KULT

Hiába nem foglalkozunk politikával, a politika foglalkozik velünk - megnéztük a Kabaré bemutatóját a Vígszínházban

Seress Zoltán a legférfiasabb Konferanszié, Szilágyi Csenge megrendítő, Kern András és Igó Éva lubickol a szerepében.


A cikk kisebb SPOILEREKET tartalmazhat!

Érdekes műfaj a musical. Miközben óriási népszerűségnek örvend, az alkotók nevét ritkán jegyezzük meg. Kíváncsi vagyok, Andrew Lloyd Webberen kívül ki hány külföldi musical komponistát és dalszövegírót tud felsorolni.

A Kabaré a musical irodalom egyik leghíresebb, legikonikusabb darabja. A dalokat jegyző John Kander és Fred Ebb a Gilbert és Sullivan pároshoz mérhető tehetségű és sikerű duó volt (aki őket sem ismeri, használja bátran a Guglit).

Ha csak a Kabarét írták volna, már megérdemelnék, hogy megjegyezzük a nevüket, de nekik köszönhetjük például a Chicagót és a Zorbát is, a Funny Girl című filmet, és a Frank Sinatra által világhírűvé tett New York, New York című dalt (a film többi betétdalával együtt).

A Kabaré filmváltozatát majdnem mindenki ismeri, Liza Minnelli, Joel Grey és Michael York meg sem állt a világhírig, de színházban is olyan nevek játszottak benne az évtizedek során, mint Alan Cumming, Will Young, Judy Dench, Brooke Shields vagy Emma Stone.

A magyarországi névsor is impozáns: Németh Sándor, Galambos Erzsi, Feleki Kamill, Harsányi Gábor, Paudits Béla, Básti Juli, Psota Irén, Garas Dezső, Hirtling István, Kisfaludy Zsófia, Járai Máté mind színpadra léptek a darab különböző változataiban.

Érdeklődéssel vártam a Vígszínház produkcióját, különösen, mivel nemrég láthattam Béres Attila rendezésében egy másik musicalt is, a Lövések a Broadway-nt a Tháliában (erről itt írtam bővebben). Összességében a Vígszínház előadása jobban tetszett, egyszerűen azért,

mert a Kabaré jobb darab, mint a Lövések a Broadwayn.

A rendezőnek már az első pillanatban sikerül meglepnie. Nem gondoltam volna, hogy a darab első jelenetében, a Wilkommen dalban sok hely maradt az újításnak. Nem szeretnék spoilerezni, mert mindenkit arra biztatok, nézze meg az előadást. Legyen elég annyi, hogy úgy hozza be Seress Zoltánt a színre, hogy arra mindenki felkapja a fejét.

Béres Attila nem csak ebben szakít a hagyományos megoldásokkal, ha úgy tetszik, „Kabaré-klisékkel”. „Idebent az élet gyönyörű, a lányok gyönyörűek, még a zenekar is gyönyörű!” Mindenki ismeri az ikonikus szöveget, ami egyben a darab egyik kulcsmondata, hisz

a darab egyik fő motívuma annak bemutatása, miként kúszik be a kinti, metaforikus tél a kabaré fülledt buborékjába.

Ennél a mondatnál a filmben és a legtöbb színházi előadásban is „lehull a lepel” a zenekarról, amely lengén öltözött hölgyekből áll. Seress azonban ennél a sornál csak egy lefitymáló gesztussal a zenekari árok felé mutat.

Bevallom, az első, némileg gonosz gondolatom az volt, egyszerűen kispórolták a női zenekart. De most már úgy érzem, ez is tudatos szakítás lehet a kánonnal. Mire az első dal véget ér, már tudjuk, érezzük, hogy ez nem egy szokványos Kabaré előadás.

Ezt az érzést erősíti Seress Zoltán alakítása is, aki a legférfiasabb Konferanszié, akit valaha láttam. Ez elsőre meglepő annak tükrében, hogy forrónadrágban és női harisnyában lép színpadra. A ruha a show része, viszont abban a néhány pillanatban, amikor kvázi „civilként” jelenik meg a darabban – például amikor széttépi a Náci párt belépési nyilatkozatait, amiket Herr Ludwig osztogat a társulat tagjai között –,

egy nagyon határozott, tárgyilagos üzletember sejlik fel, akinek van értékrendje, de nincsenek illúziói.

Így csak még hangsúlyosabb és fájóbb pálfordulása. Ő ugyan nem áll be énekelni, hogy „a holnap enyém lesz már”, de amint veszélybe kerül az egzisztenciája, a poénjait azonnal az új igényekhez alakítja, és kidobja az új urak szemében nemkívánatos kollégákat.

Szilágyi Csenge alakításában Sally Bowles nemcsak hebrencs, kallódó fruska, hanem olyan nő, aki otthon van a lebujok velejéig romlott világában, és látszólagos sodródása tulajdonképpen tudatos túlélési technika. Sajátos Stockholm-szindróma: ez a világ fogva tartja, kiszipolyozza, sokszor megtapossa, de Sally mégsem képes nélküle élni. Hiszen lehetőséget kap egy egészen más, boldogabb életre: csak el kéne utaznia Clifforddal (Brasch Bence), amihez nagyon erős motivációt adhatna a nácik előretörése. Ő azonban marad.

Szilágyi alakítása magával ragadó, és Béres Attila bizalmát jelzi, hogy a darab csúcspontján, a Kabaré dalban Csengét szó szerint magára hagyja.

Újabb szakítás a megszokottal. Ez a dal általában úgy jelenik meg, mint a mulató (a filmben Kit Kat Klub, a Vígszínházban egy összekacsintással Kék Angyal) műsorszáma, ennek megfelelően a mulató díszletei között. Béres Attila azonban ezen a ponton leengedi a függönyt, és Csenge ott marad a közönség előtt, kiszolgáltatva, így énekli el nekünk, hogy "az élet kabaré".

"Senki, csak e fa" - mondja Cyrano. Senki, csak e dal, mondhatná Szilágyi Csenge, aki korosztálya egyik nagy tehetsége (a Pesti Színházban nemrég bemutatott A kő című előadásban is érdemes megnézni, Nagy-Kálózy Eszterrel nagyszerű párost alkotnak), minden esély megvan rá, hogy Sally Bowles legendás szereppé és alakítássá váljon a pályafutásában.

Mindenképp ki kell emelnem Kern András és Igó Éva kettősét. Kern játssza a zsidó zöldségest, Schneider urat. András hozza a tőle megszokott vicces játékstílust, hangsúlyozást, de nem viszi túlzásba. Átmenetileg elfelejteti, hogy ő a darab talán legtragikusabb sorsú figurája, és csak annál szívbe markolóbb figyelemmel kísérni a sorsát.

Igó Éva véleményem szerint az egyik legjobb magyar színésznő,

sokkal több figyelmet és rivaldafényt érdemelne szó szerint és átvitt értelemben is.

Gyerekkorom óta nagy rajongója vagyok, amikor is ő volt Audrey Hepburn magyar hangja a My Fair Ladyben.

Igazi jutalomjáték a kettősük, és egy nagyszerű színházi geget is sikerült becsempészniük az előadásba, amit nem szeretnék lelőni. Tessék megnézni, már csak azért is, mert Herr Schneider és Frauline Schultz (a dalaikkal együtt) kimaradtak a filmből.

Említést érdemel a Kost kisasszonyként színre lépő Rudolf Szonja (más szereposztásban ő alakítja Helgát), az Ernst Ludwigot alakító Horváth Szabolcs és Csapó Attila, aki Bobbyt, a meleg pincért játssza.

Külön kiemelem a "Kisfiú"-t, Orbán Hunort, azt a fiatalembert, aki "A holnap enyém lesz már" című dalt énekelte. A rendező beültette a nézők közé, itt, a széksorok között kezdi el a dalt, innen megy fel szép lassan a színpadra. Amellett, hogy nagyon szépen énekelt, ehhez óriási bátorság kell. Le a kalappal.

Nagyon tetszett Cziegler Balázs díszlete, különösen a körbe-körbejáró kisvasút.

Sokat töprengtem azon, hogy mi adja az előadás aktualitását. Könnyű lenne azt válaszolni, hogy az örökbecsű darabok mindig érvényesek. De a magam részéről azt gondolom, azok az igazán jó előadások, amelyek a konkrét, napi aktualitásokra is reflektálnak valamilyen módon.

Amitől számomra frissé vált a mondanivaló az a folyamat, ahogy a radikális ideológia mozgalommá szerveződik és beszövi az embereket. Ahogy a hétköznapi figurákból, a szomszédunkból, a barátunkból, akár a szerelmünkből egyszer csak ellenség lesz.

Persze könnyű lenne a szélsőséges nacionalizmust lefordítani konkrét magyar politikai erőkre és szereplőkre, de úgy érzem,

nemcsak egyes konkrét ideológiákkal van probléma, hanem azokkal az emberekkel, akik magasabbnak hazudott eszmékből lopnak maguknak legitimitást és hatalmat.

Akiknek a céljuk valójában az uralkodás, a mások eltiprása, amihez erkölcsi alapot keresnek maguknak. Ők mindig itt lesznek, és mindig találnak maguknak használható ideológiákat.

A másik fontos üzenet: hiába vonulunk vissza a buborékjainkba, hiába mondjuk, hogy mi nem foglalkozunk politikával – a politika foglalkozik velünk, és ha nem követjük aktívan az eseményeket, nem lépünk időben, menthetetlenül kiszolgáltatottá válunk.

Azon érdemes mindenkinek elgondolkodnia, hogy a darabban látható folyamatok melyik fázisában tart az ország, és hol tartunk mi magunk, személy szerint. A fiktív konfliktusokban hol állnánk? Adnánk, kapnánk a pofonokat, vagy csak kívülről, tétlenül néznénk?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk