A TechnoCool kiállítás visszarepít minket a féktelen kilencvenes évekbe - a Nemzeti Galéria tárlatán jártunk
Ha megélted a kilencvenes évek évek őrült időszakát, vagy ha életkorodnál fogva nem voltál a részese, de érdekel a techno forradalom, az elektronikus zene és extázis évtizede, akkor mindenképp nézd meg a Magyar Nemzeti Galéria legújabb időszaki kiállítását.
TechnoCool című tárlat a rendszerváltás utáni művészetet mutatja be az akkori fiatal generáció szemszögéből. A kiállítás nem a techno zene történetéről szól, ugyanakkor az itt szereplő műveket az elektronikus zene, a DJ-kultúra és a bulik világa inspirálta. A tárlat belőlünk is nosztalgikus hangulatot váltott ki. Mutatjuk mi vár rád!

A kilencvenes évek művészei felszabadító élményként élték meg a rendszerváltás utáni időszakot, keresték az új lehetőségeket, technikákat.
Az Előzmények című bevezető szekcióban olyan alkotásokat láttunk, amelyek előhírnökei a kilencvenes évek új szemléletének. Az egyik falon megnézhettük mindazokat a történelmi eseményeket és technológiai újdonságokat, amik a korszakot leginkább jellemzik: CD, mobiltelefon, a Berlini fal lebontása, Terminátor 2, tamagotchi és Toy Story. Illetve láthattunk olyan a punk, a new wave, a rap, a hip-hop lemezeket is, amik hatással voltak a következő generáció kísérletező gondolkodásmódjára.



A Szöveg/Jel/Jelentés szekció olyan műveket mutat be, amelyek a kép és szöveg viszonyával foglalkoznak. A kor művészei gyakran használtak olyan szimbólumokat, melyeket saját maguk alkottak, vagy melyek eredeti jelentését módosították. A városokat ellepő reklámok szlogenjei, logói is hatással voltak az alkotókra.
Az 1993-as Polifónia kiállítás alkalmával például Budapest közterein a vásárlásra buzdító mondatokat a művészek elgondolkodtató felvetésekkel helyettesítették, amikkel meghökkentették a városlakókat.


Az 1990-es évekre a tömegmédiában is egyre gyakoribb témává vált a Föld erőforrásainak végessége, a klímaváltozás hatásai. Erre reflektálnak a kiállítás Ökofuturizmus című szekciójában látható művek.

A tárlat Test/Identitás nevet viselő szekciójában szembesültünk azzal, hogy ebben az időszakban számos alkotónak megváltozott a művészi önmeghatározáshoz való viszonya is. Jellemző volt a csoportként vagy művészpárosként való alkotás.
A kapitalizmus és a globalizálódó piac termékei egy folyamatosan szépíthető, javítható test lehetőségét ígérték. Ugyanakkor a rendszerváltást követően a nyugati feminista teóriák is teret nyertek az országban.
A kiállításon láthattuk, hogy a női művészek többek közt olyan témákat is felvetettek, mint az anyaság, a női identitás, vagy a női test és a férfitekintet viszonya. Nagy Kriszta például a 200.000 Ft című munkáján a Photoshopot megelőzve hat különböző formájú mellet montírozott saját meztelen testére.


Az új digitális eszközök képi és hangzásvilága hatott a divatra, a sci-fi filmekre, a komputerjátékokra, a grafikai designra és a zenére egyaránt, ez pedig a művészeket is inspirálta.
Erre elképesztő példákat láthattunk a Pop/Remix szekcióban. A legnagyobb hatással rám Pipilotti Rist fülbemászó alkotása volt, aki videómunkájában a The Beatles Happiness is a Warm Gun című számának egy sorát vontakoztatta magára. Az elhomályosított videón a művész ugyanazt az egy sort énekli: “I’m not the girl who misses much” (magyarul: Nem vagyok olyan lány, aki sok mindenből kimarad), miközben melle a vad tánc hatására fedetlenné válik.


A kiállítás utolsó szekciója a valóság és az illúzió viszonyával foglalkozik. A digitális fényképezés és a képszerkesztő programok elterjedésével a fotók korábban hitelessége végleg megkérdőjeleződött.
Ezzel párhuzamosan a festészetben megjelent a technorealizmus. A kilencvenes évek második felére az egzisztenciális és szociális problémák igényt teremtett a mindennapok realitásának ábrázolására, ami éles ellentétben állt az évtized eleji euforikus hangulattal.


A TechnoCool kiállítást neked ajánljuk, ha megélted és szeretted a kilencvenes éveket, mert a tárlat tereiben biztos, hogy elkap a nosztalgia. Illetve ajánljuk akkor is, ha életkorodnál fogva nem voltál a sűrűjében, de érdekel a kilencvenes évek egyszerre vad, bizarr és szabad időszaka.
A TechnoCool - Új irányok a kilencvenes évek magyar képzőművészetében (1989–2001) című kiállítást 2024. február 11-ig nézheted meg a Magyar Nemzeti Galériában. Részletek a Galéria honlapján.



