KULT

Medvecz József: Arra az estére egy kicsit meghalok

A Junior Prima-díjas Medvecz Józseffel, az Operaház címzetes magántáncosával beszélgettünk.


Az Operaház címzetes magántáncosa idén elnyerte a Junior Prima Díjat, ennek apropóján beszélgettünk vele.

Nem mindennapi életutat választottál. Gyerekfejjel határoztad el, hogy balett-táncos akarsz lenni?

– Tízévesen kezdtem a balettiskolát. Egy tízéves gyerek nem tudja még teljes bizonyossággal eldönteni, hogy táncos – vagy egyáltalán bármi más – akar lenni élete végéig. Édesanyámnak, aki maga is táncos (egészen pontosan néptáncos) múlttal rendelkezett, nagy szerepe volt abban, hogy idáig eljutottam. A testvéreim közül sokan megpróbálkoztak a tánccal, de végül legkisebbként én jöttem fel Budapestre és én lettem szakmabeli.

medvecz_jozsef_portre_foto_gacs_tamasopera6

Kisfiúként hogy élted meg az elszakadást otthonról?

– Elég nagy királynak éreztem magam kamasz testvéreim között, amikor kiderült, hogy Szegedről felkerülök a fővárosba. Aztán nagyjából tizennégy évesen következett be az a töréspont, amikor rájöttem: itt nem csak a móka van, hanem a kőkemény meló is. Ekkoriban kerültem az egyik legmeghatározóbb mesteremhez, Forgách Józsefhez, aki tényleg nem viccelt, szorosan tartotta a gyeplőt – utólag persze tudom: a saját érdekünkben. De órák után igazi apa módjára bánt velünk.

Mikor jött a bizonyosság, hogy te márpedig ezen a pályán akarsz maradni?

– Amikor elértem az első sikereket, már nem volt kérdés, hogy a pályán maradok. A visszajelzésekből kiderült: jól csinálom, amit csinálok. Időközben sokakat eltanácsoltak, a mi fiúcsoportunknak nagyjából a harmada maradt meg. Ez eleinte nagyon ijesztőnek és igazságtalannak tűnt, de ma már úgy gondolom: a korai eltanácsolás a legjobb, amit azokkal tehetnek, akik nem valók teljes egészében a pályára. Annak, ha valamelyik növendéktől megválnak, több oka lehet a szakmában: nem úgy alakul a teste, nincs igazán tehetsége a tánchoz, nem elég hajlékony…

opera

Melyik szerep nőtt úgy igazán a szívedhez?

– A Karamazov testvérekben táncolt Alekszej. Ez volt az első főszerepem. Gyerekkorom óta arra készítettek fel, hogy egyszer eljön majd az a pillanat, amikor én állok elöl a színpadon és én viszem a színházat aznap este. Ez persze nem történik meg csak úgy varázsütésre, nálam például kifejezetten lassan jött. Mielőtt rám osztották volna ezt a főszerepet, szinte csak karban táncoltam, eltekintve pár kisebb szereptől. Úgy éreztem, hogy tejfölösszájúként kerültem be olyan szólisták mellé vagy éppenséggel elé, akik a színház húzóerőinek számítottak. Még ma is libabőrös vagyok, ha erre gondolok. Ezután indult be igazán a karrierem.

Melyik volt az, ami a legtöbb verejtékes munkát jelentette?

– Egy tavalyi szerep, a Don Quijote, ami a férfi táncosok számára a legnehezebb és legnagyobb kihívás. Fizikálisan nagyon sok, technikailag nagyon nehéz. A szakmában arra, aki Don Quijotét táncol, azt mondják: az már valami. Úgy gondolom, az én technikai képzettségemhez képest ez az abszolút csúcs; ennél rutinosabb még lehetek, ügyesebb már nem. Az előadás előtti este, amikor a feleségemmel a konyhában ültünk, az járt a fejemben: holnap nekem fel kell lépnem a csúcsra… Ijesztő volt. Nem az lett a legjobb előadásom.

Miért érzed úgy, hogy nem sikerült jól?

– Nem volt semmi extra, nem estem hasra vagy ilyesmi…

Minden táncosnak ez lehet a rémálma.

– Szerintem jobb elesni, mint rossz előadást csinálni. Ha nem érzed jól magad a szerepedben, és nem tudsz vele azonosulni, az a produkció rovására megy.

opera2

Volt már ilyen karaktered?

– Nem. Szerintem ez az egyik technikai erősségem: meg tudom élni a szerepeimet. Arra az estére egy kicsit beleszeretek a partnernőmbe a színpadon; ha a cselekmény szerint meg kell halnom, akkor arra az estére egy kicsit tényleg meghalok. Amikor Lenszkijt táncoltam az Anyeginben tavaly, volt egy párbajjelenet – meglőttek, meghaltam, és a feleségem, aki minden előadásomra eljön, és már ezerszer látott, elsírta magát. Szerintem óriási dolog, hogy az az ember, aki minden reggel főzi nekem a kávét, elsírja magát attól, hogy a színpadon meghalok…

Mit gondolsz, miben áll a profik titka?

– Elsősorban mentális kérdés, hogy valakiből profi táncos legyen, de ezt mondhatnám az élet bármely más területére is. Agyban dől el. Amikor intenzíven készülök egy szerepre, folyamatosan ott mocorog az agyamban, de ha hazamegyek, próbálom a színházban hagyni. És fordítva, ha visszajövök, próbálom a családomat otthon hagyni. Szakmai alázat is mindenképp kell a profizmushoz, és persze munka, munka, munka.

Mikor öregszenek meg a táncosok?

– Nehéz megállapítani a határt. Csúcsformában talán 28 és 33 között vagyunk, ilyenkor vagyunk fizikálisan és mentálisan is a legjobb állapotban. Az elején, fiatalon még nagyon erősek és lelkesek vagyunk, de nincs rutin. Később ez megfordul: a fizikum már kevésbé jó, de cserébe ott a rengeteg tapasztalat, így még mindig nagyon sok szerepet el lehet táncolni. Talán a 38. év a vízválasztó, azon túl elindulunk lefelé. De mint mindenre, erre is léteznek ellenpéldák. Igazán a visszajelzésekből lehet érezni, tudjuk-e csinálni vagy már vége.

opera5

Hogy viselnéd, ha egyszer példaképpé válnál?

– Előfordul, hogy fiatal srácok vagy éppen gyerekek megtalálnak és írnak nekem. Imádom a gyerekeket, nemcsak azért, mert nekem is van, de ők még hihetetlenül őszinték. Volt, hogy egy vidéki iskoláscsoport feljött csak azért, hogy megnézzék a mi előadásunkat. Kérték, küldjünk dedikált fotót. Szívet melengető volt, amikor azt láttam a betűkön, hogy a levél írója nemrég tanult meg írni háromvonalas füzetben… Most például az egész színház tele van gyerekekkel, mert a Diótörőt játsszuk. Igyekszem megfelelni a példakép-ideálnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk