KULT

"Analóg vagy digi, életstílus a Hi-Fi" – beszélgetés Soltész Rezsővel kiállításról, hangról, színpadról

„Egy viharos éjszakán….” – próbálgattuk amatőr zenekarunkkal annak idején a Corvina együttes tán legszebb dalát. Ez jutott eszembe, amikor Soltész Rezsőhöz készültem.


Utoljára akkor beszélgettünk, amikor húszegynéhány évvel ezelőtt elindította a Zenész Magazint. Most éppen e lap szerkesztőségében találkoztunk. A népszerű énekes gondolatai ezekben a napokban az október 27-28-i 19. Házimozi és Hi-Fi Show körül forognak, amelynek igazgatója.

-A 19 alkalomra visszakerült a kiállítás a Marriottból egy ötéves kitérő után Budapest Hilton City Hotelbe, és ennek nagyon sokan örültek – mondja Soltész Rezső - A visszatérés magában hordozott egy sor olyan újdonságot, amellyel most találkozik először a közönség is. Több helyet tudtunk kialakítani a kiállítók számára, például a nagyon frekventált M-szinti emeleten, ahol elfeleztük az óriási termeket. Reméljük, mindenki nagyon jól érzi majd magát.

-A hangzás iránti érdeklődés egyfajta családi hagyomány, hiszen az Ön nagyapja a hangosfilm hőskorában producerkedett…

-Ilyen értelemben van párhuzam, de közben eltelt majdnem 100 év! Az a filmről szólt, a mai pedig elsősorban egy olyan digitális hangról, amelynek a fejlődése különösen az utóbbi években hihetetlenül felgyorsult. Emlékszem, amikor a 2000-es évek elején elkezdtük csinálni ezt a kiállítást, még százkilós analóg csöves televíziókat cipeltünk be. Ugyanakkor a hangzás forradalma mellett beszélhetünk az analóg lemezjátszók és erősítők visszatéréséről – komoly igény van a vinil-lemezjátszókra és azoknak egyszerű, elektroncsöves megszólaltatására. A kiállítás éppen ezért kiváló platformot biztosít, mert megjelenik mind a kétféle technika és így a hallgatóság is két irányban tájékozódhat. Akik az analóg technikát szerették meg, felfedezhetik ennek újdonságait, de például a nagy felbontású Hi-Res digitális file-ok füllel hallhatóan tudják azt, amit az analóg. Nagy öröm számomra, hogy a Djabe együttes is megjelenik a kiállításon, és itt tartják a Flow című LP-jüknek az ősbemutatóját.

Ugyancsak hallhatja a közönség a szintén világszínvonalú, a londoni Abbey Road stúdióban félsebességgel újravágott, 20 évvel ezelőtt megjelent Witchi Tai To albumukat, amely most két 45-ös fordulatszámú LP-re került rá.

-A magam részéről nagyon örülök a vinil-reneszánsznak. Több évtizede vásárolt lemezeim ma is úgy szólnak, mint az ágyúk. Pedig a 80-as években már temették ezt a hanghordozót.

-Egy párhuzamot mondanék erre: amikor beindult a videózás, azt mondták: a mozinak vége. Ehhez képest ma is nagyon sokan járnak moziba, mert azt az élményt másutt nem kapják meg. Úgy gondolom, hogy a vinil esetében is a minőség iránti igény az, ami ezt a reneszánszot szükségszerűvé tette. Egészen más örömet jelent az, amikor az ember nemcsak benyom egy gombot, hogy elindítsa a letöltött zenét, hanem elővesz egy lemezt, megnézi a borítóját, érzi a korong illatát, majd felteszi, leül egy fotelba, és így élvezi. Egyre többen vágynak erre. A Hi-Fi és a zenehallgatás egyfajta életstílus. Érdemes erre időt szakítani.

-Ön a 60-as években kezdett el zenélni. Emlékszik még, hogy milyen erősítőket és hangfalakat használtak akkor?

-Hát persze, azt sosem felejtem el! MOM-ban volt az első igazi törzshelyünk. Az én első erősítőm a mozigépész vetítéseknél használt erősítője volt. Első gitárjaink egy 50x30-as hangfalon szólaltak meg. Aztán kezdett a dolog kicsit komolyabbá válni, megjelentek az első, 100 wattos BEAG erősítők, több csatornával. Egy cuccon szólt a mikrofon a gitárokkal. Már minőségi előrelépést jelentettek a Selmer és Vox erősítők, és volt ezeknek egy NDK-s változata, a Regent, amelynek nem volt ugyan olyan elegáns dizájnja, de azért nagyon jól szólt. Nálunk a billentyűk mentek mindig rajta. Utána már a Marshall-korszak következett, amikor mindenki azokon játszott, mi sem állhattunk ki mással.

-Ami a szórakoztató elektronika fejlődésében az utóbbi időkben végbement, az a tv-ben, a moziban, a házimozikban gyakorlatilag mindenkihez eljutott. Nekem úgy tűnik, hogy az otthoni zenehallgatásban ennél jóval szűkebb a kör.

-Az otthoni zenehallgatásban a wifi- és a bluetooth-technika előretörésének vagyunk tanúi. Ma már nagyon komoly színvonalú hangfalakon, bluetooth-kapcsolaton keresztül lehet streamelni azokat a digitális jeleket, amelyektől az ember a hallásigényeinek megfelelő élményt kap. Ugyanez a technika tette lehetővé, hogy a zenehallgatás általános értelemben a telefonokra szélesüljön ki, például azok számára, akik sportolás közben így kívánják magukat serkenteni. A lakásokban használt berendezések alkalmazkodnak életmód-igényeinkhez. Ha valaki egy jobb, magasabb színvonalú, a környezeti zajoktól jobban elzárt körben akar zenét hallgatni, akkor azért már kell egy komolyabb lejátszó…

-Egy rossz hangzás nemcsak az ember esztétikai élvezetét teszi tönkre, hanem hosszú távon a fülét is. Sok pocsékul hangosított koncertben volt sajnos részem az évtizedek során. A mai telefonos zenekultúra nem okoz maradandó károsodást a fiatalabb nemzedékeknél?

-Ma már mindenki számára elérhető, anyagi értelemben is, egy olyan középszintű hangzás, amely az átlaghallgatónak megfelel, de a magasabb igényeket kielégítő készülékek is megjelentek már e téren. Éppen ezért én nem tartok attól, hogy ezek károsodást okoznának. A nagyobb probléma, amit a saját gyakorlatomban is nap mint nap megélek, az az élő koncertek hangosítása terén tapasztalható hihetetlen igénytelenség, szakmai hozzá nem értés.

-Ön hosszú ideje lapkiadással is foglalkozik, miközben énekesi pályáját sem adta fel. Nem gondolt arra, hogy most, amikor annyi régi együttes áll össze néhány koncert erejéig, érdemes lenne a Corvinával is színpadra állni?

-Az a helyzet, hogy a régi csapatból Szigeti Feri a Karthagóval, én pedig szólóban ma is ott vagyunk a színpadon, a többiek azonban nem, és ki is estek a közönség-előadó kapcsolatból. Attól tartok, hogy a Corvina most már megmarad szép emléknek, aki szerette, előveheti a régi bakelit-lemezeket. Szomorúan értesültem a napokban, hogy elment Csintalan László, a legendás hangmérnök, aki a Rottenbiller utcában felvett első lemezünket készítette. Ami engem illet, részese lehettem annak az eufóriának, amit az Aréna-beli Táncdalfesztivál-koncert váltott ki a közönségből és amelyen ott volt a színpadon mindenki aki élt és mozgott, Kovács Katitól Koós Jánosig. Ez a slágerműfaj, amely az 50-es, 60-as, 70-es években virágzott, az elmúlt időkben eléggé háttérbe szorult. Éppen ezért nagyon örültem, hogy én is ott lehettem, és elénekelhettem három dalt. Ezt a gálát jövőre januárban megismételjük. Az ott elhangzott dalokra persze elsősorban egy felnőtt generáció emlékezik, Ez valójában a mi gyerekkorunk. Ugyanezt tapasztalom a saját fellépéseimen is, rengeteg felkérésem van. Nagyon szeretem a Bazilika előtt tartott Belvárosi Fesztiválokat is. Fantasztikus érzés, amikor tapsolnak és együtt éneklik velem a dalaimat, és ezt nem lehet elengedni. Már csak azért sem, mert közben azt látom, hogy egy kifelé menő nemzedék milyen állapotban van, és mennyire tudnak örülni egy ilyen előadásnak. Éppen azért, ahogy S. Nagy Istvánnal írtuk annak idején, „amíg csak élek, addig énekelek én”.

-Mindehhez honnan van energiája?

-Biztosan alkati kérdés is, de ebben a játékban nagyon jól érzem magam, mert folyamatosan feltölt. A lapkiadás, a kiállítás szervezés olyan számomra, mint egy tábla, amelyre a hét folyamán felírom a tennivalókat, problémákat. Aztán eljön a hétvége, autóba ülök, elmegyek fellépni, és az alatt a másfél óra alatt, amíg a színpadon vagyok, egy láthatatlan kéz letörli ezt a táblát, a ráírt gondokat, és újra minden minden gyönyörű, kristálytiszta lesz. És ez a töltés elég a következő hétre. De elmondhatom azt is, hogy nagyon boldog vagyok, nincsenek olyan gondjaim, amelyek megkeserítenék a hétköznapjaimat. Rend van a családomban, környezetemben, és sok jó impulzust érzek áradni felém.

Amikor Soltész Rezső kikísér a Vérmező melletti irodájából, büszkén mutatja, hogy még mindig négy magazinja jelenik meg nyomtatásban, és reméli, hogy meg is maradnak. Mert az újságnak is megvan a maga illata, tapintása – mint a bakelit lemezeknek…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk