KULT

A hulla lábkörmét festő Jason Momoa ellopja a show-t a dieseles kocsik elől – Megnéztük a Halálos iramban 10-et

A római spanyol lépcsőn gurul egy óriásbomba, egy Dodge Charger száguld lefelé egy gigantikus gát falán, egy 1967-es Chevy El Camino pedig az oldalaira szerelt ágyúkkal robbantja fémforgáccsá a gazok verdáit. Vin Dieselék ezúttal sem fogták vissza magukat.


Nehéz egy franchise 10. epizódjáról írni, főként, ha az folyamatosan követi a mozikasszáknál jól bevált receptet, és az istennek nem akar valami újat villantani, továbbra is azzal operál, amiért a nézők (eddig legalábbis) megbízhatóan kifizetik rendre a soron következő mozijegyet. Pedig ráférne már egy kis frissítés a Halálos irambanra, hiszen így, 22 évvel az első rész után már tényleg csak azoknak szól ez az egész, akik nem unják meg a fizikára fittyet hányó, épület- és várospusztító, száguldó, repülő, úszó és robbanó kocsibalettet. Na és persze a család fontosságát. Plusz Vin Diesel méretes egóját. Azért mindettől függetlenül megpróbáljuk elhelyezni a tizedik epizódot, pontosabban a beígért finálé első részét a franchise-on belül. Nem lesz könnyű.

2001-ben egy sima utcai autóversenyzős, bűnözős, keménykedős, nem túl nagy költségvetésű, mégis meglepő sikert arató film képében indult rögös és diadalittas útjára az autócirkusz. Vin Diesel akkoriban még nem volt nagy sztár.

A Ryan közlegény megmentésében nem sokat láttuk (ő halt meg először a csapatból), a Brókerarcokban (2000) is csak egy nagyobb mellékszerepet játszott (és nem is volt rossz benne), a szintén 2000-es Pitch Black: 22 évente sötétség című akció-sci-fi-horrorban azonban már sokan megjegyezték a karizmatikus antihős Riddickként. Na meg mert ő volt 1999-ben a Szuper haver óriásrobotjának eredeti hangja.

Ezután jött a Halálos iramban (2001), majd egy évre rá az xXx (2002), Dieselből pedig filmsztár lett, egy XX. századi klasszikus akcióhős (izmos, kopasz, szótlan, dörmögő) a XXI. század hajnalán. S mivel ekkoriban inkább Riddick karakterét részesítette előnyben, és több műfajban is ki akarta próbálni magát, kocsis filmjének folytatására, a Halálosabb irambanra (2003) nem tért vissza (az xXx-szel volt elfoglalva, az alkotók pedig nem vártak rá, így Paul Walkeré lett a főszerep). A harmadik résztől (Tokiói hajsza, 2006) viszont már Walker is távol maradt. Ekkor már sokan temették a franchise-t, kezdett ugyanis „elházimozisodni”, ami gyakori volt akkoriban, nevezetesen, hogy egy sikerfilm folytatásai már csak VHS-en, DVD-n jelentek meg az egykori sztárok és alkotók nélkül, kisebb pénzből, gyenge másolatként, csak az ismert címét kihasználva.

No, 2009-ben aztán fordult a kocka, amikor Vin Diesel, aki előtte éveken át mindennel befürdött, újra rábólintott Dominic Torettóra.

Így pedig már Walker is visszapattant a kormány mögé, és a Halálos iram című negyedik rész (noha egyáltalán nem reformálta meg az addig látottakat) csupán a visszatérő sztárok miatt meglepő kasszasikert aratott, nem gondoltuk, hogy ennyi van még ebben a szériában. De volt.

És maradt is a 2011-es Ötödik sebességre (ami végre-végre-végre újított egy kicsit, és az elcsépelt versenyzős keménykedések helyett szórakoztató heist filmként dübörgött végig a mozik vásznain), majd a 2013-as hatodik és a 2015-ös hetedik részre is. S bár mindegyik rész egy picivel többet kaszált az előzőnél, ekkor, a hetedik etapnál érték el az alkotók a csúcsot, amely egy megdöbbentő, 1,5 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, amiben persze nagy része volt annak is, hogy ebben búcsúzott a 2013 novemberében autóbalesetben elhunyt Paul Walker. Ráadásul ekkor vette át a kormányt az immár 4 epizódot levezénylő Justin Lintől James Wan, hogy az Ötödik sebesség utáni legszórakoztatóbb résszel kedveskedjen a rajongóknak. A 2017-es nyolcadik, valamint a Covid miatt sokat csúszott, 2021-es kilencedik rész pedig már az 5., 6. és 7. szellemében fogantak, értsd: csapat=család, az előző részek gonosza megszelídül, s közéjük áll, plusz mindig fokozni kell az akciók extremitását (a 9. részben már az űrben száguldoznak…).

A kasszarobbantások pedig továbbra sem maradnak el, a Halálos iramban 8 átlépte az egy 1,2 milliárd dolláros mozis összbevételt, a 9 pedig minden bizonnyal csak a pandémia miatt toppanhatott meg 2021-ben „rongyos” 726 milliónál.

Jöhetett hát a 10. rész, Vin Diesel pedig közben rájött, hogy minden egyebet hagy a csudába, hiszen ha mással próbálkozik – pl. Az utolsó boszorkányvadász (2015), xXx: Újra akcióban (2017), Bloodshot (2020) –, azzal tuti befürdik, az USA-ban feltétlenül. Akkor meg minek törnie magát, ha itt van a Halálos iramban, ami jó ideig lefoglalja, és 2 évente írogathatja be az újabb kasszasikereket a filmográfiájába.

No, a fentiek tükrében kéretik feldolgozni, és belőni az elvárásokat a Halálos iramban 10 kapcsán, ami csupán az első fele a franchise nagyszabású lezárásának (bár ezt is hiszi a piszi, mármint, hogy Diesel tényleg nem Domkodik többet).

És bár most is látványhegyek, vizuális orgiák, robbanás- és pusztításapokalipszis jellemzik a látottakat, ezúttal tán nem érezni, hogy sikerült volna tovább emelni a téteket.

Talán csak abban, hogy nagyjából minden korábbi szereplő feltűnik itt, fél Hollywood beköszön a 141 perces játékidő alatt. Na meg egy remek színészválasztásban…

A sztori természetesen ezúttal is sokadlagos, Dom és társai most Dante Reyesszel (Jason Momoa) akasztják össze a bajszukat, aki nem más, mint az Ötödik sebesség főgonosza, Hernan Reyes (Joaquim de Almeida) fiacskája, aki szintén ott volt (csak mi nem láttuk) a 2011-es film széfvontatós, zúzós fináléjában, és bár a gaz fater nem élte túl a Toretto-családot, ő igen, így most bosszút esküszik. Nagyjából ennyi. Persze vannak mellékküldetések, mivel ezúttal az volt az ötlet, hogy szétszedik a bandát, akik így külön-külön akciózhatnak. Dom például külön utakon jár, és megismeri volt kedvese, egyben gyermekének jobb létre szenderült anyja, Elena (Elsa Pataky) húgát, Isabelt (Daniela Melchior), Lettynek (Michelle Rodriguez) a gonosz Cipherrel (Charlize Theron) együtt jutott egy szökésjelenet, Tej (Ludacris), Roman (Tyerese Gibson), Ramsey (Nathalie Emmanuel) és Han (Sung Kang) négyesben akcióznak és hülyéskednek, Dom öccse, Jakob (John Cena) pedig Dom fiával, a kis Briannel (Leo Abelo Perry) keveredik egy meglepően szórakoztató road tripbe.

Kétségtelenül ez utóbbi a 10. epizód legszórakoztatóbb szála.

Emellett megemlíthetnénk a római, guruló bombás akciószcénát, ami talán még megragadhat hosszabb távon a memóriánkban, ezeken kívül azonban csak a sorra feltűnő régi (Jason Statham, Helen Mirren, Scott Eastwood stb.) és új karakterek (élükön Marvel Kapitánnyal, azaz Brie Larsonnal és Jack Reacherrel, azaz Alan Ritchsonnal, de Toretto nagyi, azaz Rita Moreno is feltűnik) kapcsán ámuldozhatunk, minden mást láttunk, hallottunk, ízleltünk, szagoltunk, tapintottunk már.

Persze azt továbbra sem jelenthető ki, hogy ne lenne ennek az egésznek valamiféle naiv bája, amiért nem tudunk igazán haragudni rá, szóval ott van benne a funfaktor (a felettébb gyengécske 9. résznél például ez azért jobb lett), igaz, ezúttal ez főként egyetlen emberhez köthető. Ő pedig Jason Momoa, aki a franchise eddigi legkattantabb és legszórakoztatóbb gonoszát játssza, és olyan szimpatikusan ripacskodja végig a teljes játékidőt, hogy öröm nézni. Megállás nélkül vihog, affektál, vagy ha úgy tartja kedve, kilakkozza egy halott férfi lábkörmét. Eléggé jokeresre vette a figurát, de jól áll neki. No és persze a stylistjával is szívesen elbeszélgetnénk… Miatta lesz egy leheletnyivel emlékezetesebb a 10. rész a nagy franchise-átlagnál, és egy x-edik Halálos iramban-filmnél már ez is valami.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk