Eddig soha nem látott fotókat is megnézhettek Keleti Éva kiállításán
Nehéz a magyar fotográfia egyik ikonikus alakjáról és hatalmas életművéről közhelyek nélkül írni. Vagy legalábbis úgy, hogy az ember ne ismételje unásig a róla olvasott kliséket,
például azt, hogy Keleti Éva a fotózás megkerülhetetlen alakja.
Az 1950-es években kezdett el fényképezni, a Magyar Fotónál, a távirati irodánál, később más kép- és hírügynökségeknél. Az Új Tükör, majd a Színházi Élet munkatársa volt. Elképesztő mennyiségű fotót készített magyar művészekről és különféle színházi és táncos produkciókról. Az eltelt évtizedek alatt megkapta többek közt a Kossuth-díjat, a Balázs Béla-díjat, a Magyar Érdemrend lovagkeresztjét és a Prima Primissima-díjat.
Elsősorban a színháztörténet köszönhet neki sokat, Psota Iréntől Kálmán Györgyig mindenki szerepelt a fotóin, akire csak legendás színészként emlékezünk vissza.
Az életművéből és új munkáiból most megnyílt kiállításon riportokat, életképeket, táncfotókat, sztárportrékat is láthattok. Mivel Keleti Éva végigfotózta az 1960-as, 70-es, 80-as évek kulturális életét, munkái felbecsülhetetlen értékűek.

Az aszódi Fiúnevelő Intézet életét bemutató fotókiállítás az intézményben 1975-ben - jobbról a harmadik Urbán Tamás, aki a fényképeket készítette, mellette áll Keleti Éva, aki a kiállítást megnyitotta
Szarka Klára, a kiállítás kurátora a megnyitón nem csak Keleti Éva korábbi korszakairól beszélt, hanem arról is, hogy a fotográfus több évtizedes szünet után megint dolgozni kezdett. Új képein egyrészt korábbi modelljei láthatók - például az 1955-ben született négyesikrek közül a még élő három testvér, vagy például Törőcsik Mari -, másrészt a jelenlegi kulturális élet szereplői, például Dragomán György, T. Szabó Anna, Tenki Réka, Csányi Sándor. Emiatt ez a kiállítás nem csak azoknak szól, akik korábban már ismerték Keleti Éva fényképeit, hanem egyszerre több generációnak.
"Az egész Műcsarnokot meg tudnám tölteni Keleti Éva képeivel, annyi remekműve van" - mondta Szarka Klára. Arról is beszélt, hogy fontos számára, hogy a látogatók megismerjék a múlt elemeit és a fotótörténetet is, és megértsék azt, hogy a lényegi dolgokban nincsen nagy különbség. "Az emberek ugyanúgy szomorkodtak, örültek, szerelmesek voltak, megijedtek, féltek a hatalomtól, vagy ünnepelték."
Tematikus termek
Ekkora életművet képtelenség valamilyen rendezőelv nélkül bemutatni (vagy akár csak felvázolni). A kiállítás, aminek a látványterveit Vízvárdi András készítette, négy teremből áll. Az elsőben láthatjátok Keleti Éva első korszakát, a riporteri munkát a Magyar Fotónál, majd annak jogutódjánál, távirati irodánál.
A másodikban Keleti Éva pályának 1976 és 1989 közötti időszakáról szerezhettek bemyomásokyt - ekkor volt az Új Tükör képszerkesztője és fotóriportere, ekkor fotózta azokat az ikonikus képeket, mint a Ruttkai Éva-Latinovits Zoltán páros portréi, amelyek elkészítéséhez a fotográfus több napra "beköltözött" hozzájuk.
Ebből a korszakból való az egyik kedvencem, az 1974-es táncjelenet, amit hagyományos fotóként és lámpával megvilágított szalagfüggönyként is láthattok.
Szarka Klára szerint a harmadik terem címe lehetne Toll-kard-kamera, mert ez Keleti Éva személyes hátterét, családját, felmenőit mutatja be, akik között van Miklós Jutka költő, fotós és Kabos Endre kardvívóbajnok is. Ebben a teremben látható egy kis ízelítő Keleti Éva táncképeiből is.
A hátsó terem pedig az újrakezdés terme, ahol a digitális technikával készült képeket mutatják be.









Hashtag Éva néni
Imádom a korábbi fotókat is. És nem szívesen írom le, nehogy úgy tűnjön, nem tisztelem eléggé Keleti Éva korábbi munkáit,
de nekem most a kedvencem az újrakezdésről és a tanulásról szóló szakasz, köztük az a fal, amelyen azok a képek és videók láthatók, amelyeken Fábián Évi a közös munkát dokumentálta.
Illetve amelyeken Keleti Éva látható a korábbi modelljeivel - Fábián Évi fotóin.
Keleti Éva az új képekről azt mondta a megnyitón: elhatározta, hogy újrakezdi a fényképezést, és márciusban találkozott Fábián Évivel, aki segítette munkáját. Szerette volna régi barátait újra lefotózni, emellett azokat a művészeket, akik akkor indultak, amikor pályája közepén tartott, továbbá a mai generáció tagjait, a ma pályán lévő neves művészeket. Minden telefonhívásra mindenki igent mondott.
Fábián Évi egyébként ebben az együttműködésben Keleti Éva tanácsadója, társa, egyfajta mentora, így született például a Szilágyi Tibor portré is, amihez a díszletet Évi autója szolgáltatta. Itt nem fotóztam sokat, nem lövöm le az összes poént, nézzétek meg.

Keleti Éva retrospektív kiállítása a Műcsarnokban látható december 11. és február 2. között.