Az Év Digitális Oktatóját keresi a Hankook
Már lassan két éve, hogy az életünk teljesen a feje tetejére állt. Az otthonunk vált az elsődleges életterünkké, a digitális kapcsolattartás pedig átvette a baráti kávézások, laza összejövetelek, illetve a kollegiális lazító alkalmak helyét.
Bár az ember fennmaradásának kulcsa a nagy koponyák szerint az alkalmazkodás képessége, a pandémia alatt sokaknak nehézséget okozott a bezártság és az, hogy az életünkben egyetlen dolog állandó: a járványhelyzet bizonytalansága. Nehéz hónapok sora áll mögöttünk, de vannak, akiknek a helytállása mindannyiunk számára példa lehet, és még szupererő sem kellett nekik ehhez.
Ha bárkit megkérdeznénk, melyek azok a szektorok, ahol emberfeletti igyekezet kellett a talpon maradáshoz, a közoktatás biztosan benne lenne az első háromban. A pandémia és a növekvő fertőzésszámok az óvodákat és iskolákat is nagymértékben sújtották. Ezért a pedagógusoknak a tantermi oktatás helyett ingoványos terepre kellett lépniük.
A digitális oktatás merőben új és cseppet sem könnyű helyzetet teremtett, ahol megfordultak az erőviszonyok. Az online térben készségszinten mozgó diákság számára ez hazai pálya volt, azonban a pedagógusok egy része nehezebben vette az akadályokat ezen a téren. Az oktatók előtt hirtelen kettős dilemma állt: hogyan küzdjek meg a digitális technológia kihívásaival úgy, hogy mellette a tananyagot is át tudjam adni?

Üdv az online térben
Mit is kezdjünk ezzel a helyzettel – merült fel teljes joggal a szülők, a tanárok és a gyerekek fejében is a kérdés a digitális oktatás kezdetén. De ahogy mondani szokás, néha a szorult helyzetek szülik a legötletesebb megoldásokat. Ki hitte volna 2020-ban, hogy egy vasalódeszkán kiválóan lehet gyakorolni a mellúszást? Vagy hogy egy játékos kvíz, mint a Kahoot! még a legnehezebb tantárgyakat is megszerettetheti egész iskolai évfolyamokkal.
A pedagógusoknak tehát minden kreativitásukra szükség volt ahhoz, hogy a diákok számára a nehézségek ellenére is biztosítsák a megfelelő ismeretanyag elsajátítását, és a személyes kontaktus hiánya miatt kicsit szórakoztatóbbá tegyék a tanulást.
A mindennapi tanulás eszközévé válhattak egyes videójátékok, onlinekvíz-platformok, és a videós tartalmak is kiemelkedő szerepet kaptak az órák során. A bizonytalanságok és nehézségek ellenére elindult egy olyan folyamat a hazai közoktatásban, amely nagy hangsúlyt fektet a szemléltetésre, az élményalapú tanulásra és a digitális technológia ismeretére. Mindez pedig hosszú távon, az osztálytermekbe visszatérve is része maradhat a mindennapi oktatói munkának.
Hősök köpeny nélkül
Az online megoldások mögött a digitális oktatás során azonban mind hús-vér pedagógusok álltak. Az ő emberfeletti helytállásukat igyekszik elismerni a Hankook Tire Magyarország kezdeményezése. A Hankook Oktatási Pályázati Programban (HOPP) kifejezetten olyan, a 2020/2021-es tanévben alkalmazott online módszertanok és azok kitalálói versenyeznek, akik hatékonyan tudtak élni a digitális technológia adta lehetőségekkel.
A vállalat a programba olyan, a közoktatásban dolgozó pedagógusok jelentkezését várta:
- - akik készségszinten használják és alkalmazzák oktatói munkájuk során a digitális platformokat,
- ismerik, valamint hatékonyan beépítik a tananyag feldolgozásába az internet adta lehetőségeket,
- és valamilyen egyedi módszerrel színesítik a digitális oktatást diákjaik számára.
A szakmai zsűri értékelése mellett a vállalat arra is lehetőséget ad, hogy a digitális tanulásban a tanárokkal igazi csapatként együttműködő szülők és gyerekek, valamint a nagyközönség is kifejezhesse az elismerését a legkreatívabbnak ítélt megoldások és azok értelmi szerzői felé.
A voksolás egyszerű, a felhasználóknak mindössze egy e-mail-címet kell megadniuk a folyamat során. Fontos, hogy egy e-mailről csak egy szavazat adható le a pályaművekre, az e-mail-címek érvényességét pedig ellenőrzik. A közönségszavazás február 2-án zárul, az eredményhirdetésre még ugyanebben a hónapban kerül sor.
