Tarantinótól a Star Warsig: ezek voltak az év legjobb filmjei
2016 sok szempontból pocsék év volt, ami azonban a filmeket illeti, szerencsére a kellemes meglepetések voltak túlsúlyban: láthattunk káprázatos látványvilágú, könnyes musicalt, vérgőzös, ugyanakkor a humort sem mellőző westernfilmeket, kellemesen csalódtunk az új Star Wars-filmben, és még egy magyar film is felkerült a listánkra.
Az alábbiakban az egyszerűség kedvéért csak a 2016 során magyar mozikban is bemutatott filmek közül válogattunk. Az év legjobb magyar filmjeit itt listáztuk.
Nektek melyik volt a kedvencetek?
Aljas nyolcas (Quentin Tarantino)
Quentin Tarantino nyolcadik filmje westernnek álcázott thriller lett, amelyben nyolc idegen kerül egy fedél alá egy tomboló hóvihar kellős közepén. Az Aljas nyolcas az amerikai sztárrendező talán legkegyetlenebb filmje lett, ráadásul drukkolni sincs benne kinek, hiszen „hőseink” egytől egyig válogatott szemétládák. A vadnyugati történet egy ponton krimibe fordul, a rejtély helyett azonban a szereplők közötti konfliktusokra kerül a hangsúly: a köztük kialakuló szóváltásokon és pisztolypárbajokon keresztül ugyanis Tarantino az Egyesült Államok történetét meghatározó ellentéteket modellezte.
Csontok és skalpok (S. Craig Zahler)
Szintén a vadnyugaton játszódik az év egyik legkülönösebb filmje: a Csontok és skalpok olyan westernfilm, amely egy adott ponton kőkemény kannibálhorrorba fordul. Ez a két műfaj még külön-külön is ritka vendégnek számít a magyar vásznakon, hát még együtt! Az pedig, hogy az eredmény nem csúfos kudarc, hanem egy nagyon is működőképes mozi, felér egy kisebb csodával. A film azonban nemcsak a szokatlan koncepció miatt maradt emlékezetes: a humort sem mellőző forgatókönyv, a vérfagyasztó atmoszféra és a szenzációs karakterek miatt volt ez az év egyik legszórakoztatóbb mozija.
Kaliforniai álom (Damien Chazelle)
Az év végére is maradt egy meglepetés, a Whiplash rendezője, Damien Chazelle ugyanis olyan musicallel állt elő, hogy a fal adta a másikat. A Kaliforniai álom szégyentelenül nosztalgikus főhajtás a hollywoodi aranykor legnemesebb hagyományai előtt, ugyanakkor több egyszerű stílusgyakorlatnál. Chazelle hasonló témákat boncolgat itt, mint két évvel ezelőtti sikerfilmjében, csak ezúttal jóval nagyobb teret engedett az érzelmeknek. Az eredmény még a Whiplashnél is meggyőzőbb: mozivarázslat a reménytelen álmodozóknak.
Rendes fickók (Shane Black)
Több mint 10 évet kellett várnunk rá, hogy Shane Black visszatérjen azokhoz a műfajokhoz és toposzokhoz, amelyekért ismerjük és szeretjük. A Rendes fickókkal a legendás író-rendező ott folytatta, ahol a 2005-ös Durr, durr és csókkal abbahagyta, vagyis ismét egy vaskos poénokkal teletűzdelt, noir-elemekből építkező buddy cop filmet kaptunk, még ha a csavaros történetvezetés helyett ezúttal inkább az akciókra került is a hangsúly. A ráérős tempójú film humora persze ezúttal is fergeteges, Russel Crowe és Ryan Gosling parádés játéka pedig csak hab a tortán.
A filmről írt kritikánkat itt olvashatjátok el!
Érkezés (Denis Villeneuve)
Miközben a világ tűkön ülve várja a Szárnyas fejvadász jövő évi folytatását, Denis Villeneuve szinte mellékesen elkészítette a 2016-os év legjobb sci-fijét, ami ráadásul könnyfakasztó melodrámának sem utolsó. A Ted Chiang megfilmesíthetetlennek tartott novellájából készült Érkezés pontosan úgy indul, ahogyan azt egy hollywoodi kapcsolatteremtős sci-fitől elvárnánk, a történet azonban egy adott ponton letér a kitaposott ösvényről, és egy váratlanul érzelmes zárlat irányába fordul, de úgy, hogy mindeközben a „hard sci-fi” köntöst sem vetkőzi le.
A filmről írt kritikánkat itt olvashatjátok el!
Cloverfield Lane 10 (Dan Trachtenberg)
A 2008-as Cloverfieldkvázi-folytatása az év egyik legnagyobb meglepetésfilmje lett, és nemcsak a rejtélyes, minden műfajra vagy történetre tett utalással nagyon takarékosan bánó marketingkampány miatt. A J.J. Abrams produceri bábáskodása alatt készült thriller az év egyik legfeszültebb mozija volt, olyan ritka film, ami képes arra, hogy 20 percenként lerombolja minden addigi feltételezésünket, hogy aztán teljesen új irányokba terelje a történetet. A hitchcocki thrillerek hagyományait idéző filmet John Goodman hátborzongató alakítása tette még emlékezetesebbé.
A filmről írt kritikánkat itt olvashatjátok el!
Spotlight – Egy nyomozás részletei (Thomas McCarthy)
A 2016-os Oscar-díjátadón a legjobb filmért járó szobrot egy visszafogott, hollywoodias túlzásoktól mentes, mégis rendkívül feszült mozi, a Spotlight kapta meg. A valós eseményeket feldolgozó film egy csapat elszánt újságíró történetét mesélte el, akik arra vállalkoztak, hogy lerántják a leplet a pedofíliával vádolt papok ügyeit módszeresen eltussoló katolikus egyházról. A témának megfelelő komolysággal előadott, drámai túlkapásoktól mentes mozi azonban több volt egy izgalmas történetnél: a hagyományos, nyomtatott sajtónak is emléket állított.
A filmről írt kritikánkat itt olvashatjátok el!
A szoba (Lenny Abrahamson)
Ha egy hollywoodi filmet az amstetteni rém valós története inspirál, joggal várhatjuk, hogy egy hatásvadász, de legalábbis nyomasztóan sötét thrillert kapunk eredményül. Lenny Abrahamson filmjét azonban – szerencsére – nem a hősök szenvedésének gyomorforgató részletei érdekelték. Ehelyett lélekemelő drámát kaptunk, amely az anyasággal járó felelősségről szólt, no meg arról, mihez kezdhet egy gyermek, akinek ötéves koráig egyetlen szoba jelentette a világot. Nem könnyű darab, de fontos és megindító mű.
A filmről írt kritikánkat itt olvashatjátok el!
Zsivány Egyes – Egy Star Wars-történet (Gareth Edwards)
A Zsivány Egyest látva örömmel vettük tudomásul, hogy a görcsös VII. epizód után a Disney fejesei hajlandóak voltak egy kicsit lazítani a gyeplőn, és hagyták, hogy a nosztalgiafaktor helyett ezúttal a történet vigye el a filmet. A közvetlenül a IV. epizód eseményei előtt játszódó kaland hangulatában és műfajában is elrugaszkodott a korábbi részektől, de ez csak a javára vált: a Zsivány Egyes így egy veszettül szórakoztató háborús kalandfilm lett, ami a játékidő utolsó harmadában egyetlen pillanatra sem enged a feszültségből. Csak remélni tudjuk, hogy az elkövetkező évek önálló Star Wars-történetei is hasonlóan bátrak lesznek.
A filmről írt kritikánkat itt olvashatjátok el!
Tiszta szívvel (Till Attila)
Till Attilának köszönhetően idén egy magyar film is felkerült a listánkra: a kerekesszékes bérgyilkosfilmtől nem vártunk sokat, így még jobban meglepődtünk, amikor a sajtóvetítésen egy érzelmes és érzékeny humorú drámát kaptunk. Till Attila saját forgatókönyve olyan sokat vállal, hogy kisebb csoda, hogy működik: egyszerre akciódús gengszterfilm, megkapó coming-of-age dráma és nagyszájú vígjáték, ráadásul mindnek remek. A remek forgatókönyvön túl a film az esendő, de sohasem nevetséges (anti)hősök, illetve az őket alakító színészek miatt vált igazán emlékezetessé.
A filmről írt kritikánkat itt olvashatjátok el!
Ha tetszett az összeállítás, kattints a megosztásra!