KULT

Illényi Katica: A munkát, a gyakorlást választottam, hogy amit csinálok, abba ne lehessen belekötni

lllényi Katica február 17-én ünnepli születésnapját és pályafutásának 25. évfordulóját.


A kettős jubileum tiszteletére nagyszabású koncertre kerül sor a Kongresszusi Központban. Ebből az alkalomból beszélgettünk vele.

Az interneten az olvasható, hogy hároméves kora óta tanul zenélni. De honnantól számítja a pályafutásának a 25 évét?

Az első olyan nyilvános fellépésemtől, ami nem hegedű vizsga volt. Tehát tulajdonképpen a Zeneakadémia elvégzésétől.

Kicsit meséljen a jubileumi koncertről. Mire készül?

Megpróbáltam összeszedni olyan zeneműveket, komolyakat és szórakoztatóakat egyaránt, amelyek felölelik ezt a 25 évet. Persze minden szám és műfaj nem fér bele, amit valaha előadtam már színpadon, de mégis megpróbáltam úgy összeállítani, hogy nagyon színes legyen műfajilag. Ehhez nyújtott segítséget Sárik Péter és Ott Rezső, akik hangszerelték a számokat. Emellett olyan vendégművészeket hívtam, akik végigkísérték az életemet. Például a testvéreim, akik szintén ott lesznek. Egy híján. A bátyám, Illényi Ferenc nem tudott sajnos Amerikából hazajönni. Csaba öcsém viszont nem csak ott lesz, de két számot is írt kimondottan erre az eseményre, tehát lesz olyan is, amit a közönség még sosem hallhatott.

Még egy meglepetést tartogatok. Sok tangót játszom a koncerten, nagyon szeretem a dél-amerikai zenét, és

ha minden jól alakul, egy szám erejéig argentin tangózni is fogok, amit még sosem csináltam sehol, nem hogy színpadon.

Pár mondatot mesélne a testvéreiről? Róluk kevesebbet hallhatunk, nincsenek annyira reflektorfényben.

Mind a négyen zenészek, édesapánk, idősebb Illényi Ferenc volt a tanárunk. Ferenc bátyám, aki a koncerten nem tud ott lenni, Houstonban él és a Houstoni Szimfonikusok elsőhegedűse. A húgom, Illényi Anikó Svájcban él, Zürich mellett, Winterthurban, az ottani szimfonikus zenekarnak a szólamvezető csellistája. Öcsém, Csaba pedig itt él Magyarországon. Őt többet látja a közönség. Sokszor lép fel a koncertjeimen, sokat hangszerel nekem és hangmérnököm is egy személyben.

Volt bármikor is olyan a pályafutása alatt, amikor fontolóra vette, hogy mást csináljon?

Igazából nem volt ilyen. Kislány koromban szerettem volna balett táncos lenni, de a szüleim nem engedték, mert nagyon rövid pálya és sok sérüléssel jár. De onnantól kezdve annyira ráálltam a zenei pályára, hogy eszembe sem jutott másfelé kacsingatni.

Mi volt a legnagyobb szakmai sikere?

Amikor az embert elismeri a szakma, vagy állami kitüntetéseket kap, azok természetesen jól esnek, de nem ez a cél, ezek csak jók megerősítésnek, hogy talán jó felé haladok.

Számomra az az igazi szakmai siker, ha néha, akár csak egy-egy másodpercre, meg tudok felelni saját magam elvárásainak. Szinte soha sem sikerül. Az a célom, hogy a zenét úgy tudjam előadni, ahogy azt belül hallom, ezért küzdök mindig.

Mi volt a legemlékezetesebb fellépése?

Nagy mérföldkő volt számomra, amikor 2010-ben a Művészetek Palotájában a testvéreimmel mind a négyen együtt muzsikáltunk. Lelkileg rendkívül fontos esemény volt. Nagyon sajnálom, hogy édesapám nem érhette meg, de ilyen az élet. Akkor jutottunk el oda, hogy egy ilyen nagyszabású koncertet összehozzunk.

Legnagyobb kudarc?

A kudarcokat még gyerekkoromban, tanulóként szenvedtem meg. Azt a sok csalódást, nehézséget, kétséget, amin az ember diákkorában átmegy. Amikor az embernek a legnagyobb szüksége lenne a segítségre, de még nem kapja meg, mert még nem ismerik, vagy nem ismerik el. Ezt végig kell járni. Pont mostanában gondoltam rá a készülő koncerttel kapcsolatban, hogy mennyire jó szakemberek kezében van a produkció. A szervezés, a reklám, a hang-fénytechnikai szakemberek, az egész stáb, aki körülvesz... és eszembe jutott az első ilyen nyilvános koncertem, amikor még mindent egyedül csináltam. De ezek sem kudarcélmények, csak borzasztó nehéz feladatok voltak, amiket meg kellett oldanom.

Örülök is neki, hogy nem volt a „fenekem alá téve” a szakma, hanem minden állomását végig kellett járnom. Így ugyanis belelátok mindenbe, és tudok mindent koordinálni.

Szokták mondani, hogy nehéz a művészetet és a magánéletet összeegyeztetni. Önnek látszólag sikerült, legalábbis a sajtóban nem igen olvashatunk magánéleti botrányiról...

Szerencsém van, én olyan családban nőttem fel, ahol sem édesapám, sem édesanyám oldalán nem voltak válások. Mindenütt hosszú házasságok vannak és mindenütt sok gyerek született. Elég szigorú neveltetést kaptam, elég szigorú értékrendet. Azt is hozzá kell tenni, hogy mi vallásosak vagyunk, kaptunk egy olyan alapot, hogy tudjuk, hol vannak a határok. Természetesen, nekem is voltak fiatal koromban kapcsolataim, próbálkozásaim, de ezek mindig érzelmeken alapuló, hosszú kapcsolatok voltak.

De az ember egy idő után elköteleződik, és ha hoz egy döntést, hogy ez így van, akkor így van jól.

Pedig én is dolgoztam színházi közegben is, tudok mindent és nem vagyok naiv. Sok mindent láttam és át is éltem, de mindig tudtam, mit szeretnék. Az is igaz persze, hogy nem engedem be a bulvársajtót az életembe. A közönség így is eljön a koncertekre. A magánélet az magánélet.

Az elmúlt hónapokban itthon is felkavarták a művész világot a különböző zaklatási botrányok. Ön került hasonló helyzetbe?

Szerintem nincs olyan fiatal lány, aki ne kapna ajánlatokat, olykor akár kimondottan kellemetleneket. Ez hozzá tartozik az élethez. Az ember úgy van összerakva, hogy próbálkozik. Természetesen vannak olyan esetek, amikből megérdemelten lett botrány, és ilyenkor cselekedni kell. Az nagyon nehéz, amikor az ember kiszolgáltatott helyzetbe kerül. Ha például színházban dolgozik, és kap egy ajánlatot, amiről tudja, hogyha belemegy, akkor előnyökkel jár, és ha nemet mond, akkor nemcsak ezeket az előnyöket nem kapja meg, hanem ott és attól az embertől valószínűleg nem is kap soha többé semmit. Nem véletlen, hogy nem tudtam hosszú távon gyökeret verni a színházi világban. Én is kaptam komoly ajánlatot olyan embertől, aki nagyon sokat tudott volna segíteni, de én nemet mondtam, és soha többé nem is kerültem bele abba a produkcióba. Aztán eltelt sok idő, egyszer megint hívott, de akkor már azonnal mondtam, hogy nem. Tehát lehet nemet mondani, de persze tudni kell, hogy mivel jár.

Én egyetlen egy dolgot nem tudok elviselni az életben, a kiszolgáltatottságot, márpedig ha az ember egy ilyen helyzetben igent mond, akkor kiszolgáltatottá válik. Inkább a munkát, a gyakorlást választottam, hogy amit csinálok, abba ne lehessen belekötni. Mindenkinek mérlegelnie kell, hogy mi éri meg és mi nem.

Térjünk vissza a zenéhez. Hány százalékon áll most a hegedű és a teremin egymással?

(nevet) Azért ha megnézi, hogy hány éve hegedülök, és hány éve tereminezek, sejtheti a választ. De ezen túl is, a hegedűnek a kifejezési kelléktára annyival szélesebb, hogy összehasonlítani sem lehet. Nekem a teremin egy hatalmas játék. Borzasztóan tetszik, hogy lehet vele az éneket utánozni, kicsit a vonós hangszereket... Bizonyos dolgokat tereminen jobban ki lehet fejezni, mint hegedűn. Színesítem vele a műsoraimat. Sokat gyakorlok, mert még van hova fejlődni, de szeretnék majd egy teremin estet is csinálni. Természetesen a jubileumi koncerten is hallhatja majd a közönség.

Február 17-én tehát jubileumi koncert... hogyan tovább?

A koncertről még mindenképp szeretném elmondani a többi vendégfellépőt. Silló István, a Győri Nemzeti Színház zenei igazgatója lesz a karmester, aki évfolyamtársam volt a konzervatóriumban és a Zeneakadémián is, Pirovits Árpád sztepptáncos, akit ugyancsak 25 éve ismerek, tanárom is volt, valamint Bencsik Andrea flamenco táncos és Illés János flamenco gitáros. Valamint fellép Sárik Péter jazzkvartettje és az Anima Musicae, akik klasszikus zenét játszanak. Most egyszerre lesznek a színpadon, és remélhetőleg én leszek a híd a két világ között. Nagy kihívás és nagy öröm.

Távlati tervek?

A koncert után egy héttel elutazom Amerikába. Floridában és Dél-Karolina államban lesz két fellépésem amerikai közönségnek. Utána pedig azt hiszem, ott maradok és kipihenem magamat egy kicsit. Miután hazajöttem, stúdióba vonulok, ahol befejezzük a februári koncert utómunkáit, valamint készülőben van egy teremin CD világslágerekkel, amelyet az öcsém hangszerel, illetve egy hegedű-zongora CD, amelyen kortárs zeneszerzők műveit adom elő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk