KULT

A horror, amiben mindenki olyan hülye, hogy inkább a gyilkos medencének drukkolunk – Éjszakai merülés

A januári mozi-szezon az utóbbi években kimondottan jó volt, de végre visszatértünk a jó öreg hulladék-januárhoz. Amikor azok a filmek kerülnek mozikba, amiknek el sem kellett volna készülniük, ilyen az Éjszakai merülés is.


A Blumhouse horror stúdió híres arról, hogy apró költségvetésű horrorfilmeket készítenek, fiatalabb alkotógárdával, így igazi starpower nélkül. A szájhagyományra és a kisebb marketingtevékenységekre támaszkodva hozzák ki ezeket a filmeket, amik aztán többszörösen visszahozzák a készítési költségüket.

Ez azért alakult így, mert Jason Blum, a stúdió tulajdonosa anno elszalasztotta 1999-ben az Ideglelés című indie-horrort, ami 60.000 dolláros készítési költségből 248 millió dollárt hozott a konyhára.

Ez annyira bántotta, hogy amikor létrehozta a Blumhouse-t, megfogadta, hogy minden érdekesnek tűnő projektnek ad esélyt. Nos, az Éjszakai merülésre igazán mondhatott volna egy nagy nemet is.

Már most tudjuk, hogy a film sikeres lesz, világszinten az első héten összeszedett 18 millió dollárt, így a 15 milliós készítési költség, plusz még egy kevés marketing költség simán be fog csordogálni.

Eleve a stúdió előző filmjeivel hirdetik, tipikus Blumhouse taktika: a M3gan készítőitől – igen a producer ugyanaz volt, tehát a két film között a pénz a közös nevező.

Reméljük, azért el fog terjedni, hogy mennyire rossz film az Éjszakai merülés. Vagyis nem egyértelműen rossz, de minden kétséget kizáróan rémesen unalmas. A kilencven perces játékidőt hosszabbnak éreztem, mint A Gyűrűk Ura: A király visszatér bővített extra változatát. Konkrétan semmi nem történik: az egész film alatt két ember hal meg és (állatbarátok figyelem!) egy kisállat. Ezek is kamerán kívül történnek, csupán azért lett 16-os a korhatár, mert néha mutatnak egy-két pancsoló szörnyet pár képkocka erejéig. Se vér, se akció, se horror… akkor mi is az, amit a vásznon nézünk?

Leginkább egy gyengébb háztartási-dráma. A főszereplő házaspár Ray (Wyatt Russell) és Eve (Kerry Condon) vesznek egy házat, amely mellett van egy elátkozott medence. A férfi profi baseball-játékos volt, de aztán kialakult nála a szklerózis multiplex, ezért kénytelen volt otthagyni pályafutását és a gyógyulásra koncentrálni. A kisvárosi élet majd segít rajta – gondolták a forgatókönyvírók.

Ekkor megveszik a titokzatos házat, vele az elátkozott medencével, amit egy varázstalajvíz táplál.

Ezért nem meglepő, hogy néha iszapos, fekete massza mászik fel a medence vizéből. De ha velem ilyen történik, nem csak nézek ki a fejemből, hanem előcsapom a Kisokost és kikeresem az első vízvezetékszerelőt, aki szétkapja az egész rendszert, mint édesanyám a vasárnapi levesnek való csirkét.

Vagyis mindenre gondoltak az alkotók, csak a józan észre nem. Egy közepesen izgalmas alapötletet, ami egy rövidfilmre bőven elegendő lenne – ők pedig kitöltötték egy nagy kövér semmivel. Utánanézve láttam, hogy eredetileg valójában egy rövidfilm volt a Lubickolás holdfényben, csak elnyújtották, mint a rétestésztát. Megpróbálták logikusan előadni, hogy miért is történik mindez, de még több kérdésem támadt, mint mielőtt elkezdték volna magyarázni a bizonyítványt.

Egyértelmű, miért lett ennyire unalmas a film, buta a forgatókönyv és a feszültségmentes rendezés – ez utóbbi kettő Bryce McGuire elsőfilmes rendezőnek róható fel.

Pedig az eredeti mű is az ő gyermeke, és mégis nem jó a film ritmusa, a párbeszédek olyanok, mintha földönkívüliek beszélgetnének, a halálos pancsoldát pedig úgy kezelik, mintha természetes volna – egyszerűen iránytalan az egész. Nagyon hasonló helyzete volt 2016-ban David F. Sandbergnek, aki szintén a Youtube-rövid filmjéből készíthetett, ugyancsak a Blumhousenak horrort, de az Amikor kialszik a fény mérföldekkel jobb, mint az Esti pancsi.

A szülőket játszó színészek korrekt munkát végeznek, még úgy is, hogy amit kaptak az egy homokvár statikai képességeivel bír. Wyatt Russell hoz egy Tesco-gazdaságos Ragyogást, mint az őrületbe menekülő apuka, Kerry Condon a gondos anyuka, aki nem veszi észre férje mániáit és gyermekei szenvedését. A két gyermeket játszó Amélie Hoeferie és Gavin Warren pedig harmatgyengék, mint az idősebb menő lány Izzy és a fiatalabb fura tesó Elliot. Ennyire bután megírt karaktereket régen láttam mozivásznon.

Ritkán van az, amikor a gyilkos karsztvíznek drukkolok, hogy hamarabb vége legyen a szenvedésnek.

Az egyik szereplőnek csak annyit kellett volna tennie, hogy kinyitja a szemét játék közben, és akkor minden gond nélkül megúszott volna minden lelki fájdalmat. De nem, Izzy kő keményen tartja magát a játékszabályokhoz és még a halál kapujában is csukott szemmel úszkál.

A filmet tökéletesen leírja a szintén nem celluloid atomvillanású Üvegtigris 3-ból egy idézet: „Itt mindenki hülye? – Itt mindenki.” Ez egy maximum 20 perces film koncepciója 90 percre nyújtva, buta karakterekkel és rengeteg logikai bakival. Annyi butaság van a filmben, hogy nem akarok egyet se lelőni, mert legalább azok érdekesek benne. Semmi más. Az egyik halál rögtön a film elején történik, majd jön a bevezetés, aztán megint egy kis bevezetés, majd megpróbálnak kicsit még tovább bevezetni minket, végül az utolsó 10 percben megtörténik a megoldás.

Nincs igazán konfliktus, de hát hogyan is lenne, hiszen a nagy ellenfél egy démon-medence…

Amikor az a nagy kérdés, hogy úszok-e délután a pancsoldában, amiben halott kislányok próbálnak lehúzni a mélybe, vagy inkább jógázok egyet a nappaliban, akkor nem nagyon lesz rajtam fürdőgatyó. A központi család meg medencés bulit tart a szomszédságnak… „Itt, mindenki.”

Akkor miért éri meg akkor megnézni a Sötétben ázást? Nem éri meg. Nem viccelek, annyira unalmas a film, hogy vártam, mikor tartanak kiselőadást a medencék algásodásáról, sokkal jobban élveztem volna, az legalább hasznos lett volna. Egy-két kreatív víz alatti jelenetet, valamint egy pár érdekes pillanatot kivéve szenvedés a film. Az legalább érthető, hogy miért került 15 millió dollárba: látszik, hogy a produkciós költségek jó helyre kerültek, a díszletek és a helyszínek tisztességesek voltak. (Elnézést, de keresgélnem kell a pozitívumokat).

A színészek nagyrészt tisztességes munkát raknak le az asztalra, de maga a film egy forintot nem érdemel.

Jobban untam, mint egy parlamenti közvetítést. Tét nélküli, horrornak nem működik, drámának gyenge, rövidfilmként lehetett érdekes a koncepció, de mozifilmnek édeskevés. Aki szeretne egy jó kis horrort, az inkább menjen el a Jason Statham-féle Méhészre, az legalább viccesen rossz, és nem ennyire unalmasan rettenet. Mondjuk az se horror, de az Esti medence-móka se.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk