"Amíg van ember, addig vannak csodák is" – beszélgetés Reisz Gáborral a Rossz versekről

Szerelem, csalódás, emlékek, kitörések, egy maréknyi Magyarország, sok kesernyés humorral, öniróniával. Ez Reisz Gábor új filmje.


A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan alkotója igazi szerzői filmmel rukkolt elő, hiszen Reisz Gábor a Rossz verseknek írója, rendezője, főszereplője és zeneszerzője is. Nem véletlenül lett ennyire bensőséges, szívhez szólóan őszinte és szeretni való film. Reisz Gáborral a sajtóbemutató után beszélgettünk.

- Van-e még csoda a 21. században?

- Amíg van ember, addig vannak csodák is. És még vannak emberek.

- És rájuk is találhatunk?

- Igen, ott vannak a szerelmekben, a szeretetekben. Gondolkodom, hogyan lehetne ezt nagy szavak nélkül megfogalmazni, de nem hiszem, hogy lehet. Nálam maga a szeretet a csoda.

- Nekem két referencia jutott eszembe a filmről. Az egyik Karinthy Frigyes: Találkozás egy fiatalemberrel című novellája, a másik pedig Woody Allen Annie Hall-ja.

- Az Annie Hall nekem és számos barátomnak meghatározó filmélmény. Szinte hetente szoktuk felidézni egy-egy poénját. Amikor elkezdtem írni a filmet, ha nem is tudatosan, de biztosan ott motoszkált bennem, a szerkezete miatt mindenképpen. A találkozás egy fiatalemberrel 17-18 éves koromban került a kezembe. Akkor nagyon megérintett, de aztán teljesen elfelejtettem. Aztán amikor jött ez az ötlet, eszembe jutott, hogy volt egy ilyen olvasmányom. Tehát a referenciák pontosak. Persze senki nem úgy áll neki egy filmnek, vagy egy könyvnek, hogy szándékosan végignézi a referenciákat, de a tudatában ott lapulnak.

- A főszereplő Tamás olyan ideálokat kerget – rocksztár, híres sportoló, képzőművész, költő – amelyekről azt hihetnénk, hogy a fiatalabb nemzedékekből már kivesztek.

- Úgy gondolom, hogy ezek kortalan dolgok. Amikor az ember tizenévesen először lesz szerelmes, nem tudja, mi történik vele, mi ejti rabul, ezt valahogy meg akarja fogalmazni, de erre nincsenek igazán szavak. Ezért próbáljuk ezeket a dolgokat vagy így, vagy úgy kifejezni. Volt alkalmam beszélgetni a VAN-ról gimnazistákkal, sőt, még fiatalabbakkal is, és kiderült, hogy hasonló dolgok hajtják őket. Nagyon sok mindenben különbözőek – idősebbek szeretik rájuk mondani, hogy „elcseszett generáció” – az őket mozgató energiát azonban ugyanolyannak látom.

- Nagyon utálod a reklámokat?

- Számomra nem fontosak azok a dolgok, amelyek nem képviselik azt az értékrendet, amiért szerintem filmeket kell csinálni: hogy beszélhessünk az emberekkel, és megmutathassuk nekik a jót, a rosszat, a szépet. És a reklámokban nem sok ilyennel találkoztam. Sok ismerősöm dolgozik a reklámiparban, és látom, hogy van, aki boldog benne, és nincsen ezzel semmi baj. Nekem viszont már gyerekkoromban is volt valami ellenérzésem a reklámokkal szemben: miért akarnak engem ilyen könnyű módon befolyásolni? Nagyon korán zavarni kezdett, hogy miért fekete-fehér a kép a hagyományos mosópornál, és miért lesz színes az újnál? Tizenhárom éves koromban kezdtem el ezt a lázadó koromat élni, kicsit punkos, rockos hatás miatt. Amikor a VAN után felmerült, hogy reklámokat csináljak, rájöttem, hogy ez teljesen ellentmond annak, amit igazából szeretnék.

- Ezzel kapcsolatban elhangzik egy gondolat a filmben, a kocsmai jelenetben: miért kell megmondani az embereknek, hogy mit csináljanak? Miért nem hagyják, hogy saját gondolataik legyenek? Ez már erősen túlmegy a kereskedelmi reklámon. És tudjuk, hogy a politikusokat is ugyanúgy adják el, mint a mosóport…

- Igen, elég, ha megnézem a fénytechnika használatát a plakátokon... Éppen ilyennek tanultam a Filmművészeti Egyetemen a képalkotásnál a kellemes és boldog hangulatot árasztó bevilágításokat. Kár, hogy a politikusokat nem kenik be fotózás előtt azzal a furcsa anyaggal, amelyektől a reklámozott élelmiszerek fénylenek. Pedig nagyon viccesek lennének a zselatinos arcú emberek...

-Nagyon tetszett az a jelenet, amikor felhívsz egy utcai telefont, amit először egy csöves vesz fel, és azt mondod neki: „Ön csodálatos ember és nagyszerű személyiség”. Majd ugyanezt mondod szeretteidnek, volt tanáraidnak, a fasisztoid Lenke néninek, vagy a joggingban tornatanári síppal vezénylő kórusvezetőnek...

- Az egyes figuráknál időnként túloztunk, de volt olyan, aki minden túlzás látszata ellenére egy az egyben ilyen volt. Emlékszem, hogy az általános iskolában a kórustagok kiválogatásában részt vett egy testnevelő tanár, akinek nagyon jó hallása volt. De a teljesen más közegben megjelenő joggingos lét az én számomra azért is fontos elem, mert először a Testnevelési Egyetemre jártam. Ott az elméleti és gyakorlati órák teljesen össze-vissza jöttek egymás után, és nemegyszer előfordult, hogy egy filozófia, vagy sporttörténeti órán körülöttem mezben, melegítőben ültek, mert úgy estek be egy edzésről. Teljesen abszurd volt a helyzet, mint a filmbeli tanár, aki kórusvezetőként úgy vezényel síppal a szájában, mintha tornaórát vezetne.

-Nekem ez a jelenet azt mondta: nem igaz, hogy nem tudunk egymással kommunikálni, csak a jóakarat kell hozzá. Nem igaz, hogy nem tudjuk egymást szeretni. Éppen a kocsmában beszéltek arról, hogy mi csak gyűlölni tudunk.

- Ez a jelenet a temetés után következik. Bár a vágás során több minden máshová került az eredeti elképzeléshez képest, ennek a helyén nem változtattunk. Ezt azért tartottam fontosnak, mert egy temetésen az emberben benne van az a hatalmas energia, ami egyszerre bánat és egy nagyon nagy szeretet. Ott marad valami, amit nagyon szeretnénk átadni, de nincs kinek.

- A zárópoént nem szeretném lelőni, csak annyit mondanék róla, hogy hihetetlenül jól bemutatja napjaink már-már megfoghatatlan és sokszor röhejessé váló félelmét.

- Erről több tapasztalatot is szereztünk a párizsi jelenetek forgatása során, mint amit kitaláltunk. Akkoriban Franciaországban több tragikus terrorcselekmény is történt, és emiatt csak nagyon szigorú keretek között dolgozhattunk. Nem is álmodhattunk a Magyarországon megszokott könnyű kamerakezelésről. Például tilos volt autóból kifelé kamerázni. Figyelmeztettek minket, hogy ha ezt megpróbáljuk, jönnek a rendőrök, vagy a kommandósok és leállítják az egészet. Közben én előzőleg fél évig írtam a könyvet Párizsban, és mindebből a feszültségből semmit sem éreztem. A Montmartre környékén laktunk, ahol mindenféle náció élt, arab, kínai, indiai, volt egy piac is – imádtam! Soha semmi atrocitást nem tapasztaltam.

- A párizsi ösztöndíjadnak köszönheted a film indító ötletét?

- Igen, annyira meghatározó élmény volt, hogy mindenképpen össze akartam kapcsolni az emlékekkel és a jelenkor hangulataival. Dramaturgia-tanáromtól, Schulze Évától tanultam, hogy ha van egy magja, egy erős energiapontja egy történetnek, azt nem szabad elengedni. Nekem Párizs ilyenné vált.

- És a levendula?

- Visszatérő elem volt az életemben. Balatonról jött be, ahol leforgattuk a levendula-mezőt.

- Mit jelent a „hecikumma”?

- Öt éves lehettem, amikor elkezdtem halandzsa-nyelven beszélni. Szüleim egy ideig viccesnek tartották, aztán kicsit megviselte őket. Tudtam persze rendesen is, csak éppen szerettem másképpen beszélni, mint a környezetem. Azért is akartuk beleszőni a filmbe, hiszen valahol az egész az önkifejezésről szól, valaki állandóan arra törekszik, hogy az érzéseit, élményeit elmondja. És mi van a zenén, a versen, az íráson túl, ha nem a legegyszerűbb, a beszéd?

- Milyen fogadtatásra számítasz a közönség részéről? Ez a film minden bizonnyal sokakban felnyit emlékeket, még azokban is, akik nem értik a finomabb utalásokat, a filmtörténeti idézeteket A harmadik embertől az Amélie-ig…

- Eddig még csak Tallinnban és Torinóban vetítették fesztiválon a filmet. Az olaszokat nagyon megindította a film, pedig tele van magyar-specifikus dolgokkal. Úgy érzem, hogy a magyar közönség egészen más szemmel nézi majd a filmet…

- Azért ne feledd, hogy az olaszoknak volt egy Cinema Paradisójuk…

- Meg egy Amarcordjuk – az is a referenciák között volt…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk