KULT

Kevés izgalmasabb dolog van, mint felfedezni egy új zenekart, amit még nem játszottak unásig a rádiók

A Hangfoglaló Program az elmúlt négy évben 3 milliárd forint támogatást osztott szét a könnyűzenében. Ott vannak majdnem az összes jelentős fesztiválon, évente több tucat előadó karrierjét segítik.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. július 08.



A hazai zenekarok állami támogatása néhány éve teljesen átalakult: az induló előadók segítésétől kezdve a már befutott együttesek külföldi turnéiig összesen kilenc alprogramra lehet pályázni az eredeti nevén Cseh Tamás, tavaly év vége óta pedig Hangfoglaló Programnak köszönhetően.

Idén a Művészetek Völgyében saját helyszínnel lesznek jelen: a taliándörögdi Hangfoglaló Udvar az ElevenKert helyét veszi át, tíz napon keresztül váltják majd itt egymást a feltörekvő és a már komoly rajongótáborral rendelkező bandák.

De hogy indult ez az egész, mennyire nehéz teljesen kezdőként bekerülni, mit tudnak adni a pénzen túl, és hogyan tovább az egy év leteltével? Boross Zoltán, a Hangfoglaló Programiroda vezetője, valamint Bajnai Zsolt, a Könnyűzenei Szolgáltató Iroda igazgatója válaszolt a kérdésekre.

– Mennyire volt hiánypótló a Hangfoglaló Program, amikor még Cseh Tamás nevét viselve elindult? Miben látjátok ti a legfőbb erősségét?

– Amikor 2013 végén elkezdődött az új magyar könnyűzenei támogató program kidolgozása, fontos szempont volt, hogy minél szélesebb szakmai konszenzussal jöjjön létre, találjuk ki az alprogramjait, amihez majd a pályázatokat illeszteni lehet. A több hónapon át tartó számtalan egyeztetésen, amelyeken nagyjából kétszáz szakmabeli vett részt, egyértelműnek tűnt, igény van egy olyan támogatási rendszerre, ami nem elsősorban egyénekhez, hanem az iparág egy-egy szegmenséhez köthető. A mögöttünk lévő négy év is azt bizonyítja, hogy a Program olyan területeken segít, ahol valóban szükség van rá.

Persze a mérleget nem nekünk, akik csináljuk, hanem a szakma azon részének kell megvonnia, akiket a Program támogat vagy támogatott, illetve a közönségnek. Ami pedig talán a kezdetektől az egyik legfontosabb jellemzője vagy erőssége a Hangfoglaló Programnak, hogy ez nem egy lezárt, minden elemében kitalált, rögzített rendszer, hanem folyamatosan igazodik a szakma igényeihez.

– A döntéshozói szinten lévő politikusokkal milyen nehéz volt megértetni, hogy a könnyűzene támogatása fontos ügy?

– A döntéshozókat, a politikusokat a szakmának kell meggyőznie arról, hogy amit csinál nemcsak neki, de valahol az egész társadalomnak és az országnak is fontos. Nekünk, akik a könnyűzenével foglalkozunk egyértelmű, hogy ez az a művészeti ág, amivel szinte mindenki, szinte minden nap találkozik, így kaput nyithat sok más művészet felé. Azt is tudjuk, hogy a könnyűzene igenis fontos gazdasági szereplő, komoly adóbevételt termel, hozzájárul a GDP-hez, ám ez nem azt jelenti, hogy csak befizetőnek kellene lennie az ágazatnak. Ám ezeket a szakmának, más szakmákkal versengve artikulálnia kell tudni.

Az elmúlt négy év talán az is bizonyítja, hogy ez sikerült, hiszen az NKA-n keresztül csak a Hangfoglaló Program közel 3 milliárd forint támogatást oszthatott szét.

És akkor még nem beszéltünk az ugyancsak az elmúlt négy évben létrejött Könnyűzene-, Halmos Béla- vagy éppen a Fesztiválkollégium lehetőségeiről, vagy éppen a közmédia által támogatott programokról – akár a Nagy-Szín-Pad, akár A Dal –, vagy arról, hogy végre a Jászai- vagy a Táncsics-díjjal egy sorban említhető, önálló középdíja lett a könnyűzenének, a Máté Péter-díj.

– Mekkora a túljelentkezés az egyes alprogramokba? Melyik a legnépszerűbb közülük?

– Nem lehet általánosítani, mert nem ugyanaz az Induló Előadói Alprogram, amire évente körülbelül 300 formáció pályázik, és szándékosan csak 20-25 kaphat támogatást, mint mondjuk a Klubtámogatói Alprogram, ahol a pályázók 80-90% kap valamiféle támogatást, az előző évadban közel 200 millió forintot.

Minden alprogramnak megvan a maga helye és szerepe, amit nem feltétlenül a túljelentkezés vagy a támogatás intenzitása fejez ki.

Persze jóval több pénzt is ki lehetne osztani a pályázatokon, mondjuk nemzetközi fellépésekre, bár nem mindig csak a pénz számít.

– Hogy zajlik a kiválasztás? Előfordul, hogy egy előadóval kapcsolatban vita van a Kollégiumon belül, vagy egyhangúan szoktatok dönteni?

– A döntést minden esetben a négyfős Hangfoglaló Program Kollégiumnak kell meghoznia és vállalnia. Természetesen nem mindig egyhangúak a döntések, olykor komoly viták vannak, és az is biztos, hogy teljesen más döntések születnének, ha más összetételű lenne a kollégium. Éppen ezért törekszik a Kollégium arra, hogy mielőtt dönt, minél több vélemény meghallgasson. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert az elmúlt években kialakult a Program körül egy olyan csapat, akik valamilyen szinten bevonhatók a döntésekbe.

Így például az Induló Előadói Alprogramnál a Kollégium a beérkezett pályázatból először csinál egy szűkített listát – ami nagyjából a jelentkezők negyedéből áll, akiket akár támogatni is lehetne –, de a végső döntéshez már egy zenészekből, klubosokból, menedzserekből álló zsűri segítségét kéri, akik élőben is meghallgatják a produkciókat. Vagy a nemzetközi pályázatoknál most már támaszkodhat HOTS exportiroda tapasztalataira, a klubok esetében pedig a Hangfoglaló Programirodára.

– Mit tanácsolnátok azoknak, akik teljesen kezdőként pályázni szeretnének? Hogyan vágjanak bele, minek kell feltétlenül megfelelni?

– Először valamelyik megyei tehetségkutatón mérettessék meg magukat. És ha elsőre nem is nyernek meg egy ilyen versenyt, ne adják fel, hanem amelyikre csak tudnak, menjenek el. Ezek ugyanis színpadi rutint és szakmai visszajelzést adnak, nem beszélve az építgethető kapcsolatrendszerről, vagy az ezek révén érkező felkérésekről. Nem véletlen, hogy immár három éve támogatja a Hangfoglaló az Öröm a Zene megyei tehetségkutatókat, amelyek győztesei, ha pályáznak az Induló Előadói Alprogramra, akkor automatikusan odakerülhetnek a meghallgatásra, szakmai zsűri elé.

A Mörk a hollandiai Eurosonic fesztiválon

Shaibo

– Milyen előnyökkel jár a részvétel az anyagi támogatáson túl?

– Elsősorban az induló előadói alprogram esetében igaz az, hogy egy évig kiemelt figyelmet fordítunk a támogatott produkciókra. Beleértve azt is, hogy a támogatási időszakban kapnak egy mentort, aki tanácsokkal segíti a munkájukat. Emellett mind a saját, mind a partner csatornákon kiemelt helyen próbáljuk kezelni az érintett előadókkal kapcsolatos híreket.

Az induló előadók mindegyikének legalább kettő fesztiválos fellépést is biztosítunk azokon az fesztiválokon, ahol a Hangfoglaló Program hivatalosan jelen van, ilyenből egyébként idén már több mint 10 van.

De ezeken túl is segítünk, amiben tudunk, ha a zenekaroknak erre igényük van. Ez egyébként minden alprogram támogatottjaira, akár klubra, akár külföldre induló előadóra igaz.

– Követitek a programban korábban résztvevők karrierjének alakulását azután is, hogy már kikerültek onnan?

– Nagyon büszkék vagyunk mindenkire, akik az elmúlt több mint 4 évben részt vettek a Programban, azokra pedig különösen, akik stabil szereplői, esetleg nagyszínpados szereplői lettek a zenei életnek. És úgy tűnik, a volt támogatottak is jó emlékeket őriznek a Programról, hiszen sokan közülük szívesen jönnek fellépni a rendezvényeinkre.

Egyébként talán a Hangfoglaló erényei között említhető az is, hogy próbál egyfajta zenészi életpályamodellt is felállítani a támogatásai révén. Azaz, ha valaki indul a megyei tehetségkutatón, aztán bekerül az Induló Előadói Alprogramba, majd az előzenekari vagy a klubos pályázatok révén jut fellépésekhez, végül pedig ki tud lépni a nemzetközi piacra, akkor öt-hat éven tudjuk támogatni, ami elég lehet ahhoz, hogy megkapaszkodjon a piacon.

Dope Calypso

– Hogyan merült fel az ötlet, hogy saját helyszínetek legyen a Művészetek Völgyében?

– A Művészetek Völgye egy befogadó jellegű rendezvény, ahol egyébként is számos aktuális, vagy a korábbi években általunk támogatott produkció lép fel. A szervezőkkel, elsősorban Oszkó-Jakab Natáliával közösen arra jutottunk, hogy ha már van olyan helyszín a fesztiválon, ahol minden nap legalább egy vagy kettő, a Hangfoglaló Programhoz köthető zenekar koncertezik, legyünk névadói ennek a színpadnak. Nagyon örülünk neki, hogy ez sikerült, hiszen a Művészetek Völgye az egyik legfontosabb, és egyben tekintélyes múltú fesztivál hazánkban, fontos és örömteli, hogy ilyen hangsúlyos módon tudunk jelen lenni.

– Milyen szempontok alapján állt össze a 10 nap programja, kiket hívtatok meg?

– Ez elsősorban logisztikai kérdés volt. (nevet) A július egy zeneileg meglehetősen aktív időszak, és örömmel kijelenthetjük, hogy a támogatott zenekaraink nyáron is intenzíven koncerteznek, így nem volt könnyű egyeztetni a fellépéseket.

Ezzel együtt elmondható, hogy a Művészetek Völgye közönsége nyitottabb, befogadóbb a nagy átlagnál, ezért ide a finomabb, singer-songwriter jellegű előadókat is be lehetett rakni.

– Miért érdemes feltörekvő, még alig ismert zenekarokat hallgatni? Mit üzennétek annak, aki egyáltalán nem nyitott ilyen irányban?

– Hadd kérdezzek vissza: miért ne lenne érdemes? Kevés izgalmasabb dolog van, mint felfedezni magunknak egy új, izgalmas zenei világot, megismerni egy szuggesztív előadót, akit még nem untunk meg a rádióban. Egyébként sem hiszünk az alternatív-mainstream felosztásban; abban viszont igen, hogy jó és rossz zene van, mi pedig az előbbiből szeretnénk minél nagyobb merítést a közönség számára elérhetővé tenni.

Két tavalyi támogatott, a Drastik Putto és Hangácsi Márton (lent) a Hangfoglaló Udvar elődjében, a taliándörögdi ElevenKertben

– Merre bővülnétek még tovább? Van rá koncepció?

– Amikor ez az interjú készül, akkor jelenik meg a Hangfoglaló Program ötödik évadának első pályázata, azaz ötödik alkalommal fogunk Induló Előadókat támogatni.

Úgy tűnik, hogy ez az alprogram, illetve a klubos, az előzenekaros és a nemzetközi is megtalálta a helyét és feladatát, legfeljebb csak finomítani kell rajtuk.

Ami nem azt jelenti, hogy hátradőlhetünk. Jól látszik, hogy a könnyűzenei oktatás terén, vagy éppen a próbatermi lehetőségek és a rádiós megjelenések tekintetében van még bőven feladat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk