KULT

10 híres festőművész, aki a démonaival küzdött

Hihetetlen, de Michalangelo és Paul Gauguin is az elmebajjal, pszichés zavarokkal küzdő művészek táborát gazdagította.


Amikor a zsarnok Nero halálos ágyán azt mondta "Mekkora művész vész el velem!" (Qualis artifex peren), nemcsak a történelem egyik legsötétebb alakjának arroganciája vált nyilvánvalóvá. Az is világossá vált, hogy állandó kulturális kapcsolat van a művészet és a szenvedés, a művész és a szenvedés között. A Brainz listájában bemutatunk tíz festőt, akik a művészek szenvedéseinek talán legtragikusabb megnyilvánulásait ábrázolták – a megkínzott elme szenvedését.

10. Louis Wain

Talán a leghíresebb "macskákra „szakosodott" művész. Louis Wain (1860-1939) meglehetősen termékeny alkotó volt, ami az antropomorf macskaábrázolást illeti. Azonban betegsége, a skizofrénia egyre inkább elhatalmasodott rajta. A skizofrénia egy hírhedten komplex rendellenesség, aminek hatására törés keletkezik a pszichében, a beteg elméje a képzelet és a valóság határán egyensúlyoz. Téveszmék, bizalmatlanság és a szeretteivel szembeni ellenségeskedés kezdte jellemezni Wain életét. Egyes pszichológusok Wain munkáját elemezve arra jutottak, hogy a betegség kiteljesedésének folyamata tetten érhető az egyre inkább absztraktabb festményein.

legyenybucsulouiswain

9. Nicolas de Staël

A francia-orosz festő, Nicolas de Staël (1914-1955) az 1950-es években elképesztő befolyásra tett szert generációja vezéralakjaként. Eredetileg olyan munkákat készített, amelyekkel újradefiniálta a klasszikus tájképfestészetet egy meglehetősen absztrakt művészeti formává. A depresszióban szenvedő de Staël nyugalmat keresett Antibes városában, Franciaország déli részén. Azonban egy műkritikussal való sikertelen találkozás után úgy döntött, elege van az életből, és kivetette magát a tizenegyedik emeleti lakása ablakán. A betonra zuhanva vesztette életét.

destael2destael1

8. Richard Dadd

A viktoriánus angol művész, Richard Dadd (1817-1886) a keleti ihletettségű és természetfeletti jelenetek rendkívül részletgazdag ábrázolásával vált híressé. Az első feljegyzett pszichotikus rohama egy csónakban tört rá a Níluson, mely során vadul dobálta magát és azt vizionálta, hogy az elméjét elrabolta az ősi egyiptomi isten, Osiris. Miután hazatért Angliába, kezdte azt képzelni, hogy az édesapja az Ördög, ezért leszúrta őt, majd Franciaországba menekült, ahol megpróbált megölni egy turistát. Beutalták egy pszichiátriai intézetbe (a hírhedt "Bedlambe"), ahol a leghíresebb műveit alkotta. Úgy vélik, Dadd paranoid skizofréniában szenvedett, amely valószínűleg genetikai hajlamra vezethető vissza.

rd

7. Michelangelo

A világ egyik legértékesebb remekművének, a Sixtus-kápolna mennyzetfreskójának készítője, Michelangelo (1475-1564) a művészettörténet egyik legkiemelkedőbb alakja. Azonban számos műértő súlyos mentális betegség jeleit véli felfedezni az életművében. Az egyik ilyen szakértő, Dr. Paul Wolf a University of California munkatársa állítása szerint a néhány műnél tetten érhető melankólia depressziós hajlamra, bipoláris zavarra utal. Más kutatók szerint a nagy művészt a köszvény is kínozta, legalábbis erre enged következtetni Rafaello Az athéni Iskola című festménye.

michelangelomichelangelo42

6. Mark Rothko

Mark Rothko munkája nagy jelentőséggel bírt a New York-i absztrakcionista közegben, amely irányzat ötvözte a klasszikus görög elbeszélések és Friedrich Nietzsche filozófiájának hatásait. Azonban bizonyára neki is meg voltak a maga démonai. Egy korábbi életszakaszában hosszú ideig depresszióban szenvedett és a gyengélkedés közepette végül eljutott arra a pontra, hogy a halál utáni vágy elhatalmasodott rajta. Magyarázat és búcsúlevél nélkül hagyta el a világot. Amikor holttestére rátaláltak, csupán alsóneműt és zoknit viselt. Hatalmas vértócsában feküdt, mivel a jobb karján felvágta az ereit egy borotvával.

rothko2rothko

5. Paul Gauguin

Vincent van Gogh barátja, Paul Gauguin (1848-1903) szintén rendkívül befolyásos művész volt. Festményeket, szobrokat, kerámiákat, nyomatokat és még sok minden mást is készített. Részese volt a francia posztimpresszionista mozgalom, a szimbolizmus és a szintetista stílus kialakulásában. A francia művész egyszer megkísérelt öngyilkosságot elkövetni. Súlyos depressziós rohamok gyötörték, mely szörnyű csapást mért a kreatív elmére.

Paul_Gauguin_144Paul_Gauguin_091

4. Georgia O’Keefe

Georgia O’Keefe (1887-1986) úttörőnek számított a nők művészetben való elismeréséért folytatott küzdelemben. Az egyik leghíresebb művésszé vált az Egyesült Államokban. A küzdelem fontosságát megőrizte műveiben még a síron túl is. 98 évet élt, 1986-ban hunyt el. Azonban egy fél évszázaddal ezt megelőzően történt esemény kapcsán emlékezhetnek rá a legtöbben. 1932-ben miután nem tudott befejezni egy Radio City Music Hall freskót, O’Keefe súlyos idegösszeroppanást szenvedett. A kórházi kezelések után és az után, hogy két évig nem festett volt csak képes feléleszteni magában élete értelmét, a művészetet és az alkotást.

okeefe3okeefe

3. Fransisco Goya

Francisco José de Goya y Lucientes (1746-1828) ott áll a nagy spanyol művészet kereszteződésénél; közrefogja a határt a régi mesterek és a modern spanyol festészet és grafika között. Romantikus festményei olyan művészeket inspirált, mint Bacon, Picasso és Manet. A szenvedélyes instabilitás, amely megjelenik a magány, félelem és elidegenedés ábrázolásában lehetőséget ad, hogy feltárjuk a művész mentális állapotát. Az idegösszeroppanás súlyos mentális és fizikai tüneteket is okozott nála. Goya feljegyzései szerint hangokat hallott, elvesztette az egyensúlyát, fokozatosan elvesztette hallását, ami folytonos fülcsengéssel párosult. Lehetséges diagnózis lehet a Meniére-betegség vagy akár a paranoid demencia is, bár nem valószínű, hogy valaha fény derül a valódi kiváltó okra.

goya2goya1

2. Edvard Munch

Leghíresebb alkotása a modern kori elidegenedést ábrázoló festmény, A sikoly. Edvard Munch (1863-1944) az avantgarde egyik legnagyobb vezéralakja volt. Azonban az idő múlásával Munch egyre inkább úgy érezte, hogy környékezi, megmérgezi egyfajta őrület, amely talán örökletes. Munch úgy érezte, a halál kopogtat az ajtaján. Rémálmok és hátborzongató látomások gyötörték, ami jelentős mértékben befolyásolta művészetének hangulatát és stílusát. Ahogy a szorongás fokozódott és a hallucinációk egyre intenzívebbé váltak, idegösszeroppanást kapott. A pszichiátriai kezelés után azonban a tünetei gyengülni kezdet és a munkában is visszanyerte korábbi formáját.

munch1

1. Vincent Van Gogh

A művészet világában gyakran találkozhatunk olyan emberekkel, akiknek életét homály és titokzatosság fedi, mégis világhírnévre tettek szerint. Vincent van Gogh (1853–1890) tökéletesen beleillik ebben a képbe: élénk, világos és érzelem gazdag munkái nagy hatást gyakoroltak a modern festészetre és a művészet egyik ikonikus, meghatározó alakjává tették az alkotót. Van Gogh azonban egy rendkívül zavart, zaklatott ember volt. Hajlamos volt a súlyos depresszióra és epilepsziás rohamokra valószínűleg a mértéktelen abszintfogyasztás miatt. Mániás kreativitás és dühkitörései során egy alkalommal levágta a fülének egy darabját egy borotvapengével. Sajnálatos módon a zseniális művész 37 éves korában hunyt el, amikor mellbe lőtte magát egy revolverrel. A Meniére-betegség vagy a bipoláris zavar csupán két lehetséges kór a sok közül, amelyek a gyakori rohamokat okozhatták.

vangogh

Ha érdekes volt az összeállítás, ajánld másoknak is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk