Eleven kór – Meghasonlott horrorfilm a Fűrész kitalálójától
Bevallom őszintén, én nem szerettem sosem a James Wan által megálmodott „Démonok között horrorfilmes univerzumot”, túl lassúak voltak a filmek, klisések és egyáltalán nem ijesztőek.
Az a jelenet, amikor Aquaman a hajón harcol a vízi szörnyekkel kimondottan hatásos volt – ügyes kameramozgás, látványos fény-árnyék kezelés, jó ijesztgetések. Idén Mr. Wan újra a kamerák mögé állt, hogy borzongasson egy kicsit minket.
Az Eleven kór James Wan egyik régen dédelgetett szerelemprojektje,
Az első előzetesek alapján pedig nagyon ígéretesnek tűnt a film, én lelkes voltam, egy gyorsabb tempójú, akciódúsabb horrorra számítottam. Viszont a megtekintése után azért nem teljesen felhőtlen a néző öröme.

Kezdjük azzal, ami igazán kiemelkedő a filmben.
Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a film akciójelenetei - van benne két nagyobb lélegzetvételű akciószcéna is - nagyon hatásosak. Kellően véresek, pörgősek, követhetőek, jól koreografált minden összecsapás.
A színészeket is jól választották ki, főszereplőnk Madison, akit Annabelle Wallis játszik, ügyesen hozza a zavarodott áldozatot. George Young alakítja a rendőrt, aki segíteni szeretne Madison-nak, szintén korrekt ábrázolása a hős toposznak. Azonban van egy apró probléma: nem tudunk együtt érezni a szereplőkkel,

Az ártatlan áldozat, jó zsaru, családi titkok, teljesen logikátlan viselkedés, minden van, amit egy ilyen típusú horrortól elvárhatunk. Egy nagy húzása van a forgatókönyvnek,
Arról már nem is beszélve, hogy a mentális betegségben szenvedő embereket milyen színben tünteti fel a mozi. Nem akarok, nem is szeretek ilyeneket kiemelni, de valahol felháborító, hogy a mentális problémákkal rendelkezőknek még mindig milyen dogmákkal kell megküzdeniük Hollywoodban.

Értem mit szeretett volna a rendező elénk tárni, keresztezni szerette volna
Ez sikerült is, csak sajnos nem úgy, ahogy azt szerette volna. A film egy-egy pillanat erejéig rettentően véres és gyomorforgató, máskor pedig fél megmutatni egy-egy kellemetlen jelenetet. Olyan, mintha a stúdió rászólt volna az alkotókra, hogy ezt talán már nem kellene. Ki tudja, lehet hogy így is volt, de az biztos, hogy míg a film eleje erősen visszafogottabb erőszak terén, addig a végére igazi vérfürdőt láthatunk.

Valószínűleg ezért sem sikerült a készítők kísérlete, mert a két típusú ijesztegetés kioltja egymást. Az egyikhez hosszú snittek kellenek, atmoszféra, feszültség, a másikhoz pedig jó tempó és ügyes effektek. Az előbbi nem igazán működik az Eleven kórban, az utóbbi pedig úgy-ahogy.
Mintha nem egy filmet néznénk. A zenét is meg kell említeni: próbáltak egy kicsit gótikus horroros zenét ötvözni a 80-es évek szinti hangzásával. Nagyon szürreális, ahogy kiragadja a nézőt egy-egy popzenei betét, de nekem működött, én odavagyok az ilyen kísérletezésért.

Az érdekes ebben, hogy a látványvilágot tekintve is próbáltak egy 80-as évek hangulatot teremteni, a ház, ahol a film jelentős része játszódik tipikus horrorhelyszín a slasher filmekben. A világítással is hasonló a helyzet: többször használnak élénk színeket, ami elüt az amúgy szürke képi világtól. Egy rövid nyitány erejéig visszarepülünk 1993-ba, ami szintén retrohangulatot akar kölcsönözni a filmnek, de a moziban nagyrészt egyértelműen a modern Seattle-t látjuk a vásznon.
Nem viccelek, az Eleven kór című filmben több VHS-felvételt néztem, mint az elmúlt 20 évben összesen.

A kamerát ügyesen forgatta Michael Burgess: látjuk, amit kell, nem látjuk, amit nem szeretnének – ügyes takarások. Volt egy effekt, amit ugyan az előzetesben is ellőttek, de a filmben többször előkerült, amikor főszereplőnk egyik helyszínről egy másikra kerül át, ezt tényleg látványosan sikerült megvalósítani.
A szörny designja is ötletes, az effektek korunk elvárásainak megfelelnek, ilyen téren nem lehet okunk a panaszra.

Nem tudom eldönteni, tetszett-e igazán az Eleven kór.
Egészen a legvégéig, amiről már többször írtam, hogy inkább zavarba ejtően röhejes, mint ijesztő. Nem tudom tiszta szívvel ajánlani mindenkinek, aki pedig szereti a zsánert, az meg már úgy is megnézte az Eleven kórt.