KULT

TÁP Színház: A függetlenek jobban csinálnák

A független társulatok életének nehézségeiről és szépségeiről is beszélt Vajdai Vilmos, a TÁP Színház vezetője.


- Közel harminc éve a Katona József Színház tagja, ugyanakkor már a kezdetektől részt vesz a TÁP Színházban is. Sosem érezte úgy, hogy egyensúlyoznia kell a kőszínházi és független társulati lét között?

- De, eszmeileg is és minden szempontból. De mindkettőt szeretem. Korábban nem volt ennyi független társulat, nem is vették őket, minket annyira komolyan, talán engem, mint katonás színészt sem… Hadd kísérletezgessenek, mondták, pénz nélkül, senkit nem zavar. Most már nekem is több energiát kell fektetnem a társulat működtetésébe, átgondoltabban kell tennünk a dolgunkat, de ez a mára kialakult néhány fős, stabil irányító csapattal könnyebb.

vajdai_vilmos_portre

Fotó: Trokán Nóra/Katona József Színház

- Amikor tavaly eldöntötték, hogy hivatalosan is társulattá alakulnak, azt mondta: azért tartja ideálisnak ezt az időszakot társulatalapításra, mert a színházi struktúrák felbomlóban vannak. Miért van ez a felbomlás, miben nyilvánul meg?

- Már eleve régen elindult, de szerintem egy hosszabb folyamat lesz. Az a helyzet, hogy van néhány vezető színház, amelyek jól működnek és van értelme is a működésüknek – ilyennek tartom például a saját anyaszínházamat, a Katonát, az Örkényt, a Radnótit és még néhányat. De látható, hogyan eszi meg ezeket a politika, a pénztelenség – vagy inkább a csökkenő pénzmennyiség, hiszen a kőszínházaknak magasan több a támogatása, mint az amúgy sokkal többet és sokkal progresszívabban dolgozó független társulatoknak. Ami egy jó színház esetében indokolt is, de egy rosszul működő, csak önmagáért létező, pusztán a szórakoztatásra alapozott színház esetében egyáltalán nem jogos. De ez most egy ilyen világ, a hivatalosan számon tartott értékek kicsit mások, mint a valóság.

Csibeszek4

Elkapott pillanat a Lö Csibészek című előadásból. Fotó: Nagy György

tápszínház2tápszínház1

- Nem hangzik túl rózsásan. Mit gondol, hova fog vezetni ez a tendencia?

- Oda, hogy egészen jó kulturális élet alakul ki. A kultúra idővel maga bontja le szépen azt a rendet, ami nem engedi a maga természetes útján-módján haladni.

- Milyen ma a kapcsolat, a kommunikáció a kőszínházi és a független társulatok között?

- Rossz, annak ellenére, hogy mégiscsak van egyfajta párbeszéd. Sokan azt mondogatják, hogy nincs is szükség a függetlenekre, be kell őket olvasztani a kőszínházakba, de én pont fordítva gondolom. A kőszínházakat kellene a jól működő függetlenekhez integrálni, és akkor a jövő felé haladnánk. Jobb lenne a magyar színház. Másként, fordítva ez csak arról szólna, hogy a nagy hal megeszi a kis halat, legalábbis anyagi értelemben mindenképp. Ahogy látom,

némely kőszínházak féltékenyek is a függetlenekre a rájuk irányuló figyelem miatt, és mert kitűnik, hogy ha ők kerülnének olyan domináns helyzetbe, mint a kőszínházak, sokkal jobban tudnák csinálni.

Amikor a függetlenek bajban vannak, nem igazán védik meg őket. A közönségen pedig azt veszem észre, hogy egyre kevésbé különítik el ezt a két pólust, egyszerűen oda mennek, ahol jó előadást kapnak.

- Függetlenként mi okozza az önök számára a legtöbb nehézséget?

- Most már az anyagiak. Korábban, a Jurányi nélkül, a játszóhely-kereséssel volt újra és újra probléma. Hosszú időbe telt, amíg megtaláltuk azokat a helyeket – kocsmákat –, amelyek este, éjszaka éltek, azon kívül szabad próbatereink lehettek. Jelenleg az a fő gondunk, hogy nem tudjuk játszani az előadásainkat. Tavaly még hét darabunk volt repertoáron, idén már csak a legújabbakat játsszuk, mert még teltház mellett is veszteségesek. Probléma az is, hogy, mivel nagy az átjárás a kőszínházi és más független társulatok között, rettenetesen nehéz az egyeztetés. A TÁP tagjainak egy része folyamatosan cserélődik, mert bizonyos értelemben ugródeszka is vagyunk, amit nem is bánok. Most kialakult egy mag, akikre igazán lehet számítani. És bár eltartani nem tudjuk őket, de játszatni, foglalkoztatni igen.

Csibeszek1

Fotó: Nagy György

- Van példa rá, hogy egy-egy előadást anyagi okokból akár évekig is játszanak. Nem érzik úgy belül, hogy elavul eközben? Nem fásulnak bele?

- Nem, sőt, egyre élőbb lesz. Én kifejezetten szeretem is, ha jut rá bőven idő, nem mintha nem csináltam volna előadást egy hónap alatt is, ami legalább annyira érvényes és sikeres volt, mint a három évig készülő. A hosszú idő nagyobb rálátást ad, és ebben az esetben is érvényes az, amit az előbb is mondtam: a kényszernek vannak pozitív hozadékai. Kényszerből dolgozunk, kényszerből fejlődünk.

- Szinte minden előadásukba bevonják valamilyen módon a közönséget, interakciót teremtenek velük. Miért fontos ez?

- Hogy élő maradjon a színház. Hogy

ne csak pihengetni jöjjenek, hanem dolgozzanak ők is, hiszen a színház a színészek és a nézők közös munkája.

Ez a közönségcentrikusabb jelleg egyébként már az elejétől fogva jellemző ránk, merthogy kocsmából indultunk és valahogy evidens volt, hogy tartsuk a kontaktust a nézőkkel. Mi közvetlen színházat csinálunk, nem választjuk el élesen a határvonalat, hogy itt ülnek ők, itt meg a színpad, de bántani vagy piszkálni se akarjuk a közönséget. Bár a Minden rossz varietében azért erősen meg voltak dolgoztatva, ott direkt azzal mozgattuk az egészet – amellett, hogy meg is szólítottuk őket néha vagy közel mentünk hozzájuk –, hogy ők is kínosan érezzék magukat, úgy, mint fönt a szereplők.

Az a legjobb fajta kínosság, ami valamit megmozgat bennünk. Szembesít a magunk kínosságával, hogy ezek a helyzetek emberi személyiségünk, az életünk részei. Ha erre rálátunk, valamennyire fel is tudjuk magunkat szabadítani. Ezt ma már inkább színészpedagógiai eszközként használom. Jól is működik, de az a korszak lezárult a helyek bezárásával és sok minden mással. Színészgyakorlathoz, kabaréhoz, a közönség megnevettetéséhez ugyanakkor tökéletes. Így születnek a különleges pillanatok, amilyeneket még nem láttunk vagy – részünkről – amilyen helyzetbe még nem kerültünk színpadon.

- A felszabadításra visszatérve: sok kőszínházi színésztől hallani, hogy felszabadítja őket, ha függetleneknél is vendégszerepelnek. Mi alól? És miért?

- Azért, mert amit csinálnak, annak nincs pénzhez, politikához való kötöttsége. Szabad emberek dolgoznak azon, amit szeretnének, kényszer nélkül. És hát pénz nélkül. Marad a fantáziájuk, ami viszont határtalan. A kőszínházban meg köti őket a társulati lét, a havi fizetés, a hierarchia, igazodás.

- Nemrég mutatták be a Jean Paul Sartre nyomán készült Lö Csibészek című előadást. Milyen érzés volt végre színpadon látni azt a darabot, ami már fiatalon is megfogta önt?

- Jó érzés volt, hogy elkészült. Mózsik Imrével kezdtünk el dolgozni rajta, kicsit a magunk képére, kicsit a szereplőkére íródott át. Mai nyelvre, egy furcsa nyelvre. A felénél megakadtunk úgy három évvel ezelőtt, de most végre sikerült befejeznünk. Mivel nincs kifejezett cselekmény vagy fordulat benne, inkább egy eszmét képvisel, nagyon erősen kellett koncentrálnunk a nyelvre, a makroszituációkra, hogy mégis oda jusson el végül, ahova az eredeti darab is. Hogy a Pokol a többiek, a másik ember.

- Az előadást a Hátsó Kapuban játsszák. Miért éppen egy kocsmába vitték ki? Hiszen egyébként a Jurányiban működnek...

- Igen, ott van jelenleg is a próbatermünk. A Hátsó Kapu elsősorban anyagi megfontolások miatt jutott eszünkbe, de ez nem panasz, mert a kényszerek sokszor hoztak már jó megoldásokat, inspirációt a TÁP Színház életébe. A Hátsó Kapu nem pusztán egy szórakozóhely, hanem különleges közösségi tér a belváros közepén, ahol be lehet indítani a kulturális élet pezsgését. De játszottunk már a Mika Tivadar Mulatóban is és hamarosan lesz majd egy performanszunk a Kockában. Az lenne az igazi, ha zenével, színházzal, irodalommal, képzőművészettel, a kultúra mindenféle megjelenési formáival telne meg ez a negyed.

tapszinhaz3

- Egy-két évvel ezelőtti interjújában arra a kérdésre, hogy mit töltött le legutóbb a netről, azt válaszolta: legszívesebben a jelenlegi kormányt töltené le egy lefolyón, majd jól bedugaszolná, nehogy valahogy vissza tudjanak mászni. Változott valami azóta?

Valamivel árnyaltabb lett, igen. Várj, keresek egy költői képet… De nem akarok politizálni, nem tudok olyan értelmetlenségeket mondani, mint a politikusok, hagyjuk is inkább. Csak amikor azt látom, hogy

"
a kultúrát, ami egy társadalom alapja, így szétverik, az bántó.

Vagy az oktatást, ami meg a jövő alapja, az egyenesen megbocsáthatatlan. Szóval, visszatérve a kérdésre: nem tudnám letölteni őket a lefolyón, letöltötték már saját magukat. Most kellene egy olyan dugó, amitől nem tud kijönni a seggükből a maradék agyuk. Tessék a költői kép! És még értelmetlen is! Lehet, hogy ha nagy baj lesz, politikusnak állok!

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk