KULT

Egyszerre retró és science-fiction Dombóvári István új regénye

A szerzővel a Pisti vagyok, ments ki innen! című könyvről beszélgettünk.


A napokban jelenik meg Dombóvári István Pisti vagyok, ments ki innen! című könyve. A regény tulajdonképpen egy humoros életrajz, amelyben végigkövethetjük Pisti földi pályafutását a megszületésétől egészen az utolsó pillanatig. A késő Kádárizmus langymelegétől egészen addig, hogy az első magyar kocsma megnyílik a Holdon, Pisti tulajdonképpen két dologra vágyik: sikert aratni a nőknél, és a munkában. De valahogy sosem jön össze. A könyvről kérdeztem a szerzőt.

Miután Dombit azóta ismerem, hogy először eljött egy nyíltnapra az Esti Showderbe – ami után Fábry Sándor biztatására elment a Dumaszínház tehetségkutatójára – az interjú során tegeződtünk.

Az egyik, amiért mindig is nagyon tiszteltelek, hogy nem vagy biztonsági játékos. Mindig feszegeted a határaidat, keresed az új kihívásokat. Az írás is ilyen határfeszegetés?

Igen, bár azért az eredeti kaptafától nem esik annyira messze. Félig-meddig. Azért mégsem repülőgép-modellt raktam össze. A saját műsoraimat is magam írom. Igaz, hogy ez nem stand-up, de azért annyira nem idegen műfaj.

Az nem merült fel, hogy a stand-upos és kabaré írásaidat add ki?

Van ilyen elképzelés is. De a Pisti vagyok, ments ki innen! is már nagyon régóta készül. Három különböző munkacíme volt. Azért lett belőle könyv, mert a tavasszal megjelent Félkövér olyan sikeres lett, hogy a kiadó látott benne fantáziát.

Megkérdezték, hogy mi van még, úgyhogy leporoltam a félkész művemet, és befejeztem.

Mesélj kicsit a Félkövérről is...

A Félkövér az egy fogyás történetébe csomagolt önéletrajzféle. Pont tavasszal jött ki, amikor amúgy is aktuális a fogyókúra sokak életében. Annak a sikerén felbuzdulva gondoltuk, hogy megnéznék egy másik műfajt is. A Pisit vagyok, ments ki innen! inkább regény.

dombovari

Forrás: Facebook

Miután a regényed főszereplőjét Pistinek hívják, óhatatlanul felmerül az olvasóban a kérdés, hogy mennyi benne a valós életből átvett történet.

Mindenkit ki kell ábrándítanom: itt minden fikció.

Azért lett Pisti, mert egyrészt ez egy nagyon gyakori név, másrészt minden idióta gyereket a viccekben vagy Mórickának hívnak, vagy Pistikének. Úgy gondoltam, kicsit rehabilitálom a Pistiket.

Azért a Pistikéknek ez a könyv sem feltétlenül javítja a megítélését, hisz Pisti meglehetősen kétbalkezes figura.

Egy fokkal azért mégis jobb szerintem, mint a viccekben, ahol minden rajtuk csattan.

Most kicsit szomorú vagyok, olvasás közben ugyanis örültem, hogy ezek szerint nem csak én voltam ilyen balfék annak idején a lányokkal. De ezek szerint igen.

Fontos, hogy mindenki magára ismerhet kicsit, de azért ezek mégsem valós történetek. Főleg, hogy több idősíkon játszódik, retróval indul, de a vége már szinte science-fiction. Nagyon mély tartalom nincs benne, kikapcsolódásra szántam.

Azért valami többletet mégis érzek benne. Pontosan azt, hogy ha a kamasz fiam kezébe adom, tökéletesen megmutatja neki, milyen volt nekünk felnőni a Kórház a város széléntől, a feljelentős szomszédon át, a sör-jägerig.

Nyilván mindenki szeretne valami kis pluszt belecsempészni az írásába, de ez mindig utólag derül csak ki. Ha sikerült, csak örülök.

konyv

Néhány éve egy interjúban arról beszéltél, hogy ha majd könyvet írsz, az online könyv lesz...

Amiről akkor beszéltem, az az online könyv, az még mindig készül. Rengeteg félkész ötletem van. Minden, amit mondtam, az úgy van, csak még idő kell hozzá.

Az nem merült fel benned, hogy a komoly írásaidat is kiadd? Hiszen mint tudni lehet, ilyen is akad bőven.

Épp most szedtem össze őket, és sokkal több van, mint amire emlékeztem. De nem tudom, az mennyire piacképes. Majd ha a kiadó lát benne fantáziát, de ez nem mostanában lesz.

Ami nekem nagyon rokonszenves, hogy azt szoktad mondani interjúban önironikusan, hogy "B kategóriás humorista" vagy. Ez azért nem gyakori, hogy valaki így beszéljen magáról. Mit értesz ezen, és ez alapján hova sorolod magad szerzőként?

Nem én helyeztem oda magam, hanem mások, amikor egyszer volt egy ilyen elvetélt ötlet, hogy kategorizáljunk be embereket. De miután megláttam, hogy mi mindennel jár az, ami "A", így nem is bánom. Íróként, ha nagyon be kéne lőnöm, akkor azt mondanám, hogy "C", hiszen még nagyon tanulom ezt a műfajt.

Szerénykedsz, de közben te vagy az egyik legsokoldalúbb humoristánk. Hiszen például évek óta műsorvezetőként is láthatunk és az, hogy már a sokadik ilyen feladatot kapod, azt mutatja, hogy megálltad a helyed. Jelenleg hol láthatunk, a Showder Klub kivételével?

A reggeli műsorban most három héten keresztül macska "ki mit tud?" videókat értékelünk, kis könnyed valami, és szombat délelőttönként van a Pénzügyesek, a fiatalok pénzügyi vetélkedője. Jelenleg ennek vagyok a műsorvezetője.

Mire készültök Nádai Anikóval? Rejtélyes közös képeket láttam a Facebook-oldaladon.

Az nem műsor lesz, hanem egy nagy volumenű, vicces reklám. Az RTL-en láthatják majd a nézők, karácsonykor.

Mesélj még a színházról, hiszen van a pályádnak egy ilyen vonulata is.

Kettő darabban vagyok benne, két teljesen különböző dolog. A Micimackó színes, jelmezes, zenés előadás, egy nagy játék. Még én is énekelek, mint Micimackó. A Pumukli sokkal komolyabb feladat, mert Éder mester a jelenetek 90%-ban jelen van. Én húzom az egész darabot.

Amikor megtaláltak ezzel az ötlettel, hogy gyerekszínházban szerepeljek, akkor először nevettem, aztán néztem egy nagyot, hogy komolyan gondolják.

Körülbelül tízszer annyi munka van vele, mint a stand-uppal. Nem vagyok színész, nagyon lassan tanultam, rengeteg segítségre volt szükségem.

A gyerek az szigorú közönség. Ha nem jól csinálod, nem figyel oda. Itt nem számít, hogy ki vagy, hány műsorban voltál, mi a neved. Mindenképp nagyon érdekes élmény.

Egy részlet a regényből, amikor kis Pistit a szülei hazaviszik a kórházból:

– Nagyon kedves, Imre bácsi, hogy hazavisz minket! Ilyen egy igazi rendes szomszéd!

– Nem szívesen és nem is lesz olcsó. Biztosan felkészültek maguk erre a gyerekre? Van stabil hátterük, munkájuk, lakásuk? Mert kocsijuk, az biztos nincs.

– Tudja, ő csak úgy jött. Nem voltunk ellene. Fiatalok vagyunk, majdcsak lesz valahogy.

– Na, éppen erről beszéltem valamelyik nap magas beosztású emberekkel. Az ilyen felfogás taszítja nyomorba a nemzetünket. A miniszter elvtárs, aki mellett dolgoztam, sosem tűrt volna el ilyen felelőtlen életvitelt.

– Én és a feleségem igenis komolyan gondoljuk! Nagyon vártuk már, hogy gyereksírás töltse be a lakást.

– Hát ez az! Az a sírás az én lakásomba is át fog szűrődni! Mi lesz az én nyugalmammal, kérem? Egyáltalán megkérdezték erről az egészről a szomszédokat, mielőtt hozzáfogtak a kivitelezéshez?

– Ugye ezt csak viccnek szánta? Csak nem fogjuk erről mások véleményét kikérni? Ez a mi magánügyünk!

– A szemtelenség a nemtörődömség melegágya.

Címkép: Instagram


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk