KULT

A Művészetek Völgye külön igét is ihletett

Márta István fesztiváligazgatóval beszélgettünk a kapolcsozásról a pénteken induló tíznapos rendezvénysorozat apropóján.


- Hogy indult el annak idején a fesztivál, miért pont ezekre a falvakra esett a választásod?

- 1984-85 táján Cseh Tamás ajánlása nyomán találtam rá Kapolcsra, bár a Káli-medence környékén már azelőtt is sok művész barátom élt. Akkoriban az egész falut egyfajta tetszhalott állapot jellemezte, félő volt, hogy teljesen el fog néptelenedni. Sokat ültem a kocsmában az emberekkel, sakkoztunk, iszogattunk és lassan körvonalazódott, hogy csak az összefogás segíthet túllendülni a holtponton. Ez annak a „természeti katasztrófának” az okán történt meg, hogy egy szabálytalanul létesített tó miatt elfolyt a víz az Eger-patakból, és hiába próbáltam tenni valamit az ügy érdekében, a szakhatóságok elhajtottak, mondván magánemberként nincs beleszólásom semmibe. Így hát 1989-ben a helyiekkel közösen megalapítottam a Kapolcsi Kulturális és Természetvédelmi Egyletet. Elkezdtük csinosítani a falut és eszembe jutott, hogy ha már a „kulturális” jelző is benne van a nevünkben, szervezzünk egy néhány napos fesztivált.

Ez lett a Kapolcsi Művészeti Napok, kiállításokkal, divatbemutatóval, színházi előadással, összesen 500 nézővel. Tehát hirtelen valami történt ebben a kis faluban, amely azelőtt jószerével a térképen se volt rajta. És mivel akkoriban csak egyetlen médium, a Magyar Televízió létezett, az egész kezdeményezés hatalmas hírverést kapott, rengetegen értesültek róla. Ez rendkívüli büszkeséggel töltötte el a helyieket, egyben a közösséget is összekovácsolta. Bár eredetileg egyszeri alkalmat terveztünk, a siker nyomán annyian jelentkeztek fellépőnek vagy kiállítónak, és a falu részéről is akkora igény mutatkozott, hogy nem volt kérdéses a folytatás.

marta1

- A többi település hogy kapcsolódott be?

- Megirigyelték Kapolcs sikerét és sorban elkezdtek jelentkezni, hogy csatlakoznának a programsorozathoz. Mindannyian tettek valamit a részvételért cserébe, Öcs és Taliándörögd például egy öt kilométeres utat épített csak emiatt. Végül 1995-ben kapta meg a fesztivál a Művészetek Völgye nevet. A 2007-es évben értük el az abszolút csúcsot hét résztvevő településsel, a több mint háromezer programot összesen 260 ezren látogatták.

Névjegy

Márta István 1952-ben született Budapesten. 1975-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés szakán szerzett művész-tanári diplomát. Konzervatóriumi és főiskolás évei alatt több amatőr és professzionális színházban dolgozott (Brobo együttes, 25. Színház, Thália Színház). A 70-es, 80-as években - moldvai (csángó) népzenei gyűjtőútja mellett - szervezett happeningeket, performanszokat, kortárszenei fesztiválokat (Fiatal Művészek Klubja, Plánum fesztivál, különböző egyetemi klubok). Több alkalommal rendeztek szerzői estet kompozícióiból (Korunk Zenéje, MTV Vigadó Est, Varsói Ősz).

Közreműködőként és zeneszerzőként tagja volt a 180-as csoportnak, és csembalistaként máig tagja a historikus zenét játszó Mandel Quartetnek. A Quartettel több ízben turnézott az USA-ban, Mexikóban, Brazíliában, Izraelben és Európa számos országában. 1976 óta több mint 300 színpadi- és filmzenét írt és szerkesztett. Rendezett az Arany János Színházban, a Pécsi Nemzeti Színházban és a Várszínházban. 46 kompozícióját a világ több helyén bemutatták, szerzői lemezei mellett számtalan esetben készítettek táncjátékot, balettet zenéi felhasználásával.

Zenetörténetet és 20. századi zeneanalízist oktatott a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazz tanszakán. Zenei vezetője volt a Veszprémi Petőfi Színháznak, a Nemzeti Színháznak és az Új Színháznak. 1989-ben létrehozta a Kapolcsi Művészeti Napokat, amely 1996-tól Művészetek Völgye néven Magyarország legnagyobb multikulturális fesztiváljává nőtte ki magát.

1998-tól az Új Színház igazgatója 2012-ig, majd 2012-től a pécsi Zsolnay Örökségkezelő NKft. ügyvezetője. 2003-tól a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke.

Forrás: Wikipedia

marta2

- Mennyivel nagyobb kihívás egy ilyen többhelyszínes, falusi fesztivált megszervezni, mint egy hagyományos városit?

- A legkomolyabb feladat az infrastruktúra és a kommunikációs csatornák megteremtése volt. Gyakorlatilag minden hiányzott, ami egy nagyobb városban ekkor már magától értetődőnek számított. Kezdjük azzal, hogy 1989-ben egyetlen telefonkészülék állt a rendelkezésünkre, az se Kapolcson, hanem Pulán – oda jártunk át telefonálni, talán két forintba került egy beszélgetés. Vécék se igazán voltak és a vendéglátás is egyetlen kocsmára korlátozódott, ahol csak velős pirítóst és zsíros kenyeret árultak. Ez persze egy ideig jópofa volt, de ahogy egyre nőtt a látogatók száma, elkerülhetetlenül jelentős probléma lett belőle. A parkolást is rettentő nehéz volt megszervezni, olyanra is akadt példa, hogy a forgalom mérete miatt egy órába telt kijutni Kapolcsról.

A falusi porták nem voltak alkalmasak vendéglátásra, nem volt elég szoba, azoknak a minősége is távol állt az elfogadhatótól. Aztán ahogy teltek az évek, a szobakiadásból származó bevételek egy részét mindenki visszaforgatta saját házának, portájának fejlesztésére. Időközben lett több telefon, aztán mobiltelefon is, de a dolgok így se váltak sokkal egyszerűbbé, mivel folyamatosan nőtt a fesztivál területe, és egy-egy új helyszín bekapcsolódásakor ott újrakezdődtek ugyanezek a problémák. A Völgy egy sajátságos evolúciós utat járt be, aminek csak egy részét tudjuk mi irányítani, hiszen a helyi lakosoknak legalább ugyanekkora szerepük van az egészben. Az időjárásról, a művészekről, a támogatásokról nem is beszélve.

marta6

- Mekkora arányban vesznek részt a helyiek a fesztiválon, mennyire része az életüknek?

- Ez attól is függ, ki hol lakik, hiszen a falu végén élők már eléggé kiesnek a körforgásból. De a település nagy része valamilyen formában részt vesz, akár mint Völgymunkás, akár mint „kék abroszos” helyi „kulinaritás”, vagy mint ingatlan-bérbeadó. Az a helyzet, hogy gyakorlatilag ez a tíz nap számít szinte az egyetlen kereseti forrásuknak egész évben. Munkalehetőség nagyon kevés van, el is öregedett a lakosság, már az óvoda is megszűnt. A ’90-es évek elejének-közepének prosperáló faluja sajnos már a múlté. Emiatt persze még nagyobb szükség van a fesztiválra, hiszen nemcsak valódi szakrális ünnepnek számít, de talán a lakosság megélhetése is részben ezen múlik.

- Gyakran beszéltél a sajtóban a Völgy pénzügyi problémáiról. Milyennek látod most a fesztivál anyagi helyzetét?

- Egy miénkhez hasonló, tehát vállaltan missziós jellegű fesztivál a világon sehol nem lehet profitorientált vállalkozás. Az ilyen profilú rendezvények finanszírozása több lábon áll: egyrészt kapnak állami támogatást, másrészt építhetnek a saját bevételeikre (a jegyekből befolyó összegre, a helypénzekre és a szponzorok támogatásaira), harmadrészt pedig a helyi önkormányzatok által utalt összegekre. Nos, az utóbbi nálunk teljesen hiányzik, sőt sokáig inkább mi adtunk pénzt a forráshiányos önkormányzatoknak, ezeknek az apró falvaknak. Emiatt minden évben, már a legelejétől komoly küzdelmet kellett folytatnunk a nagyobb állami pénzekért.

A mélypont 2009-ben volt, amikor valamilyen oknál fogva annyira alacsony összegre kaptunk ígéretet, hogy hivatalosan el is maradt a fesztivál. A rákövetkező évben az utolsó pillanatban döntöttek a támogatásról, így újra meg tudtuk szervezni, de nagyságrendekkel kisebb területen, mindössze Kapolcsra zsugorodva. Azóta Taliándörögdöt újra sikerült bevonni, illetve idén Vigántpetend is részt vesz megint, de a 2000-es évek közepének nagy fesztiváljára (amely hozzávetőleg 220 millió forintba került) esélyünk sincs.

marta5

- Hogy jellemeznéd az államhoz, a politikusokhoz való viszonyotokat?

- A Művészetek Völgye a kezdetek kezdetétől bevallottan párt- és politikamentes. Bármikor szeretettel várjuk a politikusokat, illetve döntéshozókat, de mikrofont vagy színpadot nem tudunk biztosítani nekik. Az állami pénzek miatt nagyon fontos, hogy a fesztivál imázsa és kommunikációja pozitív legyen, hiszen ezek odaítélésének jogosságáról nyilván meg kell győzni a megfelelő személyeket. Emiatt is szoktam le pár éve a panaszkodásról, mert azt vettem észre, hogy hiába nyilatkozom azt, hogy nincs pénzünk, a többség egyszerűen nem hiszi el. 2009-ben is ez volt a helyzet: mikor bejelentettük, hogy nem tudtuk megcsinálni a fesztivált, a legtöbben azt hitték, hogy hülyéskedem. Pedig tényleg nem tudtuk megcsinálni.

Azt viszont el kell mondanom, nagyon jó érzés, hogy a mindenkori döntéshozók egyöntetűen elismerik a Művészetek Völgye létjogosultságát. A helyi lakosság, a közönség és a fellépők támogatása mellett igenis fontos, hogy a Parlamentben és a minisztériumokban ülő döntéshozók is ismerjék, elismerjék, illetve ha lehet, egy picit talán szeressék is a fesztivált – most és a jövőben is. A 24 év alatt bizonyítottunk, sőt talán egy kis példát is adtunk, hogy nem csak a városokban lehet kulturális minőséget adni és a kultúra is hozzá tud járulni egy kistelepülés életben maradásához.

- Milyen újdonságokkal készültök az idei évben?

- Egyrészt átalakítottuk a szervezési struktúrát, az 1989-ben alapított egyesületünk létrehozta a Művészetek Völgye Nonprofit Kht-t. Ez egy sokkal korszerűbb vállalkozási forma, amely például a társasági adó visszaigénylésére is lehetőséget ad – ennek jelentőségét nem szabad lebecsülni, amikor minden fillér számít. Emellett megfiatalítottuk a szervezőgárdát is, a Kapolcson már több éve jelenlévő Jakab Natália lett a marketing- és programigazgató, valamint számos új kommunikációs fogást is bevetettünk. A külön erre a célra fejlesztett mobilalkalmazásunkra és a Facebook-oldalunkra is kiemelt figyelmet fordítunk. A célunk, hogy egyszerre képviseljük a lassan negyedszázados hagyományokat és nyissunk a XXI. század technikai vívmányai felé. Remek promóciós lehetőséget jelentett az is, hogy csatlakoztunk a Nagyon Balaton programsorozathoz, aminek köszönhetően remélhetőleg még több emberhez juthat el a Völgy híre.

marta14

- Kik járnak szerinted a Völgybe, van-e jellegzetessége a fesztivál célközönségének?

- Nincs célközönség, én mindig azt szoktam mondani, hogy nálunk a csecsemőktől az egyetemistákon és felnőtteken át a nyugdíjasokig mindenki ugyanolyan szívesen látott vendég, hiszen maga a program is többpólusú. A gyerek- és családi programok mellett idén kiemelt figyelmet fordítunk a fiatalok számára vonzó koncertekre és bulikra, de a Hello Wooddal és a Design Terminállal való új együttműködésünknek köszönhetően a tudományra és az innovációra fogékonyak is megtalálhatják a számításukat. Az bizonyítja leginkább, hogy ez a fesztivál tényleg nem a hagyományos képletet követi, hogy még egy külön ige („kapolcsozni”) is született a rendezvények nyomán. Tudatosan odafigyelünk arra, hogy a falu és a környező vidék természeti értékei ugyanakkora súllyal jelenjenek meg, mint a legaktuálisabb zenekarok és DJ-k. A legfontosabb a tolerancia, hiszen nem engedhetjük meg, hogy veszekedés törjön ki a helyi lakosság és a rendkívül sokszínű fellépők, valamint a látogatók között. Az eddigi 24 évben ezt szerencsére sikerült is elkerülni.

- A Kobuci Kert miért tűnt el a kapolcsi helyszínek közül?

- Nagyon szerettük a Kobuci Kertet, de a budapesti tulajdonosa valamilyen oknál fogva nem vállalta, hogy a Völgyben ismét megszervezi. Mindenesetre örülünk neki, hogy a fővárosban ilyen népszerű hellyé nőtték ki magukat, hiszen egy picit ez is Kapolcs hírnevét viszi. A helyük egyébként nem marad betöltetlen, az idei évben a Fonó költözik le az eddig nekik otthont adó udvarba, kiváló folk- és népzenei programokkal várva minden érdeklődőt.

marta13

- Eredetileg zeneszerzőként végeztél, mennyire tudsz mostanában ezzel foglalkozni?

- Utoljára 2011-ben írtam kamaraoperát az Új Színház, az Operaház és az Őszi Fesztivál koprodukciójaként Csodálatos mobilvilág címmel, de másra azóta nem jutott időm. Terveim és ötleteim lennének, de mint zeneszerző azt mondom, hogy csak akkor szabad leülni a kottapapír mellé, ha az ember teljes egészében a komponálásra tudja fordítani az idejét. Viszont ha minden igaz, idén októberben az Café Budapest Fesztivál keretében egy nagykoncerten vezényelni fogom az egyik saját művemet (24. lecke: Karácsony napja), amit a legendás 180-as csoport részére írtam három évtizeddel ezelőtt.

- Hány látogatóra számítasz idén a Völgyben és mit emelnél ki kedvcsinálóként a programok közül?

- Szeretnénk a tavalyi évhez hasonlóan most is megugrani a 100 ezres látogatói számot. A már klasszikus helyszínek, tehát Palya Bea, a Kaláka és Hobo udvarai mellett mindenképp ajánlanám a tradicionális programjainkat, például a Muharay Hagyományőrző Egyesület által dalban és táncban bemutatott tájegységeket. Érdemes megnézni a múzeumainkat, tehát a kovácsműhelyt és a falumalom-múzeumot, vagy a taliándörögdi Ősök házát, amit Sanyi pap és Szőke András vezet, illetve a zöld túráinkat a Balaton-felvidéken.

Valamint természetesen ajánlanám az újdonságainkat, így a Harcsa Veronika-udvart, a Design Terminált, vagy éppen a Csórompusztán kiállított Hello Wood installációkat. Jelen lesz a Magyar Társasjáték Egyesület, Krizsán Edit sakknagymesternek köszönhetően pedig a Sakkvölgyet is megrendezzük idén: bárkinek lehetősége lesz szimultánt játszani, aki kicsit más jellegű kikapcsolódásra vágyik. Ajánlanám a Kézművesek Völgyét, melynek keretében majdnem ötven kézműves és keramikus állítja ki portékáit, és még rengeteg mindent ajánlanék, de mind az 1000 programot és 1500 közreműködőt lehetetlenség lenne felsorolni... És szívből ajánlanám a barokk fuvolán játszó, 15 esztendős Kovács Előd Kapolcs fellépését, hisz a keresztnevét nem véletlenül kapta. Ő már a „völgyön szocializálódott” generáció képviselője.

marta0

A Művészetek Völgyéhez kapcsolódó programajánlónkért KATT IDE.

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk