valamint a Tosoda Projekt, Szabadi Andi, a Samsara Boulevard és az Eksomos koncertjén.

Amin Várkonyi és Conrado Molina - Fotó: Máy Lili

Szombathelyi Patrik, a MAG Instruments alapítója, a Tosoda Projekt handpan zenésze, a HUG fesztivál egyik főszervezője két meglepetéssel is készült a közönség számára. Egyrészt Kardos-Horváth Jánossal, a Kaukázus frontemberével közös produkciójukban Kaukázus dalokat hangszereltek és gondoltak újra tosodás stílusban. Felállásukkal terveik szerint a jövőben önálló dalokkal és országos turnéval is jelentkeznek. A másik meglepetés a Tosoda Projekt alap műveinek szimfonikus hangszerelése volt. A fiúk régi álma valósult meg, amikor vonós és fúvós barátokkal együtt szólaltatták meg a Tosoda dalokat. Ráadásul maga a műfaj is adja a kamarazenei klasszikus hangzást.

Tosoda Projekt Symphonic - Fotó: Máy Lili

Ezen felül pedig örömmel konstatáltam, hogy van helye az erőteljesebb energiák levezetésének is, az Óperentzia és a Freaking Disco megtette áldásos hatását.

Óperentzián innen - Fotó: Máy Lili

Amikor idejöttem, azt hittem, hogy a HUG egy Handpan Találkozó és Életmód Tábor. Nem. A HUG egy életmód, egy életszemlélet. Természetesen jövőre is eljövök magára a találkozóra is, de tudom, hogy addig is minden nap ebben vagyok, leszek.

További linkek a HUG találkozóhoz:

https://hugfestival.com/

www.facebook.com/hungarianhandpangathering/

https://www.instagram.com/hug.festival/

HUG fesztivál Youtube-csatornája:

https://www.youtube.com/channel/UCNQ8R91XGIBQvI8CzmBrguw/videos

Mag Instruments:

https://www.maginstruments.hu/

Videó: Tosoda Projekt - Gato Negro


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk