KULT

Az eddigi legjobb nyitány, amit valaha láttunk? Tökéletesen indul a Fallout

Az Amazon válasza a Last of Us-ra! Bebizonyították, ez az óriás cég is tud legalább olyan jó posztapokaliptikus világot alkotni, mint az HBO. Sőt, sok tekintetben még talán jobb is, mint a zimbes-zombis, túlélő, apa-lánya sztori. Nem annyira személyes dráma, sokkal inkább vérgőzös utazás, egy igazi klasszikus sci-fi világba.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. április 15.



Aki nem ismerné a Fallout-jelenséget: a Fallout videojáték 1997-ben indult hódító útjára, akkor még az Interplay nevű, azóta már megszűnt cég készítette és az egyik legmeghatározóbb PC-s játékának tartják. Az 1998-as második rész többször is elnyerte a minden idők legjobb játéka címet, sok-sok szaklap toplistáján. A franchise fő csapásvonala egy időre eltűnt, aztán a Bethesda 2008-ban újjáélesztette és átültette a felülnézetes szerepjátékot, egy könnyedebb lövöldébe.

Ettől a perctől fogva várt mindenki egy Fallout-mozifilmet.

Számtalan próbálkozás volt a játéksorozat újjáélesztésére a 2008-as újragondolás előtt, de senki nem találta meg a tökéletes folytatást. A Fallout 3 se lett az, de nagyon ügyesen felépített marketingstratégiával és hatalmasnak tűnő játéktérrel rengeteg pénzt keresett a Bethesdának. Azóta sokat megélt a sorozat, egy negyedik epizódot, egy online lövöldét, de film sosem érkezett.

Egészen eddig. Az Amazon felvásárolta a megfilmesítési jogokat, és úgy döntött, sorozat formájában hozza el nekünk a világvégét. Azért fura, hogy sosem készült eddig adaptáció, mert a Fallout világa tökéletesen illik a mozivásznakra, ez az univerzum feldolgozásért könyörgött. Hatalmas, hangulatos, látványos és annyira mély, mint egy pocsolya. Ez egyébként a Bethesda-termékekre általában igaz, gondolok itt az Elder’s Scrolls sorozat ötödik részére, a Skyrim-re, vagy a tavalyi év egyik legközepesebb, ámde legdrágább sci-fi játékára a Starfieldre.

Minden Bethesda játékban van potenciál, de hosszútávon nem tudják átadni, amit ígértek.

Ezért tökéletes az ezüstvászon. Ott nem kell maradandót alkotni, csak 2 órán át szórakoztatni. Akkor miért gondolta úgy az Amazon, hogy egy sorozatra elég van a Falloutban? Mert ügyesen nyúltak az alapanyaghoz. Mondhatni jobb Fallout történetet kaptunk, mint a második rész óta bármi.

A videojátékok feldolgozásának igazi mekkáját éljük. A remek Last of Us, a hatalmas sikerű Super Mario film, vagy Five Nights at Freddy’s, mind-mind rengeteg pénzt kerestek a készítőknek. Így nem csoda, hogy mindenki akar egy szeletet a tortából. 2024-ben jön a Borderlands film és a Sonic harmadik része, de már 2025-re is bejelentették a Minecraft filmet.

Ez addig nem is probléma, amíg ha tisztelettel és hozzáértéssel nyúlnak az alapanyaghoz.

Márpedig a Geneva Robertson-Dworet és Graham Wagner alkotópáros igencsak jó munkát végzett. Az Amazon egy vagyont költött el a sorozatra, annyira látványos, autentikus, minden karakter úgy néz ki, mintha a játékokból léptek volna elő. Az első rész olyan szinten beszippantott, hogy az sem tűnt fel, hogy a második erős vissza esés volt. Ügyesen adagolták a misztikumot és az akciót.

Történetünk szerint a világ atomháborúban megsemmisült. Csak hatalmas Vault-oknak nevezett menedékhelyen élők élhették túl. Egy ilyen menedéklakót követhetünk Lucy MacLean (Ella Purnell) személyében, aki a 33-as Vaultban él édesapjával, Hankkel (Kyle MacLachlan) és testvérével Normmal (Moises Arias). Aztán történik egy váratlan esemény, és Lucy a felszínen találja magát, ahol kiderül, hogy nem minden úgy van, ahogy azt a történelemkönyveik mesélik.

Igenis vannak túlélők, ámde a kinti világ nagyon veszedelmes.

De Lucy nem áll le egy percre sem, a küldetése, hogy megtaláljon valamit, ami megmentheti a családját. Útja során rengeteg veszéllyel találkozik, sőt szinte csak azzal.

A színészfelhozatal nagyon impozáns, Ella Purnell-t már a Yellowjackets óta nagyon szeretem, de a többi főbb szereplő is zseniális. Walton Goggins szinte dupla szerepben brillírozik, egyik egy zombi szerű, szinte hallhatatlan fegyverforgató igazságtalanság osztó, zsoldos, a másik pedig a világégés előtti színész legenda. Mindkettőben felejthetetlen az amúgy remek karakterszínész.

Egyetlen problémám a Maximust alakító Aaron Motennel van.

Szegény srácot nagyon mellé-castingolták, egyszerűen nem hiteles a szerepben sajnos. Pedig sok volt az ő vállán is, a három főszereplő körülbelül egyformán osztozik a játékidőn.

De nem állhatunk meg itt. A mellékszerepekre is igazán sok ismert arcot nyert meg az Amazon. Az alig két részben szereplő Kyle MacLachlan mellett szerepel kisebb játékidővel Matt Berry, Jon Daly, Michael Rapaport, Fred Armisen, vagy Chris Parnell. Ezek nem nagy nevek, de amint meglátjuk a színészeket, rögtön tudni fogjuk kiről van szó.

A rendezői névsor is igencsak impozáns, három részre szerződtették Jonathan Nolant, a friss Oscar-díjas Christopher Nolan testvérét.

Ő is igazán ért ilyen történetek elmeséléséhez, gondolhatunk szerelemprojektjére a WestWorldre. De a többi rendező sem ismeretlen név a sorozatos szakmában. Bátran mondhatjuk, hogy az Amazon igazi profi stábot szedett össze.

De milyen a történet? Meglepően jó. Sokkal mélyebb, mint gondolnánk. Fordulatos, izgalmas és jól felépített. Igazi minőségi adaptáció, tökéletesen visszaadják a játékok hangulatát, egyszerre humoros és kegyetlenül sötét ez a posztapokaliptikus világ. Itt az atomháború az 50-es években robbant ki, így a Fallout egyszerre kosztümös film és sci-fi. Az egészet így képzeltem el, amikor anno a Fallout 3-al játszottam.

Érdekesség, hogy a Fallout világának szempontjából ez a történet a legfrissebb, tehát később játszódik, mint akármi eddig, amit láthattunk, így még igazi rajongóknak is tud újat mutatni, miközben tele van utalásokkal.

A frakciók bemutatása is zseniálisra sikerült, az Enclave elnyomó orwelli utópiájából csak egy pillanatot kapunk, de a Warhammer 40.000 szerű Brotherhood of Steel kegyetlensége és ridegsége ámulatba ejtő.

Technológiailag csillagos ötös az egész sorozat. Mint említettem az első rész szinte hibátlan pilot. Ilyennek kell lennie. Még a B történetszál a bunkerben is meglepően érdekes rejtély. Lucy testvéréhez köthető nyomozás megoldását is nagyon vártam, még akkor is, ha egy kicsit csalódás volt a lezárása, de maga az út, ahogy eljutottunk odáig az mesteri. Mintha az AppleTV+ Siló sorozatát néznénk, sokkal minőségibb megvalósításban, ami nagy szó, hiszen ott magasra tették a mércét.

Egy dologra viszont fel kell hívnom a figyelmet: erősen, 18+-os a sorozat.

Nagyon részletesen mutatnak be olyan dolgokat, amikre nem biztos, hogy mindenki látni akart. Például milyen, amikor egy több tonnás harci páncéllal felfegyverezett katona túl erősen fogja meg valakinek a kobakját. Bizony ott belelátunk majd a gondolataikba is bizonyos személyeknek és az Amazon meg is mutatja, meglepő realitással. Mintha csak a The Boys-t néznénk. Kevés dologtól zárkóztak el a készítők, mondhatni szinte semmitől, ami az erőszak és a mocskos poszt apokaliptikus világ bemutatásához szükséges volt.

Mindenképpen ajánlom a sorozatot. Még ha nem is a legjobb videojáték adaptáció a piacon, közel van a tökéletességhez. Sokszor jobb, mint bármi, amit a Bethesda adott nekünk 1998 óta. A történet működik, a világ csöpög az atmoszférától, ha nem is minden pillanata arany, az első rész szerintem az utóbbi évek egyik legjobb bevezetése volt.

Aki szereti a Fallout világát, az valószínűleg már látta is az összes részt, aki pedig azt sem tudja, mi ez, az is adjon neki egy esélyt.

Nem fogja megbánni. A Fallout sorozat megtekinthető az Amazon PrimeVideo kínálatában, magyar szinkronnal!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk