KULT

"Jó alkalom arra, hogy odafigyeljünk a másikra" – premier előtti beszélgetés Ullmann Mónikával és Józan Lászlóval

Kétszemélyes kamaradarab bemutatójára készül a Rózsavölgyi Szalon. Szeptember 14-én lesz a premierje Mark St. Germain amerikai szerző Táncórák című művének.


Fotó: Mervai Márk

A próbák közben beszélgettünk a két szereplővel, Ullmann Mónikával és Józan Lászlóval.

- Mit jelent az Önök életében a tánc?

Ullmann Mónika: Én a Balettintézetben végeztem, dolgoztam is táncosként Novák Ferenc táncegyüttesében. Nekem fontos ez a múlt, mindig jól érzem magam táncosok között, táncöltözőben. Játszottam olyan előadásban, ahol egyedül én voltam színész, de ugyanúgy a tánckar része voltam. Nagyon szerettem ezeket az előadásokat. Ez a darab teljesen más, mert egy sérült táncosnőről szól, de azt a tehetetlenséget, amit ez a karakter átél, átérzem és végig tudom gondolni.

Fotó: Gordon Eszter

Józan László: Nekem annyira szoros kötődésem nincs a tánchoz, mint Mónikának. Én a Színművészeti Egyetemen kezdtem táncolni. Azóta játszottam a Vígszínházban az Össztánc című előadásban, amely nagy izgalmas volt, mert egyetlen szó sem hangzott el, csak táncoltunk és azért is, mert mi, prózai színészek is beleláttunk a táncoslétbe, hogy milyen lehet nekik mindent a testükkel kifejezni. Nekünk ott a verbalitás, a mondatok által fejezünk ki gondolatokat, érzelmeket. Ebben a darabban én egy táncórát akarok venni, mert egy díjátadóra megyek, ahol illik táncolni. Ebből a kreált táncórából születik egy közel másfélórás előadás arról, hogy két ember hogyan ismeri meg, hogy érinti meg, hogyan érti meg egymást. Az én karakterem egy aspergeres fiú, és éppen ebből a helyzetből születnek nagyon szép pillanatok.

- Nagyon sok alkotás, főleg film született arról, hogy a tánc csupán egy alkalom, egy helyzet, már-már ürügy arra, hogy elmondjanak valamit emberi viszonylatokról.

Fotó: Gordon Eszter

J.L.: Mindketten külön világban élnek. Ever egy zárt világban, mivel az Asperger-szindrómával él együtt, eléggé furcsa fiúnak tűnik. Móni figurája, Senga egy sokkal szabadabb világból jön, és nagyon jó apropó ez a táncóra arra, hogy ez a két világ hogyan tud összejönni. Ebből indul ki az a gyönyörű történet, hogy két ember hogyan szeret egymásba, nem feltétlenül érzelmileg, hanem emberileg.

U.M: A történet nem ezt az irányt venné, ha a táncos lány aktív lenne. De a sérülése következményeként az utóbbi hónapokat otthon tölti, bezárva, rettentően sok benne a düh, a harag, az elkeseredettség, a tehetetlenség, és ebbe az érzelmi nulla állapotba kopog be a fiú és hoz be valami mást az életébe. Ha Senga nem lenne sérült, valószínűleg azt mondaná neki: ne haragudj, ma este előadásom van, nem érek rá. De nem ez történik, mert ő is tart valahol az életében. Ez nagyon jó alkalom arra, hogy odafigyeljünk a másikra. Diagnosztizáltan besorolnak egy dobozba, mert autista vagy, de egy neurotipikus, vagyis „normális” embernek is lehetnek olyan pillanatai, amelyekből nem tud egyedül kimozdulni. Hiába egészséges a gondolkodása – vagy azt gondoljuk, hogy egészséges – kell neki a segítség. Az a nagyon szép a darabban, hogy Senga és Ever tulajdonképpen egymásnak segítenek.

- A darabban két „fogyatékkal élő” ember talál egymásra, de talán más korlátaik is vannak, amelyekben segítségre szorulnak.

U.M: Ezzel egy kicsit vitatkoznék. Sengának a sérüléséből fakadnak a korlátok. Ever nagyon magasan kvalifikált autista, és pontosan fel tudja mérni azt, hogy mi a világban a tökéletes protokoll. Ő aszerint viselkedik, aszerint közlekedik, nagyon szigorú saját szabályai vannak, de közben törekszik arra, hogy hasonlítson a normális emberekre. Az én figurám kvázi normális, de öntörvényű személyiség. Rettentően izgalmas két ilyen ember találkozása. A felkészülés során járt nálunk egy autista szakértő, aki olvasta a darabot, és úgy vélekedett, hogy teljesen hiteles, valóban lehet ilyen útja az embernek.

- A Táncórákban több abszurd párbeszéd is elhangzik, ám legalább ilyen bizarr a két név: egy visszafelé leírt Agnes, és az „örökkét” jelentő Ever… és mégis teljes valós.

J.L: Éppen ettől olyan jó ez a darab, hogy teljesen életbeli szituációkat dolgoz fel. Tudunk egy kicsit nevetni is a két ember „nyomorán”, de közben megértjük problémáikat, és látjuk a változást, amely felé elindulnak.

- A premier előtt nem áruljuk el a végkifejletet. Mégis, az Önök számára mi a legfontosabb üzenete ennek az előadásnak?

J.L: Az, hogy nincs olyan, hogy „más”. Mit nevezünk másnak? Te is más vagy, én is más vagyok. Attól, hogy valaki autista, aspergeres, mozgássérült, szexuális értelemben más, még mindenki ember és ugyanazokkal a hétköznapi problémákkal küzd, bárhová is vetítjük ki. Éppen ezt sugallja zseniálisan a darab: hogyan lehet elfogadni a másik embert, annak lényét, hozzáállását, gondolkodásmódját.

Fotó: Gordon Eszter

U.M.: Valamennyien bonyolult személyiségek vagyunk. Engem egy kicsit arra tanít ez a darab, hogy ha van türelmünk lefejteni a káposztáról a héjat, akkor nagyon különös személyiségek jöhetnek elő a burok mögül. Védekezünk a világ ellen, védekezünk a másik ellen, lehet, hogy tüskésebbek, felületesek vagyunk, nem vagyunk annyira kíváncsiak, én sem adom ki magam. De ha egyszer van egy olyan közeg, hol magamat adhatom, ahol kíváncsiak rám, abból mindig igaz és jó kapcsolat lesz.

- És önmagunkhoz is őszintéknek kell lennünk.

J.L.: Talán ez a legnehezebb: az önmagunkról felállított képeket elfogadni az életünk folyamán. És éppen ezt sugallja a darab ebben a rohanó 21. században, amikor nincs időnk egymásra, hogy álljunk meg egy kicsit és kell egy helyzet ahhoz, hogy kíváncsiak legyünk egymásra. Annyira jellemző a mára, hogy csak megyünk, megyünk, megyünk, nem gondolunk át dolgokat, nem térképezzük fel önmagukat, hogy mire vagyunk képesek, mit tudunk elérni, mik a céljaink. Ez valósággal népbetegség lett világszerte az elmúlt években.

U.M.: Senga a sérülése miatt „ráér” odafigyelni Everre, és kíváncsivá teszi. Saját magammal még nem kezdtem semmit, még nem ismerem fel, hogy mi az én rögeszmém. De azáltal én kérdezek tőle, ő válaszol és visszakérdez. Ha „ráérek” megismerni őt, akkor egy idő után óhatatlanul visszakapom a labdát, és a kérdések nyomán elgondolkodhatok a saját életemen, amit egyébként nem tennék meg.

Fotó: Gordon Eszter

- Érdekes, hogy manapság egyre-másra születnek olyan mikroközben játszódó amerikai színdarabok, amelyek szereplőinek „normális körülmények között” semmi közük nem lenne egymáshoz.

U.M.:Hasonlókat tapasztalhatunk színházban és filmen az észak-európaiaknál is. Szerintem megcsömörlöttünk a nagy látványkiállítású filmektől és daraboktól, és ezek a darabok ráközelítenek magára az emberre, egy kapcsolatra. Nem kell hozzá egy egész életet felölelő darabot megírni, elég, ha csak kiragadok egy pillanatot, azt viszont minél pontosabban kell megmutatni.

Fotó: Mervai Márk

J.L.: Egyre érdekesebb lesz a hétköznapok megmutatása, ami amúgy is foglalkoztatja az embereket. Talán jobban tudunk vele azonosulni, jobban el tudjuk fogadni.

U.M.:Szükségünk van hétköznapi szuperhősökre…

Fotó: Mervai Márk

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk