KULT

A Kádár-kockák elterjedését a szocializmus idején sem nézték jó szemmel

Megnéztük a kockaházakról szóló új kiállítást a Ludwig Múzeumban. Mutatjuk, milyen érdekességeket tudtunk meg a háztípusról, ami a magyar vidék arculatát a mai napig meghatározza.


A 60-as, 70-es évek domináns családiház-típusa, a sátortetős kockaház, vagy közismert nevén Kádár-kocka a mai napig meghatározza a magyar vidék településeinek képét. Lehet szeretni, lehet utálni, az azonban biztos, hogy a Kádár-kocka a múlt század legmaradandóbb építészeti formája, és tagadhatatlanul része lett az épített kulturális örökségünknek.

A Ludwig Múzeum új időszaki kiállítása változatos művészeti médiumok és immerzív installációk segítségével mutatja be e háztípus eredetét, alakulását és a kortárs művészekre gyakorolt hatását. Mi is megnéztük a Kis magyar kockológia. A modernitás hajlékai a Kádár-korszakban című tárlatot, ami szerintem az utóbbi évek egyik legjobb kortárs kiállítása. Mutatjuk mi vár rád.

A kortárs kiállítások gyakran zavarbaejtők az egyszeri látogató számára, ha nincs megfelelő kontextus. A Kis magyar kockológia tárlat azonban legnagyobb örömünkre nem fukarkodik leírásokkal és magyarázatokkal. A kiállított alkotásokat is könnyen értelmezhettük, miközben a falakon érdekességeket olvashattunk a Kádár-korszak legnépszerűbb háztípusáról.

Az első szekcióban megismerhettük Kádár-kocka eredetét és elterjedését. Megtudtuk, hogy a kockaházak népszerűvé válása a 2. világháború utáni erőltetett iparosodás és a parasztság tsz-esítésének következménye volt. Ez a háztípus ugyanis ideális megoldásnak bizonyult a reprezentációs igények, a polgári életstílus utáni vágy és az általános lakáshiány kielégítésére is.

Bár a kockaházak elsősorban vidéken váltak elterjedté, a legelső Kádár-kocka 1957-ben, Újpesten bukkant fel.

A kockaház szinte banális elterjedtségét dokumentáló alkotások mellett ebben a szekcióban

egy 1:1 méretarányú kockaház-vázba is besétálhattunk.

A kockaházak elterjedésében az is érdekes, hogy spontán történt, mindenféle központi-állami népnevelési szándéktól függetlenül.

Kádár-kockának nevezzük, holott elterjedése tulajdonképp szembement a korszak hivatalos álláspontjával.

A szocialista ideológia szemszögéből ugyanis a családi ház elszigetel, elkülönít - míg az ideálisnak tartott társasházi életforma összeköti a közösség tagjait. Nem meglepő hát, hogy a kockaházakat már viszonylag korán, a 60-as években elkezdték kritikával illetni.

A kiállításon a falra installálva laponként is végignézhettük a teljes kockaház-vitát, melyben egyes kritikusok a népi építészet mellett kiállva a hagyományos nyeregtetős házak eltűnését is siratták. Illetve a kihelyezett könyvek, kiadványok segítségével megismerkedhettünk a sátortetős kockaház irodalmával is. (a téma online könyvtára itt: https://www.ludwigmuseum.hu/kockafejek).

A kiállításon makett formájában a Kádár-kocka mellett megelevenedett az elmúlt évtizedek többi jellemző háztípusa is: a hagyományos nyeregtetős parasztház, a Kádár-kocka divatját követően megjelentő többgenerációs családi ház, köztük az alpesi stílusú ház, majd a mediterrán ház és a modern minimalista ház. Közös bennük, hogy a kockaházhoz hasonlóan jobbára észrevétlenül jelentek meg, és mindig az aktuális közízlést tükrözték.

A "legvidámabb barakk" házhomlokzatait díszítő stílus egyszerre volt népi és modern, egyéni és kollektív. A kockaházak a magyar falu megkésett polgárosodását tükrözték, és bár egy átfogó formai mintát követtek, lehetőséget adtak az egyéni önkifejezésre is.

Kádár-kockák mindig is ott voltak a szemünk előtt, de változatos kinézetüket nem tekintettük értéknek, míg egy külső megfigyelő fel nem fedezte őket. A kiállításon természetesen helyet kapott Katharina Roters házhomlokzatokat feldolgozó híressé vált fotósorozata.

Roters fotóinak jelentőssége abból áll, hogy új perspektívát adtak az addig lenézett homlokzatoknak, és elindították a hazai kockaházak esztétikai-kulturális jelentőségéről szóló diskurzust. Roters munkája révén mi “bennszülöttek” is rácsodálkoztunk a népi kultúra e páratlan megnyilvánulása, és ennek hatására változott a Kádár-kockák megítélése.

Szinte mindannyiunknak vannak közvetlen benyomásai, személyes tapasztalatai a kockaházakról, amelyek magyar képzőművészek munkáiban is megjelennek a 70-es évektől. A kiállításon láthattuk, hogy az egyes alkotók nézőpontja is igen eltérő lehet.

A 60-as években épült kockaházak lakói kezdetben még átmeneti életformát éltek.

Miközben kockaházaikra a modernitás jeleként tekintettek, az első lakók továbbra is a hagyományos paraszti életmódot folytatták, és a fürdőszoba helyett az udvari pottyantóst használták.

A nyári konyhában főztek, és a szabadban, istállóban vagy a földeken tartózkodtak napközben. A fürdőszobára nem mindig volt igény, és a szobákat is vendég vagy tisztaszobaként használták. A paraszti életforma fokozatos felszámolásával aztán a lakók lassan rendeltetésszerű használatba vették a Kádár-kockákat.

Eredetileg a Kádár-kockákat - ahogy a panelházakat is - átmeneti megoldásnak, 20-30 év időtartamra terveztek. A gazdasági helyzet és a tőkehiány miatt azonban a kockaházak is jóval túlszolgálnak tervezett élettartamukon.

Míg egyes alkotások a nagyszülői örökségként kapott kockaházat antropológiai megközelítéssel kutatják, más művek az egyéni és közös tapasztalatok köré épülnek, vagy szociokulturális hatásokat és jelenségeket örökítenek meg. A kiállításon érdekes példákat láthattunk ezekre a kortárs művészektől.

Keresztes Botond művein egyetemes művészettörténeti utalások vegyülnek a 80-90-es évek popkulturális elemeivel. A Reggeli a szabadban című képe Manet parafrázisa, nála azonban moncsicsikből álló közmunkások heverésznek kockaházakkal a háttérben.

A kockaházak a Kádár-korszakban jellegzetesen a falusi közösség, rokonok, szomszédok, barátok, ismerősök kölcsönös segítségnyújtásán alapuló kalákában épültek fel. Ez bár nagyon előnyös volt például a fiatal házasok szempontjából, a következő éveket, évtizedeket nagy valószínűséggel azzal töltötték, hogy évekig, akár évtizedekig jártak viszonozni a munkát a rokonokhoz, barátokhoz.

Ezt a kalákagyakorlatot idézik a tárlak záró szekciójában kiállított LEGO kockaházak, amiket A tekerd! csoport tagjai közös munkával építették fel.

A kiállítás végén mi is játszhattunk: a Magyar Malter fotógyűjteményen alapuló interaktív játékában próbára tehettük magunkat, kép alapján felismerjük-e a tipikus Kádár-kockákat, miközben rácsodálkoztunk a vidéki Magyarország sokszínű építészetére.

A Kis magyar kockológia. A modernitás hajlékai a Kádár-korszakban tárlatot augusztus 18-ig nézheted meg. Részletek a Ludwig Múzeum honlapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk