KULT

13+1 tökéletes alakítás a 80 éves Al Pacinotól



Az ördög ügyvédje (The Devil's Advocate) - 1997

Egy messze nem hibátlan filmben egy lenyűgöző alakítás. Al Pacino sok szerepére lehet azt mondani, hogy ördögi figurát játszik, hát 1997-ben bebizonyította: magát a Gonoszt is zseniálisan és többrétegűen tudja megformálni. Mindent és mindenkit felőrlő gonoszsága szinte átégeti a vásznat és a képernyőt.

Al Pacino's speech about God (The Devil's Advocate)

Satan (Al Pacino) talks about God. Pretty funny and entertaining. I do not own the rights to this video.

A sebhelyesarcú (Scarface) - 1983

Tony Montana, a kubai menekültből Florida királyává váló mániákus maffiavezér tulajdonképpen hálás szerep, és Al Pacino lubickol benne. Hol a teljes őrület határára kerül, hol egészen emberi arcát mutatja, aki tudja, hogy a pénzen és a kábítószeren túl a nő szerelme az igazi kincs az életben. Az alábbi jelenet nem a színészi játék csúcsa, de mindenképp az egyik legemblematikusabb a filmből.

Scarface (1983) - Say Hello to My Little Friend Scene (8/8) | Movieclips

Scarface movie clips: http://j.mp/1L688ql BUY THE MOVIE: https://www.fandangonow.com/details/movie/scarface-1983/1MVcb9aa79dfbb6b1232f3ac08f240d9903?cmp=Movi...

Szemtől szemben (Heat) - 1995

Sokan minden idők egyik legjobb akciófilmjének tartják Al Pacino és Robert de Niro rendőr-bűnöző keringőjét, ami számos iszonyúan súlyos kérdést érint. A teljesen szétesett életű, a munkája miatt lassan becsavarodó Vincent Hanna szerepében Pacino brillírozik, miközben mindent feltesz arra, hogy elkapja a de Niro által alakított hidegvérű és kimért rosszfiút. Már ha egyáltalán ő a rossz... "Apró" ráadásként megkapjuk a filmtörténelem egyik legjobb párbeszését, amelyben színészlegendák által alakított főhősök rájönnek, hogy nem is különböznek olyan sokban egymástól.

Heat Restaurant scene || Deniro, Pacino

One of the best scenes in any recent movie. Showing that even though people can be on opposite sides of the law or the spectrum they can appreciate each othe...

Egy asszony illata (Scent of a Woman) - 1992

1993-ban megtörtént, amire legalább annyian vártak, mint majd 25 év múlva Leonardo di Caprio esetében: Al Pacino 6 jelölés után végre megkapta a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-szobrocskát. Nehéz azt mondani, hogy a többi szerepért kevésbé érdemelte meg, de az Egy asszony illatának alkoholista, nehéz természetű, vak, ám mélyen mégis érző szívű és talpig becsületes Slade alezredeseként (tudom, közhely) felejthetetlent alakított. Tárgyalótermi beszéde pedig sokak körében szintén mémmé vált.

Scent of a Woman | "I'll Show You Out of Order!"

In his Academy Award winning role, Lt. Col. Frank Slade (Al Pacino) defends Charlie in a passionate speech that questions what truly makes a Baird man. Watch...

A velencei kalmár (The Merchant of Venice) - 2004

A 90-es években jutott még jó munka Pacinonak, ám a 2000-es évekre meglehetősen gyenge filmekben vállalt szerepet (később pedig a kisebb költségvetésű produkciók felé fordult). Pályája ívét az is jól mutatja, hogy hét jelölés és egy elnyert Oscar-díj után 27 évet kellett várnia a következő szerepre, amiért a várományosok listájára került. (Az ír Jimmy Hoffájaként végül nem vihette haza a szobrot.) A tévés szerepeiért kapott két Emmy-díj persze kárpótolhatta ezért. A hullámzó színvonalú filmek és szerepek közül azért kiemelkedett a 2004-es Shakespeare-adaptáció, A velencei kalmár. Az eredetileg komédiaként íródott mű mohó zsidó uszorását, Shylockot szenvedő, érzelmekkel teli, egyszersmind szánni való karakterré varázsoló Pacino élvezte a szerepet, hiszen mindig is rajongott az angol drámaíróért, ráadásul nagyon sokra tartja a színpadi szereplést is. Bár díjakra ezért a szerepért nem jelölték (csak hét évvel később, mikor színpadon játszotta el), az alábbi jelenet (amikor Shlylock a jogos bosszúról értekezik ellenfeleinek) talán bemutatja, miért lett első hangsúlyozottan szubjektív listánkon a kalmár szerepe.

The Merchant Of Venice 2004 Shylock speech) HD

A very beautiful speech from Shylock isnt'?

+1: Richárd nyomában (Looking for Richard) - 1996

És hogy miért lett 13+1-es a lista? Mert van egy alkotás, amit az IMDB nem is jelöl Pacino hivatalos szerepei között - joggal, hiszen a Richárd nyomában nem játék-, hanem dokumentumfilm arról, hogy Hollywood nagyjai hogyan próbálják adaptálni Shakespeare III. Richárd című drámáját. De talán még inkább arról, hogy mit gondolnak a legnagyobb sztárok színészetről, színházról is filmről. Kivételesen őszinte film, amiben Pacino számos oldalát megismerhetjük.

Looking For Richard (1996)

Amaze the Welken with your Broken Staves! Al Pacino in the Movie about King Richard III (act V, scene III)

Végvári Tamás

Végvári Tamás / Wikipédia

Ha magyar nézőként megemlékezünk Al Pacino 80. születésnapjáról, nem tehetjük meg, hogy ne szóljunk az őt magyarul harmincszor megszólaltató, majdnem pont tíz éve elhunyt Végvári Tamásról. Az Internetes Szinkron Adatbázis szerint Vas János szinkronrendező volt az első, aki összepárosította a két nagyszerű színészt, hogy azután néhány kivételtől eltekintve egészen Végvári haláláig összefonódjon a két karrier. A következő videóban meghallgathatjuk, mennyire passzolt a Jászai Mari-díjas színművész mély hangja Pacino fizimiskájához - bár nehezen hiszem, hogy létezik felnőtt magyar ember, aki ne hallotta volna még ezt a párosítást.

Az ördög ügyvédje Isten-monológ

Al Pacino az Ördög szerepében beavatja Kevin Lomax-et Isten műhelytitkaiba.

2010 óta jellemzően Reviczky Gábor és Dörner György osztozik Al Pacino szinkronszerepén, de az eredetihez hasonló orgánumú Csuja Imre is kölcsönözte már hangját a színésznek.

Robert de Niro és Al Pacino

Általában a filmvilág legnagyobb hírei közé szokott tartozni, ha csak felreppen a pletyka, hogy a két színészlegenda egy alkotásban szerepel. Sokak számára közismert, hogy a két művész jó kapcsolatban van egymással, ám azt talán kevesen tudják, hogy milyen sokszor keresztezte egymást karrierjük.

Pacino és de Niro négy közös filmben játszott. A Keresztapa második részében még nem volt közös jelenetük, mert két idősíkban szerepeltek (de Niro Pacino fiatalkori apját alakította). Első közös jelenetük a fentebb bemutatott Szemtől Szemben című moziban volt, ahol azon kívül még egy rövid, záró jelenetre láthattuk őket együtt. Harmadik közös munkájukat még említeni sem szeretném: A törvény gyilkosa című filmben ugyan sokat játszanak együtt, de ez nem kárpótol a mű rettenetes minőségéért. Végül Az írben minden mozirajongó megkaphatta, amit igazán megérdemeltünk: a közel három és fél órás film nagy részében közösen szerepelnek, ráadásul jobbnál jobb jelenetekben.

A Moviemaker.com oldal viszont megemlíti azt az esetet is, amikor Al Pacino majdnem lemaradt a Keresztapa Michaeljének szerepéről, mert ajánlatot kapott A banda, amelyik nem tudott lőni (The Gang That Couldn't Shoot Straight) című, végül közepesen sikeres produkcióban. Helyette végül egy másik fiatal olasz származású színész, Robert de Niro kapta a szerepet. Ahogyan szintén kinézték Pacinot a Taxisofőr címszerepére is. Ez a kútba esett próbálkozás végül de Niro és Scorsese legendásan termékeny közös karrierjének első állomása volt, míg Pacinonak még 43 évet kellett várnia, hogy együtt dolgozzon a rendezőóriással. Fordított eset a 90-es évek végén történt: hiába volt szó Robert de Niro szerződtetéséről, végül Al Pacino vált legendássá motivációs beszédével a Minden héten háborúban.

És köszöntésképpen álljon itt egy 15 évvel ezelőtti beszéd a nagyszerű kollégától, amit de Niro a 2005-ös American Cinematheque-díj átadása alkalmával mondott:

„Al, az évek alatt szerepeket happoltunk el egymástól. Az emberek folyton össze akarnak hasonlítani minket, néha egymásnak ugrasztani vagy elválasztani egymástól. Én, őszintén szólva, sosem értettem ezeket az összehasonlításokat. Teljesen egyértelmű, hogy én jóval magasabb vagyok nálad, és sokkal inkább amolyan vezető típus. Őszintén, te talán csak a generációnk legjobb színésze vagy - nem számítva persze engem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk