KULT

Szabadon áramlik a Djabe és kétszer nem lép ugyanúgy medrébe – beszélgetés Égerházi Attilával

Két évvel ezelőtt „frissült fel” a kiváló etno-jazz-fusion zenekar. Tizenöt év után hármas tagcsere történt, és azóta szárnyalnak: kiadványok egész sorával örvendeztették meg rajongóikat.


A Steve Hackett-tel és Gulli Briemmel közös szardíniai rögtönzésekből született a Life Is A Journey lemez, az idén év elején ugyancsak az angol gitárossal és az izlandi dobossal készült tavalyi koncert került korongra. A tavaszt pedig a Miskolci Szimfonikusok közreműködésével tartott 2015-ös MüPa-koncert könyv-lemezével és az új formáció első stúdióalbumával, a Flow-val köszöntötték. Égerházi Attila gitárossal, a Djabe alapító-vezetőjével beszélgetünk.

Égerházi Attila

-Milyen volt az átmenet a régi formációból az újba?

-Nyilvánvalóvá vált, hogy a régiek, Kovács Feri, Kovács Zoli és Banai Szilárd, el akarnak menni, és el kell őket engedni. Ez azonban nem azt jelenti, hogy már nem állunk egymással szóba, csupán más vizeken evezünk, és bennünk ugyanúgy megvan a tisztelet irántuk, mint azokban, akik a helyükre léptek. Koós-Hutás Áron, Kaszás Péter és Nagy János nagy szeretettel és lelkesedéssel érkeztek, hogy a maguk zeneiségét hozzáadják a megújulásunkhoz.

Miközben csatlakozniuk és alkalmazkodniuk kellett a Djabe hosszú távú terveinek folytonosságához, hamar ízlelgetni kezdtük a közös, új zenét.

Úgy érzem, hogy az átmenet alapvetően zökkenőmentesen zajlott, barátibb lett a viszony, az egymás iránti érdeklődés és szakmai hozzáállás is más. Megszűnt egy sor felesleges feszültség a zenekarban, nyugodt, csendes, profi munka folyik. De közben még a korábbi formációval megjelent Forward Live címmel az eddigi legnagyobb művünk, a szimfonikus MüPa-koncert, amelyre nagyon büszkék vagyunk. A korábbi vázról lehullottak az alkotóelemek, most újraépítjük a vázat. És hogy még tovább kössük össze a múltat a jelennel: 20 év után visszatértem a londoni Abbey Road stúdióba, hogy a Witchi Tai To album kapjon egy 45-ös fordulatszámú lemezt.

-Annak idején az eredeti lemezzel is ott jártatok.

-1998-ban még szinte teljesen új volt az a megoldás, hogy a hangfelvételek mellé videót, web-linket tesznek fel, tehát multimédiás felületté vált a lemez. Akkor az Abbey Road rendelkezett az ehhez szükséges csúcstechnológiával és ott készítették el a lemez vágását is, amelyből a vinyl-változat készült. Ez mára már elfogyott, és manapság egyre nagyobb a kereslet a vinyl iránt. Itthon például jobban kedvelik, mint a CD-t. És bár három évvel ezelőtt már teljesen feldolgoztuk a Witchi Tai To-történetet egy négy CD + DVD-s dobozban, gondoltam, csavarjunk rajta még egyet. A 45-ös fordulatszám jobb hangminőséget produkál, mint a 33-as. Ezt a vágást napjaink egyik legnagyobb masztering hangmérnöke, Miles Showell végezte. Ezt a Witchi Tai To-verziót ősszel az idei Hi-Fi Show-n fogjuk bemutatni.

-A Flow-n is érezhető ez a folytonosság, mert hallunk egészen új, például a kortárs zenével rokon hangokat, de vissza-visszatérnek zenei utalásokban az egészen korai Djabe-idők is. Ezzel szemben mintha Barabás Tamás basszus-szólói kicsit háttérbe szorultak volna.

-Nem változott az a korábbi munkamódszerünk, hogy adok Tominak ötleteket, azokból kiválaszt néhányat, és ezek lesznek a közös dalaink. A többi darabot az ő egyéni elképzelései vezérlik. Egy vájt fülű hallgató felfedezhet benne visszatérő rendszerelemeket. és nagyon furfangos dolgokat, amelyek csak első hallásra tűnnek egyszerűnek szerkezetben, ritmikában. Továbbra is jellemző ránk, hogy együtt szólal meg két hangszer, és olyan hatást kelt, mintha egy harmadik lenne. A korábbi zongorahangokkal ellentétben Jancsa nagyon szereti az „okos”, vidám hangokat a billentyűkön, nekem azért sikerült visszacsempésznem az akusztikus gitárt.

Hosszú idő után nem szól lemezünkön a hegedű, de úgy gondolom, felesleges bármit is hiányolni ebből az anyagból, fel kell fedezni az új szépségeket.

Mindig volt a Djabéban valami énekhang, Kovács Feri a magyar népzene, Sipi (Sipos András, a zenekar 2007-ben elhunyt egyik alapító tagja) a leutánzott afrikai népi ének hangján szólalt meg. Kaszás Peti viszont képzett énekes, és az általa felénekelt vokálok nagyon megdobták a zenét. A Flow refrénje például bennem Philip Glass repetitív zenéjét idézi. Áron nagyon jó trombitás, remek meglátásai vannak és „a kevesebb több” elve illik szellemiségünkhöz. A koncertváltozatok némiképp el fognak térni a lemezverziótól, ezek eljátszhatóbb és a fülnek kényelmesebb megoldások lesznek, ebben ő nagyon tudatos. Jancsa pedig bármit megcsinál, nagy szerencse, hogy rátaláltunk. Tamástól valóban kevesebb szolisztikus basszust hallunk, bár az ő játéka végig domináns, szólók nélkül is. Most ezek a felvételek inkább a kompozíciókról szóltak. Tehát elmondhatjuk, hogy jó irányban haladunk.

-Honnan jött a Flow cím?

-Mint mondtam, jó irányba haladunk… túljutottunk az átmeneti korszakon, az új zenekar elkezdett élni, minden szépen „átfolyt”. Maga a cím Tamás ötlete volt, de végül is erről van szó. Az elmúlt években több lemezcím is tőle származott, mint a válságból való kijutásra célzó Down and Up, vagy az előremutató Forward, a szimfonikusokkal, a 20 Dimensions-t közösen találtuk ki. A Life Is A Journey – The Sardinia Tapes szintén. És ha már „utazás az élet”, az a tervünk, hogy sorozatot készítünk belőle. Egy utazás, egy új színhely mindig inspiráló lehet. Angliai lemezkiadónk, a Cherry Red Records látatlanban vevő rá…

-Ugyancsak két évvel ezelőtt kezdődött a kapcsolatotok velük.

Ez egy különleges cég, amely a 70-es években punk kiadóként kezdte, aztán a 90-es évektől átalakult rendkívül széles kínálattal a nagyoktól elengedett progresszívektől a brit popig és a jazz-rockig. Nekem nagyon tetszett az, hogy a CD-kiadványaikhoz mindig adtak valami pluszt: surround felvételeket, demókat vagy koncertfelvételeket, kiváló minőségben, ráadásul terjesztői hálózatuk az egész világra kiterjed. Ezért ajánlottam nekik a Steve-vel közösen készült Summer Storms and Rocking Rivers koncertalbumunkat. Sejtettem, hogy egyrészt Steve-re ráharapnak, és az is tetszik nekik, hogy a koncert CD-hez DVD-t is adunk. És kellett nekik a Life Is A Journey is. Mindkettő az Esoteric Antenna címke alatt jelent meg és egyaránt bekerültek a kiadó legnépszerűbb lemezei közé. Így a világ számos országában megismernek bennünket, és számos példa van rá, hogy a „Steve-es” lemezek alapján a honlapunkról megrendelik további kiadványainkat is. A legújabb koncertlemezünkből, az It Is Never The Same Twice, amelyet korlátozott, 500 példányban adtunk ki, 400-at külföldről vásároltak meg.

-Úgy tűnik, a Djabe sem lehet próféta saját hazájában.

Sokszor úgy érzem, hogy ezek a sikerek, a hosszú távú programjaink nagyobb publicitást érdemelnének. Sajnos nálunk nagyon torz a zenei kínálat, és bár vannak olyan rádiók, ahol szívesen játszanak bennünket, a mi zenénk, nem utolsó sorban az anyagi megbecsülés szempontjából, perifériára került. Pedig mi nem kevés pénzt áldozunk arra, hogy kiadványaink minél igényesebbek legyenek, sokkal többet, mint azok a dj-k, akik felnyomnak egy felvételt letöltésre és az már jogdíjas kiadásnak minősül. Azért nem sírunk, hanem keressük a lehetőségeket, és mindig készülünk valami újra. Az új tagok kezdetben nehezen is értették meg ezt, hiszen korábban megszokták, hogy 2-3 évente megjelenik egy lemezük, most meg egy évben akár 3-4 is lehet, és ha ezt beszorozzuk a különböző formátumokkal, több mint egy tucat is kijön. Sokan különcöknek tartanak minket emiatt, mintha tudatosan mennénk az árral szemben…

-Most két lemezbemutatóra is készültök, az alapötössel, illetve Steve-vel és Gullival.

-A Flow-t május 18-án mutatjuk be a Debrecen Egyetem Zeneművészeti Karának Liszt Ferenc termében, majd másnap a Budapest Jazz Clubban. Az It Is Never The Same Twice egyfajta összefoglalója annak, amit Steve-vel csinálunk, ezért a június 7-én a Barba Negrában ez adja a műsor gerincét, de játszani fogunk a Life Is A Journey-ből is – így végülis három lemezt mutatunk be a két felállással. 10-én Kaposváron lépünk fel a Bornapokon, megyünk többek között Ausztriába, Prágába és életünkben először ellátogatunk Kapolcsra, a Művészetek Völgyébe.

Szeretnénk minél többet fellépni, magunk miatt is, mert a zenészben benne van a vágy, hogy megmutassa magát, élvezi, amit csinál és élvezi, hogy élvezik…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk