KULT

FankaDeli: a szeretet határozza meg a mindennapjaimat

A korábban mozgalmas életet élő zenész most hangmérnök, van két gyermeke, és kevésbé radikálisan látja a világot.
Schranez Rebeka - szmo.hu
2016. február 20.



FankaDeli mutatkozott már közösen Kokóval és Simicskó Istvánnal is egy videóklipben, segítette több magyar underground zenekar felemelkedését, ilyen például a Punnany Massif, a Halott Pénz. Valamint Szabó Balázzsal együtt megalakították a Suhancos formációt, mely egészen 2009-ig működött. Nemrég jelent meg legújabb lemeze a „Csigákat gyűjtöttünk”, és már készül is a következőre, a „Felhőtérképre”. Beszélgettünk a gyermekeivel való kapcsolatáról, a hitről, a nevéhez köthető magyar földre mozgalomról és a politikai radikalizmusról.

– Újfajta kezdeményezést indítottál el Magyarországon a közösségi-finanszírozású lemezeiddel és klipjeiddel. Milyen volt a támogatottsága és fogadtatása a „Csigákat gyűjtöttünk” c. új albumodnak?

Eleinte sokan kétkedve fogadták ezt az elképzelést, de tizennégy hónap múlva, mikor megjelent a lemez, megváltozott ez a hozzáállás. A zene önmagáért beszél, de a designja is! Eddigi albumaim közül ennek sikerült legjobban a kivitelezése: dupla tok - minőségi papírból, rajta a két gyönyörűen megrajzolt „csigaház”, belül egy DVD, egy CD valamint egy könyvecske található. Sajnos ez a színvonal nem jöhetett volna létre önerőből! Szerencsére nemcsak a lemezkiadást sikerült így finanszírozni, hanem két új klipet is: az „Ott találsz” és a „Szappanbuborék” címűt. Megjegyzésként mindehhez csak annyit fűznék, hogy Nyugat-Európában már évekkel ezelőtt is láttam ilyen, közösségi finanszírozással életre keltett - nem csak zenei - elképzeléseket.

Utólag sajnálom, hogy akkor még nem vágtam bele, de azóta tanultam a hibámból, és a „Felhőtérképre” - az idén megjelenő albumomra - elkezdődött gyűjtés már igen jól halad. Emellett persze vannak véletlenszerűen létrejött projektjeim, ilyen a „Most” c. klip is, mely tavaly novemberben, az eddig befolyt összeg egy kis részéből készült. Karácsonyhoz közeledvén úgy éreztem, mindenképp aktuális lesz, így szinte hirtelen felindulásból szerveztem egy forgatást - rengeteg telefonálgatás, ügyintézés árán...A sikerét látva, szeretnék még az új album néhány dalához is klipet készíteni.

– A „Most” c. klipedben megjelenik a kisfiad is. Nehéz volt őt szereplőnek felkérni?

A dal üzenete mindkét fiamhoz szól. Jó lett volna, ha részt vehettek volna benne mindketten, de Regő még túl pici, így Zente jelképezi mindkettőjüket. Szerencsére az anyukájukkal, Andival, nem volt nehéz dolgom, mivel ő vokálozik is a számban. Csak attól féltem, hogy tudom majd a gyerekem érdeklődését a forgatás ideje alatt fenntartani. Ezért kilátásba helyeztem számára a LEGO – „Gyűrűk ura” számítógépes játék megvételét...

rebeka

Igazán vicces volt a forgatás, állandóan poénkodtunk. Egy ilyen „beszólásán” azóta is folyamatosan röhögünk: mikor a klipben, a futárt játszó Csabi barátom, Kokóval „Fifát” játszott a boltban - és veszített, Zente azt mondta: „Neked sokat kell még gyakorolnod ezzel a játékkal!”

– Említetted az előbb Kokó nevét. Mi alapján választod ki az együttműködő partnereket? Milyen új zenei projektek vannak most készülőben?

Először mindig létrejön velük valamilyen emberi kapcsolat és csak utána lesz belőle együttműködés. Soha nem a „koncepció” számít, hogy ki kellene mellém, vagy ki mutatna jól. Persze ehhez szükséges, hogy hallgassák a dalaimat és szeressék, amit csinálok. Így volt ez Kokóval és Kowával is. Néhány napja jelent meg az MFLP-lemez, amit néhány „reppes” barátommal közösen készítettünk. Számos ötlettel, elképzeléssel készültem erre az évre.

– Vannak-e olyan fiatal zenészek, zenekarok, akiknek az indulását segíted?

Az MFLP tagjai is, valamilyen formában ide sorolhatóak. Talán Pit a leginkább közkedvelt közülük. Sokan kérnek tőlem tanácsot időről - időre. Sajnos, vagy sem, soha nem voltam „akkora arc” a zenei színtéren, hogy komolyabban segíteni tudjak másnak – bár az indulásnál valóban sokaknak segítettem: Punnany Massif, Háborgató Maszkura, Deniz, Halott Pénz... Néhány éve jelentősen megváltozott a „zeneipar” is. Az internet mindenhová betört, függetlenül attól, hogy ki, hogyan éli meg, és mit gondol róla. Ma már a netes közönség dönt, emiatt leginkább önsegítésről érdemes beszélni. Vagyis, minden eszköz megvan arra, hogy valaki akár a YouTube-on, az Instagramon, vagy a Facebookon jelenjen meg, és feltöltsön bármit. A siker számokban, nézettségben és lájkokban mérhető.

Elképesztő a túlkínálat a valóban jók mellett, de azt hiszem, garázs-zenekarok mindig is voltak. Csak eddig a kiadók profithajhász emberei döntöttek a sorsukról, most pedig a közönség. Bár jobbnak hangzik a jelenlegi felállás, de a közönség óriási hányadának „Mónika-show” iránti igényei miatt még sem annyira a fejlődést, inkább a hanyatlást jelenti... Mindegyik változat sok sebből vérzik, de talán a jelenlegi a legpokolibb, ha végignézünk a zenei palettán. Ez már tényleg Szodoma-kapujának tűnik, de tartok tőle, hogy lehet ennél rosszabb is…

rebeka2

– Úgy tudom, hangmérnökként is dolgozol, és ezért rengeteget utazol az országban. Hogyan fogadnak az emberek, hiszen rendkívül személyes a kapcsolatod a hallgatóiddal? Tudnál mondani néhány példát?

Sokan felismernek, kellemesek a tapasztalataim. Jó hatással van rám ez a „polgári foglalkozás”, ezek az élmények mind megjelennek a dalaimban is. Mondhatni csiszolódtam, mint a gyémánt... Tizennyolc éve lépek fel, és arról vagyok híres, hogy mindig maradok az utolsó fotóig vagy kérdésig. Mármint, azok számára, akik oda mernek jönni, nem csak utólag levelet írni, hogy: „láttalak csak nem mertem odamenni”. Na, az ilyenektől mindig lekaparom a falat... Nekik üzenem: mindkettőnk számára fontos minden találkozás! Ki kell használni az alkalmat. Azt szeretem, mikor valaki odajön hozzám, megkopogtatja a vállam, és mond, mesél valamit, vagy csak kérdez. Annak van értelme!

– A te nevedhez köthető a Magyar Földre mozgalom. Mióta működik, és milyen indíttatásból hoztad létre? Milyen projektek, kezdeményezések köthetőek hozzá?

Ez egy olyan kis közösség, ami körülöttem szerveződött, él és változik nyolc és fél éve. A „magyarfoldre.hu” oldal ennek a virtuális bázisa. Minden évben tartunk egy ötnapos „elvonulást” a nyár folyamán. Erről sok kép és videó is található a neten, illetve „A szivárvány végén” című dalunk képi világa is jól tükrözi ezeket a napokat. Számos kezdeményezésünk volt az évek során. Annak, aki felkeresi a weboldalunkat, lesz mit néznie...

rebeka3

– Állandóan bírálták eddig a munkásságodat jobbról és balról is. Ennek ellenére mégis nőtt a hallgatottságod. Szerinted mi lehet ennek az oka? Mi lehet az az üzenet, ami ilyen hatással van az emberekre?

A rajongók mellett sok a bennem csalódottak száma is. Markáns véleményem van a világról, határozott elképzeléseim, és ez nem mindig egyezik azzal, amit tőlem várnának... Ahogy nő a rajongók köre, néhányan el is hagyják azt. Vannak köztük, akik, csalódásukban „anyáznak” is. Ha tinglitangli, vagy elvárt számokat írtam volna, akkor nyilván csak nőne a tábor. Úgy gondolom, nekem más az utam. A média részéről sem érzek igazán nyitottságot. Bár mostanában egyre több interjút adok, továbbra sem kapok lehetőséget, hogy hozzászóljak a közélethez. Ki lehet mondani: abszolút nem vagyok tényező. Hogy ez mindig így lesz-e, vagy mennyire fontos ez egyáltalán, nem tudok konkrét választ adni.

– Hogyan tudnád most önmagadat és a munkásságodat definiálni? Mik azok az alapértékek, amik az egész eddigi munkásságodban állandóak voltak?

Sem önmagam, sem a munkásságom nem tudom meghatározni, hiszen úgy van ez velem, mint a pap sírján a felirattal: Tanulmányait befejezte... A rengeteg tapasztalás, példa és az egyre több ismeret átformálja az embert. Sokszor érdekes szembesülnöm régebbi kinyilatkoztatásaimmal. Ma már jóval árnyaltabban látom a világot, és érdekes mód, mégis pálcát törnek felettem - most mások. Pedig csak egyetlen - elcsépeltnek tűnő - gondolat határozza meg a mindennapjaimat: a szeretet. Ennek a jegyében próbálok látni és láttatni...

– Hogyan egyeztethetőek össze az ősi magyar szokások, jelképek és tradíciók a keresztény értékrenddel?

Azt hiszem, a dolgokat nem összeegyeztetni kell, hanem kiszűrni a múlt által felkínált lehetőségekből a legjobbakat, a legidőtállóbbakat, a még mindig frisseket és használhatóakat pedig beépíteni a jelenbe. Én magam is azt vallom, hogy nem az őseinket kell követnünk, hanem azt, amit ők követtek! A klasszikus hagyományőrzés szép és romantikus, de nem lehet élő. Élnünk kell a kor nyújtotta lehetőségekkel, a modern kemencéktől kezdve az interneten át, az új ruhaanyagokig, ahogy őseink minden bizonnyal tették volna.

rebeka4

– Mit jelent számodra a magyarságtudat? Szerinted miért káros az, ha ez szélsőségekbe csap át?

Nehéz definiálni, hogy mi szélsőséges és mi nem az. Maradjunk inkább a „radikális” szónál. Sok előadásomban elmondtam, hogy a hétköznapi életben rengeteg példa akadhat arra, mikor az embernek radikálisan kell cselekednie, gyökeresen kell változtatnia valamin. Például kihúzni egy fogat, vakbél-műtétet végrehajtani, vagy éppen „elszenvedni” azt, ezek mind-mind radikális dolgok a nyugalmi állapothoz képest. Úgy gondolom, tévesen használja a sajtó ezt a fogalmat. Minősít vele, diszkriminál, pedig alapvető és gyors – radikális - változások kellenének, hogy komoly esélye legyen akár ennek a népnek is, de akár a civilizációnak a fennmaradásra.

A „radikális” szitokszóvá válása folytán azonban nem mondjuk ki ezt, nem nyomatékosítunk vele… Ezzel a gondolkodással én szinte egyedül vagyok a közéletben. Arra a dologra, amire sokan gondolnak a szó kapcsán, hogy gyűlöletet szítani és közvetíteni másokkal szemben, semmilyen radikalizmus nem szükséges, csak ostobaság, és rosszindulat.

– Képes lehet-e egy ennyire megosztott nemzet a megújulásra és az együttműködésre? Hiszen a történelem folyamán rendszerint széthúzást tapasztalhattunk. Milyen lehetőségeket látsz erre mégis?

Nincs romantikus elképzelésem ezzel kapcsolatban. Félreértés ne essék, nem akarom rövidre zárni az utolsó kérdést, de mégis meg kell tennem. Aki elolvassa Máraitól az „Egy polgár vallomásai” című művet, könnyűszerrel megértheti, hogy semmi sem változott, különösen nálunk. Az ember maradt az, ami: nem változott. Ebből fakadóan nem is fog. Mert nem ez az élet lényege. Sőt! Remélem elég misztikusan zárjuk ezt az interjút...

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk