KULT

79. Golden Globe-gála: Hollywood bojkottálja saját magát

A kiteregetett botrányok miatt nem közvetítették a díjátadót, sőt a színészek sem büszkélkedtek a nyert elismerésekkel.


A 79. Golden Globe-gála a Hollywood Foreign Press Association tavaly kirobbant botrányai miatt rendhagyó módon zajlott. Nem volt se vörös szőnyeg, se élő tévéközvetítés, sőt a filmipar nagy része bojkottálta a díjátadót. A legtöbben díjukat sem ünnepelték a közösségi médiában. Mindössze pár ismertebb színész adta arcát rendezvényhez, ők is online formában, például Arnold Schwarzenegger és Jamie Lee Curtis látható volt egy promóciós videóban - írja a 24.hu.

A jelöltek közül két film is nagyot tarolt: mindegyik három-három aranyglóbusszal lett gazdagabb. Az egyik Steven Spielberg West Side Story-ja, a három díj közül elhozta a legjobb filmnek járót. A másik a Netlixen tavaly év végén bemutatott A kutya karmai közt nyerte a legjobb dráma, legjobb rendezés, legjobb férfi mellékszereplő díjakat.

Jane Campion westernfilmje lebontja a cowboyok mérgező férfiasságát, egy sokkal femininebb oldalukat bemutatva. Benedict Cumberbatch talán élete legjobb alakításaként említik, azonban mégis Will Smith vitte el a legjobb férfi alakítást.

A megosztó, de nagyon felkapott Ne nézz fel! (Netflix) sajnos kimaradt a díjazásból az A-listás színészek és kitűnő társadalomkritika ellenére is. A Dűne nagy sikere pedig csak a legjobb eredeti filmzene díjára volt elég.

A sorozatok sem maradtak ki a mezőnyből, az HBO dominált: az Utódlás lett a legjobb drámai sorozat, és két színészdíjat is elhozott (Jeremy Strong, Sarah Snook). Kate Winsletet is díjaszták, a méltán dicsért Easttowni rejtélyekben nyújtott alakításáért. A nézettségi rekordokat döntő koreai sorozat, a Netflixes Squid Game sem maradt elismerés nélkül: a fifikás öregurat alakító O Yeong-su lett a legjobb férfi mellékszereplő.

Itt van a díjazottak teljes listája:

Legjobb film – dráma

Belfast

Richard király

Coda

Dűne

A kutya karmai közt

Legjobb női alakítás filmben – dráma

Jessica Chastain (Eyes of Tammy Faye)

Olivia Colman (The Lost Daughter)

Nicole Kidman (Being the Ricardos)

Lady Gaga (A Gucci-ház)

Kristen Stewart (Spencer)

Legjobb férfi alakítás filmben – dráma

Will Smith, Richard király

Mahershala Ali, Swan Song

Javier Bardem, Being the Ricardos

Benedict Cumberbatch, A kutya karmai közt

Denzel Washington, The Tragedy of Macbeth

Legjobb film – musical vagy vígjáték

West Side Story

Cyrano

Ne nézz fel!

Licorice Pizza

Tick, Tick … Boom!

Legjobb női alakítás filmben – musical vagy vígjáték

Rachel Zegler, West Side Story

Marion Cotillard, Annette

Alana Haim, Licorice Pizza

Jennifer Lawrence, Ne nézz fel!

Emma Stone, Szörnyella

Legjobb férfi alakítás filmben – musical vagy vígjáték

Andrew Garfield, Tick, Tick … Boom!

Leonardo DiCaprio, Ne nézz fel!

Peter Dinklage, Cyrano

Cooper Hoffman, Licorice Pizza

Anthony Ramos, In the Heights

Legjobb animációs film

Encanto

Flee

Luca

My Sunny Maad

Raya and the Last Dragon

Legjobb nem angol nyelvű film

Drive My Car (Japán)

Compartment No. 6 (Finnország / Oroszország / Németország)

The Hand of God (Olaszország)

A Hero (Franciaország / Irán)

Párhuzamos anyák (Spanyolország)

Legjobb női mellékszereplő filmben

Ariana DeBose, West Side Story

Caitriona Balfe, Belfast

Kirsten Dunst, A kutya karmai közt

Aunjanue Ellis, Richard király

Ruth Negga, Passing

Legjobb férfi mellékszereplő filmben

Kodi Smit-McPhee, A kutya karmai közt

Ben Affleck, The Tender Bar

Jamie Dornan, Belfast

Ciarán Hinds, Belfast

Troy Kotsur, CODA

Legjobb rendező filmben

Jane Campion, A kutya karmai közt

Kenneth Branagh, Belfast

Maggie Gyllenhaal, The Lost Daughter

Steven Spielberg, West Side Story

Denis Villeneuve, Dűne

Legjobb forgatókönyv filmben

Kenneth Branagh, Belfast

Paul Thomas Anderson, Licorice Pizza

Jane Campion, A kutya karmai közt

Adam McKay, Ne nézz fel!

Aaron Sorkin, Being the Ricardos

Legjobb eredeti filmzene filmben

Hans Zimmer, Dűne

Alexandre Desplat, A Francia Kiadás

Germaine Franco, Encanto

Jonny Greenwood, A kutya karmai közt

Alberto Iglesias, Párhuzamos anyák

Legjobb eredeti betétdal filmben

“No Time to Die” — 007 Nincs idő meghalni

Zene: Billie Eilish, Finneas O’Connell; Szöveg: Billie Eilish, Finneas O’Connell

“Be Alive” — Richard király

Zene: Dixson, Beyoncé Knowles-Carter; Szöveg: Dixson, Beyoncé Knowles-Carter

“Dos Oruguitas” — Encanto

Zene: Lin-Manuel Miranda; Szöveg: Lin-Manuel Miranda

“Down to Joy” — Belfast

Zene: Van Morrison; Szöveg: Van Morrison

“Here I Am (Singing My Way Home)” — Respect

Zene: Carole King, Jennifer Hudson, Jamie Hartman; Szöveg: Carole King, Jennifer Hudson, Jamie Hartman

Legjobb tévésorozat – dráma

Utódlás

Lupin

The Morning Show

Pose

Squid Game

Legjobb női alakítás tévésorozatban – dráma

Michaela Jaé Rodriguez, Pose

Uzo Aduba, In Treatment

Jennifer Aniston, The Morning Show

Christine Baranski, Diane védelmében

Elisabeth Moss, A szolgálólány meséje

Legjobb férfi alakítás tévésorozatban – dráma

Jeremy Strong, Utódlás

Brian Cox, Utódlás

Lee Jung-jae, Squid Game

Billy Porter, Pose

Omar Sy, Lupin

Legjobb tévésorozat – musical vagy vígjáték

Hacks

Nagy Katalin – A kezdetek

Only Murders in the Building

Reservation Dogs

Ted Lasso

Legjobb női alakítás tévésorozatban – musical vagy vígjáték

Jean Smart, Hacks

Hannah Einbinder, Hacks

Elle Fanning, Nagy Katalin – A kezdetek

Issa Rae, Insecure

Tracee Ellis Ross, Black-ish

Legjobb férfi alakítás tévésorozatban – musical vagy vígjáték

Jason Sudeikis, Ted Lasso

Anthony Anderson, Black-ish

Nicholas Hoult, Nagy Katalin – A kezdetek

Steve Martin, Only Murders in the Building

Martin Short, Only Murders in the Building

Legjobb limitált sorozat vagy tévéfilm

The Underground Railroad

Dopesick

Impeachment: American Crime Story

Maid

Easttowni rejtélyek

Legjobb női alakítás limitált sorozatban vagy tévéfilmben

Kate Winslet, Easttowni rejtélyek

Jessica Chastain, Jelenetek egy házasságból

Cynthia Erivo, Genius: Aretha

Elizabeth Olsen, WandaVision

Margaret Qualley, Maid

Legjobb férfi alakítás limitált sorozatban vagy tévéfilmben

Michael Keaton, Dopesick

Paul Bettany, WandaVision

Oscar Isaac, Jelenetek egy házasságból

Ewan McGregor, Halston

Tahar Rahim, A kígyó

Legjobb női mellékszereplő limitált sorozatban vagy tévéfilmben

Sarah Snook, Utódlás

Jennifer Coolidge, A Fehér Lótusz

Kaitlyn Dever, Dopesick

Andie Macdowell, Maid

Hannah Waddingham, Ted Lasso

Legjobb férfi mellékszereplő limitált sorozatban vagy tévéfilmben

O Yeong-su, Squid Game

Billy Crudup, The Morning Show

Kieran Culkin, Utódlás

Mark Duplass, The Morning Show

Brett Goldstein, Ted Lasso


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk