KULT

Hangácsi Márton: Még mindig sokan hiszik azt, hogy playbackelek

Egyedül van a színpadon, mégis olyan hatást kelt, mintha egy teljes zenekar játszana. Új élő videójában te is megnézheted, hogy csinálja.


A hamarosan 28 éves Hangácsi Márton első nagyobb sikere a Veszprémi Utcazene Fesztivál szakmai díjának megnyerése volt 2012-ben, ami után országszerte egyre több helyen kezdett koncertezni, és saját dalainak száma is egyre nőtt. Kis ideig párhuzamosan lépett fel egyedül és zenekarral, 3-4 éve viszont már csak szólóprodukciójára koncentrál, amit looper pedállal turbózott fel, így egymaga képes lényegében teljes zenekari hangzást létrehozni.

Idén tavasszal jelent meg első nagylemeze, amiről 3 számhoz élő videót is forgattak. Az elsőnek, amelyen az Alone című dalt adja elő, itt lejjebb van a premierje, ennek apropóján beszélgettünk.

– Mennyire tudatosan alakítottad a pályafutásodat azóta, hogy 5-6 évvel ezelőtt elkezdtél szólóban fellépni?

– Inkább ösztönösen álltam hozzá, szerettem volna minél több dolgot kipróbálni. Tisztában voltam a képességeimmel, illetve hogy ezekre az alapokra lehet építeni, ugyanakkor azzal is szembe kellett néznem, hogy nem vagyok túl kompromisszumkész és nehezen dolgozom együtt másokkal. Mindez egyfajta céltudatosságot adott: például pontosan tudtam, mikor akarok lemezt vagy klipet készíteni. De az elején még így is sok volt a bizonytalansági tényező, legfeljebb remélhettem, hogy jobban fog működni a szóló produkcióm annál, amit felváltott.

– Volt egy időszak, amikor az egy szál gitáros fellépések mellett zenekarral is dolgoztál. Ennek az előbb említett tulajdonságaid miatt lett vége?

– A zenekarral soha nem vesztünk össze, egyszerűen csak eljött egy pont, amikor nem működött tovább a közös munka, bárhogy próbálkoztunk vele. Ebben nyilván szerepet játszott, hogy nem voltam eléggé vezéregyéniség és nem álltam ki elég határozottan az elképzeléseim mellett.

"
Öten voltunk és mindannyian bele akartuk adni a saját ötleteinket a közösbe, de ez az összegyúrt massza valahogy nem lett az igazi.

Egy idő után aztán beláttam, hogy jobb elengedni az egészet.

Íme az Alone friss élő videója:

– Soha nem feszélyezett téged, hogy egyedül állj ki a színpadra az emberek elé, a produkció minden felelősségét magadra vállalva?

– Érdekes módon nem. Amíg párhuzamosan futott a zenekar, addig is játszottam már egyedül, és akkor azért néha szokatlan volt, hogy nincs senki mellettem, akivel mondjuk egy hiba esetén össze lehet nézni. De a felelősség része és maga a stresszhelyzet inkább motivál, mint visszavet. Legalábbis így érzem, bár azt persze nem tudom, milyen lenne most újra zenekarban játszani.

– Az egyszemélyes zenekari, looper pedálos hangzás ötlete mikor merült fel benned és hogy csiszolódott azzá, ahol most tart?

– Már nagyon régen kitaláltam, de megvalósítani talán 2014-ben kezdtem el. Előtte fél évig készülte rá, nézegettem Ed Sheeran és Dub Fx videóit, ők voltak rám talán a legnagyobb hatással. Egy ideig ugyanakkor tartottam is ettől az egésztől, mert

"
az volt a benyomásom, hogy ezt a műfajt élőben nagyon nehéz úgy művelni, hogy a közönség ne unja el magát közben. Hiszen amíg egymásra veszel minden sávot, simán eltelik egy dalnyi idő, és a dolognak ez a része a nézők számára nem túl szórakoztató.

Nagyon sokat agyaltam ezen, de szerintem végül sikerült jól megoldanom. Bár helyenként még most is érzem, hogy akad egy-egy unalmasabb pillanat a koncerteken, de idővel majd úgyis tovább csiszolódik. Azt gondolom, hogy még mindig csak az elején tartok ennek az útnak.

– Vannak még olyanok, akik nem értik, mi történik a színpadon, és például playbackeléssel vádolnak?

– Persze, legutóbb például egy egyetemi buliban jöttek oda ezzel hozzám, de vidéki fesztiválon is előfordult már. Amikor csak tehetem, próbálom elmagyarázni, de nem mindig megy át. Viszont mindenképp működik a dolog, amióta ezt csinálom, sokkal simábban megy minden. Szükségszerű is volt, mivel ahhoz, hogy mostanában mindössze egy szál gitárral és énekkel komolyabb közönséget össze tudj hozni, nagyon különlegesnek kell lenned. Belegondolva nem is tudok hirtelen ilyen előadókat mondani.

hangacsi1

Fotó: Sámpár Anna

– Pár hónapja jelent meg az első nagylemezed, erre mennyire tekintesz fordulópontként a karrieredben?

– Borzasztó nagy fellélegzés volt, nem is tudom már, mióta terveztem és hányféle verziója élt a fejemben. Az biztos, hogy nem fog könnyen utat találni a közönséghez, hiszen eleve kevesen hallgatnak végig nagylemezeket, szóval nagyjából két évet mindenképp szeretnék hagyni a bejáratására. Fokozatosan emelek majd ki újabb és újabb dalokat róla, és ha mondjuk valaki már ötöt is megismert róla külön-külön, remélhetőleg szívesebben hallgatja majd meg az egészet egyben. Ezzel együtt maga a lemez elsősorban mégiscsak nekem szól: lezárása egy a korszaknak, amiben eddig voltam.

– És mi jön ezután?

– A megjelenés óta direkt el engedtem minden kreatív folyamatot, nagyjából őszig-télig szeretnék kizárólag a koncertezésre fókuszálni. Jól esik kicsit kikapcsolni az agyamat és másra koncentrálni az alkotás helyett, hogy aztán ismét ez vehesse majd át a főszerepet.

– A magyar szövegekhez milyen most a viszonyod? Volt egy időszak, amikor inkább úgy írtál, de pár éve ismét visszatértél az angol nyelvhez.

– Ennek az a fő oka, hogy jobban tetszenek azok a szövegek, amiket angolul írok. Próbálkoztam az utóbbi időben is a magyar nyelvvel, de pár sornál tovább nem jutottam – egyszerűen úgy érzem, nem áll annyira jól nekem, ha úgy énekelek. De persze nem tudhatom, milyen hatások fognak érni később: simán lehet, hogy fogom még máshogy is gondolni ezt, alapvetően nem zárkózom el semmitől.

"
Valószínűleg az itthoni karrieremnek is jót tenne egy magyar dal, de ismerem magam annyira, hogy pusztán emiatt nem fogok írni egyet.

Két korábbi klip, az One és a Don't Lose Your Mind c. számokhoz:

– És a nemzetközi karrier mennyire preferencia számodra?

– Vannak ilyen terveim, reálisan vagy jövő tavasszal, vagy ősszel, vagy legkésőbb 2019 tavaszán valósulhatnak meg. Össze kell gyűjteni hozzá a helyeket, akik szívesen befogadnának. Nem akarok egyből egy angol turnéval kezdeni, inkább a Benelux-államok, Csehország, vagy Olaszország lenne testhezállóbb elsőre. A legjobb az volna, ha sikerülne találni egy külföldi kiadót is. Erdélybe már korábban is megyek majd, de ez kicsit más, voltaképpen csak félig számít külföldnek – hiszen a közönség jelentős része magyarokból áll.

– A Cseh Tamás Programban való részvétel mennyi segítséget adott neked?

– Nagyon sokat, eleve már azzal is, hogy 2 millió forintos támogatást kaptam tőlük. A járulékos költségek (például a mentorom tiszteletdíja) levonása után ebből tudtuk fedezni a One-hoz készített videoklipet, illetve a lemezfelvétel és a keverés jelentős részét is. Szóval maga a program egyértelműen jó dolog, egyedül annyiban változtatnék a lebonyolításán, hogy az elutasított pályázatokhoz indoklást is fűznék. Jelenleg ugyanis enélkül dobják vissza azt, akinek nem ítélnek meg támogatást, pedig a kezdő zenekarok jó része biztosan örülne, ha kapna valamiféle visszajelzést arról, miben kellene még fejlődnie a szint megugrásához.

– A most élőben rögzített daloknak mi az apropója?

– Több okból is szerettem volna egy élő felvételt, az egyik az, hogy jó lenne kiszakadni az akusztikus-utcazenész skatulyából.

"
Persze nem fogom letagadni, honnan indultam, de ezzel együtt szeretném minél inkább a nagyszínpadra való produkciók közé pozicionálni magamat, mondjuk egy étterem sarka helyett.

Ehhez viszont szükség van olyan videókra, amelyekből lejön, hogy néz ki és miért működhet ez a gyakorlatban. Három dalt vettünk fel a lemezről, egyenként tesszük majd közzé őket. A helyszín az éppen felújítás alatt álló Most bisztró terasza volt.

hangacsi3

Fotó: Lightfilm Studio

hangacsi4

Fotó: Sámpár Anna

– Hogy fog kinézni a következő pár hónapod?

– Összefüggő turné nem biztos, hogy alakul őszre, de különálló koncertekből azért lesz pár. Debrecenben, Sopronban, Veszprémben biztosan fellépek majd, megyek Erdélybe is, illetve szeptember-október a gasztrofesztiválok szezonja, amelyek közül szintén többre meghívtak fellépőnek. Mindezek mellett továbbra is játszom éttermekben és céges bulikon, tehát a klasszikus vendéglátózás sem kopott ki az életemből. Persze ez nem egy túlhirdetett dolog, és régebben annyira nem is szerettem csinálni, de mára megbarátkoztam vele.

"
Ha ez az eszköze annak, hogy közelebb jussak a céljaimhoz – tehát meg tudjak élni zenélésből és közben szabadon alkothassak –, és cserébe megvannak a nagyobb fellépések is, szerintem abszolút be lehet vállalni.

Marci következő koncertje szeptember 27-én lesz a budapesti Kuplungban. Részletekért KATT IDE!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk