KULT

Az álomgyár sztárjain túl is van élet

A több százmilliós költségvetésű szuperprodukciók elé tart görbe tükröt Székely Dávid, aki nulla forintból forgatott nagyjátékfilmet.


Mikor és miért kezdtél filmezéssel foglalkozni?

Első filmes élményem hétéves koromból származik, amikor kölcsönkaptunk egy videokamerát, hogy rögzíteni tudjuk a családi eseményeket. Én már ekkor részletesen kidolgozott koncepcióval álltam elő. Úgy emlékszem, díszleteket és jelmezeket is terveztem a jeles alkalomra. Sajnos nem igazán sikerült kommunikálnom elképzeléseimet édesapám felé, aki az operatőr szerepét töltötte be, így a végeredmény nem tükrözte a várakozásaimat, de viszonylag hamar felülemelkedtem a dolgon. Hamarosan saját kamerára is szert tettünk, persze nem digitálisra, hanem egy kazettás típusra.

Ettől kezdve akármikor kiélhettem magam, tizenévesen az akkor és ott elérhető baráti kör bevonásával egymás után forgattuk a rövidfilmeket. Sajnos csak kis részük maradt fenn az utókor számára, mivel nagyjából háromhavonta betelt az összes rendelkezésünkre álló kazetta. Ez akkoriban drága dolog volt, így más lehetőség híján le kellett törölnünk őket, hogy legyen hely az újabb alkotásoknak. Ekkortájt alakult ki a szellemiség, amit azóta is igyekszem képviselni, vagyis hogy az ismerőseim közül potenciálisan bárkiből lehet szereplő vagy alkotó.

Székely Dávid

1989-ben született underground művész, tizenéves korától fogva készít változatos témájú és műfajú rövidfilmeket a legkülönfélébb területeken alkotó szereplők részvételével. Jelenleg az ELTE filmtudomány szakjának végzős hallgatója, korábban Magyarországon, Prágában és Németország több városában tanult festészetet. Fiatalkora óta játszik különböző kísérleti rock és jazz együttesekben, filmjeinek zenéjét is részben ő szerzi. A most elkészült Doktor Sas Legújabb Kalandja az első egész estés alkotása, ennek kapcsán beszélgettünk vele.

szekelydavid

Székely Dávid

Underground filmesként határozod meg magad, mit takar ez a gyakorlatban?

Az underground filmezés az én olvasatomban annyit jelent, hogy a megvalósításon van a hangsúly, nem a pénzügyeken. Létező közösségként alkotunk, nem pedig alkalmazottként felbérelünk számunkra idegen színészeket. A szereplőket be kell vonni és egyenrangú félként kell együtt dolgozni velük. Kamaszkoromtól kezdve álltam át erre tudatosan, elkezdtem keresni a független, kreatív művészi elképzeléssel rendelkező egyéneket a környezetemben.

Az én feladatom, hogy megpróbáljak hátteret biztosítani számukra az önmegvalósításhoz. Nekem ez a filmezés lényege: ellátni a résztvevőket a kellő mennyiségű információval a karakterükről és a szituációról, utána pedig rájuk bízni, mit hoznak ki belőle. Nagyon fontos, hogy rendezőként nem szabad vasszabályokat lefektetni, mert az korlátozza a kreativitást, így az egésznek pont a lényege vész el. Az eddigi tapasztalatok alapján a csapatmunkának köszönhetően a végeredmény szinte minden esetben jobb lett annál, amit előzetesen vizualizáltam magamban.

doktorsas-3

A Doktor Sas legújabb kalandja az első egész estés alkotásod, mi adta hozzá a motivációt és mennyivel volt nehezebb elkészíteni, mint egy rövidfilmet?

Rettentő nehéz munka volt, iszonyú sok időt, energiát és teherbírást követelt meg nemcsak tőlem, de az összes résztvevőtől. Maga az elhatározás úgy született, hogy a szakmai köztudatban élő vélekedés szerint megfelelő mennyiségű pénz hiányában – és itt több százmillió forintra kell gondolni – nem lehet színvonalas és élvezhető filmet létrehozni. Lényegében ennek a megcáfolása volt a célom: nincs feltétlenül szükség óriási stábra, betonbiztos gazdasági háttérre és sztárszereplőkre ahhoz, hogy valaki maradandót alkothasson. A környezetemben lévő művészeket akartam vászonra vinni, akik a tehetségük ellenére nem kapják meg a kellő figyelmet.

A filmről

„Nem tréfa, nem ámítás! A Doktor visszatért. Megunta a nyugodt, napsütéses tallini egyetemi életet, a poros polcokat és szupertitkos kutatólaboratóriumokat. Hazaérkezik hát elátkozott szülővárosába, hogy pontot tegyen az évszázad bűnügyi rejtélyének a végére. Újból maga köré gyűjti a méltán legendás Sas Információgyűjtő és Védő Kft-t (Mohos Lacát, a hörpintők önjelölt hősét és Kmolkó Mihályt, az urbánus kung-fu lakatost).

Egy eltűnt férfi felkutatásával bízzák meg őket. Azonban az egyszerű rutinmunkából hirtelen elképesztő perpatvar lesz, a szálak pedig egyre mélyebbre vezetnek, egyértelműen a legmélységesebb mélységek felé.

A Pandaemberként elhíresült álarcos igazságosztogató, Pindur Godvin, a kikötői csempészek kapitánya, az Úrnő, egy rejtélyes mesterlövész és a Vakok Kórusa együtt süvítenek abban a forgószélben, melyben a vihar szeme a sokat tapasztalt Doktor Sas.”

doktorsas-5

Mindenki rögtön vállalta, hogy anyagi érdekek nélkül, pusztán elhivatottságból részt vesz a munkában?

Eleve úgy kerestem szereplőket, hogy az jöjjön, aki szívén viseli a filmművészet jelenlegi helyzetét és szeretné a vásznat úgymond visszahódítani. Azzal fordultam hozzájuk, bizonyítsuk be, hogy a filmezés nem egy szűk elit kiváltsága, hanem igenis tudunk valami újat és szokatlant alkotni az álomgyári műanyaghősökkel szemben. Szerintem sikerült.

Ezek szerint tudatosan nem pályáztál semmiféle támogatásra?

Ha megnézzük, Magyarországon kik, milyen háttérrel nyertek pályázati támogatást az elmúlt években, rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy nekünk esélyünk se lett volna pénzhez jutni az alkotói küldetés megőrzése mellett. Vagyis biztosan nem kaphattunk volna nagyobb összeget anélkül, hogy a produkció elveszítse a függetlenségét. Nem csoda, hogy a nagyköltségvetésű filmek szinte mindig a jól bevált panelekből dolgoznak: az esetek nagy részében rizikóvállalás, ha egy filmnek egyéni hangvétele, stílusa, műfaja van. A szponzorok nyilvánvalóan minimálisra akarják csökkenteni a kockázatot, tehát még ha meg is ítéltek volna nekünk valamit, cserébe olyan szinten bele akartak volna szólni a megvalósításba, aminek hatására pont az eredeti szellemiségét veszíti el a projekt. Úgy gondolom, semekkora anyagi segítség nem ért volna meg ekkora áldozatot.

Milyen helyszíneken forgattatok?

A filmben több olyan helyszín is van, amely azóta már nem létezik. Például egy semmi közepén álló tehervagon, amit eltüzeltek a hajléktalanok, hogy legyen mivel fűteniük télen, egy már bezárt kocsma, illetve egy lakás, amit időközben megevett a penész. Nagyrészt eldugott, titkos helyeken forgattunk, ahol valószínűleg soha egyetlen film sem készült még, és többé nem is fog.

Mennyire könnyű a film befogadása egy előzetes elvárásokkal nem rendelkező néző számára?

A film történetvezetése a régi képregények dramaturgiai felépítésére reflektál, ezért is neveztük el a műfajt mozgóképregénynek. Tíz fejezetből áll, az egyes részek végén laza átkötésekkel. A cselekmény több síkon bonyolódik egyszerre, vannak benne bárki által könnyen emészthető börleszk-elemek és nagyobb odafigyelést, háttérismereteket igénylő részek is.

Várhatóak-e további vetítések a február végi bemutatót követően, illetve elérhető lesz-e esetleg a film az interneten?

Internetre semmiképp nem fog felkerülni, mivel alapvetően egy performanszfilmről van szó, amely az ottlét fontosságát kívánja hangsúlyozni, dialógust teremtve a nézőkkel. Ezért kizárólag vetítési szituációban lehet majd megtekinteni. Lesznek még további alkalmak, de korlátozott számban, mivel az a célunk, hogy a film pontosan a megcélzott közönségéhez jusson el, nem több és nem kevesebb emberhez.

Hogyan tovább ezután, tervezel-e újabb hasonló kaliberű projektet?

Alapelvem, hogy bármihez is fogok, az mindenképp értéket képviseljen. A következő nagyjátékfilmet megpróbáljuk úgy létrehozni, hogy kultúrától, kontextustól és nyelvtől függetlenül élvezhető legyen. Már zajlanak az előkészítési munkálatok, igyekszünk előteremteni a pénzügyi forrásokat, az említett megalkuvások nélkül. Ezzel párhuzamosan dolgozom a TREFF project névre keresztelt kezdeményezésen, ami egy több rövidfilmből összeállított gyűjtemény lesz, és áprilisra tervezzük a bemutatását.

doktorsas-2

Az alkotók

A főszereplőkről:

Doktor Sas karakterét Bozzay Balázzsal együtt találtuk ki, az ő színészi stílusához formáltuk az ambivalens, önjelölt detektívfejedelem figuráját.

Két segédje:

Mohos Laca, rumaromás szeszesitaloktól inspirált kocsmahős Preszter Áron alakításában, valamint Kmolkó Mihály, az okoskodó kung-fu lakatos, akinek szigorú monológjait Péntek Bálint vitte vászonra. Az i-re a pontot Tóth Gergő performanszművész narrációja tette fel, aki végigkalauzolja a film szövetén a nézőt.

Zenészek, akik részt vettek a soundtrack létrehozásában:

TH Anatol, a kísérleti elektronikus zene úttörője

Finding Ádám, az énekes-gitáros költő,

Kádár Ákos, jazz-zenész,

Kovács Ferenc, freejazz szaxofonos

Thomas Bauer, trance DJ

A Vakok Kórusa sámánkollektíva

A főcímzenét pedig Székely Dávid játszotta akusztikus gitáron.

doktorsas-6

Mi is ott voltunk a film péntek esti bemutatóján a Toldi moziban, aminek nagyterme szinte teljesen megtelt. Előzetes elvárások nélkül érkeztünk, a cselekményről mindössze annyit tudtunk, ami a fenti beharangozóban le van írva. Annyi biztos, hogy a Doktor Sas legújabb kalandja formabontó alkotás: több olyan jelenet és párbeszéd is van benne, ami látszólag nem viszi előre a cselekményt, ennek ellenére mégsem mondható feleslegesnek. Az összhatás ugyanis roppant szórakoztató, a nagyjából tízperces fejezetekre tagolt történetvezetésnek köszönhetően pedig egyik rész sem olyan hosszú, hogy megunhatnánk.

A szereplők mindannyian erősen karikírozott figurák, ebből a túlrajzoltságból is számos komikum adódik. Ehhez persze szükség volt az őket megformáló színészek tehetségére is: mind a Doktor Sast játszó Bozzay Balázs, mind segédei emlékezetes alakítást nyújtanak (látszik, hogy figuráikat kimondottan rájuk írták), de a mellékszereplőket sem érheti kritika. Összességében úgy tűnik, bizonyítást nyert a rendezői koncepció: alkalmazottként felbérelt sztárszínészek nélkül is lehet színvonalas filmet alkotni.

A Doktor Sas legújabb kalandja kétségkívül nem könnyen emészthető produkció, szinte kizárt, hogy elsőre bárkinek is száz százalékban átjöjjön a mondanivaló. Azonban minden nyakatekertsége ellenére nagyon is élvezhető. Reméljük, lesznek még nyilvános vetítések, hiszen tipikusan olyan filmről van szó, amit többször kell megnézni ahhoz, hogy a felszín alatti rétegeit is megértsük.

Ha te is megnéznéd a filmet, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk