"A képzelet nyomokban valóságot tartalmazhat" – elolvastuk Lévai Balázs első regényét
Lévai Balázs Beállás című könyve egy Black Sheep nevű fiktív zenekarról szól, akik az egy éves kényszerszünet után, a rehabról frissen és megtérten visszatért frontemberükkel folytatják útjukat, azonban kikötésük, hogy a banda csak akkor mehet tovább, ha a fesztiválszezonra nagyszínpados fellépők lesznek. Na, itt kötheti fel a gatyáját a Beállás főhőse, Puska, az őrületesen pörgő nyelvű, mégis néha picit esetlen menedzser. Aztán bejön egy kis szerelmi szál, egy kis krimi, a lapokon pedig megidézik a Beat On The Bratet, a Sziget nagyszínpadját és a könyv bemutatójának helyet adó Robotot is.
Lévai Balázs sok éven át a Dob+Basszus műsorvezetője, a #Sohavégetnemérős rendezője és forgatókönyvírója, a Fishing On Orfű védőszentje, a Lovasi-könyv szerzője és a Lovasi 50 koncert rendezője, emellett három másik könyv szerzője és több film producere. Nem csoda, hogy a zeneipar és az újságírás határvidékén mozgó szerző végül könyvbe öntötte élményeit, az elcsípett anekdotákat – igaz, azokat addig forgatva, amíg csak találgathatjuk, kiről is szólt valójában a történet. És éppen ez adja a Beállás varázsát – és picit ez a hátulütője is –hiszen míg az elején azt sejteti, hogy most beleshetünk a nagyszínpadok függönyei mögé, a fesztiválok konténeres backstage világába, addig nem lép túl messzire a klasszikus rock kliséktől, mégis erénye, hogy azokat az általunk jól ismert világba helyezi el, így mégis ad egy cseppnyi bennfentes érzést.

A kezdetek
Több, korábban megjelent interjú tanulsága szerint a zenész körökben otthonosan mozgó Lévai Balázs előszeretettel jegyezte le az abszurd történeteket, dumákat, szállóigéket, a könyv kiindulópontja pedig egy olyan story volt, amikor valaki egy koncert után egy csillárral a hóna alatt ébredt fel. Az eredetileg anekdotafüzérként indult könyvből végül, - amikor Lévai a #Sohavégetnemérős filmmel foglalkozott – egy teljes történet kerekedett, ami sokkal jobban megállja könyvként a helyét, mint a lazán kapcsolódó vicces kis anekdoták. Azt elkerülve pedig, hogy egy bennfentes pletykakönyv szülessen, a karakterek masszív turmixok lettek egy kitalált zenekar tagjaiként testet öltve, ám nem teljesen nélkülözve a valóságot. Erre egyébként már a könyv első oldala is figyelmeztet:
„A történet és szereplői a képzelet szülöttei. Figyelem: A képzelet nyomokban valóságot tartalmazhat!”
Ennek megfelelően olvasás közben el lehet játszani a gondolattal, hogy vajon mi, kivel történhetet meg, vagy egyes nevek kire utalhatnak, mint ahogy a Beállás bemutatóján a Supernem frontembere, Papp Szabi meg is jegyezte, hogy „Kösz, hogy leírtad azt, amiről megbeszéltük, hogy nem beszélünk”.
Egyébként már a könyv bemutatója sem volt hétköznapi: a Beállásban is gyakran előforduló Robot szolgáltatta a helyszínt, Lévai Black Sheepes pólóban volt (erről a képzeletbeli zenekarról szól a könyv – szerk.) akit Winkler Róbert faggatott, a könyvből Nagy Ervin olvasott fel, a felolvasások között a Pál Utcai Fiúkból és a Kiscsillagból ismert Lecsó, valamint Pulius Tibor és Czutor Zoltán játszott, mindeközben pedig a bemutatóra érkezők egy pohár ingyen whiskey-re is vendégek voltak.

Fotó: Vörös Szilárd
A történet
Tehát a Beállás egy fiktív zenekar nagyszínpadig vezető útját hívatott bemutatni, nem teljesen fiktív, sőt nagyon is ismerős környezetben, ami a hazai klubéletet jelenti, ám picit naivan ábrázolva azt. A ponyvarakenroll azonban ennek ellenére is nagyon szórakoztató, kezdve a tagok, Hegemony, Imi Hendrix, Gúnár, Bozon, Gomez és Jóság érzékletes és roppant humoros bemutatásán át egészen a nagy eszmecserék vagy éppen a Puska fejében lezajló monológok ábrázolásáig, ahol gyakran kapunk rocktörténeti kikacsintásokat és filozofikus eszmefuttatásokat is. Sőt, jut még egy bájos szerelmi és egy bűnügyi szál is a regénybe.
Mégis, a karakterek és a körülöttük zajló események kicsit karikatúraszerű világot tárnak fel és éppen olyan elvetemülten mutatják be a backstage-ek, turnék, fesztiválok világát és a zenészek életét, ahogy a szex, drog, pia, rock and roll vonalon elképzeljük, sőt, néha már annyira halmozza ezeket az összetevőket, hogy ezek a kis magyar valóságba elhelyezve túlzónak és hihetetlennek tűnnek.
Persze, tudjuk, a showbusiness tele van furcsaságokkal és gyakran tényleg az élet írja a legabszurdabb sztorikat…

És míg a könyv igyekszik egy bennfentes érzést adni, és az ismerős környezettel ezt jól is teljesíti, hiányzik belőle, hogy a Lovasi-könyvön kívül – ami egyébként egy tök ravasz utalás a szerző előző könyvére, az Idáig tudom a történetet c. Lovasi András életrajzra, - nincsenek hazai zenekarokra való utalások. Még akkor is, ha burkoltan, de éppen az ő történeteik elevenednek meg a könyvben.
Mindezek ellenére és mindezekkel együtt a Beállás egy nagyon szórakoztató regény, pici függöny lebegtetéssel, túláradó alkoholszaggal, zajos electro-pszichobeattel és zseniális hasonlatokkal, mindazoknak, akik megismernék hogyan is működik a szex, drog, rock and roll toposz az általunk ismert Budapesten.
A könyv az Athenaeum Kiadó gondozásában jelent meg.