Kiszabadítottak a gazból egy régi Ganz-trolit
"Közel húsz évnyi távollét után visszatért a szegedi trolitelepre a T6-281 pályaszámú trolibusz, amelynek a megtalálásáról annak idején mi is beszámoltunk" írja az Indóház online. A járművet hosszas egyeztetések után a Közlekedési Emléktár Alapítvány vásárolta meg, a részetekbe Bóka Krisztián, az alapítvány kurátora avatta be az Indóházat.
Maga a jármű igazán kalandos történetet mondhat magáénak Mivel bemutatókocsinak készült, megfordult Weimarban, Szófiában és Plovdivban is. Hazaérkezése után 1982-ben került Szegedre, ahol később állományba vették, és egészen 1990-ig közlekedett, amikor egy villámcsapásnak köszönhetően megsemmisült az elektronikája. Egyedi elektromos rendszere miatt nem tudták megjavítani, így a telepen félreállították. Végül 1996. márciusában selejtezték.


Ahogy az a Villamosok.hu honlapon is szerepel, mindenki azt hitte, hogy a járművet szétbontották, egészen addig, míg teljesen véletlenül egy trolibuszbarát le nem fotózta. "Szerencsére mikor közzétette a képeket, helyszínt nem írt melléjük, mi pedig, felismerve a "lelet" jelentőségét, azonnal felvettük vele a kapcsolatot, és megkértük, hogy a trolibusz helyét a későbbiekben se hozza nyilvánosságra. Így sikerült megóvni a járművet az ereklyegyűjtőktől addig, amíg a megszerzésére irányuló tárgyalások eredményre vezetnek. Ezután pedig már csak a szállítást kellett megoldani, amit nehezített, hogy a trolibusz lelőhelyétől kilométeres távolságban húzódott a legközelebbi aszfaltozott út. Az SZKT és a Tisza Volán közreműködésével végül ez az akadály is elhárult, így 2014. május 23-án elszállították az SZKT trolibusz-telephelyére" árulta el Bóka Krisztián.


"A trolibusz felújításánál – hasonlóan a 656-os FVV villamoshoz – a cél egy teljes mértékben korhű, autentikus nosztalgiajármű megalkotása lesz- folytatta a Közlekedési Emléktár Alapítvány kurátora. "Ez magában foglalja a csak a prototípusra jellemző önjáró képesség és örvényáramú fék visszaépítését is. Azt, hogy ez műszakilag mennyire lehetséges, jelenleg próbáljuk felmérni. Természetesen előfordulhat, hogy lesznek részletek, amelyek a trolibusz egyedisége miatt nem rekonstruláhatók. Ebben az esetben a széria GVM-trolik szolgálhatnak mintául, de arra mindenképpen ügyelni szeretnénk, hogy ha szükségessé is válik ilyen változtatás, az csak rejtve, a jármű megjelenését ne befolyásolva történjen.
Mivel alapítványunk elsősorban dél-alföldi, ezen belül is szegedi kötődésű, ezért ez a trolibusz, amellett, hogy az ős-GVM-ről van szó, számunkra elsősorban T6-281, így nem a gyári állapotára, hanem az utolsó forgalmi állapotára lesz felújítva, korhű SZKV-s matricázással és minden akkoriban jellemző aprósággal. Szerencsére ebben a munkában partner az SZKT is, jelenleg azzal, hogy helyet biztosítanak a trolinak, később pedig nagy szükségünk lesz a semmivel sem pótolható szakértelmükre, azoknak a tapasztalt szerelőknek, járművezetőknek a tudására, emlékeire, akik még dolgoztak ezzel a kocsival."


Ha szeretnéd a trolit felújítva látni, nyomj egy lájkot!