6 para horrorfilm, melyek valós történeten alapulnak

Bizony, Az ördögűző és a Démonok között is.


Azt hihetnénk, hogy ilyesmit csak forgatókönyvírók találhatnak ki, pedig nem. Több olyan film is van, melynek alapja, a való életbeli sztori talán még borzalmasabb, mint a filmre vitt verzió.

Démonok között

A film: Perronék öt gyerekükkel költöznek be új, magányosan álló vidéki házukba. ahol hamarosan megmagyarázhatatlan földöntúli jelenlét teszi pokollá a napjaikat, és egyre veszélyesebb, ijesztőbb módokon jelzi: övé a ház. Kénytelenek paranormális ügyek nyomozóihoz fordulni: azokhoz, akik az amityville-i borzalmakat is lejegyezték. A szakemberek – egy házaspár - nekilátnak, hogy kifüstöljék a gonoszt a házból de kezdetben úgy tűnik, még ők sem bírnak vele.

A valóság: A Perron-gyermekek egyike, Andrea azt állítja, a film meglehetősen hitelesen adja vissza azt a káoszt, amit a család a farmon átélt. A Warren-házaspár – azaz a szellemirtók – elmesélték a famíliának, hogy a farmon az 1800-as években élt egy boszorkánynak hitt nő, aki elveszítette a gyermekét – s valószínűleg az ő szelleme zaklatja őket. Az évek során, amíg a család itt élt, rengeteg borzalmat kellett, hogy megtapasztaljanak: öngyilkosságok, sőt, gyilkosságok is történtek a helyen.

Démonok között 2

A film: A paranormális esetek két világhírű kutatója, Ed és Lorraine Warren lejegyzett esetei között az egyik legmeghökkentőbb ez a történet. A páros ismét egy bajba került családon segít, és egy problémás házat szeretnének megtisztítani az ártó szellemektől.

Angliába hívják őket: egy négy gyerekét egyedül nevelő anya könyörög a segítségükért: két lánya ugyanis egyre furcsább jelenségeket tapasztal a vén házban.

A valóság: Az angliai Hodgson-család attól tartott, szellem kísért a házukban. Egy Bill nevű férfi ugyanis a földszinten halt meg egykor a karosszékében. Létezik egy videófelvétel, melyen állítólag a megszállott Janet beszél „Bill” hangján. A család azt állítja, a tárgyak valóban mozogtak, sőt, Janet egy szemtanú szerint a levegőben lebegett, s, a másodperc töredéke alatt került vízszintes helyzetből függőlegesbe. A valóságban azonban a Warren házaspár jóval kisebb szerepet töltött be a történetben. Ők csak egy voltak a sok paranormális nyomozó között, akik meglátogatták a családot.

Az ördögűző

A film: minden idők egyik leghatásosabb horror-remeke könyvadaptáció, és nem is akármilyen regény alapján készült (William Peter Blatty 1971-es könyve). A történet szerint démon száll meg egy ártatlan kislányt, aki aztán a legordenárébb verbális és fizikai jeleit produkálja a megszállottságnak. Végül egy ördögűző segítségével szabadul meg a démontól.

A valóság: 1949-ben egy 13 éves kisfiú, bizonyos Roland Doe vált démoni megszállottság áldozatává. Ő maga is leköpködte azokat, akik segíteni próbáltak rajta, s néha valóban latinul beszélt, démoni hangon, akárcsak a filmbeli kislány. Két hónap alatt 30 ördögűzést hajtottak végre rajta, majd „meggyógyult”. Nevet változtatott, normális életet él, és senki sem tudja, ki ő.

Annabelle

A film: Egy férfi különleges ajándékot talál feleségének: egy hófehér menyasszonyi ruhába öltöztetett, ritka, régi porcelánbabát. Ám az asszony nem örülhet sokáig az ajándéknak, mert a babának szörnyű titka van. Egy sátánista szeánszon kiszabadul a babába zárt gonosz, Annabelle.

A valóság: valóban létezik egy ilyen nevű baba, csak épp egy anya adta a kislányának. A tulajdonosok szerint a baba valóban képes volt helyváltoztatásra, sőt, vér is jelent meg rajta. A család ekkor hívott médiumot, aki a szeánsz során azt állította, hogy a babához tartozó szellem Annabelle Higginsé, aki 7 esztendősen hunyt el a család telkén. A Warren-házaspár később itt is megjelent, és el is vitték onnan a bábut. Ám ezelőtt még megtámadott egy családi barátot, s majdnem halálra fojtotta.

Ördögűzés Emily Rose üdvéért

A film: A cselekmény nagy része egy tárgyalóteremben játszódik, ugyanis egy egyetemista lányon végrehajtott ördögűzésekért felelő papot állítanak bíróság elé. A procedúra sikertelen, a lány elhunyt, mi pedig végignézhetjük mindazt a szörnyűséget, amit át kellett élnie.

A valóság: A film egy Annaliese Michel nevű lányon végrehajtott ördögűzés-sorozaton s az ő tragikus történetén alapul. Akárcsak Emily Rose-t, először őt is epilepsziával diagnosztizálták. Víziói voltak, gonosz hangokat hallott s minden vallásos dologra rosszul kezdett reagálni. 1975-ben aztán minden orvosi kezelését abbahagyták, s egy év alatt 67 ördögűzést hajtottak végre rajta a belegyezésével. A lány állítása szerint több szellem is lakott benne, megszállott pillanataiban ugyanis idegen nyelveken beszélt. Mivel azt hitte, ha nem eszik, a démonok is elhagyják, abbahagyta az evést, s végül kiszáradás és alultápláltság miatt hunyt el. Annaliese hangfelvételeit a védelem felhasználta a szülei és papja elleni bírósági tárgyaláson is.

A rettegés háza

A film: 1974-ben a Long Island-i Amityville-ben meggyilkolták az Ocean Avenue 112. szám alatti házban lakó családot. Ronald Defeo végzett a szüleivel és a négy testvérével. Állítása szerint a házból hallható "hangok" sarkallták arra, hogy elkövesse a gyilkosságokat. Egy évvel később a Lutz házaspár költözik a házba a gyerekeivel, abban a hitben, hogy megtalálták álmaik otthonát. Ám hamarosan ijesztő és megmagyarázhatatlan dolgok történnek.

A valóság: Az egyik Lutz-gyerek egy 2005-ös interjúban azt állította, hogy „az egyetlen dolog, amibe Hollywood beletrafált, az volt, hogy beköltöztünk abba a házba – aztán meg ki.” Ugyanakkor Ronald DeFeo tényleg megölte ott a szüleit álmukban, ahogy azt a film is elmesélte. DeFeo aztán azt állította a bíróságon – akárcsak a filmben – hogy hangok irányították, hogy tegye meg, amit tett. Egy pap, bizonyos Ralph Pecoraro atya aztán elment megáldani a házat, s valamifajta jelenlétet érzett, sőt, egy hangot is hallott, ami így szólt hozzá: „Tűnj el!”, miközben senki nem volt ott – és azt érezte, valaki arcon csapja.

Forrás: port.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk