"Azt mondták, akár autót is törhetünk" – ilyen a Tankcsapdának klipet készíteni
A Nyughatatlan nevű együttes 2010-ben alakult, eddig három nagylemezük jelent meg, ebből az egyik aranylemez lett. Johnny Cash tribute bandaként indultak, majd fokozatosan elkezdtek saját számokat is írni rockabilly, illetve country stílusban.
Évente nagyjából 50 koncertet adnak, sok külföldi bulijuk is van, többek között Németországban, Ausztriában, Csehországban, Olaszországban és Szlovákiában.
Frontemberük, Kovács Kornél a zenélés mellett filmesként dolgozik. Legutóbb éppen egyik saját dalához készített klipet, de
az ő nevéhez fűződik például a Kowalsky meg a Vega Amilyen hülye vagy, én úgy szeretlek című videója is, ami már közel 17 millió megtekintésnél jár a YouTube-on.
Arról beszélgettünk, melyik előadóval milyen volt a közös munka, mi értelme egyáltalán a klipeknek 2017-ben, és megrendezne-e akár egy nagyjátékfilmet is, ha úgy alakul.
– Hogyan jött a klipkészítés az életedbe?
– 2008-ban végeztem bölcsészkaron a szegedi egyetemen. Tévés lettem, mindennel foglalkoztam ami a szakmához tartozik. Időrendben több évig voltam kameraraktáros, hangtechnikus az RTL-nél, híradós vágó az ATV-nél, mellette építettem a saját vállalkozásomat. A zenekaromnak szerettem volna videoklipet rendelni, de túl magas volt az árajánlat, és inkább belevágtam egyedül. A saját hibáimon keresztül megismertem a szakmát. Az elmúlt években dolgoztam Vajda Attila olimpiai bajnokkal, a Tankcsapdával, Kowalsky meg a Vegával, Palya Beával és Bérczesi Robival, de több kis zenekarnak és cégeknek is készítettem videókat.
– Milyen volt a Tankcsapdával dolgozni?
– Örültem, hogy személyesen is megismerhettem Lukácsot, debreceni vagyok, a Tankcsapda mindig jelen volt az életemben. A zenekarommal gyakran koncerteztünk a Roncsbárban, ami részben a dobos Fejes Tamás szórakozóhelye, gyakran találkoztunk, és beszélgettünk abban az időben. A forgatás anyagi részét így vele tárgyaltam meg, a klip művészi oldalát pedig Lukáccsal egyeztettem. Több cég is beadta a jelentkezését az új klipjükre 2013-ban, amit végül mi nyertünk meg. Több helyszínen rengeteg statisztával dolgoztunk.
A kliphez készült egy videós storyboard is. Ez azt jelenti, hogy minden snittet megrajzoltam, azokat digitalizáltam, és a videóra megvágtam. Sidinek (gitáros) nagyon tetszett ez a fajta munka. Ő nagyon értékelte ezt a fajta precizitást, és úgy fogalmazott, hogy a klip kész van, már csak le kell forgatni.
A történet sokat változott az elején, amivel kapcsolatban Lukáccsal egyeztettem. Meglepő és ugyan akkor megtisztelő is volt, hogy ilyen szinten belefolyik az előkészületekbe.

– A kulcsjelenetnek számító autóbalesetet hogyan oldottátok meg?
– Valóban a klip egyik ominózus pillanata az autóbaleset. Fejes Tamás felajánlotta, hogy törhetünk autókat, mert a szponzoruk biztosítja, de végül egy trükk mellett döntöttem.
A balesetet fordítva vettük fel, és visszafele játszottuk le. A gyakorlatban ez úgy nézett ki, hogy a két autó egymásra állt merőlegesen, ez volt az ütközés pillanata, majd mind a ketten tolatni kezdtek, közben a színészek játszottak, ez volt a karambol előtti pillanat.
A repülő szilánkok utólag kerültek rá a snittekre.
– A Kowalsky meg a Vegának készített klipben sok rajongó is szerepel. Könnyű volt irányítani őket?
– A történet a zenekar ötlete volt. Ők szervezték a rajongókat, és a forgatáson Kowa állította be a szereplőket. Volt néhány előre megrendezett jelenet, mint például a fröccsenő vér alatti átbújás, vagy a kiömlő víz fölötti átlépés. A vér és a víz is utólag kerültek fel a snittekre. A szereplők nagyon lelkesek és kitartóak voltak. Nem volt könnyű mozdulatlanul állni, vagy a különböző pózokat hosszú percekig tartani, de nagyon jól megoldották. A dalt felgyorsítottuk, a képet pedig utólag lelassítottuk, így az apró mozgások is eltűntek. Kowával közösen rendeztük a klipet, valamint operatőr-vágóként vettem részt a munkában.

– Bérczesi Robival és Palya Beával a Lupa-tónál forgattál. Itt mennyire volt meg előre a forgatókönyv és mennyire alakult spontán a felvétel?
– Ez a videó annyira spontán alakult, hogy a felkérés után 1 héttel már forgott a klip, rá egy hétre pedig már kész volt.
Nem volt helyszínfelmérés, forgatókönyvírás, csak érzésből nekiestünk a felvételeknek az idő szűkössége miatt.
Viszont adva volt két karizmatikus előadónk. Megcsináltuk a kötelező képeket, majd jött az improvizálás. Táncoltak, hülyéskedtek és együtt sétáltak a tó partján. Igyekeztem spontán elkapni a legjobb képeket.
– Mi a tapasztalat, beleszólnak a zenekarok a forgatókönyvbe és a megvalósításba, vagy csak felvázolják, mit szeretnének és szabad kezet adnak?
– Egy videoklip elkészítésével kapcsolatban több opció is létezik. Ha a zenekarnak van elképzelése a történettel kapcsolatban, akkor már csak néhány árajánlatra van szüksége ahhoz, hogy a neki legszimpatikusabbat kiválassza. Ha nincs konkrét elképzelés, akkor szinopszist (klip ötlet) is kérhet az ajánlat mellé. A videó producere maga a zenekar, vagy a zenekar kiadója, tehát ő a főnök. Fontos az, hogy az egyeztetések még a forgatás előtt megtörténjenek, hiszen ha menet közben több ember rendezi a videót, akkor több ember a felelős a végeredményért. Ami nem szerencsés.

– A legújabb munkád a saját zenekarod klipje. Mennyiben volt ez más, mint az eddigiek?
– Nem szerencsés szerepelni és rendezni is egy klipben. De már hozzászoktam ehhez, mivel ez a 13. klipünk. Annyiban nehezebb így dolgozni, hogy sokkal konkrétabban ki kell dolgozni a jeleneteket, koncentrálni a szerepre és a rendezésre.
– A rockabilly az összes külsőségével együtt tipikusan amerikai műfaj. Hogyan lehet hitelesen művelni Magyarországon?
– Szerintem csak úgy lehet hitelesen művelni, ha beleviszed a saját stílusodat, és a kultúrádat.
Például ha egy magyar filmben pom pom lányokat helyezel, akkor az idegen lesz, mert itthon ennek nincs kultúrája, senki sem fogja ezt elhinni neked.
A rockabillyben is lehet találni ehhez hasonló példákat.
– Szerinted Amerikában is sikeresek tudnátok lenni, ha lehetőséget kapnátok egy turnéra?
– Megtisztelő az "is" szó. Egyenlőre itthon szeretnénk sikeresek lenni, de az amerikai turné nagyon jól hangzik.

– Mit gondolsz, mi a klipek szerepe manapság, amikor a zenetévék gyakorlatilag teljesen eljelentéktelenedtek?
– A tévék szerepét a Youtube vettte át.
És ez jobb az előadóknak, mert a csatornájuk sokkal több pénzt tud termelni, mint a televíziós jogdíjak.
Legtöbben a fővárosi klubkoncertjük vagy klubturnéjuk előtt jönnek ki új klippel, és ennek a célja elsősorban a rajongók elérése a koncert hírével egybekötve.
– Kikkel dolgoznál még szívesen?
– Leginkább azokkal dolgoznék szívesen, akiket szeretek. Érdekes, hogy vannak zenekarok, akik nem gyártanak klipeket, mégis rengeteg koncertjük van. Ilyen például a Ferenczi György és a Rackajam. Nekik szívesen csinálnék klipet. Kíváncsi vagyok, Gyuri lenne-e csikós az alföldi rónán!? :)
– Rendeznél akár nagyjátékfilmet is, ha úgy alakul?
– Tegyük fel, hogy lenne egy nagyon jó ötletem, nyernék a lottón, lenne bruttó három évem a film megírására és elkészítésére, akkor készítenék. De még nem őrültem meg teljesen.