KULT

Hobo: 140 fellépés évente

"Az idősödés nem hatott rám negatívan: nem estem szét, nem híztam húsz kilót – és úgy tűnik, nem növök fel soha" - állítja magáról Hobo exkluzív interjúnkban.


Földes László, azaz Hobo 68 éves kora ellenére sem lassít: 140 fellépést vállal évente, ősztől pedig a Nemzeti Színház társulatának is tagja lesz. A Művészetek Völgyében készítettünk vele nagyinterjút aktuális terveiről, Hobo és Bandája nevű új zenekaráról és még sok másról.

Huszonéves kora óta jelen van a hazai zenei életben, saját zenekart mégis csak 33 évesen alapított. Mi az oka, hogy pont ekkor döntött úgy?

A fő ok az volt, hogy ekkorra végeztem el az egyetemet, illetve utána a levelező tagozatot, ezzel párhuzamosan pedig megismertem olyan embereket, akik hajlandóak voltak velem játszani. Semmiféle professzionális cél nem lebegett a szemem előtt, hiszen nem voltam képzett zenész, és a kezdeti időkben a többiek sem igazán számítottak annak. Nem gondoltam, hogy lemezeket fogunk csinálni, sem azt, hogy sikerünk lesz. Tulajdonképpen az egészet a magam örömére, hobbiból kezdtem el, és máig ez is maradt a legfőbb motivációm.

A Hobo Blues Band 33 év alatt számos felállást megélt. Mekkora mértékben épült a zenekar az Ön személye köré és mennyit tett hozzá a többi tag?

Póka Egont mindenképp ki kell emelni a sorból, vele a zenekar első 15 évében gyakorlatilag szerzőpárost alkottunk – én írtam a szövegeket és ő a zenéket –, két éve pedig ismét együtt dolgozunk. Ő volt az, aki a kezdeti amatőrök helyett egyre jobb és jobb zenészeket hozott a HBB-be.

1

A kiválását követően is jó páran megfordultak még a csapatban, köztük számos nagyszerű ember, a végén viszont inkább már inkább olyanokkal voltam körülvéve, akik nem játszottak a Hobo Blues Band-ben, csak dolgozni jártak be. Ennek az okai elég szerteágazóak: egyrészt annyira szűk lett a piac, hogy egy zenekarból szinte lehetetlenné vált megélni.

Másrészt pedig azok az emberek, akikről szó van, már egy másik generációt képviseltek, akiknek a zene is teljesen mást jelent. Ezzel együtt én esélyt adtam nekik, és a munkájukat a maguk módján tisztességgel el is végezték, de azt a pluszt, amit a saját értékrendem szerint elvártam volna, nem tudták hozzáadni a zenekarhoz.

Mennyiben jelentett fordulópontot az életében a zenekar két évvel ezelőtti feloszlatása?

Nem volt törés, hiszen azóta is ugyanazt folytatom, csak egy magasabb szinten. Úgy gondolom, hogy a Hobo és bandája zenei értelemben a legjobb formáció, amiben 35 év alatt megfordultam. Óriási öröm számomra, hogy olyan emberek vannak körülöttem, akik szívesen játszanak Viszockijt, Tom Waits-et, vagy Jim Morrisont.

Solti János, vagy Tátrai Tibor erre például alig volt kapható, hiszen teljesen más közegből érkeztek. Ezeket a mániáimat addig velük nem tudtam kiélni, részben emiatt is mentem előadóművészi pályára, hogy legalább színházi keretek között megtehessem. Most viszont végre zenekarral is lehetőségem nyílt rá, ráadásul olyan tagok által kísérve, akik a saját egyéniségüket is hozzáteszik a dalokhoz, valami tényleg újat létrehozva.

2

Vannak azért átfedések a régi és a mostani zenekar repertoárjában?

Abszolút, hiszen a HBB már említett első 15 évében szinte minden dalt Póka Egonnal közösen írtam. Nyolc nagylemezünk jelent meg ebben az időszakban, ezeket játsszuk végig Kapolcson két további műsorral kiegészítve, minden este másikat. De a későbbi időszakból is elő szoktunk venni számokat, például a már Póka nélkül született Vissza a 66-os úton albumról, vagy a Madarász Gáborral készített Circus Hungaricus-ról.

VIDEÓ: Hobo - A zenének vége (The Doors)

Erre jönnek rá a Viszockij-, Morrison- és hasonló szerzemények, így összesen 350 körüli dalból állhat a repertoár. Ez egy hatalmas szám, de sajnos nem játszunk annyit, hogy mindegyiket rendszeresen elő tudjuk adni.

A mostani 10 napos maraton egy szerencsés kivétel, amúgy viszont havi három-négynél nincsen több koncertünk. Például a tegnapi műsornak is volt olyan eleme, amit ezelőtt 35 éve énekeltem utoljára. A budapesti klubestjeinknek ősztől szintén szeretnénk minden alkalommal más tematikát adni, hogy minél több dal elhangozhasson, de több százat egyszerre műsoron tartani így is lehetetlen vállalkozás.

Ha koncertből nincs is annyi, az egyéb szerepléseivel együtt is bőven akad elfoglaltsága. Hogy bírja az iramot?

Évente 140 körüli fellépésem van és idén sem lesz kevesebb. Annyira hozzászoktam már ehhez az életmódhoz, hogy valószínűleg inkább akkor lennének problémáim, ha felhagynék vele, és kijönnék a jól megszokott gyakorlatból, amit az állandó utazás és szereplés, illetve az ezzel járó tanulás jelent. Rengeteg megvalósításra váró ötletem van, és szerencsére az egészségi állapotom is megengedi, hogy hasonló tempóban haladjak tovább, így nincs okom lassítani.

Ősztől a Nemzeti Színház társulatának is tagja lesz. Mennyire tartja ezt meghatározó momentumnak a karrierje szempontjából?

Nyilván ez megtiszteltetés, ugyanúgy ahogy a Kossuth-díj volt, de a lényeget tekintve semmin nem változtat. Vidnyánszky Attilával 2006 óta dolgozom együtt a debreceni Csokonai Színházban, akkor is folytattuk volna a közös munkát, ha nem ő nyeri a pályázatot. Így viszont magától értetődő volt, hogy jövök vele. Együttműködésünk így a budapesti közönség előtt folytatódhat, amely azért mégiscsak nagyobb, mint a debreceni volt, már csak a lakosságszámból kiindulva is.

3

Milyen darabokban láthatja majd a közönség?

Októbertől a Ballada a sebzett hattyúról című darabot kezdjük játszani, amit én írtam, és Viszockij, illetve Marina Vlady szerelméről szól. Rajtam kívül Szűcs Nelli beregszászi színésznő szerepel benne, aki szintén a Csokonai Színházból érkezik.

Ezen kívül a „Tudod, hogy nincs bocsánat” című József Attila est is minden hónapban menni fog, ez volt a kérésem és egyben feltételem a felkérés elvállalásakor. Utcazenész címmel írok egy monodrámát, amit terveim szerint a zenekarom kíséretével fogok előadni, ezt februárban mutatjuk be.

Valamint dolgozom egy olyan darabon is, amely a Gulag koncentrációs táborokban fogvatartott rabok verseit dolgozza fel saját anyaggyűjtésem alapján, ennek a pontos premierje még kérdéses.

József Attilát hosszú ideje szívügyének tekinti, azt is mondhatnánk, hogy egyfajta missziós jelleggel terjeszti a költészetét. Tud olyan esetet említeni, amikor valaki kifejezetten Önnek köszönhetően ismerte és szerette őt meg?

Nehéz lenne ezt pontosan megállapítani, de egy friss példa azért eszembe jut. Idén a költészet napján a tököli börtönben játszottam és az előadás végén felállt egy rab, akit talán 12 évre ítéltek. Azt mondta, hogy az én tiszteletemre és József Attila szeretete miatt megtanult egy verset és szeretné elszavalni. Sok megható pillanatban volt már részem, de ez mindenképp a legemlékezetesebbek között van.

VIDEÓ: Hobo-József Attila-Nagyon fáj

A mai fiatal zenekarok tevékenységét mennyire követi?

Azt gondolom, hogy hatalmas kulturális szakadék van a mi generációnk és a mostaniak között szinte minden területen, vegyük akár a zenét, akár a színház- és filmművészetet, vagy bármi mást. Ők a saját virtuális világukban élnek, a televízió előtt nemzették őket és az internet előtt nőnek fel, annak segítségével fejezik ki magukat, erre pedig én nem vagyok vevő.

Persze ettől még lehetnek jók, nyilván a saját köreikben megvan a közönségük és sikeresek, rám viszont egyáltalán nem hatnak. A rap és az elektronikus zene semmilyen szinten. De a rockzenekarok túlnyomó többsége is a könnyű ellenállás irányába megy: a szövegeik tele vannak öncélú káromkodással, nincs bennük semmi mélység.

VIDEÓ: HOBO és Bandája - Farkashajsza

Már említette, hogy rengeteg megvalósítandó terve van, mi áll most az első helyen ezek közül?

A zenekarral épp a Requiem a blues-ért című anyagon dolgozunk, ezt most kezdjük majd felvenni, amint Kapolcsról hazamentünk. Ezzel párhuzamosan készítem az említett Utcazenész monodrámát, hogy tartani lehessen a jövő év eleji bemutatót.

A miskolci színháznak is írok egy darabot, ami a saját dalszövegeimre alapul zene nélkül és szeretném, ha valami olyasmi sülne ki belőle, amin a sok komolyság után mindenki fekvőbetegre röhögi magát. Történelemóra Hobóval a munkacíme, de hogy végül mi lesz belőle, az csak jövő tavaszra derül ki.

4

Jut azért ideje mindezek mellett pihenésre és a családjára?

Persze, a boldog családi háttér elengedhetetlen feltétele annak, hogy talpon tudjak maradni. Mivel sosem éltem társasági életet, ha nincs fellépésem, mindig otthon vagyok a feleségemmel és a gyerekeimmel. Azért is lehetek ilyen hatékony, mert tőlük rengeteg szeretetet és megerősítést kapok.

Az országútról pedig negyven éve nem jövök le, így már megszoktam a gyűrődést. Ráadásul az idősödés sem hatott rám negatívan: nem estem szét, nem híztam húsz kilót, illetve ami a legfontosabb, nem vagyok beteg sem – és úgy tűnik, nem növök fel soha.

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk