KULT

Fesztiválkörkép: mi az, ami már biztosan elmarad és mi a helyzet a többiekkel?

Végignéztük, milyenek a legnagyobb hazai fesztiválok kilátásai egy hónappal a szezon kezdete előtt. A tavalyinál biztosan jobb lesz a helyzet, de a 2019-estől még messze vagyunk.


A koronavírus-járvány miatt tavaly gyakorlatilag a teljes fesztiválszezon elmaradt, kizárólag néhány nagyon kicsi, legfeljebb 500 fős részvétellel zajló rendezvényt tarthattak meg.

Bár idén az oltásnak köszönhetően sokkal biztatóbb a helyzet, még mindig rengeteg a bizonytalanság: május közepén továbbra sincs hír arról, mi a terve a kormánynak a zenés-táncos rendezvényekkel, amelyek a legutóbbi nagy enyhítési körből kimaradtak.

A legtöbben abban bíznak, hogy 5 millió oltottnál ezt a korlátozást is feloldják, azonban a piac több szereplője így is bedobta a törölközőt, vagy a várhatóan még sokáig fennmaradó utazási korlátozások miatt, vagy mert nem ért egyet a kötelező védettségi igazolvány okozta megkülönböztetéssel.

Nézzük, mit lehet tudni most a legnagyobb hazai fesztiválokról!

Sziget, VOLT, Balaton Sound

Zsinórban másodjára is elmaradnak. A VOLT-ot és a Balaton Soundot március közepén fújták le, a Szigetet pedig május elején. Az indoklás szerint látva a rengeteg bizonytalanságot, akár az utazás, a szállások, a vendéglátás és a védettségi igazolások hazai és nemzetközi szerepe terén, arra az elhatározásra jutottunk, hogy inkább a jövő évi fesztiválra készülnek.

„A ’22-es szezont tehát úgy várjuk, mint fesztiválévet eddig még soha, terveink szerint a fájdalmasan hosszú szünet utáni nagy visszatéréshez méltó rendezvényekkel” – fogalmaztak a közleményben.

Fishing on Orfű

Eredetileg is két potenciális időponttal, a megszokott júniusival és egy augusztus végi pótdátummal hirdették meg. Áprilisban kiírtak egy facebookos szavazást arról, melyiket támogatják többen, és közel háromszor annyian választották az utóbbit. Május elején hivatalosan is bejelentették, hogy a pótdátumon kerül sor a fesztiválra.

"Pontosan 6 hét múlva nyitnánk a Fishing kapuit. A hátralévő idő egész egyszerűen már nem elegendő a professzionális felkészülésre. A Fishing bármennyire is emberléptékű és barátságos fesztivál, megvalósítás szempontjából ez egy nagy és összetett rendezvény, amely nagyságrendileg 1000 ember munkáját és életét érinti, normális esetben majd’ egy évig tart a szervezése. A hátralévő idő rövidségén túl számos további szempontot is figyelembe kellett vennünk, ezek közül a legfontosabb, hogy továbbra sincs kormányzati döntés a zenés, táncos rendezvények megtarthatóságával kapcsolatban. És nem csak a megtarthatósággal kapcsolatban, de az esetleges plusz elvárásokról, járványügyi intézkedésekről sem tudunk semmi konkrétat" – írták indoklásként.

Mivel a fellépők mindegyike vállalta, hogy a pótdátumon is rendelkezésre áll, a programban jelen állás szerint nem lesz változás, ahogy a jegyvásárlóknak sincs semmilyen teendőjük.

EFOTT

A tervek szerint megtartják, az időpont a korábbi évektől eltérő módon megváltozott: augusztus 11-15. között kerülne rá sor, amikor eredetileg a Szigetet is tartották volna.

"Mi a háttérben továbbra is azon dolgozunk, hogy amennyiben a járványügyi helyzet engedi, találkozhassunk! Már nagyon hiányoztok és reméljük, hogy idén rendhagyó módon augusztusban újra együtt leszünk a Velencei-tó partján!" – fogalmaznak legutóbbi posztjukban.

Művészetek Völgye

A tervek szerint megtartják, július 23-a és augusztus 1-je között. Oszkó-Jakab Natália nemrég megjelent interjúnkban úgy fogalmazott, az oltási hajlandóságon múlik, hányan vehetnek majd részt rajta. "Aligha lesz meg a 2019-es nagyságrend, de az igazat megvallva már a tavalyi Völgyhétvégéket is igazi megváltásként élte meg a csapat és a fellépők is, az 500 fős létszámkorlát ellenére" – mondta.

Bánkitó

A megszokottnál kisebb lesz, de megtartják július 8-10. között. A szervezők szerint a változtatások ellenére páratlan, házibuli hangulatot idéző kis fesztiválra készülhetnek a látogatók, ahol a tervek szerint kettő élőzenei és egy elektronikus zenei helyszínen zajlanak majd koncertek.

Idén csak hazai zenekarok lépnek fel, a színház, civil-kult részlegen pedig régi-új helyszínek lesznek a falu nyilvános tereiben, ahol szokás szerint lehetőség lesz elmerülni a kortárs magyar kultúra legjavából a független zenei szcénától kezdve a képzőművészeten át a színházig.

Campus Fesztivál

"Május végén hozunk csak végleges döntést, de a jelenlegi tervek szerint július végén megtartjuk a Campus Fesztivált Debrecenben.

Az idei évben várhatóan külföldi előadók nélkül fogunk szórakozni, a magyar könnyűzene legjobbjai azonban mind jelen lesznek. A rendezvényre védettségi igazolvánnyal lehet majd belépni" – írták ki Facebook-oldalukra április végén.

Fezen

Május 4-én hivatalosan is lemondták. "Hiszünk benne, hogy a fesztiválozás a szabadságról szól, nem a korlátokról" – indokolták a döntést, hozzátéve: az is a lemondás mellett szól, hogy egyelőre bizonytalan a zenés-táncos rendezvények újraindulása, illetve az ehhez kapcsolódó szabályozások, egy ilyen nagy rendezvény megszervezését pedig nem lehet az utolsó pillanatra hagyni. Ha hagyományos fesztivál nem is lesz, LIGET néven azért indítanak nyáron egy koncertsorozatot hazai zenekarok részvételével.

Kolorádó

A tervek szerint megtartják, augusztus 11-14. között. Eredetileg a Fishing on Orfűhöz hasonlóan két dátumot hirdettek meg, végül április elején döntöttek az utóbbi mellett. Ráadásul sokakkal ellentétben nemcsak magyar előadókkal készülnek.

"Bár talán már látszik a fény az alagút végén a járványban, úgy gondoljuk, hogy nyár végén biztonságosabb és jobb fesztiválunk lehet.

Június végén még nem tudnánk önfeledten bulizni mindenkivel, aki szeretne, és akkor talán még a külföldi fellépők sem tudnának eljutni hozzánk" – írták akkor.

Alterába

A tervek szerint megtartják, július 13-17-ig. Friss posztjukban az írják, változatlanul várják, hogy a zenés-, táncos rendezvényekre vonatkozó konkrét törvényeket és szabályokat meghozzák, de amennyiben lehetséges lesz, rajtuk nem fog múlni.

"Két változás közben kialakult, az Ossian zenekar nyáron nem koncertezik a pandémiás helyzet miatt (sehol), így helyettük a LORD zenekar lép fel az adott idősávban. A másik, a Lóci játszik csapata sem ér el hozzánk, helyettük a KAUKÁZUS zenekar ad koncertet. Bízunk benne, hogy a továbbiakban a pandémia miatt már nem kell változtatni a programon. Amint lesz kormányrendelet, hogy milyen feltételek mellett tarthatjuk meg a rendezvényt, azonnal jelentkezünk, hogy tudjatok készülni, nagyon hiányoztok! " – teszik hozzá.

Ördögkatlan

Legutóbbi, május 3-i közleményük így szól: „Nagyon bizakodunk, hogy végre találkozhatunk. Szervezzük a 14. Ördögkatlan programját. Időpont: augusztus 3-7. Augusztus 6-án este Mozart Requiemje hangzik majd el védnökünk, Törőcsik Mari emlékére. Kiemelt vendég lesz a 21 éves 30Y, díszvendég a Nézőművészeti Kft. Dolgozunk, szervezünk, reménykedünk. Rajtunk nem fog múlni. Bízunk abban, hogy rajtatok sem!”

SZIN

A hivatalos bejelentéssel május második feléig várnak a szervezők, de korábban kiadott közleményükben azt írták: bizakodóak, hogy idén újra ők zárhatják a nyarat. Hozzátették: bár a Facebookon jelentek már meg nemhivatalos információk, mintha a SZIN online esemény lenne, a SZIN egy nagyon is valós fesztivál lesz, ha lesz, amiről a mostani bizonytalanságok miatt május végéig hoznak majd végleges döntést.

A főszervező elmondta, hogy a zenekarokkal, a beszállítókkal és az alvállalkozókkal is megegyeztek már, gyakorlatilag készen állnak a startra. „A homeschool és a homeoffice után a fesztiválozók már nagyon vágynak a szabadságra, ezért a „Szabadság, Szerelem, SZIN” szlogenünket tűzzük idén a zászlónkra” – tette hozzá Kolonics Erika.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk