KULT

Az eddigi legjobb Godzilla-filmben kedvenc szörnyünk senkit sem kímél!

Godzilla hazatért, és erősebb, mint valaha. Oscar-díj a vizuális effektekért, kíméltlen városrombolás, mély, emberi történetek. Ilyet is csak a japánok tudnak.


Sokan Messiásként várták ezt a filmet, hiszen olyan sokat lehetett róla hallani, viszont többek között a magyar mozikat is elkerülte, nemrég viszont a semmiből feltűnt a Netflix kínálatában. S bár idén márciusban a mi vásznainkra is betrappolt az amerikai Godzilla x Kong: Az új birodalom, a rajongókat mégis inkább az új japán monstrum tartotta izgalomban, hiszen olyasmit ért el, amit japán film előtte soha. A Godzilla Minus One ugyanis megnyerte idén márciusban a legjobb vizuális effekteknek járó Oscar-díjat, olyan, sokkal nagyobb költségvetésű filmek elől, mint A galaxis őrzői: 3. rész, a Mission: Impossible – Leszámolás Első rész, Az Alkotó és a Napóleon. Hatalmas meglepetés volt ez mindenkinek, nem sokan gondolták volna legalábbis, hogy egy kb. 10-15 millió dolláros költségvetésű japán film lenyomhatja a hollywoodi nagyágyúkat.

A Godzilla Minus One egyik legnagyobb kunsztja pedig épp ez: hogy mindössze kb. 15 milliós költségvetésből és egy mindössze 35 fős VFX-gárda segítségével olyan szintű látványvilágot tudtak létrehozni, amely nemhogy felveszi a versenyt a több száz milliós büdzsével és több száz fős trükkcsapatokkal dolgozó amerikai filmekkel, hanem a legtöbbet le is pipálja (az utóbbi évek Marvel-filmjeit legalábbis mindenképp).

Úgy érzem egyébként, hogy egy kicsit ennek is szólt az az Oscar-díj, mármint hogy erre képesek voltak, mivel a Godzilla Minus One vizuális világa, bár valóban csodálatos, azért nem forradalmi. Az Alkotót (ami hollywoodi mércével szintén visszafogottabb, 80 millió dolláros költségvetésből gazdálkodott) ezen a téren erősebbnek éreztem, de persze ez egyáltalán nem kisebbíti a Godzilla Minus One érdmeit, amelynek készítői előtt továbbra is le a kalappal!

Na de ennyit a trükkökről, lássuk magát a filmet, amely szellemiségében és hangulatában szintén eléggé elüt az amerikai hasonszőrű (vagy inkább hasonpikkelyű?) zúzásoktól.

Hogy miben? Például abban, hogy a Godzilla Minus One behemótja vérgonosz. Nincs nagyobb ellenfél, aki ellen összefog az emberiséggel, vagy esetleg más szörnyekkel, itt egyértelműen Godzilla a mindent és mindenkit eltipró rém a pokolból, aki nem kímél senkit és semmit, emberek tízezreit küldi pillanatok alatt a másvilágra.

A sztori szerint egyébként a második világháború végén járunk, amikor a kamikazepilóta Koichi (Ryunosuke Kamiki) úgy dönt, nem éri meg feláldozni az életét a hazájáért, ezért leszáll egy repülőgépszerelő hangárnál, amit nem sokkal később egy méretes szörny támad meg, és pusztít el.

Koichi túléli a mészárlást, majd visszatér otthonába, Tokió szinte teljesen megsemmisített városrészébe, Ginzába, ahol el kell viselnie a szégyent és a többiek megvetését, hiszen nem teljesítette háborús kötelességét, illetve az egyedüllétet, mivel a szülei meghaltak a bombázásokban.

Ez utóbbi azonban megoldódni látszik, amikor befogad magához egy hajléktalan nőt, Norikót (Minami Hamabe) és egy általa talált kisbabát, Akikót.

Így éldegélnek hármasban, Koichi pedig elvállal egy veszélyes, de jól fizető melót: néhány társával tengeri aknákat keresnek és hatástalanítanak. Az egyik kihajózás alkalmával pedig belebotlanak Godzillába, aki nagyot nőtt, mióta Koichi utoljára látta. Miután épphogy sikerül megmenekülni előle, Ginza lakói a bombázások után ismét egy hatalmas fenyegetéssel találják szembe magukat, hiszen a kaidzsu a város felé veszi az irányt…

A fentiekből is tisztán érződik, hogy itt most nem az amerikai optimista hangvétel játszik. Takashi Yamazaki (A begyűjtő, Szörnyek szigete) filmje egy azoknál jóval borúsabb és kegyetlenebb alkotás, amelyben senki sincs biztonságban, bármelyik szereplő egy pillanat alatt kilehelheti a lelkét. Maga a szörny is sokkal durvább dizájnt kapott, és természetesen ne a Roland Emmerich-, Gareth Edwards-, Michael Dougherty- vagy Adam Wingard-filmek kinézetét várjuk, ez ugyanis a japán Godzilla.

Így senki ne furcsállja, amikor kedvenc városrombolónk úgy lépked a tokiói felhőkarcolók közt, mintha egy óriási CGI-ruhába bújt ember lenne, nem pedig egy mozgékony gyík.

Az alkotók ugyanis ezzel is adóztak az először 1954-ben feltűnő, vagyis idén hetvenéves monstrum japán öröksége előtt.

Szintén nagy erénye a filmnek, hogy nem sikkadnak el benne az emberi szereplők. Az amerikai rokonok egyik rákfenéje ez, amelyekben nagyjából mindegy, mit csinálnak az emberek, nincs karakterük, szóval mintha ott sem lennének a szörnyek acsarkodása közepette, mivel úgyis csak ez utóbbi a lényeg.

A Godzilla Minus One-ban azonban nagyon fontosak az emberi történetek is, és bár az európai szemnek és fülnek a japán mentalitás egy kissé furcsán hathat, mivel ők NAGYON erősen fejezik ki az érzéseiket, így például a nők mellett a férfiak is sokat sírnak-rínak, az vitathatatlan, hogy az emberi döntéseknek és behatásoknak óriási szerepe van a történet alakulásában.

Például annak is, hogy itt nem rakétákkal, ágyúkkal vagy atombombával (mondjuk ez a korszakból is adódik) próbálják felvenni a harcot Godzillával (illetve Gojirával), hanem tudományos teóriával és eszközökkel (ezt természetesen nem lőjük le).

Mindent összevetve tehát a Godzilla Minus One talán a legjobb Godzilla-film, ami eddig készült, amiben nem tűnik fel minden pillanatban a szörny, és talán épp ezért is üt akkorát, amikor végre zúz egy kellemeset; amiben a humán karakterek is fontosak, akikért lehet izgulni; amiben a kiváló klasszikus Godzilla-témával is megspékelt zene kíméletlenül bekúszik a bőrünk alá; és ami végig feszültségben tart. Amikor pedig a látványvilág van soron, az úgy odacsap, hogy megemlegetjük. Godzilla hazatért.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk