KULT

10 kedvenc dalunk magyar településekről

Budapesten kívül még sok más magyar városról és faluról is születtek dalok. Íme egy válogatás a szerintünk legjobbakból!
Láng Dávid - szmo.hu
2015. január 12.



Nagyjából másfél hónappal ezelőtt közöltünk nagy sikerű összeállítást a szerintünk legjobb, budapesti témájú dalokról. Ennek folytatásaként most jöjjön egy újabb lista, ezúttal más magyar települések által ihletett számokból válogatva, Pécstől Szigetszentmiklóson át Dunaújvárosig. Egy helyről egy dalt válogattam be, illetve a műfaji sokszínűség is szempont volt. A felsorolás az előadók szerinti abc-sorrendben van.

30Y - Mecseki sétányok

Ez a szám 2010-ben született, amikor a Pécsi Tudományegyetem volt az EFOTT fesztivál házigazdája. Mivel Beck Zoltán, a 30Y frontembere régóta tanít is az egyetemen, különösen testhezálló volt neki a felkérés, hogy írjon egy dalt róla. A Mecseki sétányok szövege tele van a PTE-hez köthető utalásokkal: a "sörhabos a szája" félmondat az egyetem melletti sörgyárra céloz, a végén felsorolt tulajdonnevek (Boszorkány, Damjanich, Dohány, Ifjúság, Jakabhegy, Szántó, Szigeti, Rókus, Mátyás király) pedig mind egy-egy kollégium nevei, illetve az utcát jelölik, ahol valamelyik kar vagy tanszék található. A dal fő üzenete, hogy hiába nagyon sokfélék a pécsi diákok, valójában "nincsenek olyan messze egymástól", hiszen az intézmény szellemisége összeköti őket.

Csaknekedkislány - Tihany

Csepella Olivér az utóbbi időben főként a Nyugat+Zombik képregénynek köszönhetően szerepelt a médiában, de rajzolói és grafikusi munkái mellett ő a Csaknekedkislány zenekar énekese is. A csapat egyedi hangulatú tánczenét játszik, alapvetően hobbiszinten, de ennek ellenére számos rajongójuk akad. A sírva vigadós hangulatú Tihany című dal egy szerelmi csalódásról szól, ami a festői Balaton-parti település egyik sötét utcáján esett meg.

Honeyball - Batta Induló

A ska-punk műfajban utazó Honeyball zenekar egy Pest megyei kisvárosban, Százhalombattán alakult 1998-ban. Azóta már feloszlottak (illetve más néven és repertoárral működnek), de két nagylemez azért maradt utánuk. Egyik legnagyobb slágerüket a lakóhelyük ihlette: a pozitív hangulatú Batta Induló azok számára is szerethető képet fest a településről, akik nem ismerik közelebbről. Megjelenik benne több ikonikus helyi dolog, a kvázi jelképnek számító erőmű kéményeitől kezdve az ott végigfutó Barátság-kőolajvezetéken át a városrészek neveiig.

Manökken Proletarz - Itthon vagyok

Bár a Manökken Proletarz tagjai ma már Budapesten élnek, eredetileg szigetszentmiklósi gyökerekkel rendelkezik a csapat. Erről emlékeznek meg az Itthon vagyok című számukban, amit a néhány évvel ezelőtt megrendezett "Itthoni dal" nevű versenyre írtak. A jajongós refrén annyira nem lett erős, maga a szöveg viszont nagyon hangulatos, messze nem a szokásos klisékre épít. A záró gitárszóló pedig külön tök jó.

Pál Utcai Fiúk - Balatonszepezd

A Pál Utcai Fiúk szintén Szigetszentmiklóson alakult, ezt a szerzeményüket viszont egy Balaton-felvidéki település ihlette. Szövegét a gitáros Molnár Balázs írta, akinek nyaralója van ott, és ha minden igaz, a zenekar többi tagját is többször vendégül látta már alkotótábor keretében. Érdekesség, hogy a számhoz egy kisebb botrány is kapcsolódik. Nem sokkal 2010-es megjelenése után felröppent a hír, hogy a Petőfi rádióban politikai okokból letiltották a "felhők jönnek Magyarországra" sor miatt. Ezt persze az illetékesek hevesen tagadták, mindazonáltal a hatalmas médiavisszhang kvázi slágert csinált a dalból. Szóval még ha igaz is volt a cenzúra, sokkal többet nyertek vele, mint amennyit bármilyen rádiós agyonjátszás eredményezett volna.

P.Mobil - Acélváros

Miskolcról több jelölt is volt a listára: a legtöbb embernek alighanem az Edda jut eszébe elsőként a városról, de például a Kispál és a Borz Tiszai pu. című száma is ide kapcsolódik. Végül azért döntöttem a P.Mobil szerzeménye mellett, mert talán ennek van a legfennköltebb, kvázi Himnusz-szerű jellege, és a szöveg is elég jól körülírja, mit jelent miskolcinak lenni. Illetve mit jelentett annak idején, de a dal mondanivalója igazából máig igaz, ahogy a videó alatti hozzászólások is tanúskodnak róla.

Presszó Tangó Libidó - Vulkándal

Ez a dal abból a szempontból kakukktojás, hogy több különböző helyen játszódik, melyek között az egykori (régóta kialudt) vulkánok jelentik az összekötő kapcsot. A szövegben megjelenő személyek mind valódiak, jó részüket én magam is ismerem, ezért különösen közel áll hozzám. Az első helyszín a Szent György-hegy, azon belül is egy szőlőbirtok és borospince, majd a Somló-hegy következik, ahová szintén sok szállal kötődik a zenekar. Ezután a Művészetek Völgyének településeire látogatunk, majd Szentendrére, ahol a csapat hat tagjából öten élnek. Végül a Pomáz és Szentendre között található Kőhegy is szóba kerül, az ottani koncertek minden évben a nyár egyik emlékezetes pillanatát jelentik.

SKAtch - Szeged

A Honeyball mellett egy másik skazenekar, a szegedi székhelyű SKAtch is dalba öntötte szülővárosát. Az egyszerűen Szegednek elnevezett szám igazi bulizene - bár még nem láttam a csapatot élőben, de minden bizonnyal a koncertek egyik csúcspontja lehet. A verzében a szokásos egyetemista problémák jelennek meg, zeneileg is ötletesen, az egyes sorokra a hangszerek felelgetnek. A sodró lendületű refrén pedig egy igazi szállóigét rejt magában, a "napsütötte dél-magyar Jamaica" tényleg nagyon találó elnevezés a legnapfényesebbnek tartott hazai városra.

Sub Bass Monster - Gyulafirátót

Máté Szabolcs, vagyis Sub Bass Monster a '90-es évek végén tűnt fel a hazai hiphop színtéren, és egyből rengeteg rajongóra tett szert sajátságos, viccesen ironikus szövegeivel. Igazán attól szimpatikus, hogy a sikerek ellenére sem fordított hátat gyökereinek, vagyis a kis Veszprém-megyei falunak, ahonnan származik. A Gyulafirátótról írt dal (illetve az Antal Nimród által rendezett klip) is azt mutatja meg, hogy hiába gondolja a városiak nagy része unalmasnak és semmitmondónak a vidéki életet, valójában nagyon is szerethető ez az aprócska település, valamint a lakói.

Zaják és Társa - Dunaújváros

Zaják Péter először a hiperkarma ütőhangszereseként tűnt fel, majd sokáig dobolt a Galapagos zenekarban is. Néhány éve azonban saját dalokat is elkezdett írni, amelyeket a Pluto frontemberével, Nemes Andrással közösen öntöttek formába. Ebből az együttműködésből lett a Zaják és Társa nevű formáció, bár mostanában nem igazán aktívak, de néhány koncertjük azért tavaly is volt. A Dunaújváros című szám a 2012 októberében megjelent nagylemez nyitódala, és teljesen önéletrajzi ihletésű. Talán az benne a leginkább szerethető, amilyen közvetlenséggel megszólalnak a sorok. Első hallásra is egyértelmű, hogy ez a sztori tényleg Zaják személyes története, amit egyfajta trubadúrként oszt meg mindenkivel. Nem véletlen, hogy élőben többnyire egy szál gitárral adja elő.

Ti mivel egészítenétek ki a listát?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk