KULT

"A zene az én utam" – Oláh Patrik Gergő zeneszerző még csak 20 éves, de sorra nyeri a díjakat

Hivatalosan még csak egy éve tanul klasszikus zeneszerzést a Zeneakadémián, máris több versenyen nyert díjat darabjaival. Rengeteg felkérést is kap. Interjúban mesélt magáról, céljairól és kedvenc zenéiről is.


Amikor másodikos általános iskolás volt, mindig unatkozott délután. Ezért kezdett el zeneiskolába járni. Zongorázni szeretett volna, de már nem volt hely, így a hegedűt választotta. Azóta már zongoratanulmányait is befejezte. Most meg kell írnia az első lovári nyelvű misét, és ő állít össze egy szimfonikus zenekart a Sziget klasszikus zenei színpadára. Húszéves, és technorajongó.

Mikor kezdtél el zeneszerzéssel foglalkozni?

Már nyolc éves koromban is írtam, az a mű akkor még elég kezdetleges volt, leginkább más művek összevágása. Még egy Szekeres Adrienn szám is volt benne, tehát ez még egyáltalán nem volt komoly… De a vizsgámon eljátszottam, a tanárok pedig mosolyogtak és megdicsértek.

Amikor nyolcadikos voltam az általános iskolában, egy barátom ballagásán eljátszottuk egy darabomat. Nagy sikere volt, bár szerintem nagyon rossz volt a darab, ma nem hallgatnám meg szívesen. Az első nagyobb siker talán akkor volt, amikor egy zenei táborban eljátszottuk az egyik vonósötösömet. Még az sem volt jó darab, de már nagyjából benne volt az én stílusom, és sokan gratuláltak akkor hozzá. Aztán negyedikes koromban Konziban volt egy zeneszerző verseny, ahova írtam egy vonósnégyest. Akkor még senki nem tudta, hogy zeneszerzősködöm.

Mindenki azt mondta, hogy inkább ne induljak, senki nem várta, hogy helyezést érek el. Végül második lettem.

A darabot ezután el is játszották, az első hegedűs Váradi Gyuszi volt a Virtuózokból. Ezután kezdett el jobban érdekelni a zeneszerzés, és azon gondolkodtam, hogyan tudnék átmenni hegedűről zeneszerzésre. Előtte csak autodidakta módon tanultam.

Mi vonzott annyira a zeneszerzésben?

Az tetszik a legjobban, hogyha megírok egy darabot mondjuk tizenhat-tizenhét évesen, és hatvan éves koromban elő kell venni, akkor csak előveszem a kottát, és odaadom másoknak, akik megtanulják. A hegedűvel nem ez volt a helyzet. Megtanultam egy nehéz koncertet, amit aztán, ha három év múlva elő kellett venni, elölről kell kezdeni. De az is nagyon tetszik benne, hogy miután megírtam egy darabot, a közönségből hallgatom, már nincs dolgom vele.

Milyen érzés visszahallani egy koncerten a saját műveidet?

Nagyon nem szeretem visszahallgatni őket. A próbákon, amikor először megszólal, nagyon jó érzés, de utána egyre inkább megunom a darabomat. A legutóbbi koncerten, amikor hallottam, már alig vártam, hogy vége legyen. Persze nem a zenészek miatt, hanem magam miatt.

A zenélésen kívül foglalkoztál mással is?

Igen, a pénzügyi szakma nagyon érdekelt. Dolgoztam is pénzügyi tanácsadóként egy szűk évig. Amikor ötödéves lettem, sok volt a szabadidőm, keresni akartam valamilyen munkát. Tetszett, hogy itt saját magamnak oszthatom be az időmet. Elvégeztem egy tanfolyamot, és elkezdtem dolgozni, de aztán tavaly augusztusban abbahagytam. Rájöttem, hogy a zene az én utam.

Milyen zenéket hallgatsz?

A kedvenc zeneszerzőm Csajkovszkij, az összes darabját hallottam már legalább egyszer. De mostanában a huszadik század is nagyon elkezdett érdekelni, azon belül Stravinsky, Bartók, Sosztakovics, Ravel, de főleg az oroszok.

Őszintén szólva a technozene egyik legnagyobb rajongója vagyok,

bár ezt sokan nem tudják elképzelni rólam. A Kolorado Fesztiválra is a techno zene miatt mentem el idén, de egyébként szinte mindent hallgatok, például dubstepet is.

Hogyan fér meg egymás mellett a techno és a klasszikus zene?

Régen, amikor tanultam, legtöbbször komolyzenét hallgattam. Mostanában már inkább valamilyen gépzene megy a fülemben, mert a komolyzene nagyon lekötni az agyamat, és egy idő után már csak arra figyelek. A másiknál viszont nem.

Hogyan írsz meg egy darabot?

A legnagyobb inspiráció az, hogy vinnem kell órára valamit. Csajkovszkij azt mondta, hogy

az ihlet nem szereti a lusta embereket.

Ha a zeneszerző leül, és csak azzal foglalkozik, akkor egy-két óra után mindenképpen jön valamilyen ihlet. Ezt meg kell várni, és onnantól megy majd tovább az egész.

Mostanában már úgy csinálom, hogy a feladataimba helyezem be az érzelmeimet, viszont régen csak arról volt szó, hogy valami történt velem, és abból írtam egy darabot. Fekete Gyula tanár úrral pedig nemrég arról beszélgettem, hogy a zeneszerzőnek át kell esnie azon, hogy egyik este elkezdenek darabot írni, és nem jön semmi ihlet. Jön a depresszió, az idegeskedés, emiatt pedig egész nap azon fognak gondolkozni, hogy mit kellene írni. Egy nap rámegy erre, én akkor semmi másra nem tudok figyelni, csak ezen gondolkozom. És másnap estére már valami új ötlet jön. Legtöbbször ez az egy nap mindig megvan.

A családod hogyan fogadta, hogy zenei pályára mentél?

Egy idő után elfogadták, hogy zenész leszek, viszont azt, hogy zeneszerző, azt csak nemrég. Szerintem a mostani Budavári Beethoven Zeneszerzőverseny első helyezése fogadtatta el velük, főleg apukámmal, hogy zeneszerző leszek. Azt tudni kell, hogy a szüleim nem hozzáértők, viszont mindig azt mondják a darabomra, hogy jó. Főleg anyukám szokta mondani, hogy nagyon tetszik neki, de szerintem csak azért mondják, hogy ne sértsenek meg, és igazából nem tetszik nekik. A lakótársam egyszer azt mondta, hogy kapcsoljam ki a zenét, ami szól, mert nagyon depressziós. Aztán mondtam neki, hogy ez a saját darabom.

Milyenek a darabjaid – szerinted?

Mindig azt szoktam mondani, hogyha boldog zenét akarnak hallgatni, akkor ne ezt válasszák. A legtöbben vidám embernek ismernek, viszont a zenéim depresszívek. Minden darabom ilyen, leginkább a szomorú zenékbe tudom beleélni magam.

Miken dolgozol mostanában?

A nyárra még két feladatom van. A Bartók Zeneszerzőversenyre kell írnom egy zongoradarabot, emellett van egy egyházi felkérésem is, meg kell írnom az első lovári nyelvű misét. Már meg is kaptam a szöveget, a zongoradarab után ezt fogom elkezdeni. Zsoldos Dávidtól, a Papageno ügyvezetőjétől nemrég arra kaptam lehetőséget, hogy összeállítsak egy szimfonikus zenekart a Sziget klasszikus zenei színpadára. Tavaly meghívottként voltam ebben a zenekarban, az, hogy most én szervezhetem, nagyon jó érzés. Viszont rengeteg munkával is jár. Egy magyar műsorral készülünk, ahol Váradi Gyula és Kökény Tamás fognak szólózni egy-egy darabban. A következő koncerten pedig a legismertebb, legelterjedtebb klasszikus darabokat fogjuk játszani. Én is játszom majd a koncerten, nagyon szeretek zenekarban hegedülni, és a felelősség is kevesebb. De lehet, hogy ez lesz az utolsó, most már csak a zeneszerzéssel szeretnék foglalkozni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk