BUSH: különleges zenekarok vették be a Belvárost
November 16-19. között Budapesten gyűltek össze a kelet-európai zeneipar legbefolyásosabb szereplői. A háromnapos showcase-fesztiválon és -konferencián 25 zenekar lépett fel a Baltikumtól a Balkánig konferencia előadásain pedig előadásokon képezhették magukat tovább a zenei szakemberek és zenészek.

De mi is az a showcase fesztivál?
Egy showcase-fesztivál a zenekarok számára kicsit olyan, mint egy tehetségkutató, ahol egy negyvenperces klubkoncerten kell megmutatniuk, mire is képesek. Csak itt a kinevezett zsűri helyett sosem tudhatod, hogy a közönségben éppen a Sziget, a szerb Exit fesztivál vagy éppen a Eurosonic fesztivál szervezője nézi a koncertedet, esetleg egy kiadó tulajdonosa
vagy egy neves lap újságírója „zsűriz” téged titokban.
Ezek az események lehetőséget adnak a zenészek számára, hogy egy nemzetközi, szakmai közönség előtt mutassák be, mire képesek. A koncertszervezők pedig élőben láthatják a produkciót, és dönthetnek arról, szeretnék-e a saját koncerthelyszínükön, fesztiváljukon látni a zenekart.


Emellett, a showcase fesztiválok remek lehetőséget adnak arra is, hogy a menedzserek, koncertszervezők, promóterek, zenészek kapcsolatokat építsenek, összebarátkozzanak. Az ilyen kapcsolatok eredményeként közös projektek, együttműködések születhetnek, amik előre lendítik egy-egy zenekar karrierjét, de az ilyen kapcsolatok hálója egy ország vagy egy régió zeneiparára is pozitívan hatnak.
A BUSH (Budapest Showcase Hub) a TESLA-ban tartott konferenciáján is a kelet-közép-európai régióról szóló beszélgetéseken volt a hangsúly: hogyan tegyük „kúllá” ezt a régiót, miként tudnának ezek az országok összefogni és mitől lesz izgalmas egy magyar zenekar például Lengyelországban? A megoldás egyelőre várat magára, de a diskurzus és a kapcsolatépítés mindenesetre elindult.
A konferencia utolsó beszélgetésén, Szép Fruzsina, a Lollapalooza Berlin igazgató, a Sziget korábbi programigazgatója is minden zenekart arra biztatott, hogy merjenek nyitni a régió felé is, valamint kiemelte a BUSH-hoz hasonló fesztiválok fontosságát, hiszen az itt kiépített bizalom és barátságok vihetik előrébb egy zenekar karrierjét.



Emellett a résztvevők még egy tucat beszélgetésen, tréningen, előadáson tanulhattak vagy gyűjthettek inspirációt. Tartottak előadást a brandingről, azaz arról, mi alapján dönt egy márka arról, hogy támogasson egy zenekart és ők hogyan keressék meg a márkákat, volt szó a DIY kiadók lehetőségeiről és
a social media felületek használathoz is kaphattunk hasznos tanácsokat.
Az első BUSH egy laza, közvetlen fesztivál volt. Az angol nyelvű előadásokra sok zenész is beült, mertek kérdezni, az előadók pedig szívesen folytatták a beszélgetést akár az előadásuk után is.
A konferencia után, este három helyszínen, párhuzamosan mentek a koncertek. A Gödör Klub, GMK és Kuplung egy könnyen bejárható háromszöget alkot, így könnyű volt a koncertek között ingázni (más showcase fesztiválokon jelentősen nagyobb távokra vannak egymástól a koncertek, így gyakran választani kell a helyszínek között.) A három klub között mászkálva ráadásul az ide érkező külföldieknek Budapest vibráló bulinegyedén keresztül vitt az útja, a fesztivál karszalagjával pedig jó pár helyen kedvezményesen ehettek vagy ihattak.
A fesztiválon bemutatkozó 25 fellépőt egy többkörös folyamatban választották ki. Minden országból felkértek 10-15 embert, hogy ajánljanak 5 zenekart, akiket érdemesnek találnak arra, hogy nemzetközi terepen is bemutatkozzanak, a kiválasztott csapatokat pedig más ország képviselői értékelték. Az így kapott rangsor alapján kaptak meghívást a zenekarok.



Itthonról a Volkova Sisters, a Gustave Tiger, IAmYank és a Fran Palermo lépett fel egy sereg más országból érkező banda társaságában. Igazi csemege a zenerajongóknak, hiszen két nap alatt egy tucat olyan produkcióba hallgathattak bele, amiről valószínűleg korábban még nem is hallottak. Hiszen mikor jutna eszedbe magadtól észt, szlovén, román vagy lengyel előadókat hallgatni?
A rövid koncertek azonban nemcsak a zenefanatikusoknak lehetett érdekes, de a hazai zenekaroknak is fontos jelzés, hogy érdemes felkötni a nadrágot. Ennek ellenére, egyelőre a koncerteken elsősorban valamelyest a zeneiparhoz dolgozó embereket láthattunk, de reméljük a következő években a közönség is nyitni fog a számukra még ismeretlen előadók után.






Nagy sikert aratott a nagyon fiatal szlovén, kicsit kiabálós pop-punk csapat, a Koala Voice,de ugyanitt lépett fel a csilingelős, kicsit atmoszférikus hangzású gitáros, looperes, Argo Vals is, aki már visszatérő vendég Budapesten.
A leheletnyi r’n’b-vel fűszerezett román Otherside finoman táncos zenével bűvölte a közönséget,másnap pedig az észt I Wear*Experiment adta a ritmust a zárókoncerthez, akik alatt vad táncolás alakult ki, az énekesnő pedig közös szelfit is készített a közönséggel.
A BUSH mindenképpen egy örömteli kezdeményezés, a Waves Vienna és Bratislava, valamint a szlovén MENT! és az észt Tallinn Music Week mellett Budapest fontos központtá válhat a régióban.