KULT

30 film, amit 30 éves korod előtt látnod kell

Egy nagyon őszinte listát hoztunk nektek.


Legyen az dráma, vígjáték, vagy romantikus – vannak olyan filmek, melyeket muszáj látnunk, sőt, olyanok is, melyek nélkül neki se induljunk a felnőtt életnek. Ezek a filmek olyan érzelmi skálát játszanak végig, amiből biztos csak profitálni tudunk. Ilyen alapfilmeket gyűjtött össze a Marie Claire – és mi is.

1. Lady Bird

Egy csodálatos coming of age-mozi egy tizennyolc éves lányról. Igazából semmi hatalmas nem történik benne - mégis, minden benne van, ami egy tizenéves életét jellemzi manapság.

2. Három óriásplakát Ebbing határában

Aki látta az Erőszakikat, az semmiképp ne hagyja ki Martin McDonagh zseniális moziját, melyben az élet legnagyobb kérdéseire keresi a választ egy szokatlanul kacifántos történet keretein belül, a legsötétebb abszurd humorral nyakon öntve.

3.Kaliforniai álom

Nemcsak Ryan Gosling és Emma Stone miatt érdemes megnézni ezt a musicalt, hanem a szuper zenék miatt is. Emellett mindenkihez szól, aki valaha be akart kerülni a show businessbe és sikerült neki - vagy nem.

4. A szerelem hálójában

Ez a klasszikus Tom Hanks-Meg Ryan-vígjáték minden alkalommal nevetést csal az arcukra. A történet középpontjában egy kis könyvesbolt tulajdonosa (Ryan) és a vele szemben könyváruházat építő dúsgazdag üzletember (Hanks) áll. Azt azonban nem tudják, hogy noha riválisok, egy ideje egymással leveleznek névtelenül, online.

5. Forrest Gump

Ezt a filmet mindenki imádja, aki meg nem, az még nem látta. Tom Hanks Oscar-díjas alakításában a gyenge képességű Forrest Gump életén végigsodor az amerikai történelem, és ahogy múlik az idő, a körülötte lévők is megtanulják, milyen fontos a főhős értékrendje.

6. Tűnj el!

A tavaly készült horror újraírta a műfajt szabályait. A semmihez nem hasonlítható film történetét inkább nem meséljük el, mert nem akarjuk lelőni a poént, de az biztos, hogy leginább úgy érdemes megnézni, ha előtte semmit nem tudunk róla.

7. A nő

Az egyik leglíraibb filmes allegória, ami valaha a szerelemről készült. Spike Jonze 2013-as opuszában Joaquin Phoenix bensőséges kapcsolatba kerül egy női hangon beszélő operációs rendszerrel.

8. A napos oldal

Jennifer Lawrence-t méltán jutalmazták Oscar-díjjal ezért az alakításáért. Két problémás, sérült ember kapcsolatát meséli el a film, Bradley Cooperrel a férfi főszerepben.

9. Egy makulátlan elme örök ragyogása

Jim Carrey élete alakítását nyújtja ebben a nagyon furcsa, az idővel és térrel egyszerre felszámoló, gyönyörű szerelmes moziban.

10. Elveszett jelentés

Bill Murray és Scarlett Johansson felejthetetlen párosa, a két unatkozó, fásult idegen egy valószínűtlen helyszínen, Tokióban találnak egymásra.

11. Amelie csodálatos élete

Egy fursztrált, szociális fóbiás és autisztikus beütésű lány, aki valójában tele van túlcsorduló érzelemmel. Egy film a felnőtté válásról és arról, hogyan ugorjunk fejest a szerelembe, akkor is, ha az rémülettel tölt el minket.

12. Amerikai szépség

Mit jelent az amerikai álom? Megtartható-e hosszú távon a családi idill és mi van mögötte? Miben keressük a boldogságot? - ezekre a kérdésekre keresi a választ Sam Mendes filmje, még azelőttől, hogy Kevin Spacey elbukott volna.

13. Mátrix

Lehet, hogy nem is tudsz róla, de számtalan mai akciófilm vizuáis világa a Mátrixon alapul, s rengeteg sci-fi ennek a filozofikus, utópisztikus mozinak a cipőjéből bújt elé.

14. Truman show

Hol húzódik a határ valóság és fikció között az életünkben? Vajon képesek vagyunk szabályozni a média szerepét vagy eluralkodik rajtunk? A Truman show égető kérdéseket feszeget.

15. Good Will Hunting

A felelősségvállalásról és a szeretet, szerelem erejéről szól ez a naiv világú, de nagyon szép film, melyért a fiatal Ben Affleck és Matt Damon forgatókönyvi Oscar-díjat kapott.

16.Fargo

A Coen-fivérek egyik legnagyobb remekműve ez az egyszerre hátborzongató és abszurd mozi, mely igaz történeten alapul. Mese az Isten háta mögötti amerikai kisvárosról, amit beborít a hó - és a vér.

17. Közönséges bűnözők

Igazi klasszikus bűnfilm, Kevin Spacey fénykorából.

18. A remény rabjai

Minden idők egyik legnépszerűbb Stephen King-adaptációja nem is a moziban érte el óriási sikerét, hanem később, VHS-en. Ez persze semmit nem von le az értékéből, csodálatos történet a kitartás és a barátság erejéről.

19. Nagymenők

Martin Scorsese bűndrámájának középpontjában Henry Hill, a nagystílű bűnöző áll, az ő felemelkedését és bukását meséli el a film.

20. Harry és Sally

Kevés vígjáték mond többet a szerelemről és a barátságról, mint Rob Reiner 1989-es filmje, melynek főszerepeit Meg Ryan és Billie Crystal játsszák.

21. Cinema Paradiso

Film a gyerekkorról és a mozi csodájáról, a nagyszerű Giuseppe Tornatore rendezésében.

22. Kék bársony

David Lynch, a Twin Peaks rendezője a filmtörténet egyik legnagyobb klasszikusát tette le az asztalra ezzel az 1986-os, beskatulyázhatatlan filmmel. Rémtörténet a kertvárosban, szerelmesfilm horror-elemekkel, mindez együtt.

23. Annie Hall

Woody Allen a párkapcsolatok, a férfi és a nő ellentmondásosságát és az érzelmek sokszínűségét festi le ebben a zseniális humorú, ugyanakor nagyon szomorú filmben. Íme egy jelenet, ami tökéletes példa Allen fantasztikus dialógusaira:

24. Taxisofőr

Martin Scorsese és Robert De Niro közös munkájának egyik csúcsa éles Amerika-kritika, a másik főszerepben a még kiskorú Jodie Fosterral.

25. Száll a kakukk fészkére

Milos Forman kultuszfilmjében Jack Nicholson az elmegyógyintézeti gondozott szerepében lubickol. Ki az őrült és ki a normális? - a kérdés relatív.

26. A keresztapa

Mondjuk sokak szerint a második rész jobb, mint az első, de Francis Ford Coppola Keresztapája akkor is alapfilm. Mi így szeretünk leginkább emlékezni a színészóriás Marlon Brandóra.

27. Diploma előtt

Lehet egy hatvanas években készült film ugyanolyan friss és eredeti, mintha ma készült volna? Naná. A fiatal Dustin Hoffman az útkereső fiatal szerepében, Mike Nichols rendező pedig Oscar-díjat kapott a moziért.

28. Psycho

Hitchcock több alapfilmet is csinált, de a Psycho tényleg mindennek az alfája és az ómegája. A horrorfilmek atyja ezzel elkészítette minden idők egyik leghátborzongatóbb moziját.

29.Van, aki forrón szereti

Az 1959-es klasszikus méltó módon állít emléket az alulértékelt Marylin Monroe tehetségének. A nőnek öltözött Tony Curtistől és Jack Lemmontól ma is szakadunk a nevetéstől.

30. Casablanca

Büszkék lehetünk erre a mozira, ugyanis a magyar származású Kertész Mihály filmje. Örök érvényű monológok, egy felejthetetlen szerelem, valamint Ingrid Bergman és Bogart alakítása teszik emlékezetessé.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk