KULT

Dolák-Saly Róbert: Szórakoztató ugrálni a különböző műfajok között

Újra megjelent a L'art pour l'art Társulat törzstagjának Madáretető című könyve, bővített és átdolgozott kiadásban. Ennek apropóján kérdeztük őt.
Láng Dávid (x) - szmo.hu
2016. december 13.



Először 2002-ben adták ki Dolák-Saly Róbert Madáretető című művét, amely azóta olvasók egész tömegét nevettette meg koholmány- és kacsagyűjteményével. Azóta eltelt 14 év, idén karácsonyra pedig megjelent a könyv alaposan átdolgozott verziója, amely a szerző szerint szebb és jobb is az eredetinél. El is árulta, miért gondolja így, emellett természetesen a L'art pour l'art Társulat aktuális dolgairól is mesélt.

– Miért pont most döntött úgy, hogy felfrissíti, aktualizálja a Madáretetőt?

– Nem én döntöttem így. Amikor tavaly a Libri Kiadóhoz igazoltam, ők az előző, Én vagyok a kedvenc állatom című, kutyákról, macskákról szóló verseskötetem kiadásakor felvetették, hogy sorozatban megjelentetnék a régi könyveimet új, egységes formátumban. Értelemszerűen az elsővel kezdték.

– Mik a legfőbb változások az eredeti verzióhoz képest?

– Mivel a régi Madáretető megjelenésekor még nem volt számítógépes előkészítésre lehetőségem, nagyszerű alkalom volt ezt most pótolni. Igyekeztem a kötetet felzárkóztatni az Agyatlantisz című könyvem képi színvonalához, szebb és jobban értelmezhető illusztrációkkal. És természetesen tartalmilag is sok helyen belenyúltam a régi írásokba.

dsr1

– Miért érdemes megvennie/elolvasnia annak is, aki ismeri az eredetit?

– Mert nemcsak szebb, hanem jobb is lett. Amikor kiderült, hogy az új kiadóm egy kisebb könyv-formátumban gondolkodik, elkerülhetetlen volt a régi illusztrációk, képregények nagy részének újrarajzolása, mert a szimpla kicsinyítés információvesztéssel járt volna. A fotók jó részét is lecseréltem. A tartalmi változtatások is nagyon hasznosak voltak. A ma már kevésbé érdekesnek talált részek helyére új dolgok kerültek.

"
Meggyőződésem, hogy ez a verzió azoknak az olvasóknak is szórakoztató lesz, akik rendelkeznek a régi példánnyal.

– Mennyire lineáris a könyv szerkezete? Fontos, hogy az elejétől a végéig olvassuk, vagy találomra belelapozva is élvezhető?

– Sokan a könyv legfőbb erényei közé sorolták, hogy bárhol élmény kinyitni, mert önálló életet élnek az írások, ábrasorok. Ez is volt a célom a kötettel annak idején. Az újság-koncepció, mint tartalmi összekötő kapocs, csak ürügyül szolgál a sokféle írás összefűzéséhez. Igaz, van néhány vissza-visszatérő elem, ami egymásra épül, de ezek is inkább részei az ötletmozaiknak, melyek önállóan is értelmezhetők.

– Ha a mai, valódi világunk süllyedne el a könyvben szereplő Agyatlantisz mintájára, vajon mi lenne az időkapszulában megtalált újságok szalagcímein?

– Hát, elég az online híreket elolvasni, és ott minden megtalálható. Erről viszont az jut eszembe, hogy a Madáretetőt sosem tekintettem szimpla közéleti bulvárparódiának, ahogy szerintem nem is az. A bulvárlap-formátum csak szerkezeti váza a sokféle gondolatnak.

dsr6

– Könyvet, dalt, vagy színpadi jelenetet ír legkönnyebben, illetve legszívesebben?

– Ilyen szempontból nincs bennem rangsor. Egy ötlet általában hamar megtalálja a hozzá illő legjobb kifejezési formát. Inkább az ember szellemi, mentális állapota az, ami meghatározza, hogy az alkotás mennyire lesz zökkenőmentes.

"
Volt olyan dal, amit 20 perc alatt írtam meg szövegestül, dallamostul, és nagyon jó lett, de volt olyan is, amit hetekig javítgattam, és mégsem tetszett a végeredmény.

Ez bármilyen alkotási folyamatra igaz.

– Így több évtized után, a 60-at betöltve továbbra is ugyanolyan átéléssel tudja magára ölteni például Boborján, vagy Naftalin Ernő figuráját? Mit tesz azért, hogy ne unjon bele az eléggé fix és kiismerhető személyiségű karakterekbe?

– Ha arra gondolok, hogy olyan nagy nevettetők, mint Charlie Chaplin, vagy Rowan Atkinson (Mr. Bean) egy életen át lényegében egyetlen igazán ismert figurával szórakoztatták a közönséget, és nem utolsó sorban saját magukat (nem akármilyen színvonalon), akkor bizony adódik a válasz. Mókás dolog a sok hozzám kötődő figura bőrébe belebújni, és a különböző műfajok között ugrálni. A műfaj-, és stílusszédelgés élvezetes. Ráadásul az egyikkel kipihenem a másikat, és friss energiával kezdhetek egy új feladatot.

dsr5

– Előfordul, hogy megszólítják az utcán, vagy más nyilvános helyen? Ha igen, hogyan reagál ilyenkor?

– Ha a városba megyek, szinte mindig megszólítanak. Leggyakrabban a feleségem, amikor mellettem jön. Ilyenkor igyekszem a lehető legkedvesebben reagálni, hiszen semmi okom az ellenkezőjére. Ha a lányom szólít meg, akkor néha úgy teszek, mintha nem hallanám, nehogy meg kelljen vennem a négyszázezredik plüss egeret a kirakatból.

"
Ha egy idegen szólít meg, akkor viszont nagyon ideges leszek. Általában azonnal földre rántom és lebirkózom, de volt már olyan is, hogy a hátán ugrálva toroltam meg a megszólítás okozta traumát.

Persze ez utóbbi nem igaz, csak azért mondtam, hogy ne legyen unalmas a válaszom.

– A Társulatban több tagcsere volt az évek során. Mennyire stabil a mostani felállás, vannak hosszabb távú terveik?

– A régi felállás tíz évig tartott, a mostani húsz éve működik. Ebből következik, hogy ez a formáció – eddig legalábbis – kétszer olyan stabil, mint a régi. Nekünk mindig rövid távú terveink vannak. A legközelebbi például a februári, új bemutatónk. A Társulat tevékenysége mindig sok rövid távú tervből állt. És azt hiszem, ez így lesz ezután is.

dsr9

– Lesz-e a közeljövőben könyvbemutató vagy dedikálás, ahol az olvasók találkozhatnak önnel?

– Egy könyv új kiadása nem szokott külön bemutatóval járni. És mivel az utolsó pillanatban kerültünk ki a Karácsonyi vásárra, azt hiszem, a dedikáció inkább a jövő évre csúszik, ami nem is baj. Nem kell azt elkapkodni, mert csak macskakaparás lesz belőle. Szép kényelmesen aláírom jövőre az összes könyvet, amit elém raknak. Sőt! Ha a személyes találkozás bárki számára nehézséget okoz, felhatalmazok mindenkit, hogy írja alá helyettem. Úgy tudom, a hamis dedikálást nem büntetik.

Ha tetszett az interjú, oszd meg ismerőseiddel!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk