KULT

„Álmodni sem mertem volna, hogy egyszer én leszek Vicuska” – beszélgetés Venczel Verával



-A legnagyobbakkal dolgozhattam, Zsurzs Évával, Esztergályos Károllyal, rengeteg nagyszerű rendezővel és kollégával forgathattam. Erre szoktam azt mondani, hogy nagyon gazdag vagyok. Egyik kedvencem volt a Pillangó, amelyben Kozák András volt a partnerem. Vele később színházban is játszottam, a Tháliában vendégként Milton Elveszett paradicsomában. De említhetném a Fekete várost is. Fantasztikus korszak volt, rengeteg film készült, és egyik jobb volt, mint a másik. A rengeteg tv-játék lehetőséget adott az akkori fiataloknak, hogy az ország megismerje őket.

-Most, hogy a tv-ben újra láthatók ezek az alkotások, úgy érzem, hogy akkoriban a tv-filmeknek legalább olyan rangja volt, mint a mozifilmeknek és kiállták az idő próbáját.

-Nagy szakértelemmel, elmélyültséggel és hozzáértéssel nyúltak hozzá az irodalmi művekhez. Kiváló dramaturgok bányásztak elő nagyszerű írókat és kellő alázattal dolgozták fel írásaikat. Gondoljunk csak a Fekete városra, a mai napig mindenki emlékezik Pécsi Sándor vagy Kiss Manyi figurájára, vagy Bessenyei Ferencre, mint apára. De már a regény is olyan, hogy az ember úgy érzi: mintha ma lenne. Nem kell külön üzenni, mert felismerhető…

-Alapvetően nem vagyok ellensége a modern adaptációknak, de sosem értettem, hogy miért kell belenyúlni egy olyan klasszikus műbe, amiben minden benne van…

-Itt volt például Jókai: mennyi arcát tudta az életnek, a tisztát, a borzalmat. Ő, aki egy életen át nem nyugodott, és nem tanult semmiből. Közben meg olyan hősöket állított az emberek elé, hogy csak győzzük utánozni. De micsoda példát ad az Egri csillagok a várvédőkkel, akik komolyan gondolták, hogy az életüket adják...

-Azokban az időben Önök rengetegfelé voltak: színház, film, tv, rádió, szinkron…

-Pedig egy nap akkor is 24 órából állt, és győztük! Nagyon fiatalok voltunk, és imádtuk csinálni…

-Ezzel együtt nem volt a közönségnek olyan érzése, hogy összecsapott dolgokat lát-hall…

-Nem is lehetett, mert felkészült profik tették a dolgukat. A rendezőktől a hangmérnökökig mindegyik tudta szakmája legjavát. És fülük volt ahhoz, hogy mit ne hagyjanak benne, mit kell javítani. Tisztelték a tehetséget, adtak a minőségre, alázattal közelítettek az írók felé. Megpróbálták azt megfejteni, amit az író akart mondani, és önmagukat is rajta keresztül igyekeztek megvalósítani.

-Számos díjjal tüntették ki Önt az évtizedek során, én kettőt emelnék ki. Az egyik az 1987-es Kazinczy-díj… Úgy gondolom, a mai napig azért járnak nálunk sokan színházba, hogy szép magyar beszédet halljanak. Miközben egyre kevesebben beszélik szépen ezt a csodálatosan gazdag nyelvet. Sokkal nagyobb felelősséget kellene vállalniuk mindazoknak, akik a nyilvánosság előtt beszélnek.

-Egyetértek. Van egy olyan alapkövetelmény, hogy minden szó érthető legyen, mert különben kimarad belőle a néző. Ez is a belefektetett munka, gyakorlás kérdése, enélkül nem megy. Arra tanítottak bennünket, hogy beszédünket érteni, hallani, követni lehessen.

Ha ez nincs, akkor egy rosszul értelmezett „civil” módon lezajlik valami, csak a néző nem tudott bekapcsolódni, és nincs semmi hatása. Van egy olyan megtanult természetes beszéd, amelyből mindent értünk, de ha e szint alatt van, nincs plasztikája, nincs zenéje, és a gondolat, az érzelem sem jut el a nézőkig.

Minden magánhangzót és mássalhangzót ki kell mondani a maga értékében. Ez lehet hangmérnöki probléma is. Nemcsak a színházban érzem, hanem szinkronnál is, hogy hangosabb a zene, mint a dialógus, nem tudom követni.

-Sajnos ez van a mindennapokban is. A hideg ráz, ha meghallom az utcán, hogy úgy beszélnek, mintha csipesz lenne az orrukon. A magyar nem nazális nyelv…

-De ha nem kapják meg ott a szép beszédet, ahol ennek funkciója van, a színházban, a filmekben, amelyekből tanul, akkor ezen nem lehet csodálkozni. Nagyon sok múlik az iskolán is. De lehet, hogy kicsit le kellene lassítani ezt a felpörgést. Hogyha semmire nincs idő, a beszédre sincsen. Nekünk, színészeknek nagyon fontos, hogy úgy érezzék, könnyen, természetesen megy a beszéd, mert ha azt látják a nézők, hogy kínlódunk, ők sem tudnak ellazulni. Ehhez kell a rengeteg munka, gyakorlás.

-A másik díj a Ruttkai-emlékgyűrű. Az Önök pályája gyakran összefonódott.

-Igen, többször játszottam a lányát, például a Fehér Klára írásából készült Csak egy telefon című zenés vígjátékban is…

-Még „riválisok” is voltak A Tanulmány a nőkről című filmben…

-Az egyik kedvencem a Ványa bácsi volt, amelyben ő Jelenát játszotta, én pedig Szonját. Csodálatos volt őt nézni. Olyan varázslat volt körülötte! Mindent tudott! Úgy tudott az ember szemébe nézni, hihetetlen áramkör jött létre ott, ahol volt. Vannak hangok, amelyeket most is hallok az ő hangján…

- Én is hallom, például a Szindbádból, és utolsó szerepéből, Az öreg hölgy látogatásából, az első felvonás végéből, amikor már megtette ajánlatát a városnak, amely egy emberként felháborodik, és ő csak ennyit mond: „Én várok”.

-Hány éve ennek? Több mint harminc... Egy nagy színésznő ilyen nyomot tud hagyni. Ott, akkor megtörtént egy pillanat, egy katarzis, amit Ön visz tovább. Ez a lényeg… Ilyen nem történhet meg, ha nem értjük a szöveget, nem értjük azt, amiben vagyunk. Ezért kell segíteni a nézőnek, mert ezért jött: nyitott és várja, hogy kapjon.

-Több mint 50 éve van a Vígszínháznál. Én úgy érzem, hogy a mai Vígszínház előadásai ugyanolyan izgalmasak, bátrak, magával ragadóak, mint a sokat emlegetett „aranykorban”, a 70-es években.

-Valóban, egyik előadás izgalmasabb, mint a másik, - ez igaz a nagyszínpadra és a házi színpadra egyaránt - és hallatlanul nagy dolog, hogy az emberek jönnek, szükségük van a színházra. Úgy gondolom, hogy a színház volt, van, lesz.

-Sok művésztől hallottam mostanában, hogy a színház az a „médium”, amit semmivel nem lehet pótolni.

-A színházban ott a jelenidejűség, a pillanat egyszerisége. Az aznapi összetétel megismételhetetlen.

-Nemcsak a színészek, hanem a közönség részéről is. Ha másnap újra megnézem a darabot, már nem ugyanaz vagyok.

Gyakran megkérdezik, hogy milyen érzés ugyanazt százszor eljátszani? De hát nincsen kétszer ugyanaz!

Még ha látszólag így is van, de belülről mindig más, nüanszokban, apró gesztusokban, hangulatokban. Egyáltalán nem unalmas!

-Ez adja a színésznek azt a bizonyos adrenalint…

-És gondolom, a nézőnek is. Vannak pillanatok az életben, amit vagy megélünk, vagy nem, de a színházba éppen azért megyünk, hogy azt a pillanatot fülön csípjük és a legnagyobb harmóniában éljük meg azt a pillanatot együtt, akár sírás, akár nevetés.

Venczel Vera Szepes Mária A vörös oroszlán című regényének monodráma-adaptációjában
.

Venczel Verával végezetül arról beszélgettünk, hogy milyen jó lenne, ha ez a harmónia belengené az emberek mindennapjait is, mert rengeteget jelent egymás tisztelete, a másikra irányuló figyelme. Azok az apró dolgok, amiket aztán mindenki tovább vihet magában önmaga és mások jobbítására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk