KULT

12 megdöbbentő tény az Alienről

Igaz, hogy Sigourney Weaver magassarkúban ment a castingra? És mi köze a Dűne kudarcának az Alien sikeréhez?


A Csillagok háborúja (Star Wars, 1977) sikere után divatba jött a sci-fi, a 20th Century Fox ráharapott a témára. Annyira, hogy az Alien kezdeti kétmillió dolláros költségvetését megduplázta. Összeszedtünk néhány érdekességet a film készítéséről és a stáb tagjairól.

1. Balul végződött Dűne-forgatás nélkül nincs alapötlet...

1975-ben Alejandro Jodorowsky chilei rendező Párizsban kezdett el dolgozni a Dűne filmes adaptációján. A forgatókönyvíró Dan O’Bannon volt, a díszletet és a látványtervet pedig Chris Foss, H. R. Giger, és a Moebius művésznéven alkotó Jean Giraud készítette. Jodorowsky túllépte a költségvetést, ráadásul embertelenül hosszú filmet forgatott volna, így a munkálatokat leállították. A stáb tagjai viszont összehaverkodtak, és O’Bannon (aki korábban John Carpenterrel készített egy "Zs" kategóriás sci-fit Dark Star címen) beleszeretetett Chris Foss, Moebius és Giger munkáiba.

forgatokonyv_es_diszlet

O'Bannon és Giger

2. ... és H.R. Giger nélkül nincs szörny!

Dan O'Bannonnak megtetszett Giger egyik ijesztő, egyszersmind szépen kidolgozott szörnyetege, emiatt kezdte el írni A nyolcadik utas: a Halál (Alien) című film alaptörténetét. Amikor a 20th Century Foxnál zöld utat kapott a projekt, Giger részt vett a díszletek elkészítésében.

Az 1940-ben született és 2014-ben elhunyt Giger monokróm festményein egész univerzumot teremtett nyomasztó környezetben, biomechanikus alakokkal. Humanoidok, gépek, földönkívüliek és sátáni ihletettségű teremtmények alkotnak társadalmat. Giger leghíresebb sorozata a Necronomicon (1977) és a Necronomicon II (1985). Stílusa olyan karakteres, hogy iparművészektől kezdve számos alkotó ihletforrásként használta munkáit.necronomicon-qvatro

Így néz ki egy idegen űrhajó belseje, ha Giger tervezi:

Giger a filmhez készített vázlatait a BuzzFeeden láthatjátok.

3. Alan Dean Foster a film alapján írta a regényt

Miután egy grafika alapján született a film, nyilvánvaló, hogy a regény csak ezután készült. Alan Dean Foster ezt megelőzően a Csillagok háborúja regényváltozatát írta meg, bár a könyvet George Lucas nevén jegyzik... Alan Dean Foster nemcsak a cselekményt képes visszaadni; belemászik a karakterek fejébe, okokat és mozgatórugókat keres, egész világot teremt a szereplők köré a háttértörténetükkel együtt.

"Parker megint belerúgott az asztalba, de befogta a száját. Sem ő, sem Brett nem tartották magukat hősnek. Az erő, amely lekényszerítheti a hajójukat egy idegen világra, kíméletlenül elbánhat velük is. Nem mintha bizonyítékuk lenne rá, hogy az ismeretlen hívót erővel tartják odalent, de mivel Parker a realista szemével nézte a zord világegyetemet, hajlott a borúlátásra." Részlet A nyolcadik utas a halál című regényből. Fordította Nemes Ernő és F. Nagy Piroska.

4. Végre egy talpraesett női főszereplő!

Miután megvolt a kulcsfigura, a földönkívüli, és az alaphelyzet – egy űrhajó leszáll egy idegen bolygón - keresni kezdték a történethez az emberi karaktereket. Ash, Brett, Dallas, Kane, Lambert, Parker, Ripley – ők lettek a legénység tagjai. David Giler és Walter Hill producerek ötlete volt, hogy nő legyen a főszereplő, nem pedig férfi. Szerettek volna szakítani az addigi scifi klisékkel. A számításuk bejött.

Máig az egyik legnépszerűbb science fiction karakter Ellen Ripley. Nem megmentésre és lánykérésre váró csinibaba, hanem intelligens szakember, akit nem érdekel, ha munka közben összekoszolja az overállját, és aki bátran szembeszáll a szörnyetegen kívül a környezetében lévő ártó szándékú férfiakkal is. A legenda szerint Sigourney Weaver a castingra amúgy sem alacsony termetéhez magassarkú cipőt húzott, nem vette igazán komolyan a dolgot. De beválogatták…

BriantaylorLenkaSimeckova

Brian Taylor és Lenka Simeckova illusztrációi az Alien rajongók művei között.

5. Gyönyörű, élethű űrhajó készült

Az űrhajót, a Nostromot Chris Foss tervezte. Egyike volt azoknak a művészeknek, akiket O’Bannon Európában ismert meg a Dűne és Jodorowsky révén.

Minden idők egyik legvagányabb űrhajója a Nostromo:

6. Mi a közös az Alienben és Az idő uraiban?

Az Alien stábjából Jean "Moebius" Giraud neve itthon ismerősen cseng: Az idő urai című 1982-es magyar-francia sci-fi rajzfilm díszlettervezője volt, és még ugyanabban az évben a Tron munkálataiban is részt vett. Dolgozott a Willow című fantasy filmben és tagja volt A mélység titka és Az ötödik elem stábjának is. Moebius (aki az Alienben a szkafanderek alapkoncepcióját dolgozta ki) sajnos már nem él, szervezete két évvel ezelőtt feladta a rákkal vívott küzdelmet…

Moebiusról a BBC forgatott portréfilmet:

7. Philip K. Dick, a scifi nagymestere kritizálta a filmet

A sztáríró nem klasszikus sci-fit látott a filmben, inkább horrort. "A leleményes forgatókönyvírók és rendezők nem elégszenek meg bolygók elpusztításával; egyedi, új univerzumokat teremtenek, amiket persze be is népesítenek különféle lényekkel. Nézzen csak körül mindenki. Azt hittük, tudjuk, hogy néz ki egy idegen… Pedig nem láttunk semmit. Ami átfúrta magát Kane ingén A nyolcadik utas: a Halálban, az nem a szörnyetegsor vége, hanem sokkal inkább az eleje.

Káprázatos vizuális világa ellenére A nyolcadik utas: a Halál (hogy kiragadjak egy példát) gondolati téren nem hozott számunkra semmi olyat, ami az elmére hatott volna az érzékek helyett." (Forrás: Univerzumteremtők… és temetők, 1981, részlet. Fordította: Roboz Gábor.)

Ph. K. Dick temérdek regényt írt, közülük többet megfilmesítettek a következő címen: Az emlékmás, Szárnyas fejvadász, Kamera által hományosan, A felejtés bére, Imposztor, Különvélemény.

Tökéletes gyilkológépet teremtettek az Alien alkotói. Ez tényleg a filmes szörnyetegsor eleje.

8. Remek zeneszerző készítette a hideglelős zenét a filmhez

Jerry Goldsmith kiválóan tud hangokkal ijesztgetni és sejtetni. Rendszerint krimikhez, horrorfilmekhez és sci-fi művekhez írt zenét: A majmok bolygója (1968), Pillangó, Kínai negyed, Ómen, Kóma, Kopogó szellem, Az emlékmás (1990), Egy ágyban az ellenséggel, Elemi ösztön. A nyolcadik utas: a Halál után néhány évvel ismét Ridley Scott-tal dolgozott együtt a zeneszerző, a Legenda című fantasy zenéje is Goldsmith nevéhez fűződik. 2004 július 21-én hunyt el.

A nyolcadik utas: a Halál főcímzenéje

9. Mélyalvás folyadékkal és anélkül

A film elején a hajó legénysége az ébresztést követően alsóruhában bújik ki az üvegkapszulákból. A film alapján készült regényben azonban folyadékban alszanak a szereplők. (Ez ötlet később továbbfejlesztve felbukkan A Birodalom visszavág című filmben, amikor Luke Skywalker egyfajta gyógyító folyadékban lebeg.) A Prometheusban aztán tényleg folyékony halmazállapotú anyagban történik a mélyalvás.

melyalvas

10. Két különböző nőnemű létforma szerepel a történetben

Az egyik természetesen emberi: Ripley és Lambert a legénység tagjai, a férfiakkal teljesen egyenrangúak, nem díszletként szerepelnek. A másik létforma gépi: a fedélzeti számítógépben mesterséges intelligencia él, akit a szereplők Anyának neveznek. A következő részben aztán (A bolygó neve: Halál vagyis Aliens) felbukkan az Idegenek társadalmának királynője is, a végső csatát tehát két nő vívja, Ripley és a Királynő.

Helen Horton, "Anya" eredeti hangja visszaszámol:

11. Jones, a macska is kulcsfigura

Régi, tengeri hajós szokás volt macskával utazni, hogy a cica megtizedelje az hajóra költöző rágcsálókat. Az Alien történetével könnyebben azonosulunk Jones, a kandúr miatt, aki a hosszú úton az emberek társa. A hardcore Alien-rajongók egy része imádja, és örül neki, hogy Ripley vele együtt tér nyugovóra a film végén, mások szívből utálják a cicust. Szerintük ugyanis a legénység egy része megmenekülhetett volna, ha nem kezdik el keresni Jones-t. Brettet például azért kapja el az Idegen, mert éppen a macskát hajkurássza.

KatarinaVenom

Katarina Venom illusztrációja az Alien rajongók művei között.

12. Nálunk csak 1981-ben mutatták be a filmet

A rendszerváltás előtt nem volt ritka, hogy komoly fáziskéséssel jutottak el hozzánk a "hanyatló Nyugat" filmjei. Akár több évet is csúszhatott a hazai bemutató. A nyolcadik utas: a Halál című film mozipremierje 1981. január 15-én volt. Természetesen korhatáros darab lett, csak 18 éven felüliek válthattak rá jegyet, a legtöbb moziban pedig belépéskor a jegyszedők a kor szokásainak megfelelően személyi igazolványt kértek.

A film utóélete

A nyolcadik utas: a Halál kasszasiker lett. De nemcsak a folytatásokat köszönhetjük a filmnek, hanem számtalan mémet és vizuális feldolgozást is.

10294315_705885686113768_8957857175331456529_nAlexFineAllenKennedy

MarkoManev

ChunLo

Szántai Alexandra, Alex Fine, Allen Kennedy, Marko Manev és Chun Lo illusztrációja az Alien rajongók művei között.

Ha szereted az Alien filmeket, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk